پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نورمفیدی

image

1402/10/13

متن کامل سخنان مهم حضرت آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه دراستان گلستان وامام جمعه گرگان

در دیدار مسئولین گزینش ادارات استان با ایشان؛

از مهم‌ترین مسائل فراروی نظام ، گزینش افراد است که باید  تعهد و تخصص داشته باشند هر دو هم مهم است اما آیا به همان اندازه که به تعهد اهمیت می‌دهیم به تخصص هم توجه داریم؟

از شهید چمران پرسیده‌اند تعهد مهم‌تر است یا تخصص؟ ایشان در جواب گفتند ؛ هرکس تخصص ندارد و کاری را می‌پذیرد قطعا تعهد هم ندارد.

بر اساس معارف دینی و اسلامی در باب گزینش هم تعهد هم تخصص مهم به شمار می آید.

معنای تعهد این است هر انسان مومن  وقتی را که اصول اعتقادی را می پذیرد باید با در نظر گرفتن خدای متعال و ائمه اطهار و قیامت ،متعهد به آن نیز باشد.

از بیانات مقام معظم رهبری از گزینش گله ها شنیدم معظم له مواردی را اشاره می کنند که ما هم این گلایه ها را از مردم در مسئله گزینش شنیده و می شنویم.

بارها گلایه و شکایت افرادی را که در مرحله گزینش رد می شوند از نحوه سوالات هسته گزینش شنیده ام .

اینکه از ریزه کاری ها زندگی افراد سوالاتی را مطرح می کنید مبنا و ملاک آن در کجاست .مسائل فقهی را سوال می کنند که به قول مقام معظم رهبری یک مرجع تقلید هم اگر مسئله ای را از ایشان سوال کنند ممکن است حضور ذهن نداشته باشد و نتواند جواب بدهد و بگوید باید به منابع مراجعه کنم.

خیلی وقت ها برای خود بنده هم پیش می آید که مسئله ای را از من سوال می کنند و در ذهنم آمادگی جواب دادن آن را ندارم و می گویم صبر کنید بررسی و مراجعه می کنم و بعدا به شما جواب می دهم.

اینطور به مردم در گزینش گیر دادن به معنای تعهد نیست ، سوال می کنند پیراهن آستین کوتاه می پوشید یا نه ؟ آیا کسی پیراهن آستین کوتاه بپوشد حرام است؟ بر چه مبنایی می گویید ایراد دارد و حرام است ؟ چرا دین را به یک شکلی مطرح  کنیم که موجب انزجار و دین گریزی مردم بشود؟

از اطلاعاتی که به ما رسیده گاهی در گزینش این سوالات را مطرح می کنند ؛مثلا درشک بین رکعت سه و چهار در نماز چه باید کرد؟ چه کسی گفته در باب تعهد در امر گزینش این  سوالات را بپرسیم؟ اینگونه پرسش ها باعث می شود مردم  بدبین شوند.

مسئله تعهد همان ایمان قلبی و پایبندی به شریعت است .هیچ کس نمیتواند اندازه گیری کند که چه کسی به چه میزان ایمان قلبی دارد .

اینگونه گیر دادن ها در گزینش باعث می شود بعضی ها به دروغ و ریا و ظاهر سازی متوسل بشوند این درست نیست و قطعا به دین ضربه می زند .

واقع مطلب این است که با این سوالات ما نمی توانیم کشف کنیم که این فرد متعهد است یا نیست.  

اینکه بپرسید نماز جمعه می روید یا نه ، خانم شما چادری است یا نه ؟ اگر خانمی چادر سر نکند اما حجابش را رعایت می کند کجای آن ایراد دارد؟ آیا این محجبه نیست؟چرا با مطرح کردن چنین سوالاتی دین را وارد میدان می کنید و به آن ضربه می زنید.

ما بهتر متوجه هستیم یا شهید مطهری که رضوان خدا بر او باد ،به کتاب حجاب شهید مطهری مراجعه کنید و ببینید شاید بهترین دفاع را از حجاب داشته و من مثل این دفاع را تاکنون ندیده ام.

دین ارزشمندترین پدیده این عالم است تا آنجائیکه می توانیم باید دین را تقویت کنیم .

ما  وظیفه داریم دین را به گونه ای مطرح کنیم  که موجب عظمت و گرایش مردم به دین بشود نه اینکه موجب دین گریزی شود.

در باب تخصص باید بگویم مثلا اگر کسی آمده که در آموزش و پرورش استخدام شوداولا باید مراتب علمی او سنجیده شود و مهم تر آن است که بفهمیم آیا این فرد توانایی آن را دارد که به عنوان یک معلم استعداد نوجوانان ما را پرورش بدهد
؟

بنده به اساتید حوزه هم تذکر می دهم که در کلاس درس حوزه فقط فقه و اصول ومنطق و ادبیات  نگویید بلکه با تمام وجودتان در کلاس حاضر شوید که  طلاب از شما درس بگیرند.

ظهیر نژاد هر وقت نزد امام می رفت ریشش هم شش تیغه بود و نشنیدم امام وقت به ایشان در این زمینه گیر داده باشد. تا اینکه امام یک روز دید که ظهیر نژاد انگشتر طلا بر دست دارد و امام  یواشکی دستش را گذاشت بر روی دست ظهیر نژاد و این انگشتر را از دستش در آورد و یک کلمه هم حرف نزد و ظهیر نژاد هم فهمید و دیگه انگشت طلا را کنار گذاشت در واقع کار امام قاطعانه اما در عین حال لطیف بود.

آنچه را که حرام است باید محکم ایستادگی کنیم اما آنچه را که دلیل قاطعی برایش نداریم نباید وارد بشویم و حساسیت به وجود بیاوریم .

بنده اعتقاد دارم باید در گزینش به تعهد و تخصص پایند باشیم اما در عین حال زیاد گیر ندهیم و آنچه را که لازم است بررسی و مد نظر قرار دهیم .

خیلی ها آمدند و از نحوه گزینش گله کرده اند باید برخورد ما به شکلی باشد که حتی بعضی از نکات منفی افراد  تبدیل به فرصت بشود در واقع باید با رفتارمان نور ایمان در انسان ها تقویت کنیم نه اینکه همان مقدار که هست کلا خاموش شود.

همیشه توصیه من به بعضی از دستگاه های اجرایی در بعضی از موارد این است که طوری با مردم برخورد نشود که مردم لجاجت  کنند .

یکی از اشکالاتی که به گزینش وارد است این است که از اول ساز و کار سازمان یافته ای نداشته و هر دستگاهی به سلیقه خودش عمل کرده است.

بعضی از موارد شما در گزینش یک سلیقه و آئین نامه داخلی است و قانون و مصوب مجلس شورای اسلامی هم نیست .

مقام معظم رهبری هم نسبت به بعضی از رفتارها در امر گزینش انتقاد دارند .

مسئولان گزینش آنچه را که به نفع دین ونظام اسلامی و کشور است درنظر بگیرند  نه اینکه سلیقه ای عمل کنند.  

اشتراک گذاری : توییتر اینستاگرام تلگرام

logo

دسته بندی اخبار

logo

آخرین اخبار

آرشیو