پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نورمفیدی

image

1402/8/19

آیت الله نورمفیدی: ائمه(ع) برای مقابله با حکومت جور به دنبال تشکیل «دولت» بودند

شفقنا- آیت الله سیدکاظم نورمفیدی از شاگردان و نماینده امام‌ خمینی(ره) بیان کرد: ائمه(ع) «دولت» تشکیل دادند به این دلیل که براساس داده ها و مسلمات قرآن نمی توانستند با حکومت های جور کنار بیایند بر این اساس تشکیل دولت از جمله ضروریاتی بود که ائمه (ع) دنبال کردند.

به گزارش خبرنگار شفقنا، آیت الله نورمفیدی در همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی(ره) بیان کرد: شخصیت امام خمینی(ره) باید از ابعاد مختلف برای امت اسلامی روشن شود، اقدامی که هنوز به انجام نرسانده ایم.

آیت الله نورمفیدی گفت: شخصیت حضرت امام(ره) یک شخصیت جامع الاطرافی است و به همین دلیل نمی توان تنها از یک بُعد به امام نگاه کنیم.

وی با تأکید بر اینکه مبحث وکالت موضوع  بسیار مهمی است، اظهار داشت: وکالت اهل بیت(ع) و وکالت هایی که اهل بیت(ع) دادند، به عنوان یک امر طبیعی و معمولی نبود.

وی عنوان کرد: در زمانی مردم از بهره مندی از خاندان پیغمبر محروم شدند و این تلخ ترین و غمبارترین حادثه تاریخ اسلام است. در آن دوره ها شرایط به گونه ای بود که یاران اهل بیت(ع) به کمترین میزان رسید و هر چه زمان جلوتر رفت، شرایط بدتر شد. در دوره ای، بنی عباس با شعار «اَلرّضا مِنْ آلِ مُحمّد» روی کار آمدند، ولی ظلم های بسیاری کردند. اما ائمه(ع) در چنین شرایط سختی دست روی دست نگذاشتند و انزوایی که خلفای جور برای خاندان پیغمبر(ص) می خواستند را نپذیرفتند.

وی اظهار داشت: مراجعه به سیره، روش و روایات اهل بیت(ع) نشان می دهد در عین اینکه دشمن برای خاندان پیغمبر انزوا می خواست، اما ائمه (ع) از هر جهت که می شد، وارد میدان شدند.

آیت الله نورمفیدی با بیان اینکه مهم ترین کاری که ائمه اطهار(ع) بر آن تأکید کردند، نشر معارف اسلامی بود، گفت: اگر فعالیت های ائمه نبود، امروز مشخص نبود که ما کجا و  در چه حالی بودیم.

وی عنوان کرد: ائمه(ع) «دولت» تشکیل دادند به این دلیل که براساس داده ها و مسلمات قرآن نمی توانستند با حکومت های جور کنار بیایند بر این اساس تشکیل دولت از جمله ضروریاتی بود که ائمه دنبال کردند.

وی با تأکید بر اینکه کفر طاغوت جزو اولیه های ایمان به خداست، خاطرنشان ساخت: بت ها در حقیقت طاغوت ها و سلاطین ستمگر هستند و هر کسی هم اطراف اینهاست، بت پرست است.

آیت الله نورمفیدی گفت: بعد از دوران امام صادق(ع) برای اداره شیعیان، نیاز به وکلا احساس شد و تلاش بر این بود که وکلا، پیروان این مکتب را هدایت و راهنمایی کنند.

وی عنوان کرد: وکلا مسئولیت های بسیاری از جمله نشر معارف، جمع آوری اموال، رسیدگی به مردم و غیره را برعهده داشتند. در زمان غیبت کبری بزرگان، مراجع و فقها، همان رویه ای را که ائمه اطهار(ع) داشتند، ادامه دادند منتها فراز و نشیب هایی داشتند. شاید برای برخی از بزرگان و فقها فرصت زیادی فراهم نشد و در محدوده های کمتری بود و بالعکس؛ به عنوان مثال مرحوم آیت الله خویی از فرصت بهترین استفاده را کردند و توانستند برخی از نمایندگان را به اروپا و بعضی از کشورهای اسلامی بفرستند و همان نماینده و وکیلی که ایشان در مصر داشتند، باعث شد که شیخ محمود شلتوت آن فتوای عجیب را صادر کند.

وی گفت: ائمه(ع) قطعاً به دنبال این بودند که یک حکومت اسلامی و حکومت راستین نبوی تشکیل شود و قطعاً این حکومت پس از ظهور حضرت مهدی(عج) تشکیل خواهد شد.

آیت الله نورمفیدی به تلاش های امام در مسیر ائمه اطهار(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: مهم ترین کار را حضرت امام(ره) انجام دادند یعنی آنچه را که در دل، روح و فکر ائمه اطهار(ع) بود و شرایط اجازه بروز آن را نداد، در زمان حضرت امام خمینی(ره) به منصه ظهور رسید و وکلای ایشان توانستند در این مسیر چشم انداز روشنی را ایجاد کنند.

اشتراک گذاری : توییتر اینستاگرام تلگرام

مشاهده گزارش تصویری مشاهده گزارش تصویری
logo

دسته بندی اخبار

logo

آخرین اخبار

آرشیو