پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نورمفیدی

image

1402/7/19

نشست صمیمی آیت الله نورمفیدی با دانش آموزان

سالهاست با فرا رسیدن ایام تحصیل و باز شدن مدارس، حضرت آیت ا... نورمفیدی با حضور در مدارس، گفتگوی صمیمی و نزدیک با دانش‏ آموزان دارد،

در سال تحصیلی جاری نیز این برنامه ادامه پیدا کرد و ایشان در هفته دوم مهر ماه در دبیرستان پسرانه شاهد گرگان پای صحبت های نوجوانان و جوانان نشست و به پرسش‏های آنان پاسخ گفت، ایشان، دلیل حضور خود در مدارس را ارتباط داشتن با نسل نوجوان و جوان و آشنایی با دغدغه‏ های آنان بیان کرد و از مدیران و معلمان خواست که نسبت به تقدیر از دانش آموزان برتر علمی اهتمام ویژه داشته باشند، چرا که این امر مهم باعث توجه و گرایش جوانان به علم و آموختن می شود.

💠عذرخواهی بابت تاخیر

نماینده ولی فقیه در گلستان در ابتدای نشست خود، علت تاخیر و به موقع نرسیدن را معطل شدن در ترافیک شهر گرگان عنوان کرد و از این بابت از دانش آموزان عذرخواهی و ابراز امیدواری کرد، مسئولان اجرایی برای حل مشکلاتی از این دست، توجه ویژه داشته و اقدامات موثری انجام دهند. 

💠حجاب مایه عزّت و کرامت است

آیت الله نورمفیدی در پاسخ به سوال دانش آموزی درباره حجاب گفت: نگاه اسلام به زن مبتنی به کرامت و عزت اوست ، خداوند هرگونه رفتاری که به عزّت و کرامت زن و اساسا انسان لطمه بزند را منع کرده، حجاب هم چون سایر احکام الهی جدای از اینکه یک تکلیف شرعی است، در کنار جنبه فردی که دارد، ابعاد اجتماعی هم دارد، اگر رعایت نشود آثار سوء اجتماعی در پی خواهد داشت که این آثار سوء بیش از هر کسی به شخصیت و کرامت زن لطمه می زند. لذا اسلام رعایت آن را واجب دانسته است. 

💠من هم به کیفیت خودروی داخلی انتقاد دارم

 ▫ایشان در جواب پرسش دانش آموزی در خصوص بی کیفیت بودن خودروی ایرانی، اظهار داشت: بنده هم به این موضوع انتقاد دارم، هر موقعیتی که پیش آمده و با متصدیان امر مواجه شدم، آن را مطرح و متذکر شدم. ولی متاسفانه این اشکال هست، شاید علت اصلی این موضوع دولتی بودن صنعت خودرو است و اگر خودرو سازی از انحصار بخش دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شود، کمتر شاهد این اشکالات باشیم.

💠استخاره به معنای کنار گذاشتن تفکر و تعقل نیست

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان در جواب سوالی درباره استخاره گفت: استخاره یعنی از خدا طلب خیر کردن و به آن معنا نیست که انسان تفکّر و تعقّل را کنار بگذارد و به جای استفاده از علم و اندیشه و مشورت با اهل، به استخاره متوسل شود. استخاره جایگاه و قاعده ای دارد، همانطور که امام راحل فرمودند؛ فقط مربوط به جاهایی است که انسان واقعا نمی داند چه بکند؟ در واقع هیچ راهی ندارد، نه از طریق مشورت به نتیجه می‏رسد، نه اینکه خودش میتواند با تفکر و اندیشه مسیرش را پیدا کند، اینجاست که استخاره انجام میدهد، یا انجام آن کار را ترک می کند و یا دلش به انجام کار، محکم می شود.

💠توان تحلیل و اندیشیدن خود را افزایش دهید

نماینده ولی فقیه در پاسخ به دانش آموزی که گفت ما نوجوان برای شناخت درست و غلط اخبار در فضای مجازی چه کنیم؟ گفت: این دغدغه همه است، رهبر انقلاب هم فرمودند، که فضای مجازی را باید مدیریت کرد، گاهی دروغ هایی در فضای مجازی منتشر میشود، حتی افرادی را که از آنها انتظار نداریم با این خبرها تحت تاثیر قرار می گیرند و  آن خبر را درست قلمداد میکنند. باید خود شما سعی کنید با مطالعه بیشتر و بالا بردن سطح دانش و تحلیل خود توانایی تشخیص درست از نادرست را در خودتان افزایش دهید و هیچگاه مطلبی را که در چنین فضایی منتشر می شود، مطلق نپذیرید، سعی کنید برای آن دلیل و سند محکم بیابید، البته مسئولان امر هم وظیفه دارند که در مدیریت درست این پدیده نوظهور که جنبه های مثبت زیادی هم دارد، برنامه دقیق و منطقی داشته باشند. 

💠پیامبر(ص) از رای و مشورت مردم هم استفاده می کرد

امام جمعه گرگان در جواب سوالی که مطرح کرده بود؛ مردم سالاری دینی را چه کسی به وجود آورد و منظور آن چیست؟ گفت؛ اندیشه مردم سالاری دینی را اسلام و پیامبر بزرگوار اسلام(ص) پایه گذاری کردند، پیامبر(ص) هم وحی الهی را داشت و هم به رای و خواسته مردم احترام می گذاشت. شخص پیامبر(ص) در چارچوب وحی الهی و دستوراتی که خداوند امر فرمودند، از مشورت و رای مردم هم بهره می‏گرفت، در بسیاری از موارد بر اساس نظر مسلمانان عمل می‏کرد، اما این رای و مشورت یک چارچوبی دارد و نمی توان با آن احکام خدا و وحی الهی را عوض کرد، اصل حق را وحی الهی مشخص و تعیین میکند، اما در مقام اجرای حق، رأی اکثریت موثر است. فرق مهم نظام الهی و نظام غیر الهی در این است که در نظام الهی حق مقدم بر نظر اکثریت است، و رای اکثریت باید کشف کننده حقیقت باشد نه بوجود آورنده آن، اینها بحث های فنی خودش را دارد و شما خودتان باید سعی کنید مطالعات خود را در این زمینه عمیق کنید.

اشتراک گذاری : توییتر اینستاگرام تلگرام

logo

دسته بندی اخبار

logo

آخرین اخبار

آرشیو