پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نورمفیدی

image

1402/3/9

نماینده ولی فقیه در گلستان:طلاب حوزه علمیه الزهرا قریب الاجتهاد هستند/ هزینه حوزه های علمیه یک صدم سایر مراکز علمی نیست

آیت الله نورمفیدی گفت: امروز حوزه علمیه مکتب الزهرا گرگان بعد از چهل سال خواهرانی را تربیت کرده است که قریب الاجتهاد هستند و می توانند در مورد یک مسئله به خوبی تحقیق کرده و نظر دهند.

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در مراسم افتتاحیه فاز سوم مجتمع تحصیلات تکمیلی سطح ۳و۴ (مقطع کارشناسی ارشد و دکتری) موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا (س) گرگان با تبریک ولادت امام رضا(ع) گفت: از خداوند متعال می خواهیم تا به ما توفیق دهد تا پیروان خوبی برای خاندان رسول خدا باشیم و تا زنده ایم در راه انبیا و اولیای خدا باشیم و عمل کنیم.

نماینده ولی فقیه در گلستان با اشاره به تاسیس حوزه علمیه خواهران در گرگان، افزود: چهل سال قبل جلسات زنانه و هیئت های بانوان بسیار محدود و در حد ابتدایی بود و پیش بینی کرده بودم با تغییر دنیا این جلسات با این اندک توانایی خود به هیچ وجه نمی توانند پاسخگوی جامعه باشند.

وی ادامه داد: حوزه علمیه خواهران گرگان به منظور آشنایی آنان با معارف اسلامی و مسائل شرعی تاسیس شد تا با تحصیل بانوان در این حوزه، جلسات زنانه خود را با اطلاعات و دانش کاملی که فرا گرفته اند برگزار کنند.

بانوان باید در حوزه های بین الملل حضور یابند

آیت الله نورمفیدی با بیان اینکه در قدیم دشمنان سطح جهان علیه اسلام و مسائل زنان تلاش و تبلیغات گسترده ای می کردند، گفت: آن زمان به این فکر افتادیم که این حوزه ها باید به سمتی برود که بانوان نه تنها در داخل ایران بلکه سطح جهانی هم ورود پیدا کنند و به عنوان صاحبنظر و به روز در حوزه های بین الملل حضور یابند و با منطق قوی و مستند خود در زمینه های مختلف دفاع کنند.

وی اظهارداشت: امروز حوزه علمیه مکتب الزهرا گرگان بعد از چهل سال خواهرانی را تربیت کرده است که قریب الاجتهاد هستند و می توانند در مورد یک مسئله به خوبی تحقیق کرده و نظر دهند.

شان اصلی حوزه های علمیه دفاع از حریم اسلام و قرآن است

امام جمعه گرگان افزود: شان اصلی حوزه های علمیه دفاع از حریم اسلام، قرآن و اهل بیت(ع) است و جایگاهی جز این ندارند و شناخت این جایگاه در گفتار، رفتار و اخلاق ما به اندازه ای از ظرفیت ما اثر می گذارد.

وی اظهارامیدواری کرد: با توفیق خداوند همه علمای اعلام و همه خواهران و حوزه های علمیه و مکتب الزهرا، باید مروجان خوبی برای اسلام، قرآن و مکتب اهل بیت(ع) باشند.

آیت الله نورمفیدی در بخش دیگری از بیانات خود گفت: تقوا در زمینه های مختلف اثر و جلوه دارد و معمولا برخی از مترجمین و مفسرین از تقوا به نام پرهیز، خودنگهداری و مراقبت معنا می کنند اما بر اساس احادیث امام رضا(ع)؛ تقوا در شئون مختلف زندگی بروز خاصی دارد.

تقوا در مقابل نعمت های الهی شکر نعمت است

وی تاکید کرد: براساس احادیث امام رضا(ع) باید در برای نعمت های خدادای تقوا داشت، تقوا در مقابل نعمت های الهی، شکر نعمت های الهی است.

موسس مدرسه علمیه الزهرا گرگان ادامه داد: آن حضرت می فرمایند: نعمت های خدا را از خود نرانید، اولین مرحله تقوا در مورد نعمت های خدا، ایمان به خداست، انسان ها باید در مقابل نعمت های خدا شاکر باشند.

وی گفت: یکی از بزرگترین نعمت های الهی، نعمت انبیا، اولیا و رهبران دینی هستند و باید در برابر آنها هم تسلیم باشیم.

آیت الله نورمفیدی با بیان اینکه بعد از شکر نعمت های خدا چیزی محبوب تر در نزد خداوند متعال نیست، افزود: بر اساس احادیث امام رضا(ع) بالاترین تقوا و مظهر تقوا در مقابل نعمت های خدا به فکر مردم بودن است.

وی اظهارداشت: امام رضا(ع) در احادیث خود دنیا را پلی به سوی دنیا معرفی می کند و انسان کمک به مردم را برای دنیایشان که برایشان معبری به سوی بهشت است انجام می دهند.

کمک به مومنین بهترین تقوا و تشکر در مقابل نعمت های خداوند است

نماینده ولی فقیه در گلستان با بیان اینکه انبیا نیز به فکر دین و دنیای مردم بودند و در روایات هم بسیار آمده است، گفت: کمک کردن به برادران و مومنین که بهترین تقوا و تشکر در مقابل نعمت های خداوند متعال است، اگر دنیای مردم آباد نباشد معلوم نیست که انسان به سمت بهشت می رود یا نمی رود.

وی خاطرنشان کرد: انبیا و علما و همه باید به فکر دنیا و آخرت مردم باشند، دنیای بدون آخرت به بهشت نمی رود و آخرت بدون دنیا هم معلوم نیست.

آیت الله نورمفیدی با مهم خواندن دنیا و آخرت، گفت: در منطق اسلامی نیز توجه به دنیای مردم و آخرت مردم مهم است و اولویت بندی اول این است که به فکر آن جهت باشیم نه اینکه از آن هم غافل شویم.

حوزه های علمیه مواریث پیامبران را حفظ کردند

وی با اشاره به برخی صحبت ها در خصوص هزینه های حوزه های علمیه، افزود: آنچه که برای حوزه های علمیه هزینه می شود یک صدم هزینه های سایر مراکز علمی نیست.

نماینده ولی فقیه در گلستان ادامه داد: هزینه هایی که برای حوزه های علمیه می شود آنقدر نیست که در مقابل آن هزینه ها به حساب بیاید، چطور آنجا کسی حرفی نمی زند ولی وقتی نوبت حوزه های علمیه می شود صدای برخی از مردم بلند می شود.

وی، کار حوزه های علمیه را مهم خواند و گفت: اگر حوزه های علمیه نبودند، میراث انبیا و پیامبر بزرگوار اسلام و مواریث ائمه(ع) امروز به دست ما نمی رسید، آنها این مواریث را حفظ کرده و نگهداشتند.

آیت الله نورمفیدی افزود: علما و اندیشمندان بزرگی بودند که علوم و معارف را از پیامبر و اهل بیت رسول خدا گرفتند و همدیگر رساندند و امروز شاهد تکاملش هستیم.

حوزه های علمیه در میدان های بحث و گفتگو حاضر شوند

وی گفت: با توجه به شرایط ایجاد شده در جهان، حوزه های علمیه راهی جز رفتن به سمت میدان های بحث و گفتگو ندارند، همان کاری که امام رضا(ع) در خراسان می کرد.

آیت الله نورمفیدی افزود: شان ما شان پیامبران خدا، موسی کریم و ائمه (ع) و شان امام رضا(ع) است، امام رضا(ع) در مباحث علمی در حدی بود که هیچکس نتوانست جوابگوی ایشان باشد.

وی گفت: امروز حوزه های علمیه ما حوزه های علمیه 500 سال قبل نیست، باید در این حوزه ها طلبه هایی تربیت شوند که به میدان جنگ با دشمنان بروند.

نماینده ولی فقیه در گلستان در پایان افزود: سمت تبلیغ و ترویج، سمت بسیار مهمی است و از خدا می خواهیم که در این سمت به ما کمک کند.

اشتراک گذاری : توییتر اینستاگرام تلگرام

مشاهده گزارش تصویری مشاهده گزارش تصویری
logo

دسته بندی اخبار

logo

آخرین اخبار

آرشیو