پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نورمفیدی

image

1402/3/5

امام جمعه گرگان:گرایشات مردم به ائمه با حضور امام رضا(ع) در خراسان زیاد شد

آیت الله نورمفیدی گفت: با آمدن امام رضا(ع) به خراسان دری به روی شیعیان گشوده شده و گرایش مردم به ائمه بیشتر شد.

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی ظهر (جمعه 5 خرداد) در خطبه های نماز عبادی سیاسی جمعه گرگان با اشاره به 11 ذی القعده، سالروز ولادت امام رضا(ع) در هفته آینده، گفت: زندگی امام رضا(ع) از مدینه تا مرو و خراس و طوس فراز و نشیب های زیادی داشت و یکی از مسائلی که در زندگی آن حضرت پیش آمد، مسئله هجرت امام رضا(ع) از مدینه به خراسان بود.

نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان افزود: این هجرت و مسافرت آن حضرت از مدینه و استقرار امام رضا(ع) در خراسان نتایجی برای امت اسلامی داشت.

 وی ادامه داد: مامون برای دعوت امام رضا(ع) به خراسان دو هدف داشت که یکی جمع کردن علویون و دیگری بد جلوه دادن امام بین شیعیان بود.

 آیت الله نورمفیدی با بیان اینکه بنی امیه و بنی عباس هر کاری کردند نتوانستند ائمه را از چشم مردم بیاندازند، گفت: مامون به دنبال این بود که با مواجه آن امام با اندیشمندان و علما، امام رضا(ع) را بد جلوه دهد تا نتواند به سوالات این علما پاسخ دهد و می خواست آبروی امام را با این کار ببرد.

 وی خاطرنشان کرد: مامون آدم باهوشی بود و در قالب دعوت و ولایتعهدی می خواست امام رضا(ع) و اهل بیت را بشکند.

 امام جمعه گرگان افزود: با آمدن امام رضا(ع) به خراسان دری به روی شیعیان گشوده شده و فضا برایشان عوض شد و گرایش مردم به ائمه بیشتر شده و عده شیعیان نیز زیاد شد.

 وی اظهارداشت: در آن زمام همه به عظمت اهل بیت(ع) و امام رضا(ع) مطلع شدند و گرایشات مردم به ائمه زیاد شد.

 آیت الله نورمفیدی با اشاره به اختلاف بین ایران و افغانستان در خصوص رودخانه هیرمند، گفت: ریشه و عامل اصلی این بلا و مشکلاتی که برای مردم سیستان و بلوچستان به وجود آمده، رضاخان میرپنج و پسرش پهلوی دوم هستند.

 وی افزود: رضاخان به دستور انگلیس و به بهانه پایین بودن درآمد سیستان و بلوچستان، دشت ناامید که دشت وسیعی از ایران بود را به افغانستان واگذار کرد.

نماینده ولی فقیه در گلستان اضافه کرد: در معاهده سعدآباد نیز قرار بود حق ایران و افغانستان از هیرمند به صورت ۵۰ درصد باشد، اما در زمان رضاخان و پهلوی دوم نیز این تعهد اجرایی نشد.

 وی گفت: رئیس جمهور ما نیز اخطار محکمی در این خصوص به حکومت افغانستان داده که باید این مسئله حل شود.

اشتراک گذاری : توییتر اینستاگرام تلگرام

مشاهده گزارش تصویری مشاهده گزارش تصویری
logo

دسته بندی اخبار

logo

آخرین اخبار

آرشیو