پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نورمفیدی

image

حضرت آیت الله حاج سید کاظم نورمفیدی:

1401/3/7

فریضه امر به معروف و نهی از منکر؛ فکر، برنامه و منطق می خواهد

برای بسیاری از تکالیف اسلامی شرط «تاثیر» وجود ندارد. اما همه فقها گفته اند که یکی از شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر «تاثیر» است، بر همین اساس برای انجام صحیح امر به معروف و نهی از منکر، نیازمند فکر، برنامه و منطق هستیم.

برای بسیاری از تکالیف اسلامی شرط «تاثیر» وجود ندارد. اما همه فقها گفته اند که یکی از شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر «تاثیر» است، بر همین اساس برای انجام صحیح امر به معروف و نهی از منکر، نیازمند فکر، برنامه و منطق  هستیم.
آیت الله حاج سید کاظم نورمفیدی در جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان افزودند: مسئله امر به معروف و نهی از منکر از مسائل مهم اسلامی است و اگر این فریضه تحقق پیدا کند ظلم هایی که نسبت به مظلومین وارد می شود از بین خواهد رفت. اما نباید این فریضه فقط به امور خاص تخفیف پیدا کند.
نماینده ولی فقیه در استان گلستان گفتند: من از همان روزهای اول با این کار که یک عده ای به خیابان ها بروند و بدون توجه کافی امر به معروف و نهی از منکر بکنند، موافق نبودم، گفتم امر به معروف و نهی از منکر مراتبی دارد اینکه جوانی را بدون آگاهی و جایگاه اجتماعی به خیابان بفرستیم و بخواهد امر به معروف بکند، قطعا اثر سوء خواهد داشت. اگر آن امر به معروف و نهی از منکری که امامان ما می گویند را دنبال کنیم  قطعا اجرای آن همه راه ها را امن خواهد کرد. دایره امر به معروف و نهی از منکر آنقدر گسترده است که از خار برداشتن در کوچه و خیابان گرفته می شود تا ایستادن در مقابل طاغوت ها و قدرتمندان و ظالمان.
ایشان در ادامه با ذکر خاطره ای مربوط به سالهای ابتدایی انقلاب اسلامی ادامه دادند: اوایل انقلاب در جلسه ای که جمعیت زیادی هم بودند در آنجا راجع به مسئله اهمیت حجاب و بی حجابی صحبت کردم و گفتم شما مشکلات اقتصادی مردم را نمی بینید و یقه مفسدان را نگرفتید و به حجاب گیر می دهید؟  گفتم بعضی ها خودشان بدترین فسادها را انجام می دهند، تیشه به ریشه انقلاب می زنند اما گاهی برای رد گم کردن مفاسد خودشان، دایره امر به معروف را به یک سری مسائل خاص محدود می کنند. تا مردم از مفاسد اقتصادی آنها غافل شوند. صحبت های من که تمام شد فردی آمد و به بنده گفت شما که حرف کمونیست ها را می زنید. گفتم کمونیست ها اقتصاد را زیر بنای همه چیز از جمله مذهب و فرهنگ می دانند، ما هیچ وقت اینگونه فکر نمی کنیم .
ایشان افزودند: مسئله امر به معروف و نهی از منکر همانی است که خدا و پیامبر(ص) گفته است حداقل نگاه و دیدمان راجع به این فریضه مهم این باشد که امروز باید دنیا را ببینیم امریکا و روسیه و انگلیس را ببینیم. من اعتقادم این است در این زمانه بهترین امر به معروف و نهی از منکر را شهید مطهری انجام دادند آنهم با افکار و اندیشه و آثار خودش، یک خاطره از این تاثیر گذاری را عرض می کنم که برای شرکت در سمینار حج به آلمان دعوت شده بودم، در حاشیه آن سمینار  به یک پرفسور اتریشی که تازه مسلمان شده بود، گفتم  شما چطور مسلمان شدید؟  گفت: من یک مسیحی متعصب  بودم، اما وقتی که دیدم پاپ نزد رئیس جمهور امریکا می رود و با جنایتکاری هم کاسه و همسفره می شود ،این امر باعث شد که من از مسیحیت متنفر بشوم تا اینکه فریاد امام خمینی(ره) بلند شد و نهضت امام مرا علاقمند به اسلام کرد و با مطالعه کتاب های شهید مطهری اسلام وارد قلب من شد، این یعنی امر به معروف و نهی از منکری که اثرگذار بوده است.
ایشان در پایان گفتند: من  خوشحالم  که می بینم عزیزان جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان به قضایا ریشه ای نگاه می کنند، بعضی از دوستان در مواردی اعلام می کنند، این معلول است و باید دنبال علت آن باشیم که بسیار حرف درستی است.

 

اشتراک گذاری : توییتر اینستاگرام تلگرام

logo

دسته بندی اخبار

logo

آخرین اخبار

آرشیو