عمر و فرصت زمانی را که برای زندگی داریم مسئله مهمی است و همه باید به آن توجه کنیم، حدیثی ابن عباس از پیامبراکرم (ص) نقل می کند زمانی که قیامت می شود هیچ انسانی قدم از قدم بر نمی دارد تا اینکه از چهار چیز از او سوال می شود که مسئله اساسی و بسیار مهم است .یکی از چیزهایی که در رابطه با آن از همه سوال می پرسند مسئله عمر است، که چگونه آن را صرف کرد؟ به بطالت گزراندی یا از آن کار کشیده ای؟ قَدَمت را در چه راهی برداشتی؟ آیا قدر اجزای بدنت را دانستی؟ آیا بهداشت را رعایت می کرد؟ به قول پزشکان پیشگیری مهمتر از درمان است و باید پاسخگوی درمان هم باشیم قلب و کبد و معده و ... نعمت خداست.انسان باید به نکات بهداشتی و دستوراتی که در سلامت جسم انسان موثر باشد گوش دهد، در قیامت از محبت اهل بیت (ع)هم سوال می پرسند چراکه محبت سازنده است، محبت چراغ است، محبت اکسیر است و بهترین اکسیر تربیت؛ محبت اولیاست.اگر تاکنون در این فکر نبوده اید در جهت ساخت و ساز بهره ببرید حالا که به گوشتان می رسد بنابراین در این فکر باشیم و حداکثر استفاده را ببریم امام باقر(ع) می فرماید نمیدانیم چقدر از عمر باقی مانده است کسی قدر نمی داند مگر پیامبراکرم (ص)، برای قسمت آخر عمرت تدارک کن.آن هایی را که در اوایل عمرت از دست دادی در آخر عمرت جبران کن تا سعادتمند شوی.امام علی (ع) به برخی از یاران خود در نامه ای نوشت کارت راجبران کن و فردا فردا نکن و به بعدا موکول نکن، گذشتگان برای اینکه امروز و فردا کردند به هلاکت رسیدند تا اینکه امر الهی و مرگ بر آن ها نازل شد در حالی که غافل بودند. ما عمر را تنها صرف ساخت و ساز برای دیگران نکنیم و باید برای خودمان هم بهره ای ببریم. انشالله خداوند در این شب ها بیداری به ما اعطا کند تا قدر فرصت ها را بدانیم و بتوانیم پیروزمندانه خارج شویم.

عمر نعمت بزرگی است و از این نعمت بزرگ باید حداکثر آن را صرف تعالی خود کنیم، بر این اساس زندگی ما باید از یک نظم حساب شده برقرار باشد چون اگر این نظم نباشد زندگی انسان دچار هرج و مرج می شود و ناامیدی در جامعه پیدا می شود؛ لذا برهمین اساس پیشوایان دینی ما را راهنمایی داشته اند که اگر به این راهنمایی ها توجه داشته باشیم این نشاط در جامعه به وجود می آید.اگر انسان تنها به مادیات توجه کند این مادیات نمی تواند تنها همه نیازها را برطرف کند و قطعا مشکلاتی را در دل و جان و روان به وجود می آورد.از نسل جوان تقاضا می کنم به بیانی که از امام موسی کاظم (ع) نقل شده توجه کنند، ایشان می فرمایند :زندگی تان را به چهار قسمت تقسیم کنید و  تمام هم وغم تان به دنبال کسب دنیا نباشد چراکه نشاط را از زندگی میگیرد. مقداری از زندگی را صرف ارتباط با خدا داشته باشید چراکه اگر ارتباط نباشد یاس و ناامیدی وارد زندگی می شود و تنها چیزی که انسان را آرام می کند ارتباط با خداست، مقداری از زندگی را برای معاش قرار دهید، بخشی را برای معاشرت با دوستان اهل صلاح بگذارید که این ها می تواد رونق دهد، بخشی را هم به لذات زندگی قرار دهید که موجب می شود قدرت پیدا کنید برای بخش های دیگر.پیامبراکرم (ص) هم در روایتی به اباذر می فرماید: 5 چیز را قبل از 5 چیز دیگر غنیمت بشمار، جوانی را قبل از پیرشدن، جوان نباید دچار یاس و ناامیدی شود باید برای کار و تلاش هم در جهات مادی هم در جهات معنوی از استعدادای خود بهره ببرید، قدر سلامتی قبل از بیماری را بدانید، قدر غنا راقبل فقیری، قدر فراغت خود را قبل از بدانید، همچنین قدر زندگی را بدانید قبل از اینکه مرگ به سراغتان بیاید.توجه به این نصایح قبل از اینکه انسان خود را بشناسد که من که هستم و نقشم چه هست در زندگی لازم است. ناراحتی وجود دارد و لازمه زندگی است انسان باید این توان را داشته باشد که با تدبیر مشکلات را از سر راه بردارد، اینکه در برابر یک ناراحتی کوچک دست به خودکشی می زند یعنی اینکه خود را نشناخته است. دانشمندان سختی ها را تحمل کردند تا اینکه یک موضوع کوچک را کشف کردند ماانتظار داریم جوانان امید داشته باشند هستند جوان هایی که در نهایت کمداری اما شروع به تلاش و فعالیت می کنند از تلاش امتناع نمی کند.همانطورکه پیامبر اکرم (ص) فرمود: قدر نعمت ها را بدانیم  و  زود از پادر نیاییم. خدایا به خانواده های ما کمک کن توان و تحمل سختی ها را داشته باشیم و همیشه نیمه پر لیوان را نگاه کنیم.

یکی از نعمت هایی که ممکن است کمتر مورد توجه قرار بگیرد عمر ماست، عمر زمانی است که ما از ابتدای ولادت تا دم مرگ زندگی می کنیم و بهره ای از حیات دنیا داریم که نعمت بزرگی است، اما اینکه ما از این نعمت بزرگ استفاده می کنیم و  تامل و تدبر که این نعمت بزرگ در چه راهی صرف می شود. معمولا وقتی انسان به زندگی نگاه می کند بخشی از عمرش در دوران کودکی گذشته است، بخشی جوانی و بخشی دیگر در دوران کمال و کهولت تا دم مرگ، اما آنچه را که مورد مشاهده است این است که از عمر برای زندگی دنیوی بهره می بریم، برای شغل، کار، خانواده، ساختمانی را که در آن زندگی می کنیم، فرزندانمان و ... .این هاچیزهایی است که عمرمان را به خود مشغول کرده و باید هم بخشی صرف عمر شود اما برای ساختن خودمان و کمال خودمان وتعالی خودمان چقدر بهره میبریم ؟این همان نکته ای است که پیامبران مردم را به این جهت توجه دهند ، برای خودمان در این گذر عمر چکار می کنیم؟ آیا به این فکر هستیم که این ساختمان در جهت ساختن خود مورد توجه و عنایت قرار دهیم؟ ما کمتر به این جهت توجه داریم  اما مسئله حساسی است ، بالاخره بهره ای که از عمر خواهیم داشت پس برای ساخت و ساز خودمان چقدر بهره گرفته ایم.حضرت علی (ع)می فرماید شب و روز مرتب ساختمان عمر ما را منهدم می کنند و از آن می کاهند. بنابراین برادران و خواهران مهمترین استفاده که از این نعمت داشته باشیم مهمتر از همه آن ها از این سرمایه برای تعالی و تکامل خود بهره ببریم.خدای متعال در آیات قرآن می فرماید ما موت و حیات را آفریده ایم تا معلوم شود چه کسی بهتر می تواند عمل کند مولا امیرالمومنین هم می فرماید بترس از اینکه امروز و فردا کنی.چون اگر در ساختن خود کوتاهی کنیم مرگ به سراغمان می آید تمام عمر ما صرف دیگران شده و صرف خودمان نشده است.امیدوارم در این ماه که ماه بندگی است همیشه به فکر باشیم که برای ساخت و ساز خودمان بهره ببریم، وقتی عمرمان سررسید اندوه و غصه نداشته باشیم بانشاط به دیدار حق نائل می شویم.

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در سخنرانی روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان در مسجد جامع گلشن گرگان اظهار کرد:  یکی از وظایف ما در زمان غیبت امام زمان (عج) انتظار ظهور آن حضرت است، متاسفانه انتظار را برخی ها غلط معنا می کنند و کلا برداشت آن ها این است که فقط منتظر باشیم که ایشان بیایندو همه کارها را درست کنند.

وی افزود: قطعا آنچه را که پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار ما فرمودند نمی تواند منظور از این مدل انتظار باشد، اسلام همه را می گوید ما مسئولیم آن وقت چطور می شود پیامبراکرم  از مسلمانان سلب مسئولیت کند؟ اگر انتظار را درست معنا کنیم در آن قالبی که خود اسلام مسائل را قرار می دهد اصلا نتیجه آن، این انتظار منفی نمی شود.

امام جمعه گرگان گفت: در آیه 125 سوره مبارک نسا پرسیده شده دین دار واقعی کیست؟ دین چه کسی از همه بهتر است؟ باید گفت کسی که صد در صد در مقابل خدا تسلیم باشد یعنی در همه زمینه ها اینگونه باشد، کسی را که ذات آن تسلیم حق باشد در برابر آنچه را که خدا بخواهد، بهترین متدین است.

وی ادامه داد: به هر مقداری که در این جهت پیش رفته باشیم متدین خوبی هستیم یعنی تسلیم محض خدا بودن. در آخر این آیه خدا ابراهیم را خلیل خود قرار داد چون تسلیم محض خدا بود و متدین واقعی بود پس خداوند بهترین متدین را کسی معرفی می کندکهبه تمام وجود تسلیم امر خدا باشد آنچه را که خدا بخواهد بخواهد، این رفتارقطعا دررفتار ائمه اطهار وجود دارد.

امام جمعه گرگان گفت: امام صادق (ع) فرزندی به نام اسماعیل داشته  این فرزند بیمار می شود، امام صادق (ع) مضطرب بود که فرزندش بیمار شده است و مدام در خانه به این طرف و آن طرف می رفت، جمعی از اصحاب ایشان در نزدشان بودند که برایشان خبر آوردند فرزند امام صادق (ع)  به رحمت خدا رفت، در این هنگام اصحاب دیدند تا این خبر را به امام دادند گویی خوشحال شد، دوستان امام صادق (ع) تعجب کردند و برایشان سوال شد که این عمل یعنی چه؟ از امام برایشان سوال کردند ایشان فرمود ما فرزند خود را دوست داریم و نمی خواهیم مریض شود اما وقتی امر خدا آمد ما تسلیم امر خدا هستیم.

وی تصریح کرد: فردی نزد امام صادق (ع)برایشان آمد و گفت من به جایی رسیدم که فقر را از غنا بیشتر دوست دارم، مریضی را بیشتر از صحت می خواهم، مرگ را بیشتر از زندگی می خواهم، حضرت فرمود ما آنچه را که خدا بخواهد می خواهیم.

امام جمعه گرگان گفت: امام حسین (ع)برایشان وقتی از مکه می خواست خارج شود خطبه ای خواند و گفت مرگ برای فرزندان آدم مانند گلوبندی در گلوی دختر جوانی است اما چقدرمشتاق دیدن گذشتگانم هستم ، خبر دادند که به شهادت می رسم رضای خدا رضای ماست و این یعنی تسلیم محض بودن.

وی افزود: بعد از شهادت امام حسین (ع) زمانی که حضرت زینب (س) وارد مجلس ابن زیاد شد با کمال شهامت وارد شد اما ابن زیاد از ورود حضرت زینب (س) به مجلس ناراحت شد ، گفت این زن متکبر که بود چندباره سوال کرد یکی گفت این زینب دختر علی است، ابن زیاد با کنهیه از حضرت زینب (س) پرسید چجور دیدی کار خدا را با برادرت؟  حضرت زینب (س) گفت جز زیبایی چیزی ندیدم ، خدا برای این ها شهادت را نوشته بود و این ها به استقبال شهادت رفتند.

وی ادامه داد: این آیات به ما می گوید هر مومنی که در برابر خواست خدا تسلیم تر و مطیع تر باشد بهترین متدین است.

امام جمعه گرگان گفت: اینکه در مورد آینده تاریخ و آینده جهان چه می شود خداوند در آیات 5 و 6 سوره قصص می فرماید خدا زمانی که فرعون را معرفی می کند که مفسد فی الارض است و مردم را دسته دسته کرده، اما ما اراده کرده آن هایی که به ضعف کشانده شدند را بالا بیاوریم وآن هایی را که قلدری کردند پایین بکشیم و به فرعون و هامان همان چیزی که از آن می ترسیدند به آن ها بچشانیم، این اراده خداوند است برای عموم، نه فقط برای روزی خاص  و معنی عام دارد.

وی افزود: آیه 105 سوره انبیا می فرماید با قلم مشیت خودمان در زبور و ذکر نوشته ایم که زمین در اختیار بندگان صالح قرار می گیرد و درآیه ای دیگر می فرماید خدا به مسلمانان وعده می دهد حاکمان روی زمین قرار می دهد و دین متمکن شود. خوف و ترس کنار برود و امنیت کامل برقرار شود، توحید خالص برروی زمین برقرار شود این وعده تا حالا عملی نشده است هم اراده خدا این است هم قلم خدا در کتاب ها نوشته شده و هم به مسلمانان وعده داده شده است بااین حساب مومن واقعی کیست؟ متدین واقعی کسی است که تابع ارادات حق باشد و خواست خدا این است که مستضعفان بالا بیایند.

 

آیت الله نورمفیدی گفت: این آیات نشانه خداست که می گوید آینده مربوط به بندگان صالح من است و تاریخ در اختیار این ها قرار می گیرد اگر من متدین واقعی باشم نباید این خواسته را داشته باشم؟ ما تابع خواست خدا هستیم پس ما هم باید بخواهیم .

وی افزود: منتظر واقعی امام زمان (عج) بودن یعنی عاشق ارمان های امام بودن.

نماینده ولی فقیه در استان  گلستان وامام جمعه گرگان در پیامی از مردم استان گلستان به خاطر حضور باشکوه در راهپیمایی روز جهانی قدس قدردانی کرد.

متن پیام به این شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

بار دیگرحضور یکپارچه و متحد مردم روزه دار و فهیم استان گلستان با قلوبی سرشار از معنویت و درک ضیافت الهی همگام با  خیل عظیم ملت وفادار ایران اسلامی و دیگر مسلمانان و آزادی خواهان جهان در راهپیمایی باشکوه روز قدس نشان از دریافت عمق پیام و تدبیر تاریخی حضرت امام خمینی(ره) و لبیک به ندای مقام معظم رهبری (مدظله العالی)و نمادی از نفرت عمومی دنیای اسلام از جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی، امریکای جنایتکار ،تروریستهای تکفیری و حامیان آنهاست.

شما مردم عزیز شهرها و روستاهای مختلف استان ، امسال نیز با زبان روزه و با فریادی رسا،  حمایت قاطع خویش را از آرمان های انقلاب اسلامی وامام راحل منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)به نمایش گذاشتید و بار دیگر به جهانیان ثابت كردید از مدافعان راستین دفاع از ملت مظلوم فلسطین هستید.

این حضور حماسی را ارج نهاده و از آحاد امت آگاه,و همیشه در صحنه گلستان که در خلق این حماسه عظیم سهیم بودند - و نیز ادارات و نهادهای دست اندرکار برگزاری این مراسم باشکوه تقدیر و تشکر نموده، از خداوند منان توفیقات روز افزون همگان و اقتدار و عزت و پایندگی اسلام و مسلمین و نابودی رژیم اشغالگر قدس را مسئلت دارم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

سید کاظم نورمفیدی