تاب آوری در جامعه و کنترل خشم از موضوعات مهم در جامعه است. پیامبر اکرم(ص) در این رابطه فرمودند: کسی را که خودنگه دار باشد، خشمش را فرو ببرد، دست به عمل نزند و جایش را تغییر دهد، خداوند متعال فردای قیامت عذابش را برمیدارد. این امر  کم نتیجه ای نیست همه ما تابع خدا و رسول خدا هستیم پس باید به این مطالب که از سوی رسول خدا صادر شده توجه کنیم.امام باقر(ع) می فرمایند در تورات موسی کریم نوشته شده آن هایی را که در اختیار تو هستند غضب خود را از آن ها نگه دارد خشمت را فرو ببر و من هم غضب خود را از تو نگه می دارم. مردی نزد رسول خدا آمد گفت یا رسول الله چیزی به من یاد بده که جامع همه چیز باشد، پیامبراکرم فرمود من به تو میگویم خشم نا به جا پیدا نکن. از طرفی روایاتی هم در رابطه با بردباری داریم، چراکه انسان باید تحمل داشته باشد و آنقدر این قضیه مهم است پیامبر در دعای خودش از خدا این تقاضا را می کند خدایا مرا با علم بی نیاز کن و دانش عطا کن و مرا با حلم و بردباری زینت بده، روایات بسیاری در این زمینه داریم که تاب آوری در مقابل ناملایمات اجتماعی چقدر می تواند از نظر معنوی مقام انسان را بالا ببرد وجود نورانی مولا امیرالمومنین می فرماید اگر کسی تو را عصبانی کرد تو او را موعظه کن با زیبایی، حلم و بردباری به خرج بده چرا که این بهترین پاسخ است که می توانی به آن دهی.در روایتی دیگر حضرت علی (ع) می فرماید کسی که اهل حلم باشد و در مقابل ناملایمات دیگران تحمل کند آقایی پیدا می کند.روایت جالب دیگری است که می گوید حلم موجب پیروزی انسان می شود و اگر کسی خواست تو را اذیت کند تو در مقابلش حلم برسان که موجب موفقیت تو می شود.امیرالمومنین (ع) می فرماید انسان وقتی حلیم و بردبار باشد در مقابل هرچیزی صبر نشان دهد مردم یاور او می شوند در یک دعوا هم اگر ببینند کسی با خشم بدگویی می کند در یک طرف با آرامش با این قضیه برخورد می کند مردم با این قضیه به درستی برخورد می کنند.امام زین العابدین (ع) می فرماید ناملایمات در زندگی زیاد است انسان باید تحمل کند چراکه دو ثلث زندگی سختی است من به همه برادران و خواهران می گویم باید به پیشوایان دین و ائمه اطهار (ع)در این زمینه توجه کنیم و رعایت  این مسائل زندگی ما را پر رونق و پر نشاط قرار می دهد. ماه مبارک رمضان ماه تمحیص است ماهی که خود را از عیب ها پاک کنیم، ماه پاکیزگی است ما هر هفته حمام می رویم بدن خود را تمییز می کنیم لازم است دل را که مرکز همه چیز است پاک کنیم، انصافا ماه رمضان فرصت و زمینه ای است که از این جهات به آن توجه کنیم، خداوندا تحمل اجتماعی ما را زیاد کن از خشم و غضب های بیجا مبرا کن.

یکی از مسائل اخلاقی که باید مورد توجه قرار گیرد مسئله کم تابی و کم تحملی است، امروز جامعه ما گرفتار این حالت روانی اجتماعی است و مردم کم تحمل شده اندو به جای فضیلت صبر و بردباری خشم و غضب  یک خصلت گسترده اجتماعی شده است و با مختصراتفاقی درگیری و اختلاف درست می شود و چه بسا موجب جنایاتی می شود، حتی گاهی این کم تحملی و خشم منجر به کشتار می شود و مشخص است این جامعه به لحاظ روانی بیمار ومریضی است.در مورد این دو خصلت باید گفت که اگر غصب از حد خارج شود جزو رزایل اخلاقی است و اگر علم از حد خارج شود جزو فضایل اخلاقی است.همه آنچه را که در بیرون از وجود ما رخ می دهد مطابق میل ما نیست و امکان ندارد که همه چیز مطابق میل ما باشد مسائلی مطابق میل ما اتفاق میافتد که ما نمی خواهیم همین جاست که خصلت غضب خودش را نشان می دهد که ناملایمی برما وارد شد و برای من پیش آمد من از کوره در بروم و دست به کارهایی بزنم، این همان چیزی است که علمای اخلاق به عنوان خشم و غضب نام گذاری کرده اند. قوه غضبیه از حکمت های الهی است که خداوند درون انسان قرار داده تا در جاهایی که ناملایماتی برای انسان پیش بیاید انسان بتواند از خودش دفاع کند و فلسفه قوه غضبیه این است. اما اگر چنانچه این قوه غضبیه از حد اعتدال خارج شود یعنی انسان آنقدر براو غالب شود که با مختصر چیزی از کوره در برود در این صورت رزالت اخلاقی می شود، غضب به یک معنا فضیلت اخلاقی است اما به معنای دیگر در حد عقل و شرع و اگر بیشتر از این شود رزیلت اخلاقی می شود. مولا علی (ع) می فرمایند خشم، کینه و غضب وقتی از حد خود خارج شود شعبه ای ازجنون است چون کسی که گرفتار خشم شده و دست به عملی زده بعد پشیمان می شود و اگر پشیمان نشود مشخص می شود کاملا دیوانه است، امام صادق (ع) هم می فرمایند خشم کلید هر شرّی است و موجب می شود انسان دست به هر جنایتی بزند.این خصلت زشتی است که می تواند جامعه را روز به روز از هم جداتر کند و از هم فاصله بگیرد، چیز خطرناکی است و سلامت جامعه را برهم میزند، برای این مسئله که در جامعه ما زیاد شده است باید با توجه به اینکه این حالت چه آثار سویی می تواند در دنیا و اخرت داشته باشد آثارش دامان ما را در دنیا و آخرت بگیرئدتوجه به این نکته و معرفت پیدا کردن نسبت به این مسئله موجب شود تعدیل شود، امیدواریم که انشالله در این ماه مبارک رمضان آن تعدیل اجتماعی و توازن اجتماعی بیشترشود.

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در بیست و ششمین روز ماه مبارک رمضان در مسجد جامع گلشن گرگان اظهار کرد: مسئله انتظار مسئله مهمی است اما بعضی ها از مسئله انتظار برداشت درستی ندارند و به شکلی انتظار را معنا می کنند که ماحصل آن صلب مسئولیت از منتظران است، یعنی هیچ مسئولیتی ندارند فقط امام زمان (عج) بیاید و کارها را اصلاح کند و ما هم دست از پا خطا کنیم.

وی افزود: این افراد به روایاتی هم استدلال می کنند مانند روایتی که هر پرچمی که قبل از حکومت حضرت مهدی به اهتزار دربیاید باطل است و کسی را که این پرچم به دستش است طاغوت است.

امام جمعه گرگان گفت: امام صادق (ع) می فرماید هر پرچمی که بلند شود قبل از قیام امام زمان (عج) صاحب پرچم طاغوت است و این روایت در مسائل الشیعه حر عاملی روایت شده است.

وی تصریح کرد: اگر اینگونه باشد پس قیام امام راحل هم شامل طاغوت می شود، آیاهمانطور که از ظاهر این روایت برداشت می شود، استفاده هم می شود؟

امام جمعه گرگان گفت:  قیام زید بن علی بن حسین قبل از امام زمان (عج) بوده که امام صادق(ع) آن قیام را تایید می کند، اما ب بر روایت ها اگر پرچمی قبل از حکومت امام زمان (عج) بلندشود طاغوت است، پس چرا امام صادق(ع)  این قیام را تایید می کند؟ چگونه باید این روایت را تحلیل کرد؟ از امام صادق (ع) نقل شده (زید عموی امام صادق می شود) زید مردی بود هم برای دنیای ما وهم برای آخرت ما، به خدا قسم عموی من شهید از دنیا رفت، جزو شهدایی که شهید شدند که در زمره پیامبر و علی و حسن و حسین است، گر هر پرچمی قبل از امام زمان (عج)بلند شود باطل است.

وی ادامه داد: امام صادق (ع) به فضیل که در رکاب زید درجنگ شامیان شرکت کرده بود گفت تو در جنگ با بنی امیه با عموی من همراه بودی؟ گفت چند نفر را کشتی؟ امام فرمود مثل اینکه شک داری در کشتن آن ها؟ فضیل گفت اگر شک داشتم شرکت نمی کردم میگوید من شنیدم امام صادق (ع) گفت خدا مرا هم در آن خون هایی که ریختند شریک قرار دهد؛ همان خون هایی که شما ریختید به خدا قسم عموی من زید و آن هایی که همراه او بودند شهید از دنیا رفتند همانطوری که علی و سپاهیان امیرالمومنین شهید شدند، اگر پرچم زید باطل بود چرا امام صادق (ع) برای شهادتش تب کند؟ چرا انقدر تعریف می کرد؟ این ها باید درست تبیین شود.

امام جمعه گرگان اظهار کرد: آن هایی که تنها یک روایت را نقل می کنند و بر اساس همان حرف می زنند باید همه جوانب را بررسی کندچرا که موجب انحراف است.

وی افزود: آیا آن فرمایش امام صادق (ع) و عملش متفاوت است؟ باید ببینیم منظور چیست؟ فرد دیگری هم وجود دارد به نام  زید بن موسی که برادر امام رضاست، وقتی بنی عباس بساط بنی امیه را جمع کردند و خودشان به قدرت رسیدند این زید بن موسی در بصره قیام کرد و خانه های بنی عباس را خراب کرد. اما در نهایت شکست خورد و او را و تحویل مامون دادند، مامون می خواست منت برسر امام رضا (ع) بگذارد بنابراین به خدمت امام رضا (ع) آمد و گفت اگر به خاطر شما نبود زید بن موسی را هم می کشتم امام رضا (ع) فرمود برادر مرا با زید بن علی بن حسین مقایسه نکن، او از علمای آل پیغمبر بود و برای خدا خشمگین شد، با دشمنان خدا جنگید دراه خدا کشته شد نه این زید، من از پدرم موسی بن جعفر شنیدم و موسی بن جعفر از پدرش شنید خدا رحمت کند عموی ما زید را، او دعوت به حکومت که مرضیه آل پیامبر است. مامون در اینجا اشکالی وارد کرد و گفت مگر در روایات وارد نشده اگرکسی دعوی امامت کند در حالی که حق او نیست باطل است؟ در حالی که زید این کار را نکرد و با تقواتر از این حرفا بودکه حرفی بزند.

وی ادامه داد: امام صادق (ع)  گفته کسی را که پرچمی را که قبل از امام زمان (عج) برافراشته شودو بخواهد انجام شود باطل است، این روایت صحیحی است اما از آن طرف همین امام صادق (ع) اینجور از این فرد حمایت می کند پس باید در این دو دسته از روایات جمع کنیم؟ اینجاست که کار مشکل می شود و بعضی ها تا یک روایت را می بینند بدون اینکه بسنجند بر اساس همان روایت بدون توجه به جنبه های دیگر باب انحرافی را می گشایند و در خیلی چیزها شک می کنند، پس لابد کل حرکت هایی هم که شده مانند فتوای میرزا شیرازی علیه شرکت انگلیسی پس آن هم باطل است؟ آن فتوا با اجازه امام زمان (عج) بوده است. قیام هایی را که در زمان بنی امیه  وبنی عباس اتفاق افتاده، هم از سادات حسنی و هم از سادات حسینی؛ یک قیامی ماند قیام زید بوده در راه خدا و برای مبارزه با ظلم و ستم های بنی امیه بر ملت مسلمان می کردند، یک قیام های دیگری هم بوده که مدعی مهدویت بوده اند مدعی این بوده اند که مهدی موعود هستند برای مقاصد مختلف.

 امام جمعه گرگان اظهار کرد: شیخ مفید می گوید اوایلی که بساط بنی امیه برچیده می شد بنی هاشم جلسه ای در ابوا گذاشتند در این جلسه افراد مختلفی از جمله ابراهیم امام برادر منصور دوانبی ، عبدالله صفاح، منصور دوانبی و ... شرکت داشتند؛ در این جلسه تصمیم داشتند علیه بنی امیه قیام کنند عبدالله گفت برای اینکه قیام می کنیم وفرزند من همان مهدی است  که به آن وعده داده شده است چون پیامبر فرموده آن کسی که قیام می کند هم نام من است و هم نام پدر پیامبر و پس همین مهدی است، نقل شده امام صادق(ع)  با تاخیردر این جمع شرکت کرد وقتی به جمعشان اضافه شد عبدالله دوباره شروع کرد به تکرار کردن مباحث و گفتند حالاشما هم همراه با پسرم محمد نفس زکیه می شوید؟ امام صادق (ع) فرمود این کار را نکنید این ادعا هنوز وقتش نیامده است اگرفکر می کنی فرزند تو مهدی است نه این طور نیست این زمان آن زمان نیست اگر بخواهید همانطور که زید قیام کرد برای امر خدا  امر به معروف و نهی از منکر دفاع کنید من هستم به عبدالله گفت تو بزرگ ما هستی ما با پسرت بیعت می کنیم برای این کار، عبدالله ناراحت شد و به امام صادق (ع) توهین کرد و گفت من میدانستم نظر تو مخالف است تو از کجا این حرف ها را میزنی مگر علم غیب داری؟ آن چیزی که تو را وادار کرده این حرف ها را بزنی به دلیل حسدی است که با فرزند من داری،  امام صادق (ع) دست زد به عبدالله و گفت کار را خراب می کنی و کار دست این ها می افتد.

وی افزود: در انتها این نتیجه گیری می شود هر پرچمی که برای داعیه مهدویت باشد باطل است اما اگر برای امر به معروف و خدا باشد صحیح است.

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در بیست و پنجمین سخنرانی ماه مبارک رمضان در مسجد جامع گلشن گرگان اظهار کرد: نگاه هایی که در رابطه با انتظار وجود دارد باید مورد بررسی قرار گیرد و اگر اشکالی دارد حل شود تا اگر منتظر امام زمان (عج) هستیم انتظار درست باشد.

وی افزود: در مقابل معنای درست انتظار سلسله نظرهایی وجود دارد، برخی انتظار رامکتب انقلاب و اعتراض می دانند مرحوم دکتر شریعتی از آن دست است که در سال های قبل از انقلاب در حسینیه ارشاد صحبت می کند، در انجا گفت انتظار یعنی مکتب اعتراض و انقلاب، به نظر من این نظریه در باب انتظار کامل نیست درست است که کسی را که منتظر آن حکومت باشد باآن آرمان هایی که امام زمان (عج) دارند باید به هرحکومتی معترض باشد.

امام جمعه گرگان ادامه داد: اینکه مرحوم دکتر می گوید مکتب انتظار، قسمتی از آن درست است کسی که طالب حکومت امام زمان (عج) است آن حکومت را قبول ندارد اما به معنای انقلاب نیست و نگاه کاملی به مسئله انتظار نیست.

وی تصریح کرد: نگاه دیگری که وجود دارد و صد در صد منفی است؛ نگاه قبل انقلاب و اعتقادشان این بود اصلاحات مربوط به امام زمان (عج)  است و ما تکلیفی نداریم، او باید جامعه را اصلاح کند و باید بگذاریم وضعیت بدتر شود این  نظری بود که امام راحل خیلی با آن مخالف بود و در جاهای  مختلف در رابطه با آن تختئه کرده است که این معنای انتظار نیست.

امام جمعه گرگان ادامه داد: امام راحل در این رابطه در جلد 19 صحیفه امام می گوید همه منتظر وجود مبارک امام زمان (عج) هستیم لکن تنها با انتظار نمی شودبا وضعی که برخی دارند اصلا انتظار، انتظار نیست؛ ما باید ملاحظه فعلی شرعی وظیفه الهیه خودمان رابکنیم و باکی از هیچ امری نداشته باشیم.

وی گفت: امام راحل به عنوان مردی که از نظر علمی سرآمد همه بود به مبارزه با استکبار و حتی آمریکا پرداخت و از هیچ چیز بیم نداشت.

امام جمعه گرگان اظهار کرد: در سال 1357 و ایام ولادت حضرت ولی عصر (عج) بود، امام به مناسبت جنایاتی که رژیم پهلوی انجام داده بود عید جشن نیمه شعبان را فرمودند جشنی نداریم و برگزار نشود اما یک گروهی به دنبال این افتادند که برخلاف گفته حضرت امام هرجور هست برگزار شود.امام در سال 58 بعد از پیروزی انقلاب اطلاعیه ای دادند در رابطه با جشن نیمه شعبان و در این پیام اشاره ای داشتند به قضیه سال 57 و کاری که آن گروه انجام دادند؛ ایشان در این اطلاعیه می فرمایند «میلاد شکوهمند امام امت و عصاره خلقت و وارث نبوت ها، حضرت ولی عصر(عج) را به عموم مسلمین تبریک عرض می کنم، سال قبل در چنین ایامی برای مصیبت وارده بر اسلام و مسلمین عید مبارک به صورت تعطیل درآمد گرچه وابستگان به رژیم شاهنشاهی کوشش می کردند که ملت را برای مراسم اسلامی از مصالح اسلامی بازدارند.

وی تصریح کرد: نظرات امام راحل اگر در رابطه با امام زمان جمع آوری شود می تواند کتاب مستقلی باشد ، در جلد 21 صحیفه امام می فرماید عده ای مسئولیت خود را فقط دعا می دانند که امام زمان (عج) زودتر ظهور کنند بعضی از این ها اسبی همراه با شمشیر تهیه کرده بودند به عنوان اینکه مامنتظر  ظهور آن حضرت بودند آیا معنی انتظار این است؟ که باتهیه این ها هیچ جنبشی نداشته باشد و یا اینکه بدانند ما کاری به این کارها نداریم ما فقط باید دعا کنیم امام نسبت به این افراد شدیدا انتقادمی کند و می گوید برخی از این ها را من سابقا می شناختم آدم های خوبی هم بودند اما می گویند به ما چه ربطی ندارد.

وی ادامه داد: شهید مطهری در جلد 18 مجموعه آثارشان در صفحه 177 می فرماید اینکه بعد از پر شدن ظلم و جور، عدل کلی پیدا می شود همین بیان را برخی ها درست نفهمیده اند و مسئله ای به وجود آورده است و آن اینکه برخی از افراد به اتکای این مطلب با هر اصلاحی مخالفند می گویند دنیا باید پر ازظلم و جور شود تا اینکه یک دفعه انقلاب گردد و پر از عدل و داد شود؛ اگر هم به زبان نیاورد اما ته دلشان با هر اصلاحی مخالفند و می گویندبگذاریم فساد بیشتر شود و آن زمان انفجار رخ می دهد و امام زمان (عج) ظهور می کند.

آیت الله نورمفیدی اظهار کرد: این افراد اگر ببیند کسی یک قدم اصلاحی برمی دارد ناراحت می شوند و وقتی که می بینند در جامعه ای در مردم یک علامتی توجهی به سوی دیانت پیدا شد منحرف می شوند می گویند به ظهور حضرت حجت خیانت کرده ایم و ظهور را به تاخیر انداخته ایم و این تفکر در رابطه با یهودیان هم هست، آن ها معتقدند حضرت مسیح زمانی ظهور می کند که فساد گسترده شود و وضع زمین در فساد دین و مذهب و اخلاق بدتر شود.

 

وی تصریح کرد: نگاه های دیگری هم وجود دارد واین است که آرمان جهانی حضرت مهدی (عج) را از اوج به پایین می آورند که شهید مطهری می گوید اینگونه نیست مثلا امام زمان (عج) می آید که شیعه را نجات دهد. آیا واقعا این است؟  بله شیعه مظلوم بوده اما در هیچ روایتی نداریم که ایشان بیایند شیعه را نجات دهند، امام زمان برای نجات بشریت می آید چرا آن آرمان بلندو عالی ولی عصر (عج) را به سطح پایین می آوریم.

امام جمعه گرگان ادامه داد: در این صورت پس بقیه مردم از ظلم و ستم بمیرند؟ این یعنی اینکه آرمان بزرگ امام زمان (عج) را در قالب یک گروه خاص قرار دهیم و اینگونه نیست. یک نظریه دیگر این است که امام زمان (عج) در زمان  تمام پیشرفت های علمی ظهور می کند اما همه را جمع می کند و زندگی مردم را به زمان صدراسلام باز می گرداند همان زمانی که با شتر مسافرت کردن و ... این افراد چگونه منتظرانی هستند؟ چطور امام زمان (عج) را شناخته اند؟

وی افزود: شهید مطهری می گوید این برخلاف روایاتی است که ما داریم ، شهید مطهری می فرماید مهدی ما وقتی قیام کرد خدا چشم و گوش پیروان ما را وسیع تر می کند، حتی بین فرماندهان اصلی و خود امام زمان (عج) چیزی به عنوان پُست و این ها نیست و ایشان و یارانشان از وسایل ارتباطی امروزی استفاده می کنند.

وی ادامه داد: امام زمان (عج) با معجزه زندگی مردم را اداره نمی کند بلکه با تکنولوژی روز است، تاکنون دو شعبه علم بیرون آمده امام زمان (عج)  که بیاید 25 شعبه دیگر بیرون می آید، وقتی  حضرت بیاید زمی برکاتش را بیرون می ریزد و دیگر درآن روز فقیر پیدا نمی کنید که صدقه دهید.

امام جمعه گرگان ادامه داد: امام راحل می فرمود ما مدعی نیستیم آنچه می گوییم اسلام راستین است اما به  سمت اسلام راستین می رویم و نظر رهبری هم حتما همینگونه است ، ما بایدکاری کنیم فقر ریشه کن شود و در زمان ولی عصر (عج) فقیری وجود ندارد.

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی ادامه داد: گفته شده در آن زمان یک پیرزنی از مغرب به سمت مشرق می رود و هیچ چیزی وجود ندارد که او را اذیت کند و در کمال امنیت می رود. اینکه می گویندایشان فقط شیعیان را نجات می دهند یا اینکه ما را به عصر گذشته میبرد درست نیست همه این انتظار ها خلاف نگاه درست به مسئله انتظار است، امام زمان (عج) بساط علمی را گسترده تر می کند، نه تنها شیعه بلکه کل بشریت را نجات دهند.

وی تاکید کرد:اگر این انتظار درست را منتقل کنید به نسل های خود دیگر گمراهی رخ نمی دهد.