آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در سخنرانی روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان مسجد جامع گلشن گرگان اظهار کرد: گفتیم مهمترین برنامه حضرت ولی عصر (عج) برقراری عدالت است روایت معروف که متواتر بین شیعه و سنی است پیامبراکرم (ص) فرمود امام زمان(عج)  زمین را پر از عدل و داد می کند بعد از اینکه پر از ظلم و ستم شده است.

عدالت در همه زمینه هاست حتی برخی از روایات داریم همان طور که گرما و سرما وارد خانه هایتان می شود عدالت امام زمان (عج) هم همین گونه است این جور نفوذ می کند، همه جا عدالت همه جانبه است منتهی مهمترین بخشی که امام زمان (عج) دنبال پیاده کردن عدالت است مسائل اقتصادی است، زندگی روزمره مردم، این مهمترین آن است که از نظر اقتصادی امام زمان (عج) عدالت را برقرار می کند.

 الان وضع دنیا از نظر اقتصادی چگونه است؟ من کلیتی از آن می گویم به طور کلی 94 درصد سرمایه جهان در اختیار 20 درصد مردم یعنی یک و نیم میلیارد نفر است 6 درصد باقی مانده در اختیار همه مردم دنیاست. از این میان یک درصد این افراد که 15 میلیون نفر می شوند 43 درصد سرمایه و ثروت دنیا در اختیارشان است که این معنای زیادی می دهد که اکثرا آمریکایی هستند، چنین ثروتی که در اختیار جمعیت قلیل قرار دارد بیشترین سرمایه دنیا در اختیار این هاست نتیجه این می شود فقر عمومی مردم در گوشه و کنار دنیاست و جمع شدن سرمایه ها نزد جمعیت قلیل 15 میلیون نفری.

چرا این بلا سر بشریت آمده است؟ از کجا این سرمایه ها جمع شده است؟ عوامل زیادی دست به دست هم داده اند تا این سرمایه ها جمع شده است. اما چرا این همه ثروت پیش آن ها جمع شده است؟ یکی غارت ملت ها یعنی اگر آمریکا گاهی از خاورمیانه سر در می آورد گاهی از ویتنام، گاهی سوریه گاهی یمن گاهی در مصر و ... مرتب حضور دارند، این برای چیست؟ برای اینکه سرمایه های ملت ها را غارت کنند در اختیار خودشان بگیرند و الان این گونه است.

 این سرمایه ها بی خودی جمع نمی شود غارتگری، ظلم، چاپیدن ملت ها، سرمایه ملت ها را از آن ها گرفتند، این سرمایه ها باید پیش این 15 میلیون نفر جمع شود. سرمایه بی خودی جمع نمی شود 43 درصد تمام ثروت دنیا پیش این هاست. این ها بی خودی وارد این کشورها نمی شوند و جنگ و درگیری راه نمی اندازند. تریلون ها دلار خرج می کنند تا به اینجا برسند شما فقط قدرت سیاسی آن را نبینید پشت این قدرت سرمایه دارها هستند آن سرمایه دارهایی که دنیا را غارت می کنند هر دو دستشان در دست هم است. اعترافات آمریکایی ها را می گویم. استثمار و بهره کشی از انسان علت دیگر جمع آوری ثروت است. مدام به دنبال این هستند که در کدام کشورها کارخانه تشکیل دهند  که قیمت کارگر ارزان باشد امکانات ارزان باشد تا جنس را تولید کنند و وارد بازارهای خود کنند.

در خود آمریکا چند سال قبل جنبش وال استریت که جنبش ضد سرمایه داری بود شکل گرفت، این جنبش نهضتی بود که خود مردم آمریکا علیه نظام سرمایه داری انجام می دادند.

 همین الان هم در فرانسه مردم به خیابان هامی ریزند برای مبارزه با سرمایه داری که در غرب حاکم شده است. این بدترین ظلم بر بشریت است.

این قدرت های سرمایه داری دستشان در دست قدرتمندان است.

محققین دانشگاه های آمریکا معتقدند سیاست های آمریکا را این ها طراحی می کنند، این ها ترامپ را جلو می دهند هر دو حزب آمریکا چه دموکرات و چه جمهوری خواهان، همان هایی که می خواهند جهان را غارت کنند هر دو حزب آمریکا تحت نفوذ سرمایه دارها هستند. چهره واقعی هر دو هم یکی است منتهی شاید در ظاهر فرق داشته باشد در سال 2001 فردی که برنده جایزه نوبل اقتصادی شده بود یک اقتصاد دان معروف آمریکاست که می گوید «ناظران بین المللی عمیقا باید بر تاثیرات اقدامات ترامپ بر جامعه آمریکا تحقیق کنند این دولت با افزایش نا برابری در توزیع ثروت اثرات بسیار بدی برجای خواهد گذاشت و آتش یک بی ثباتی اجتماعی را شعله ور خواهد کرد ترامپ به جای اینکه راه حلی برای آن بیاید بیشتر به بزرگ شدن آن دامن می زند».

من خواستم بدانید وضع دنیا از نظر اقتصادی چگونه است. این افراد همه جا ورود پیدا می کنند نیرو وارد می کنند ناوگان دریایی خود را وارد می کنند کارشان در دنیا همین است این سرمایه داری که چیزی زشت است همین است سرمایه گذاری که بنیادش برپایه استثمارو چپاول ملت ها باشد این است.

اسلام هیچ وقت با ثروت مخالف نیست اگر کسی بدون هیچگونه کار غیرقانونی و از راه درست و قانونی ثروت به دست بیاورد، به آن در اصطلاح سرمایه دار از نگاه غربی نمی گویند.

امام راحل که با سرمایه داری مخالفت می کرد منظورشان سرمایه داری دنیای غرب و آنکه امروز نظام سرمایه داری گفته می شود، وگرنه کسی که از روی کار حلال و بدون ظلم به کسی ثروت به دست بیاوردهیچ اشکالی ندارد با این خصوصیات این جور سرمایه ها پیدا نمی شود اما اگر کسی در کشور به دنبال این خصوصیات باشد آن هم می شود.

 سرمایه داری غربی که می گوییم کسی که می خواهد غارت کند ولو با اسم شیعه باشد امروز صبح به من اطلاع دادند فردی با صد تن برنج که 70 درصد برنج خارجی با 30 درصد ایرانی قاطی کرده بود کیلویی 26 تومان وارد بازار کرده است. این همان کار سرمایه دار غربی است و فرقی ندارد.

 اما این ها باید روشن باشد سرمایه دار غربی که ما محکوم می کنیم آن ملاک ها را دارد اگر کسی هم در داخل این ملاک ها را داشته باشد امثال ترامپ است هر که می خواهد باشد. این ها روشن باشد مشخص باشد من چه می گویم این ها همان هایی هستند.

قرآن وقتی می آید تاریخ انبیا را نقل می کند آن هایی که اطراف فرعون هستند و سرمایه داران جامعه فرعون بودند به فرعون می گفتند می خواهی موسی را رها کنی تا فساد در جامعه به وجود بیاورد آیه قرآنی می گوید ما هرکجا پیامبر می فرستادیم در مقابلشان همان سرمایه داران آنچنانی می آمدند و ایستادگی می کردند، ما مخالف این ها هستیم. این ها با انبیا مخالفت می کردند، امام زمان (عج) که می آید فقر در کل دنیا وجه غالب جوامع است جز عده ای که ثروتمند هستند.

 در آمریکا 40 میلیون گرسنه زندگی می کنند در عربستان سعودی که این همه پول دارند 80 میلیون دلار به نتانیاهو می دهند که در انتخابات پارلمانی  اسرائیل موفق شوند  بقیه مردم عربستان در فقر و فلاکت هستندو اما امام زمان (عج) وقتی آمد چه می کند؟ امام زمان (عج) ریشه فقر را از بین می برد دیگر فقیری پیدا نمی شود الان دنیا پر از فقیر است در آن زمان هرچه هم می گردند کسی را پیدا کنند صدقاتشان را دهند پیدا نمی کنند .  

مضمون روایات این است که افراد پول و طلا را در دستش می گیرد می گردد تا فقیری را پیدا کند که زکات مال خود را بدهد در بعضی روایت دارد امام زمان (عج) می گوید یک منادی بین مردم برود و بگوید هرکه پول می خواهد بیاید هیچ کس نمی رود چون نیازی ندارد، اما یک نفر بلند می شود و می گوید من نیاز دارم امام زمان(عج) می گوید برو پیش خزانه دار و به او بگو من را مهدی فرستاده و آقا فرموده به من کمک کن. خزانه دارهمان جا برایش پول می ریزد و کمک کند وقتی پول ها را می گیرد با خودش می گوید من چه آدم حریصی هستم که برای من کافی نبود آنچه که به همه داده می شد به منم داده می شود چرا این را بگیرم. بر می گرداند پول را و می گوید من هم نیاز ندارم. خزانه دار می گوید ما چیزی که دادیم را پس نمیگیریم.

ریشه های فقر و تفکر سرمایه داری که در سرمایه داران امروز یکی است ولی شکلش فرق دارد قارون با این ها فرقی ندارد که با بهره کشی از مظلومان این کار را کرده اند اگر بنا باشد فقر از بین برود عوامل آن هم باید از بین برود این بساط در زمان امام زمان (عج) وجود نخواهد داشت همه را جمع می کند و از سرمایه داران می گیرد.

مرحوم کلینی در کافی نقل می کند من از امام صادق (ع) شنیدم شیعیان ما در گشایش هستند آنچه دارند انفاق کنند اما امام زمان (ع) که می آید تمام آن هایی که گنج درست کرده اند و حالا وارد بانک ها می آورند امام زمان (عج) از آن هایی که به زور و غارت گری این کار را کردند بر می دارد، حتی آن هایی که تحویل امام زمان (عج) دهند.

 امام زمان (عج) در راه برقراری  حکومت الهی و در مقابل دشمنان هزینه می کند تاحکومت الهی برقرار شود.

جعفر بن بشار شامی روایت کرده حضرت مهدی (عج)  ظلم ها را برمی گرداند حتی اگر زیر دندان کسی حق مردم باشد امام زمان (عج) آن را بیرون می کشد. ریشه فقر، سرمایه دارهای غربی هستند سرمایه داری غرب مبتنی بر غارتگری و استثمار است. فقر از این جاها پیدا می شود. مهمترین کار امام زمان (عج) در باب عدالت و مسائل اقتصادی ریشه کن کردن فقر است. الان به دلیل فقر تحمیلی این خرابی ها دردنیا وجود دارد ببینید یمن و سوریه را چکار کردند تمام زیرساخت ها را نابود کردند امام زمان (عج) که بیاید هیچ خرابی باقی نمی ماند.

 

مراسم سی امین سالگرد ارتحال حکیم فرزانه و معمار بزرگ انقلاب حضرت امام خمینی (ره) و گرامیداشت شهدای گرانقدر 15 خرداد با حضور حضرت آیت الله نورمفیدی در مسجد جامع گلشن گرگان برگزار می گردد.

 

به مناسبت خطبه رسول خدا مباحثی را در رابطه با توبه عرض کردم، توبه از آن مسائلی است که خدای متعال توبه کنندگان را بسیار دوست می دارد، در آیات شریفه قرآنی آمده است خداوند بندگان توبه کننده اش که در خانه خدا توبه می کند را دوست می دارد بندگانی که دائم در حال پاکسازی خود هستند خدا این ها را دوست دارد.

امیرالمومنین علی (ع) می فرماید: معصیت کاری که اقرار دارد به گناهش که بنده بدی است در نزد خدا از بنده ای که اهل عمل است ولی گرفتار حب و افتخار است که من بنده خوب خدا هستم، آن معصیت کاری که اقرار به گناه می کند بهتر از این آدم است.

در یکی از مناجات های خمس عشر امام زین العابدین (ع)  آمده  خدایا بندگانی که به سوی تو روی می آورند تو هم به سوی آن ها روی می آوری و عنایت داری نسبت به آنها، خدایا حتی بندگانی که از تو غافل هستند نسبت به آن ها هم رحیم و رئوفی، خدایا تلاش می کنی حتی آن ها را جذب کنی، ما بنده چنین خدایی هستیم که به بی توجهان به خودش هم عنایت دارد و سعی می کند آن ها را به سوی خودش جذب کند.

گناهانی که ما انجام می دهیم با هم تفاوت دارد یک گناهانی مربوط به رابطه ما و خداست به هیچ کس ارتباطی ندارد، مثلا نافرمانی امر خدا کردیم به کسی ضرر نزدیم حق کسی را پایمال نکردیم. مثل اینکه جوان بوده و غفلت کرده و نماز نخوانده پشیمان شده است باید این گناه را قضا کند اما وقتی توبه می کند خدا او را می بخشد یک گناهانی است که به دیگران ضرر وارد می کند اعتقاد و دین و ایمان افرادی را خراب می کند اینجا دیگر بحث خدا نیست حق مردم را نادیده گرفتی و پایمال کردی اگر می خواهی توبه کنی باید حقوقی را که از مردم ازبین بردی جبران کنی این حقی که مردم به گردنت دارند برداری.

ممکن است برای برخی ها سوال شود پیامبر اکرم (ص) که معصوم است و ائمه (ع) که گناه نمی کنند پس چرا این ها اینقدر به درگاه خدا توبه می کنند. علما معتقدند توبه ائمه و انبیا نه از گناهی از جنس گناهان ما باشد بلکه توبه این ها نزول از مقام قرب است این را برای خودشان گناه می دانند، پیامبر اکرم (ص)مشغولیات زندگی و دنیوی هم داشت از آن مقام حضور پایین می آمد و به کارهای دنیوی اش می رسید همین را گناه می داند نه اینکه مبتلا به گناه و معصیت و نافرمانی خدا که ما به آن مبتلا هستیم باشند.

رسول خدا (ص)می فرماید : گاهی روی دل من را ابرهایی می گیرد من برای اینکه این ابرها را کنار بزنم شبانه رور 70 بار استغفار می کنم از همه بیشتر رسول خدا(ص) استغفار می کند بندگان خالص خدا چون معرفتشان خالص است استغفار و توبه و... از این ها زیاد انجام می شود نه توبه گناهان معمولی بلکه پایین آمدن از مقام حضور.

سخنرانی آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در سخنرانی روز بیست وششمین  ماه مبارک رمضان  مسجد جامع گلشن گرگان : گفتیم مهمترین برنامه عملی و حکومتی حضرت ولی عصر (عج) برقراری عدالت است و مهمترین برنامه حضرت ولی عصر (عج) در مسائل اعتقادی برقراری توحید است که در قرآن هم آمده است.

اساس کار امام زمان (عج) عدالت است نه عدالتی که شرط امامت جماعت و برقراری صیغه طلاق است، آن عدالت دردسر ندارد،  منظور آن عدالتی است که حضرت علی (ع) را به خاطرش در محراب به شهادت رساندند (چون شدیدا عادل بود).

عدالتی که حضرت علی  (ع) و ائمه اطهار دنبالش بودند وامام زمان (عج) آن را عملیاتی می کند چیست؟ اول باید عدالت را تعریف کنیم.

 از امیرالمومنین (ع) سوال کردند کدام افضل است عدالت یا جود و بخشش؟ الان اگر از هر کسی بپرسند خیلی نکته سنج نباشد می گوید جود بهتر از عدالت است؛ امیرالمومنین (ع)  می فرماید عدل مهم تر است. چرا؟ حضرت دو دلیل آورد گفت چون عدل هر چیزی را سرجای خودش قرار می دهد هر حقی را سرجای خودش قرار می دهد اما جود بیرون می کند و عدالت یک سیاست عمومی است اما جود یک امر عارضی است و عمومی نیست یعنی خاص است.

اگر ما از نگاه فردی نگاه کنیم جود بهتر است، عدل این است که هر کسی به حق خودش برسد اما جود این است که من از حق خودم برای دیگران بگذرم. ولی جود نمی تواند مبنای عمومی جامعه باشد ممکن است در یک جامعه صد هزار نفری یک نفر را پیدا کنید اهل جود باشد پس نمی توانید مبنای اجتماعی باشد اما عدل می تواند یعنی ضابطه مندی و قانونی بودن و هر کسی به حق خودش قانع باشد و به حق دیگران تجاوز نکند. این می تواند مبنای اجتماعی باشد و همه راحت زندگی می کنند اما جود از حق خود گذشتن و این نمی تواند مبنای زندگی جامعه باشد.

نگاه امیرالمومنین (ع)  به مسئله عدل به عنوان اساس و مبنای جامعه و اجتماع بود حضرت علی (ع) فرمود: عدل بهتر است چون می تواند مبنای زندگی همه باشد همه بپذیرند و قبول کنند به حق خود راضی باشند اما جود از حق خود گذشتن است اما ممکن است هر کسی این کار را نکند.

مولوی همین کلام امیرالمومنین (ع) را گرفته که هر چیزی سرجای خودش قرار گرفته است:

عدل چه بود آب ده اشجار را

ظلم چه بود آب دادن خار را

عدل وضع نعمتی در موضعش

نه بهر بیخی که باشد آبکش

ظلم چه بود وضع در ناموضعی

که نباشد جز بلا را منبعی

یعنی اگر بین دو نفر بر سر ملکی دعوا شود عدل می گوید ملک به هر کسی که هست تعلق گیرد اگر بیایند به دیگری بدهند ظلم می شود. عدل این است آب را به پای درخت بارده بریزید نه به پای خار.

عدل هر چیزی را سرجای خودش قرار می دهد اما ظلم جابه جا می کند. معنای عدالت از نظر امیرالمومنین (ع)این شد که حق هر کسی را به صاحب حق دهیم نه اینکه به غیر صاحب حق دهیم.

معمولا علمای جامعه شناس می گویند جامعه مثل یک بدن و یک پیکر می ماند چشم داریم حس بینایی و لامسه و چشایی داریم، قلب و مغز و کلیه و ... داریم که هر کدام در سر جای خود قرار دارد.

جامعه هم همینگونه است در جاهایی که حاکمیت کاری انجام دهد همه باید به این نکته توجه کنند که جامعه هم مثل بدن انسان ها می ماند هرچیزی باید در جای خودش قرار داد نه اینکه کسی که جایش اینجا نیست در جای دیگری گذاشت؛ این عدالت اجتماعی می شود.

جامعه مثل بدن می ماند که اجزا و اعضایی دارد که هر کدام سرجای خود قرار گرفته اند اگر در جامعه ای می خواهد عدالت برقرار باشد هر چیزی باید در سرجای خودش قرار داشته باشد منتهی در مورد بدن خدا به صورت تکوینی چشم را در جای مشخصی قرار داده است اما در جامعه مثل بدن نیست اینکه هر چیزی مثل بدن در جای خودش قرار بگیرد وظیفه حکومت، دولت ها و خود مردم است، اگر مردم می خواهند کسی را انتخاب کنند باید ببیند چه کسی می تواند شایسته باشد انتخاب ها و مسئولیت ها و در یک جا نشاندن ها باید در حساب و کتاب باشد.

 در بدن خدا این کار را کرده است در جامعه اگر مردم یا دولت می خواهند به فردی مسئولیت بدهند مثلا باید سمت استانداری بدهند باید حساب شده باشد ببیند جایگاه این کار چیست ؟ یک استاندار کجا می نشیند اهمیت کار باید مورد نظر باشد فردی که انتخاب می شود و در این مسئولیت می نشیند می تواند در این مسئولیت بنشیند یا حالا هر مسئولیت دیگری، پس باید خود مردم به معنای عام کلمه ، حاکمیت و دولت  و ...  این موضوع را درک کنند.

اگر مردم می خواهند نماینده انتخاب کنند باید حساب شده عمل کنند اگر می خواهند کسی را انتخاب کنند باید ببیند نمایندگی چیست، مجلس چیست، وظایف نماینده در مجلس چیست، آیا این فردی که می خواهم انتخاب کنم باید ببینم می تواند کاری انجام دهد یا نه؟ خدای نکرده اگر بر اساس رفاقت انتخاب کنند، بر اساس اینکه فامیلش هست، هم گروهش هست انتخاب کند این ها ظلم محسوب می شود.

همان طور که گفتم جامعه مانند بدن می ماند بدن را خداوند انتخاب کرده که کدام اعضا و جوارح کجا باشد که قطعا هم درست انتخاب کرده است هیچ کس نتوانسته بر این موضوع ایرادی به خداوند بگیرد.

انتخاب خدا در این که کدام عضو کجا قرار بگیرد قطعا درست است وخطا نیست در جامعه هم اگر چیزی را در جایی قرار می دهند مثلا گلدان را در سرویس بهداشتی قرار دهد و آفتابه را در دکور اتاق بگذارد مردم می گویند یا عقلش کم است یا ...، این ظلم می تواند در هر انتخابی که ما می کنیم رخ دهد یکی می خواهد مسئول اقتصاد کشور شود خیلی مهم است و در جهان چیز ساده ای نیست، وقتی حضرت یوسف از عزیز مصر تقاضا کرد من را بگذارید برای امور اقتصادی، چرا؟ من هم دانا هستم و هم امانت دار، مسائل اقتصادی و مالی است اگر کسی این دو صفت را نداشته باشد و بردارند او را در آنجا بگذارند خیانت محسوب می شود.

در توضیحات گفتم عدل از جود بهتر است، جود از نظراخلاق فردی خوب است اما جامعه را نمی توان بر اساس جود  اداره کرد اما بر اساس عدل می شود. امیرالمومنین (ع) که می فرماید عدل بهتر از جود است برای این است که می داند عدل می تواند ملاک و مبنای جامعه باشد.

عدالت چیزی است که میشود عمومی شود اما جود نه. جامعه هم مثل بدن می ماند بدن اعضا و جوارحی دارد خدا همه چیز را سر جایش قرار داده و همین است و جز این نیست و درست درست است. خدا در مسئله نبوت و امامت عقیده ما این است که امام را خدا انتخاب می کند اما در مسائل دیگر این گونه نیستند.

اعضا و جوارح جامعه را مردم انتخاب می کند باید دقت کنند اگر ما به نوع تفکر امیرالمومنین (ع) فکر کنیم خیلی فرق می کند.

دوستان امیرالمومنین (ع) به او گفتند به برخی ها پول بده تا بعضی ها اذیتت نکنند حق السکوت به آن ها بده ، امیرالمومنین (ع)  فرمود به من می گویید خودم را کمک کنم از راه ظلم، علی و این کار؟ از نظر امیرالمومنین (ع) عدالت بر حکومت هم مقدم است و حاضر نمی شود زیر بار این ظلم برود.

اما مقابل امیرالمومنین (ع) و بنی امیه وبنی عباس این منطق ها را نداشتند می گفتند بذل جای عدل را می گیرد خیلی فرق می کند بین دید علی و دید معاویه و امثال آن ها.

امام شناسی موضوع مهمی است ما ائمه خود را نشاختیم این امامت نشد امامت یعنی محور اخلاق و عقاید و ...  

ما اعتقاد داریم مهمترین کار امام زمان (عج) عدالت است پس باید برای ما روشن شود پس باید به مسائل مختلف آگاهی داشته باشیم.  

 

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در جلسه استهلال  استان اظهار کرد: روزهای آخر ماه مبارک رمضان است باید بگوییم ماه مبارک رمضان به گردن همه ما حق دارد پس حالا که از بین ما می رود از خدا بخواهیم حق ماه مبارک رمضان را از ناحیه ما ادا کند و بپذیرد.

وی افزود: نکته ای که من می خواهم در رابطه با این مباحث در آغاز سخنانم اشاره کنم چیزی است که در کتاب های فقهای اهل سنت و شیعه هم وجود دارد، یادم آمد یک یهودی محضر امیرالمومنین (ع) آمد و شروع به اعتراض به مسلمانان کرد که هنوز آب غسل پیامبرتان خشک نشده بود به اختلاف افتادید، امیرالمومنین (ع) جواب محکمی داد که اگر ما با هم اختلاف کردیم اختلاف ما بر سر آنچه بود که از رسول خدا (ص) به ما رسیده بود، همه آن گفته پیامبر اکرم (ص) را قبول داریم در استنباط و اجتهادمان برداشت متفاوت است، شما یهودیان چه می گویید آن همه معجزات را دیدید هنوز کف پای تان از آب دریا خشک نشده بود به پیامبرتان پشت کردید.

امام جمعه گرگان گفت: ماحصل این مجلس این بود که بحث همه ما دررابطه بارسول خداست که تعابیر مختلف دارد، باید رویت هلال تحقق پیدا کند این منطق علی (ع) است که اگر اختلافی داریم در اصل قضیه که بحثی نداریم این مبنای ماست ودرست است.

وی تصریح کرد: یکی از آرزوهای من از گذشته تا به امروز  این بوده که به جایی برسیم روز عید فطر که روز مهمی است روز رسول خداست، در این روز جایگاه پیامبر اکرم (ص) در بین مسلمانان و جهان بالاتر رود.

امام جمعه گرگان با اشاره به بحث کلان نگری اظهار کرد: شاید یک معنی کلان نگری  این است که مسائل را یک بُعدی نگاه نکنیم، قضیه رویت را قبول داریم برخی چیزها هستند با چشم معمولی دیده می شوند چیزهایی هم ممکن هست با چشم معمولی دیده نشود پس می توان به خاطر مسائل کلان تر جامع الاطراف ببینیم .

وی تصریح کرد: نماز عید فطر تنها به عنوان عبادت فردی و شخصی نیست، اگر حج هم تنها انجام تکالیف شخصی بود هر کس در هر زمان که می خواست می توانست به حج برود اما به نظر خدای متعال و شارع اسلام این بوده است که یک زمان مشخص برای آن تعیین شود.

آیت الله نورمفیدی ادامه داد: یکی از آرزوهایم این است که برای این موضوع فکری شود و در امت اسلامی چنین یکپارچگی دیده شود، واگر به این سمت برویم تمام بلاد اسلامی در هر کجای عالم که هستند  همه در یک روز عید فطر را بخوانند.

وی با ابراز امیدواری از حل اختلافاتی این چنینی گفت: بحث رویت ماه که یک جا دیده می شود کفایت می کند و برای همه جا قابل حل است، می توان با بحث هایی این موضوع را حل کرد، وقتی رویت تحقق پیدا کرده یعنی ماه دیده شده است.این بحث ها قابل حل است و مصلحت عمومی امت اسلام این است که یک روز در تمام اکناف عالم مسلمانان جمع شوند به سوی یک مرکز عبادت کنند.

امام جمعه گرگان ادامه داد: چند روز گذشته  شبکه 5 عمل زشتی انجام داد و آن افراد خطا کار باید اخراج شود و آن مداح باید حد برایش جاری شود ، شما اگر اهل قرآن هستید قرآن این را می گوید. ائمه ما از این مداحان بیزارند که نه قرآن را می فهمند نه سیره ائمه و نه مصلحت اسلام را می فهمند این حرفها آثار خطرناکی دارد.