امشب هم شب جمعه است، هم 23 ماه مبارک رمضان هم از طرفی شب قدس است، بنابراین اهمیت امشب سه چندان می شود از باب اینکه احتمالا شب قدر است پس باید عنایت ویژه ای داشته باشیم. عبدلله بن انیس محضر رسول خدا آمد و گفت یا رسول الله خانه ام دور است نمیتوانم هر شب خودم را به مسجد برسانم، یک شب را دستور دهید تا آن شب خودم را برسانم، پیامبر در گوش عبدالله انیس چیزی گفت بعدها مردم فهمیدند هر سال عبدالله بن انیس شب 23 ام به مسجد می آمد، پیامبر دهه آخر ماه رمضان نمی خوابید و اجازه نمی داد کسی از اهل بیتش شب 23 ماه رمضان بخوابد و نشانه اهمیت شب 23 ماه رمضان است.شب جمعه در میان طول سال و شب های هفته ویژگی خاصی دارد مخصوصا سحرهایش؛ امشب سومین شب شهادت مولا امیرالمومنین است همه این ها دست به دست هم میدهند  تا دلهای ما برای این شب آماده شود؛ این دلی که مشغول زندگی و مشغله بوده و همه این ها باعث می شود دل ما مکدر شود؛ پس باید این کثیفی و کدری پاک شود.زمان پاک شدن دل از کثیفی این شب های ماه مبارک رمضان است، از خدا بخواهیم این توفیق را به ما عنایت کند.از طرفی دیگر امشب شب قدس است، روز جهانی قدس برای همه امت جهانی به عنوان یک مسئولیت تلقی می شود. بیت المقدس و مسجد الاقصی تنها برای فلسطینی ها نیست بلکه برای تمام مسلمانان است، جنایتگران 70 سال است که این مسجد مقدس را در سلطه خود قرار دادند.مخصوصا امسال با این جنایتی را که رئیس جمهور آمریکا انجام داد و با اینکه برخلاف قوانین بین المللی بوده سفارت خود را به قدس شریف منتقل کرد فلسطینی ها مردانه در برابر این تصمیم ایستادند و برای دفاع از خانه خدا شهدای زیادی را تقدیم کردند، انشالله خداوند قدس شریف را نجات دهد. انشالله همه مسلمانان اگر در غفلت هستند بیدار شوند؛ بعد از این کار آمریکا کشورهای مختلف مخالفت خود را اعلام کردند، روز قدس روزی است که همه مسلمانان بیایند و احساس مسئولیتی را که در مقابل مظلوم و خانه خدا و مسجدالاقصی دارند بیایند ونشان دهند، انشالله برای انجام این وظیفه همه قیام کنند و به دشمنان نشان دهند که با تمام وجود با اشغال فلسطین مخالف هستیم، از کار ترامپ متنفریم و تا جایی که بتوانیم از ملت مظلوم فلسطین و بیت المقدس دفاع می کنیم.امیدوارم امسال حضوربیشتری داشته باشیم دشمنان بفهمند مسلمانان با تمام وجود از دشمنان و اسرائیل نفرت دارند.خدایا کشور ما را ازتمام بدی ها حفظ کن، مشکل بیکاری، اقتصادی و ... را در جامعه ما حل بفرما و همه خدمتگزاران  را حفظ بفرما. روح ملکوتی حضرت امام و فرزندانشان را در بهشت قرار بده و فرج امام زمان (عج) را نزدیک بگردان.

آیت الله سید مجتبی نورمفیدی در سخنرانی مراسم  سالروز شهادت امیرالمومنین علی (ع) در مصلی گرگان طی سخنانی اظهار کرد: یکی از مسائل بسیار مهمی که امیرالمومنین در نهج البلاغه پرداخته است مسئله سنت های الهی است اما متاسفانه با نهج البلاغه انس نداریم همانگونه که از قرآن دوریم.

وی افزود: ابن حدید معتزلی در باره خطبه 221 نهج البلاغه میگوید من در طول 50 سال هزار بار این خطبه را خواندم و هربار که خطبه را می خواندم بدنم میلرزید و وحشت می کردم این در حالی است که یکی از عالمان بزرگ شیعه که شرح 15 جلدی بر نهج البلاغه دارد در مقدمه کتابش می گوید با کمال شرمندگی باید بگویم من عالم شیعی در طول عمرم فقط یک بار این خطبه را خواندم.

آیت الله نورمفیدی گفت: نهج البلاغه معجزه امیرالمومنین است، هم از جهت فصاحت و بلاغت و هم از حیث محتوا.

آیت الله نورمفیدی گفت: یکی از مسائلی که امیرالمومنین در نهج البلاغه در جاهای مختلف در باره آن سخن گفته مسئله سنت های الهی است، شاید چیزی حدود یک پنجم از مجموعه نهج البلاغه در رابطه با سنت های الهی است که مربوط به جوامع اسلامی و حکومت هاست.

وی افزود: یک پنجم نهج البلاغه در باره مسائلی است که به اوج و عزت جوامع انسانی و اسلامی و عوامل انحطاط  سقوط آن ها اشاره کرده است،.

آیت الله نورمفیدی با طرح این پرسش که سنت الهی چیست ؟ گفت: در یک جمله می توان گفت سنت الهی یعنی قوانین ثابت و اساسی که خداوند بر پایه آن ها عالم را اداره و تدبیر می کند، این قوانین و روش ها عمومی هستند، استثنا بردار نیستند، ترتیل شدنی نیستند.

وی اظهار کرد:  در آیات قرآن بارها شبیه این مضمون تکرار شده است هرگز تبدیل سنت الهی را نخواهید دید و مو لای درزش نمی رود، این قوانین در چهارچوب نظام علی و معلولی هم هستند و خارج از نظام علت و معلول هم نیستند؛ به تعبیر مرحوم شهید آیت الله مطهری در این جهان تصادف حاکم نیست این سنت ها همگی برپایه تعبیر و حکمت خداوند پایه ریزی شده است و اراده الهی از طریق این سنت ها اعمال می شود.

آیت الله نورمفیدی گفت: ما یک سنتی به نام سنت بازتاب اعمال داریم که این جزو سنت آخرت است، یعنی این اعمال به عینه مجسم می شود، بازتاب اعمال انسان در همین دنیاست برخی از کارهای انسان نتیجه اش در همین دنیا به آنسان برمی گردد. آن وقت گاهی این نتایج وآثار به خود شخص بر می گردد گاهی به بستگان و خویشانش بر می گردد گاهی به جامعه، این عمل را یک نفریا یک جامعه انجام می دهند اما اثر این عمل ممکن است در نسل های بعد ظاهر شود و ممکن است دامن اجتماع را بگیرد.

وی ادامه داد:  یکی از سنت های الهی که در قرآن به صراحت تاکید شده و آثارش را متوجه بستگان شخص می کند در آیه 9 سوره نسا اشاره شده است. باید بندگان از مکافات عمل خود بترسند اما کدام عمل ؟ از رفتار با یتیمان بترسید و با یتیمان خوش رفتار باشید.

آیت الله نورمفیدی اظهار کرد: کسانی که می ترسند که کودکان ناتوانی از آن ها باقی بماند و زیر دست مردم بزرگ شود باید از خدا بترسند و با یتیمان به درستی و صلاح رفتار کنند، این یک سنت الهی است کسی که با یتیم بد رفتاری کند بدون تردید در همین دنیا یا در نسل اولش یا در نسل دوم یتیمانی از او خواهند ماند که زیر دست مردم می شوند با آن ها به درشتی سخن گفته می شود و این صریح قرآن است.

وی افزود: باید بترسند آن هایی که از خود ذریه ای باقی می گذارند این بازتاب عمل انسان است این سنت ها تغییر و تبدیل ندارد و مو لای درز این سنت ها نمی رود؛ همان کاری یا بلایی که سر دیگرن بیاورید خدا سر شما  هم می آورد می خواهد خوبی باشد یا بدی، آبروی کسی را ببرید آبرویت روزی خواهد رفت، عیب جویی از کسی کنید روزی عده ای به دنبال عیب جویی از تو بر می آیند.

آیت الله نورمفیدی گفت: در روایتی آمده است پیامبر اکرم (ص) می فرماید درباره قومی که نسبت به دیگران زبان به گرفتن ایراد و اشکال باز می کردند پیامبر فرمود این قوم نخواهند مرد مگر اینکه مبتلا به همین مشکل شوند و این چنین شدند آن ها گرفتار همین مشکلاتی شدند که دیگران را به خاطرش سرزنش می کردند.

وی تصریح کرد: عجیب است این سنت های الهی بازتاب عمل انسان اگر به خود انسان برگردداما گاهی اعمال انسان به نسل انسان سرایت می کند بعضی کارها ما در ظرف خودش ساده نگاه می کنیم و جدی نمی گیریم اما این ها گاهی در نسل انسان این تاثیر را می گذارد و گاهی در اجتماع، از جمله سنت های الهی که در قرآن و در نهج البلاغه بسیار به آن پرداخته شده است سنت های حاکم بر جوامع انسانی است ،یعنی جامعه مثل یک فرد که حیات و ممات دارد جامعه هم حیات و ممات دارد  و عواملی در این زندگی و مرگ جوامع تاثیر دارد مثل این سنت الهی است.

آیت الله نورمفیدی گفت: اگر کسی با پدرش بد رفتاری کند عمرش کوتاه می شود کسی صله رحم به جا نیاورد عمرش کوتاه می شود اما اگر کسی صله رحم انجام دهد عمرش دراز و روزی اش زیاد می شود؛ جوامع هم همینطور هستند. اجتماعات بشری، حکومت ها، دولت ها، مرگ و حیات ندارند اجل دارندو این عین قرآن است و در نهج البلاغه امیرالمومنین در این رابطه غوغا کرده است.

وی افزود: اینکه ما این ها را نادیده بگیریم و مسائل را به نحو دیگری بیان کنیم به نظر می رسد نتیجه اش این است که از عوامل حیات و ممات و عوامل مرگ و زندگی جامعه دولت ها و حکومت ها غافل شویم، شهید مطهری می فرماید از رومیان بپرسید تا زمانی که آن ها برنامه ای برای فرمانروایی داشتند با کامیابی های پیاپی قرین بودند و چون برنامه دیگری پیش گرفتند با شکست های پیاپی مواجه شدند.

آیت الله نورمفیدی گفت: شهید آیت الله محمد باقر صدر که رضوان خدا براو و شهید مطهری باد می فرماید قرآن رابطه با خدا را به جای رابطه علت و معلول قرار نمی دهد وقتی سنت الهی است که اگر جامعه ای و دولتی و حکومتی در برابر دشمن ایستادگی کند عزت نصیب آن ها خواهد شد و مردمی که در برابر دشمن راه سستی و تسلیم پیش بگیرند شکست خواهند خورد.

وی ادامه داد: سنت خدا نیست اگر ما بگوییم با خدا رابطه داریم نام خدا و ذکر خدا بین مردم زیاد است سنت الهی و تدبیر الهی و حکمت الهی این است مردمی را که نام خدا را به زبان بیاورند اگر تنبلی و سستی کنند عقب مانده خواهند ماند هیچ مردمی با تنبلی و سستی به جایی نرسیدند و  این سنت الهی است کسی که تلاش و کوشش کند به سرمنزل مقصود می رسد؛ بخواهد مسلمان باشد می خواهد کافر باشد.

آیت الله نورمفیدی گفت:ما جامعه اسلامی هستیم، توسل داریم، اهل بیت (ع) داریم اما با سستی و تنبلی و این ها مشکلات ما حل نمی شود این سنت الهی است. این است که امیرمومنان می فرماید روزگار در مورد آیندگان همان طور سپری می شود که در مورد گذشتگان سپری شد، باید به گذشته نگاهی کنیم چه امت ها  و ملت هایی که عزیز بودند و ذلیل شدند، چه امت ها و ملت های ذلیل بودندو عزیز شدند.

وی تصریح کرد: امام رضوان الله می فرماید تغییرات در یک ملت منشا تغییرات تکوینی، جهانی و موسمی می شود یعنی اگر یک ملتی خود را تغییر دهند در عالم تکوین هم اثر می گذارد، اگر اهل یک قریه و ملت تقوای الهی پیشه کنند برکات آسمان و زمین را بر آن ها جاری می کنیم  اگر یک ملت خود را تغییر داد و اهل ایمان و تقوا شد نتایجی دارد که امام می فرماید اگر ظلم و ستم هم شد نتایجی و ثمراتی دارد .

آیت الله نورمفیدی گفت: دو سنت اصلی یکی این است که ظلم و ستم نابودگر و ویران گر است ،همه چیز را زیرو رو می کند؛ این ازسنت های الهی است ما تا کلمه ظلم به گوشمان می خورد فکر می کنیم ظالم حتما مثل معاویه و شمر و این ظالمین امروز دنیاست گویا خودمان را از دایره ظلم کنندگان دور و مبرا می دانیم.

و افزود: اما دقت کنید چه بسا بسیاری از ما جزو کسانی هستیم که به دیگران و خودمان یا به خدا ظلم می کنیم، ظلم یعنی انحراف از موازین حق و تجاوز از مرزهای حدودی و انسانی، اینکه ما چیزی را خارج از محدوده خود قرار دهیم اینکه از حد خود فراتر رویم و به حقوق دیگران تجاوز کنیم که نام آن ظلم است، ظلم گاهی به خداست معصیت یک ظلم است، گاهی به دیگران است گاهی به خود انسان است.

آیت الله نورمفیدی گفت: با این حساب اگر رفتار ما و عمل ما و گفتار ما به گونه ای باشد که به حدود و حقوق دیگران تجاوز کنیم و حق دیگران را پایمال کنیم ما ظالم هستیم؛ اگر این یک چیز فراگیر باشد همه مردم اهل این باشند که به حق خود قانع نباشند تجاوز به حق دیگران داشته باشند چه حق عمومی و چه حق فردی؛ تجاوز به حقوق زن و فرزند هم از مصادیق ظلم است.

وی افزود: اگر این رویه در جامعه باب شد و همه اهل تجاوز به حقوق دیگران شدند این جامعه رو به ویرانی می رود امیر مومنان که امروز روز شهادت اوست و با شهادت او عهد مدفون شد تعابیر عجیبی در رابطه با مسئله ظلم دارد.

آیت الله نورمفیدی گفت:  در این باره امیرالمومنین می فرماید کسی که به دیگران ظلم می کند، کسی که حقوق دیگران را نادیده می گیرد، سلامت نفس و سلامت دل خود را از بین برده است. ما می گوییم چرا دل هایمان سخت شده است یک جهت آن همین است همین حقوق ناچیزی که فکر می کنیم رعایت آن ها مهم نیست به آن ها اهتمام نداریم.

  وی افزود: خود امیرالمومنین وقتی ابوالاسود دوئلی رابه عنوان قاضی القضات بصره انتخاب در فاصله کوتاهی نکشید که او را عزل کرد ابوالاسود دوئلی بلند شد از وسط بصره آمد خدمت امیرالمومنین واعتراض کرد که من نه خیانتی مرتکب شدم نه جنایتی مرتکب شدم چرا من را عزل کردید امیر مومنان گفت دیدم و شنیدم که سخن تو بر سخن متهم مقابل تو بالاتر است یعنی قاضی وقتی با متهم سخن می گویداگر از حد خودش صدایش را بالاتر ببرد امیرمومنان او را عزل می کند این روش امیرالمومنین است.

آیت الله نورمفیدی ادامه داد: حضرت علی (ع)هر جایی که عدل و عدالت زیر سوال می رفت محکم می ایستاد روزی اشعث بن قیسرسید خدمت امیر مومنان و اعتراض کرد که چرا شما این ایرانی هایی که توسط عرب ها دستگیر شده بودند را آزاد کردید، امیرالمومنین به این ها احترام می کرد اشعث بن قیس اعتراض کرد که این ایرانیان برده را برما ترجیح می دهید و روحیه ای نژاد پرستانه داشت ، برتری برای عرب نسبت به عجم قائل بود.امیرالمومنین در پاسخس محکم گفت: این بندگان خدا از صبح تا شب زحمت می کشند و زیرآفتاب عرق می ریزند آیا من به این ها به خاطر شما عرب های شکم پرست به آن ها ستم کنم؟

وی افزود: بخشی از ظلم هایی را که کمتر مورد توجه باشد مخصوصا آنهایی که مسئولیتی دارند و کاری برای مردم انجام می دهند مواظب باشند از دید امیرالمومنین یکی از مصادیق ظلم این است که ما کسی را بر سر کار بیاوریم که حسن تدبیر نداشته باشد، بلد نباشد کار کند آدم بی عرضه وبی خاصیتی را بر کاری بگماریم که ظلم فاحشی است؛ امیر مومنان  علی (ع)می فرماید :زمام امور را اگر به دست فرومایگان بدهیم این مایه زوال است حکومتی را که میدان را برای این افراد باز کند این مسلما مشکل پیدا خواهد کرد دربیانی دیگر می فرمایند چهار چیز موجب انحتاط جوامع می شود یک اینکه ما کارهای اصلی را واگذاریم و به کارهای فرعی بپردازیم، اراذل و فرومایگان را مقدم کنیم و شایستگان را کنار بگذاریم این صریح کلام امیرالمومنین و سنت الهی است.

آیت الله نورمفیدی ادامه داد: از جمله سنت های الهی است که در نهج البلاغه در مناطق مختلف به آن اشاره شده است که ظلم به مردم است اینکه ما کسی را بر سر کار بگذاریم که تدبیر و برنامه نداشته باشد این ظلم در حق مردم است اگر فراگیر شود قطعا آثار نامطلوبی دارد علی (ع) می فرماید حسن تدبیر نیکو مال و امکانات کم را اضافه می کند و سوء تدبیر مال و امکانات را کم می کند و از سنت های الهی است.

وی تصریح کرد:  بسیاری از مشکلات امروز ما در جامعه ناشی ازهمین امور است یعنی امور در مسیر خودش نیست افراد در جای خودشان نیستند؛ ای مسئول وای مدیر و ای کسی که این شرایط حساس می خواهی به مردم خدمت کنی یکی از اصلی ترین کارهای عدالت و خدمت به مردم به کار گرفتن افراد شایسته است، در موقعیت و مسندی افرادی که تخصص داشته باشند دردمند باشند .

وی افزود:از مواردی است که ممکن است ظلم ندانند ممکن است کسی شعار عدالت هم بدهد اما با سوءتدبیر بیاید و اموال مردم را برباد دهد سرمایه مردم را نابود کند بسیاری از مسئولین کسانی هستند که اهل تخصص هستند و شایستگی دارند تدبیر دارند زحمت می کشند ولی گمان نکنند که ظلم به این است که ما دزد را کتک بزنیم یاسارقی که در بانک پول مردم را از جیبشان می زند ظلم بدتر را منِ مسئول می کنم که به خاطر رفیق بازی و باند بازی و ملاحظات می دانم کسی شایستگی ندارد اما اورا سر کاری می گذارم .

آیت الله نورمفیدی ادامه داد: این ظلم است کسی که تدبیر و برنامه ندارد صلاح و فساد مردم را نداند بر سر کار بیاید. این ازظلم هایی است که کمتر به آن به چشم ظلم نگاه می شود ما اگر می خواهیم مشکلاتمان کم شود یک راه عدالت ورزی این است که حقوق و حدود انسان ها با مذاهب و سلیقه ها و ... را و ایده های مختلف رعایت شود.

وی افزود: هر کسی به خود مراجعه کند چه مسئول و چه رعیت وچه کارگزار و چه مردم ببینیم هر کدام از ماها چقدر در رفتار و گفتارمان رعایت می کنیم. مال یک عده مخصوص است دامنه و گستره وسیعی دارد هرکسی که به حق خودش قانع نباشد و به دنبال ضایع کردن حق دیگران باشد از همسر و فرزندو همسایه گرفته تا آنچه که مربوط به حقوق عمومی است و همه این ها ظلم است ظلم از آنچیزهایی است که طبق گفته قرآن موجب هلاکت و نابودی می شود در آیات متعددی از قرآن به این مسئله اشاره شده است.

آیت الله نورمفیدی گفت: خانه های که صاحبشان چون ظلم و ستم کردند همه ویران شد با ظلم جامعه ویران میشود یک سنت الهی است و همه ما مسئولیم امروز باید تک تک ما برای اقامه عدل اقدام کنیم. برخی می گویند همه دارند می خورند و میبرند پس من هم این کار را کنم آن وقت است که اگر این ظلم فراگیر شود همه ما زیر و رو می شویم.

وی افزود: سنت دوم در قرآن و نهج البلاغه روی آن تاکید شده است این است که تفرقه موجب نابودی است این یک سنت الهی است اگر یک جامعه ای گرفتار تفرقه و اختلاف شود بدون تردید عاقبت آن شکست است.

آیت الله نورمفیدی ادامه داد: امیرالمومنین خطبه ای دارد که ایشان با دقت و هوشیاری روی این نکته تاکید می کند در آیات قرآن هم که آمده که با هم نزاع ودعوانکنید که قدرت شما از بین می رود، امیر مومنان در خطبه ای که واسعه فرموده وقتی که در احوال پیشینیان دقت کنید تفاوت حالشان در زمانی که خوشبخت و بد بخت بودند مقایسه کنید متوجه می شوید آنچه موجب عزت اقتدارآن ها شد و دشمنان را دور کرد و زمان سلامت را به درازا کشید و بزرگی و کرامت به آن ها عطا کرد دوری از تفرقه و پراکندگی و الفت و همدلی بود و زمانی که این ها سست شد عزت و اقتدار آن ها رو به ضعف و سستی گرایید.

وی اظهار کرد: یکی از مسائل بسیار مهم در زندگی امیرالمومنین همین مسئله است تلاش برای یکپارچگی جامعه و وحدت در جامعه، بعد از ماجرای ثقیفه حق مسلم امیرالمومنین را غصب کردند روز روشن مقابل چشمان همه این حق مسلم را انکار کردند ،ابوسفیان آمده نزد امیرالمومنین می گوید یا علی دستت را به من بده تا با تو بیعت کنم و دست تو را در جایگاه خلیفه مسلمین بفشارم اگر من با تو بیعت کنم هیچ یک از فرزندان عبدمناف باتو به مخالفت برنمی خیزد و اگر فرزنان عبدمناف با تو بیعت کنند کسی از قریش از بیعت تو سرنمی پیچد و سرانجام همه عرب را به پذیرش فرانروایی تو وادار می کنم، همه عرب فرمانروایی تو را قبول می کنند.

آیت الله نورمفیدی گفت: اینجا اگر یک آدم محاسبه گر سیاسی بود اگر فردی بود که به خود و قدرت خود فکر می کرد سریع می پذیرفت که حالا با اتحاد با ابوسفیان قدرتمند می شوم و او را از سر راه بر می دارم اما همان جا سریع و روشن به ابوسفیان فرمود تو کماکان بر دشمنی خودت بر اسلام باقی هستی.

وی افزود: حضرت علی (ع) خطاب به مردم فرمود از ایجاد اختلاف و دو دستگی پرهیز کنید و نشانه های فخر فروشی را از خود دور کنید علی رغم اعتراضی که به جریان ثقیفه داشت اما آنچه برای امیرالمومنین اهمیت داشت یکپارچگی امت اسلامی و وحدت اسلامی بود.

وی تصریح کرد: من نمیدانم این کاسه های داغتر از آش که دائما وحدت امت اسلامی و وحدت ملت ایران را نشانه رفته اند از کجا منشا می گیرد امیرمومنان در جنگ های معروف به جنگ های ردّه با خلیفه اول همکاری کردو بعد از پیامبر برخی قبیله هایی را که تازه اسلام آورده بودند سربه شورش برداشتند و مرتد شدند.

آیت الله نورمفیدی ادامه داد:امیرمومنان با خلیفه اول در سرکوب این شورشیان همکاری کرد، در مقابل رومی ها به خاطر حفظ اسلام و اساس یکپارچگی امت اسلامی از حق خودش گذشت و برای اینکه این بنیان محفوظ بماند چون میدانست اگر دست به شمشیر میبرد اگر او هم می خواست به مبارزه بایستد و در مقابل آن ها بجنگد چه بر سر اسلام می آمد آنقدر مسئله وحدت و یکپارچگی مهم است ، اما برخی ها کاسه داغتر از آش شده اند به بهانه دفاع از ولایت درشعار اهل بیت (ع)می تازندو حمله می کنند این ها یا با مبانی و معارف اهل بیت(ع) آشنا نیستند یا اگر آشنا هستند دچار بدفهمی و کج فهمی شده اند.

وی تاکید کرد: در سیره اهل بیت(ع) کدامیک اینگونه رفتار کرده اند آدم برخی حرف ها را از روحانیون به بهانه دفاع از تشیع و دفاع از اهل بیت (ع)رفتارهایی می کنند که مرضی  اهل بیت نیست، این عین جمله امیرالمومنین است که می فرماید وقتی دیدم مسئله مردم مسئله حکومت نیست بلکه امت از اسلام دور می شود و اسلام مورد تهدید قرار می گیرد برای حفظ اسلام به میدان آمدم تا آسیبی به اسلام نرسد و حفظ اسلام از نظر من از حکومت بر شما مهمتر است.

آیت الله نورمفیدی گفت: در بخش دیگر هم که با آن هامواجه هستیم عده ای آدم تعجب می کندکه یاباسنت های الهی آشنا نیستند یا قرآن نمی خوانند یا اهل انس با روایات نیستند یا با سیره اهل بیت بیگانه اند یا تاریخ بلد نیستند؛ با چه میزان و معیاری عده ای این چنین بر طبل تفرقه می کوبند و هرروز مردم را از یکدیگر جدا می کند طبق نظر برخی غیر از خودشان و همفکران خودشان هیچ کس بر صراط مستقیم نیست و از دائره اسلام و انقلاب بیگانه است این یک خطر است ما به کجا می رویم این سنت الهی است ؛ اگر این تفرقه ها، کینه ها، دودستگی ها، ادامه پیدا کند بدون تردید سرنوشت ما سرنوشت شکست خواهد بود آن هم در شرایطی که دشمن امروز دشمن یکپارچه و با تمام قوا به میدان آمده است تعارف ندارد.

وی تصریح کرد: آمریکا همه پرده ها را کنار ریخته است باشمشیر از رو به کار آمده است همه دنیا را به روی خود می آورد اسرائیل به آن نحو، کشورهای عربی که میلیارها دلار خرج می کند به طور خاص برای داخل ایران برنامه گذاشته اند و نقشه کشیده اند و برنامه های به زعم خودشان خطرناکی را پیش گرفته اند. در این شرایط چه چیزی می تواند ما را حفظ کند عقل سلیم می گویداصلا مسلمان نباشیم ایرانی که هستیم دلمان برای وطن و این کشور می سوزد آیا راهی جز اتحاد و همبستگی و وحدت برای مقابله با دشمنی ها وجوددارد هنوز که هنوزه به محض اینکه تریبونی در اختیارشان گذاشته می شود صدایی از آن ها منتشر می شود باز هم به نوعی دچار تکفیر و ... بر سر این و آن می کوبند .

وی ادامه داد: من یک سوال می کنم آیا با این روش امام می خواست نهضت را شروع کند کسی با او همراهی می کرد؟ آیا غیر از این است که همه ایرانیانی که دل در گرو ایران دارند اکثر مردم ایران این چنین هستند، ما باید با هم متحد شویم دست مهربانی بر سر آن ها بکشیم اینقدر برای بیرون کردن این ها از میدان به روش های غیر اخلاقی متوسل نشویم،  شرایط خطرناکی است این توصیه امیرالمومنین است.

وی ادامه داد: دو جمله از جلسه امروز به خاطر بسپاریم و سرلوحه زندگی قرار دهیم یکی اینکه تا می توانیم به عدالت رفتار کنیم گرچه عدل علی از عهده ما خارج است اما تلاش کنیم برای اینکه حقوق دیگران را محترم بشماریم، دوم اینکه تا می توانیم دل ها را به هم نزدیک کنیم و یکپارچگی ملت و مردم را تقویت کنیم. باید ملت ایران به زعامت رهبر و فرمانده حکیم ملت ایران پرچم اقامه عدل و پرچم اتحاد را بلند نگه دارد و هر کسی به سهم خودش در این جهت تلاش کند واین دو جمله از امیرالمومنین در آخرین وصایای خود به آن ها تاکید کرد این دو سنت الهی را هم گوشزد کرد.

امام باقر(ع) نقل می کند که از پدرانم شنیدم بپرهیزید از ظلم به کسی که هیچ پناهی جز خدا ندارد  وبا هم باشید یکپارچه باشید به ریسمان خدا چنگ بزنید.

ارتباط با خدا هم زندگی دنیایی ما را شاداب و خرم می کند و دل های ما را آرام می کند و هم برای آخرت به کار می رود.مخصوصا دهه آخر ماه مبارک رمضان و در شب هایی که دل ها به نور عشق به مولا علی (ع) و شکسته شدن به خاطر شهادت مولا آمادگی دارد هم درهای آسمان برای دعا باز است و هم دل ها ما برای امیرالمومنین و ارتباطی که ما مسلمانان با این حضرت داریم و در مصیبت این آقا شکسته است زمینه ها بسیار آماده است تا خودمان رادر این شب ها مورد لطف حق قرار دهیم. امام صادق (ع)  می فرمایند قلب ماه مبارک رمضان شب قدر است و قلب ماه های خدا ماه رمضان است و در میان همه ماه های سال امتیار ویژه ای دارد، از تعبیر قلب حساسیت این مسئله روشن می شود قلب ماده حیاتی و خون را در همه بدن به جریان می اندازند که اگر نباشد و از کار بیفتد انسان می میرد.صاحب این شب ها یعنی امیرالمومنین (ع) مطلبی را به امام حسن مجتبی (ع) در رابطه با بیان حقیقت و هویت دعا فرمودند ، بدان فرزندم آن خدایی را که تمام خزائن دنیاو آخرت دردست اوست به تو اجازه داده است در خانه اش بروی و درِ خانه اش دعا کنی و خودش فرموده شما از من بخواهید تا من استجابت کنم و خودش هم متکفل اجابت دعا شده است به تو دستورداده است تا در خانه اش بروی و آن هم به تو عطا کند خدایی که هم کریم است و هیچگاه بین خودش و تو حجابی قرار نداده است اگر بخواهید با یک بزرگی دیداری داشته باشید باید چندین نفر را از قبل ببینید اما برای خدا اینگونه نیست، خدایا این دعاها را مستجاب فرما مخصوصا برای امت اسلامی، خدایا شرّ دشمنان را به سوی خودشان بازگردان، ملت های مسلمان را دل هاشان را نزدیک هم بگردان، کشور ما و ملت ما و همه مسئولان ورهبر انقلاب نصرت و توفیق عنایت بفرما.

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در نوزدهمین روزاز ماه مبارک رمضان در مسجد جامع گلشن گرگان اظهار کرد:اعتقاد به ولی عصر(عج) و اینکه در آینده، زمان این شخصیت بزرگ را برای نجات بشریت و همه انسان های تحت ستم مبعوث می کند تا جهان را پر از عدل و داد کند همه مسلمانان براین عقیده متفقدند. تنها تفاوتی که وجود دارد این است که ما شیعیان معتقدیم که آن حضرت در سال 255 متولد شده و برادران اهل سنت اکثرا تولد ایشان را قبول ندارند ومعتقدند ایشان در زمان مناسب متولد می شوند و برای مسئولیت بزرگ می آید.

وی افزود:  در اصل با اینکه در آینده تاریخ چنین اتفاقی برای جامعه بشریت رخ دهد همه مسلمانان متفقند و هیچ کس شک ندارد و از اعتقادات مسلم ماپیروان مکتب اهل بیت (ع) است که ایشان متولد شده است.

 امام جمعه گرگان گفت: باید تمام زوایای وجودی حضرت ولی عصر (عج) در زمینه های مختلف برای ما روشن و شفاف باشد و من معتقدم برای اینکه در طول تاریخ اعتقاد به حضرت ولی عصر(عج)  شفاف نبوده موجب پیدایش وهابیت شده است.

وی ادامه داد: وهابیون شیعه بودند، اصل و ریشه آن ها شیعه و از منتظرین امام زمان (عج) بودند ولی چون درست نفهمیده بودند این مطلب را و زوایای این مسئله مهم را برایشان تحلیل نشده بود گرفتار انحراف شدند.

امام جمعه گرگان گفت: یکی از مسائلی که در رابطه با ایشان مطرح است مسئله طول عمر ایشان است و مباحثی که در این رابطه مطرح است این است که 1179 سال از عمر ایشان می گذرد و ممکن است برای خیلی ها و افرادی که درست این قضیه برای آن ها حل نشده است ایجادشک کند.

 امام جمعه گرگان اظهار کرد: اگر بعضی ها بیایند و تشکیک کنند که فردی این همه سال عمرنمی کند ذهن های ساده خیلی زود تحت تاثیر قرار می گیرد ، اگر برای آن ها توجیح و تحلیل نشده باشد ممکن است برای آن ها انحراف ایجاد شود همان طور که در روایات ما هم آورده شده است و غیبت ایشان طولانی است.

وی افزود: احمد بن اسحاق بن سعد اشعری می گوید نزد امام حسن عسگری (عج) رفتم و می خواستم از ایشان سوال کنم جانشین شما کیست می گوید من محضر حضرت آقا نشستم و بدون اینکه سوالم را مطرح کنم حضرت فرمود احمد بن اسحاق مگر می شودزمین بدون حجت باقی بماند مگر می شود و اگر زمین بدون حجت خدا باشد زمین اهلش را فرو می برد، سپس از از جا بلند شدو به اندرونی رفت وبا یک کودک سه ساله بیرون آمد، کودکی که مثل قرص قمر روی دوش امام عسگری (ع) آمد و گفت فلانی تو از نزدیکان ما بودی و گرنه ما فرزندمان را به هرکسی نشان نمی دهیم، مثل او مثل خضر است و ذولقرنین ، گفتم آقا مسئله این چیست حضرت فرمود طول غیبت جوری که خیلی ها شک می کنند.

امام جمعه گرگان اظهار کرد: این مسئه عمر طولانی می تواند منشا تشکیک باشد و باید برای مردم حل شود. از نظر عقلی و علمی و منابع دینی ما مگر می شود آدمی که این قدر عمر کند. این مسله در روایات ما مورد توجه امامان ما بوده است توجه به این نکته داشتند که باید حل کنند.

وی تصریح کرد:  خدا خضر را آورده برای اینکه حجت باشد برای شخصیتی که باید در آینده بیاید ، خداوند خضر را افرید برای اینکه اگر کسی در مسئله امام زمان تشکیک کرد. خضر از قبل از موسی زنده بوده  هنوز هم هست تا روز قیامت هم زنده خواهد بود.

 وی افزود: در روایتی از حضرت رضا (ع) نقل شده  که خضر از آب حیات نوشیده و زنده است تا نفخ صور، فرمود پیش ما هم می آید سلام هم می کند صدایش را می شنویم اما نمی توانیم او را ببینیم، هرکجا هم نام او آورده می شود حاضر می شود پس باید به او سلام کنید. او در موسم حج حاضر می شود در عرفات دعاهای مومنین را آمین می گوید و خداوند وقتی غیبت مهدی ما پیش می آید خدا به وسیله خضر تنهایی او را از بین می برد و انیس امام زمان (عج) می شود.

آیت الله نورمفیدی افزود: شیخ طوسی نقل می کند خداوند عمر خضرکه نه پیامبر بوده و نه امام بوده را طولانی کرده است چون در علم خدا این بود که غیبت قائم طولانی می شود و خداوند عمر این بنده صالح را طولانی کرده تا دلیلی باشد برای اینکه پس عمر میتواند طولانی باشد.

وی ادامه داد: ممکن است ما میان یک میلیارد آدم باشیم اما احساس تنهایی کنیم و ممکن است تک و تنها باشیم اما احساس تنهایی نکنیم تنها چیزی که می تواند انسان را از تنهایی نجات دهد ارتباط با خداست آدم وقتی خدا را داشته باشد همه چیز دارد و اگرخدا را نداشته باشد هیچ چیز ندارد.

امام جمعه گرگان گفت: امام زمان (عج) تنها نیست و خضر همنشین امام زمان(عج) است، هیچ منعی وجود ندارد برای طول عمر  و محال عقلی نیست، عقل سلیم هر انسانی این موضوع را تجویز می کند. چراکه امروز دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که بشر می تواند عمر جاویدان داشته باشد، بدن مااز میلیارد ها سلول تشکیل شده است اگر درست تغذیه شوند غذای سالم و هوای سالم به موقع به آن ها برسد می تواند عمر جاویدان داشته باشد و پیری یک عارضه است مانند بیماری و انسان می تواند جلوی آن را بگیرد.

وی تصریح کرد: در دنیا افرادی هستند  150 سال عمر کرده باشند پس چرا تشکیک کنند در طولانی بودن عمر حضرت ولی عصر(عج) ، مهمترین دلیل امکان بر یک شی امکان وقوع آن شی است یکی از آن ها حضرت خضر است. از طرفی نوح پیامبر دو هزار و 500 سال عمر کرده است و دوران رسالتش 950 سال است،  امام زمان (عج) هنوز به این سن نرسیده است.

 امام جمعه گرگان گفت: امیرالمومنین (ع) روزهای آخر خیلی تنها شده بود که از شام سپاه می فرستادند و غارتگری می کردند و شهرهایی که تحت حکومت حضرت علی (ع) بود ویران می کردند برای اینکه نشان دهند علی نمی تواند کاری کند، حتی امروز هم می خواهند نشان دهند اسلام نمی تواند حکومت کند اگر عیبی هم باشد از سمت ماست چه کسی گفته اسلام برای حکومت آمده است آیا پیامبر حکومت تشکیل نداد؟ پس امام زمان(عج) چگونه می خواهد تشکیل حکومت اسلامی دهد.

وی گفت: وقتی به حضرت علی (ع) خبر دادند سپاه معاویه در شهر انبار یک زن یهودی را خلخال از پایش بیرون کشیده اند امام علی (ع) فرمود اگر کسی از این غم و غصه بمیرد من او را ملامت نمی کنم.

امشب شب بیست و یک ماه مبارک رمضان و اولین شب از دهه آخرماه رمضان است، پیامبر اکرم (ص) در این دهه آخر بسترش را جمع می کرد، شب ها نمی خوابید، احیا می کرد و اهتمام بسیار زیادی برای این شب ها داشت.شب قدر در طول سال محتملاتی دارد، لکن در برخی از روایات شیعی و اهل سنت نقل شده است در کتاب بحار الانوار آمده است که پیامبر(ص) فرموده جستجو کنید شب قدر را در دهه آخر ماه مبارک رمضان، بنابراین اهمیت این دهه آخر روشن تر می شود برای ما. شب قدر شب بسیار مهمی است و به یک معنا آغاز سال نو است، ما در زندگی سال های متعددی داریم مثلا سال شمسی که شروع آن ابتدای فروردین است، سال قمری که ابتدای آن اول محرم است، سالروز انقلاب داریم که ابتدایش 22 بهمن است، سال های متعددی در زندگی ما وجود دارد، یک سال هم سال تعیین مقدرات است، تمام مقدرات یکساله انسان ها در این شب تعیین می شود پس معلوم می شود  شب قدر شب سال جدید است.امام باقر (ع) می فرماید در شب قدر مقدر می شود آنچه را که در طول سال و شب قدر آینده بناست اتفاق بیفتد، حالا خوب یا بد، اینکه انسان در این یک سال چه کاری خواهد کرد ، آیا در این یک سال نوزادی بناست به دنیا بیاید یا نه؟مشیت الهی فوق همه این چیزهاست و بر اساس مشیت حق می تواند متدین هم باشد. یکی از چیزهایی را که باید در این شب ها مورد عنایت باشد رفتن به درگاه الهی و دعا  و التماس به درگاه الهی است، براساس معارف دینی ما دعا در سلسله علل قرار می گیرد یعنی می تواند مقدرات انسان را متغیر قرار دهد این شب ها شب هایی است که با اصرار به درگاه الهی از خدا بخواهیم خداوند مقدرات ما راتعیین کند. خدا دوست دارد بندگانش به در خانه اش بروند، وقتی بنده ای به در خانه خدا می رود نه اینکه برایش نفعی داشته باشد، بلکه دوست دارد بندگانش با او مرتبط باشند، ارتباط با خدا در سعادت انسان موثر است. امیدواریم در دهه آخر که در پیش داریم خدا توفیق دهد خالصانه و مخلصانه با دلی شکسته به درخانه خدا برویم، مصلحت دست اوست ما باید برویم و دعا کنیم امیدوارم این توفیق را به همه ملت نصیب شود.