همزمان با هفته بهزیستی "خانم رحمانی" - مدیرکل بهزیستی استان گلستان به همراه هیأتی متشکل از معاونان، روسا و کارکنان بهزیستی استان با حضرت آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه گرگان دیدار کردند.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه دراستان گلستان وامام جمعه گرگان در این دیدار، حضرت آیت الله نورمفیدی ضمن تقدیر و تشکر از عملکرد مطلوب و زحمات مسئولان بهزیستی گلستان خاطرنشان کرد: بهزیستی بعنوان بزرگترین نهاد در امر خدمت گزاری به قشر معلول و کم بضاعت جامعه می باشد که همه باید دست در دست یکدیگر دهیم تا بتوانیم این سازمان را کمک کنیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت های اداره کل بهزیستی در این زمینه گفت: این اداره کل کودکان بی سرپرستی که نمی دانند، پدر و مادرشان چه کسانی هستند را از زمان شیرخوارگی مانند پدر و مادر مدیریت می کنند.

 امام جمعه گرگان ادامه داد: بهزیستی نیازهایی دارد که با بودجه دولتی تامین نمی شود، این کودکان اگر درست تربیت نشوند، برای جامعه عواقب و مشکلاتی در پی خواهد داشت.

در این ملاقات، "خانم رحمانی" ضمن گرامیداشت سی وچهارمین سالگردتاسیس سازمان بهزیستی وتبریک ماه مبارک رمضان، به شعار هفته بهزیستی با عنوان "بهزیستی : برای تو" اشاره کرد و وظایف و عملکرد بهزیستی گلستان در سال گذشته را تشریح کرد.

 نماینده ولی ‏فقیه در استان گلستان گفت: اگر ما شکرگزار پروردگار باشیم او هم شکرگزار بندگانش است.

به گزارش دفتر نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان، آیت‏الله سید کاظم نورمفیدی در سیزدهمین روز ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر سوره مومنون در مسجد جامع گلشن گرگان اظهار داشت: پروردگار در آیه 158 سوره بقره و 147 نساء بر شکرگزار بودن خود نسبت به بندگانش اذعان کرده است.

وی افزود: ذات اقدس الهی در آیه 158 سوره بقره فرموده است اگر کسی کار خوب را با میل و رغبت انجام دهد پروردگار هم در مقابل از بنده‏اش تشکر می‏کند.

نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در آیه 147 نساء نیز آمده است چه لزومی دارد پروردگار بندگانش را عذاب کند؟ به دو شرط شکرگزار بودن و ایمان داشتن، ذات اقدس الهی بندگانش را عذاب نمی‏کند، او هم شکرگزار بندگانش است.

آیت ‏الله نورمفیدی ادامه داد: علم و دانش که بالاترین امتیازات هستند پروردگار عالم در بین مخلوقات خود فقط به انسان داده و از سوی دیگر از شکرگزار نبودن انسان‏ها انتقاد کرده است. به گفته وی، ذات اقدس الهی گوش و چشم و عقل را که ابزار علم هستند برای علم‏آموزی در اختیار انسان قرار داد.

امام جمعه گرگان با طرح این سئوال که چرا گوش بر چشم اولویت دارد، توضیح داد: برخی از مفسران معتقدند که گوش اولین عضو بدن است که فعال می‏شود.

آیت‏ الله نورمفیدی اضافه کرد: انسان چون در رحم مادر در تاریکی مطلق به سر می‏برد هنگام تولد چشمش بسته است، اما در رحم مادر صدای قلب او را می‏شنود و بعد از تولد نیز مستحب است در گوش وی اذان و اقامه خوانده شود. وی با بیان اینکه پروردگار سپاسگزاران را ستایش و ناسپاسان را مذمت کرده است، گفت: در قرآن با لحن شدید آمده است اگر شکر نعمت‏های مرا بجا آورید نعمت‏ها را افزایش می‏دهم و اگر نعمت‏ها را کفران کنید شما را عذاب خواهم کرد.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان در ادامه با طرح این پرسش که ذات اقدس الهی چه نیازی به شکرگزاری بندگانش دارد؟ انسان شکرگزار را با ادب توصیف کرد. آیت‏الله نورمفیدی در ادامه اظهار داشت: در روایات آمده است که اگر به کسی خوبی کردید فراموش کنید و اگر کسی به شما خوبی کرد از یاد نبرید.

‏ به گفته وی، در احادیث آمده که هر کس قدردان محبت‏های مردم نباشد قدردان نعمت‏های الهی هم نیست.

نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه قدردانی در فطرت انسان وجود دارد،

گفت: آیا شکرگزاری فقط با به زبان آوردن واژه شکر ختم می‏شود؟ آیت‏الله نورمفیدی توضیح داد: شکرگزاری به قدری مهم است که پروردگار فرموده اگر شکرگزار نباشد شما را عذاب می‏کند. وی با بیان اینکه شکر مراتب دارد، مرتبه اول شکر را معرفت دانست

و افزود: هر کس شناخت بیشتری نسبت به پروردگار داشته باشد بیشتر او را شکرگزاری می‏کند.

امام جمعه گرگان خاطرنشان کرد: انسان باید از صمیم دل نعمت‏ها را از جانب پروردگار و نتیجه لطف و احسان او بداند مانند حضرت اباعبدالله‏الحسین (ع) که هم در آغوش گرم پیامبر گزامی اسلام (ص) و هم در قتلگاه شکرگزار ذات اقدس الهی بود.

بسم‏ الله الرحمن الرحیم الحمد الله رب ‏العالمین الصلاه‏ والسلام علی سیدنا و نبینا محمد و علی اهل‏ بیت الطیبین الطاهرین و سحبه‏ المنتجبین سیما بقیه ‏الله و امام‏العصر (عج) و لعنت ‏الله علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم ‏الدین

امام زین ‏العابدین (ع) در مناجات خمس‏ عشر به راز و نیاز می‏پردازد. عاشقی در محضر معشوق نشسته و خود را اینگونه معرفی می‏کند: «من چگونه بنده‏ای برای تو بودم؟ با این امتیازاتی که تو به من دادی آیا باز هم مرا از خانه‏ات می‏رانی؟ آیا با امیدی که به چشم‏پوشی‏ات دارم باز هم مرا محروم می‏کنی؟

من چنین انتظاری از تو ندارم. خودت وعده دادی امیدواران درگاهت را مایوس نکنی. من به عفو و بخشش تو پناه آورده‏ام آیا در این صورت باز هم مرا تسلیم دوزخ می‏کنی؟» امام سجاد (ع) در ادامه این مناجات چنین می‏فرماید: «نه، هرگز چنین نیست. از ذات بزرگوار تو به دور است مثل منی که با چنین امید و تمنا به در خانه‏ات آمده‏ است را محروم کنی. ای کاش می‏دانستم نتیجه زندگی‏ام در این دنیا چه خواهد بود؟ آیا رنج و مشقت است؟

اگر اینگونه است ای کاش از مادر متولد نمی‏شدم و پرورش نمی‏یافتم، که البته چنین نیست. یا اینکه مرا از سعادتمندان قرار داده‏ای و به مقام قرب مخصوصت می‏رسانی که اگر صحیح باشد چشمم روشن و دلم آرام است. اگر اینگونه باشد از سعادتمندان درگاهت هستم.

اگر اینگونه هست مرا به نحوی آگاه ساز.» در آیات قرآن آمده که روز قیامت بعضی‏ها با چهره سیاه و ترسناک و برخی دیگر با چهره‏های سفید و نورانی ظاهر می‏شوند. امام سجاد (ع) در راز و نیاز خود با ذات اقدس الهی در مناجات خمس‏عشر می‏فرماید: «پروردگارا! آیا این چهره‏هایی که در مقابل عظمت تو به خاک افتاده‏اند را فردای قیامت سیاه می‏کنی؟ یا اینکه آن سیاه‏شدگان این چهره‏ها نیستند؟» در روایات و احادیث دیگر آمده است که روز قیامت اعضای بدن به جای زبان‏ها حرف می‏زنند. به عبارت دیگر آخرت چهره‏زندگی به خود می‏گیرد، مثل دنیا نیست که فقط انسان و موجودات زنده حیات داشته باشند.

پروردگار خود نیز می‏فرماید: «ما روز قیامت به زبان‏ها مهر می‏زنیم و دست‏هایشان با ما حرف می‏زنند و پاهایشان به کارهایی که دست و پا انجام دادند شهادت می‏دهند.» پروردگارا! زبان‏هایی که لا اله‏ الا ‏الله و الله ‏اکبر و حمد و ستایش تو را به جا آوردند آیا آن روز لال می‏شوند؟ قدر زبان‏هایی که ذکر ذات اقدس الهی را می‏گویند، بدانید. این لا ‏اله ‏الا ‏الله، الله ‏اکبر و الحمد الله را با توجه بگویید. امام سجاد (ع) در ادامه راز و نیاز خود با ذات اقدس الهی در این رابطه می‏فرماید: «آیا زبان‏هایی که به ثناگویی تو باز شده‏اند را در روز قیامت لال می‏کنی؟»

همچنین در برخی دیگر از روایات نیز آمده که روز قیامت به برخی از دل‏ها مهر می‏زنند همانگونه که در دنیا مهر خورده‏اند. جلوی چشمان و گوش‏هایشان پرده می‏افتد. اینها فردای قیامت دل‏هایشان مهر خورده است. پروردگار با کسی دشمنی ندارد.

در این بخش از مناجات خمس‏عشر امام زین‏العابدین (ع) عرض می‏کند: «آیا دل‏‏هایی که طومارشان به محبت تو پیچیده شد را مهر می‏زنی؟» پروردگار را دوست بداریم. هنگام مرگ دلمان باید محبت او را داشته باشد. ان‏شاالله دل‏هایی که روز قیامت مهر می‏خورند دل‏های ما نباشند. ماه رمضان ماه این حرف‏هاست. ماه زنده کردن عشق و محبت به ذات اقدس الهی. ما انسان‏ها چیزی جز دعا برای عرضه به درگاه او نداریم.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان با تاکید بر اینکه انسان باید رابطه خود را روز به روز با پروردگار تقویت و آن را با عقل و دل خود لمس کند، گفت: بندگی پروردگار محور همه خوبی‏هاست.

به گزارش دفتر نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان، آیت الله سید کاظم نورمفیدی در دوازدهمین روز ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر سوره مومنون در مسجد جامع گلشن گرگان اظهار داشت: هر چه رابطه خود را با پروردگار تقویت کنیم او نیز به همان میزان احساس خود را به سوی ما روانه می‏کند. وی با بیان اینکه انسان باید با بندگی پروردگار غیر او را از دلش بیرون کند، افزود: انسان هر چه بنده‏تر و خالص‏تر باشد عالمی برای او کشف می‏شود که کسی از راه‏های دیگر نمی‏تواند به آن دست یابد.

نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: ذات اقدس الهی در میان اعضای بدن انسان از چشم، گوش و عقل بیشتر یاد می کند و حتی در قرآن می‏فرماید زمانی که از مادر متولد شدید هیچ چیز نمی‏دانستید، حتی به وجود خودتان آگاه نبودید، اما پروردگار به شما چشم، گوش و عقل داد و به این ترتیب علم پیدا کردید.

آیت الله نورمفیدی با بیان اینکه امتیاز انسان به داشتن علم است، ادامه داد: چشم و گوش مهمترین ابزار علم‏اموزی انسان هستند و عقل نیز سرمنشاء علم محسوب می‏شود.

وی توضیح داد: انسان پنج حس ظاهری چشیدن، دیدن، شنیدن، لمس کردن و بوئیدن دارد که از طریق علم به دست می‏ آیند.

امام جمعه گرگان افزود: انسان روزگاری در غار زندگی می‏کرد اما امروز ساختمان‏های چند طبقه و مقاوم در برابر زلزله می‏سازد که علت آن داشتن عقل است. آیت الله نورمفیدی خاطرنشان کرد: انسان به واسطه داشتن عقل توانایی قدرت تجزیه و تحلیل پیرامون و انجام کارهای جدید را دارد.

وی اضافه کرد: این نعمت بزرگی است که پروردگار به انسان داده و با دادن این معمت خواست بگوید که انسان نسبت به سایر موجودات ارجح است.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان ادامه داد: اما انسان قدردان نعمت‏های پروردگار نیست و شکر آنها را به جا نمی‏آورد.

آیت الله نورمفیدی در ادامه اظهار داشت: انسان چند نوع علم دارد که دو نوع آن برای همه از راه حواس پنج‏گانه قابل دسترسی هستند، یک نوع فقط از راه عقل و نوع دیگر فقط از راه دل به دست می‏ آیند.

‏ به گفته وی، پروردگار به شرط پاک شدن دل از وابستگی غیر او آگاهی‏هایی به انسان می‏دهد و آنگاه عالمی را بر رویش می‏گشاید که کسی از راه حواس‏های پنج گانه و عقل نمی‏تواند به آن دست یابد.

نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه عبادت نتایجی برای انسان دارد، تسلط بر خود را یکی از نتایج عبادت ذکر کرد. آیت الله نورمفیدی افزود: قوه خیال قوی‏ترین قوه در وجود انسان است که در صورت عبادت خالصانه می‏تواند بر آن غلبه یابد.

وی خاطرنشان کرد: عبادت خالصانه به انسان کمک می‏کند تا روح خود را در عین زنده بودن از بدن خارج و بیرون از وجود خود نیز قدرت تصرف داشته باشد یعنی با یک نگاه، بیمار را شفا دهد.

           

بسم ‏الله الرحمن الرحیم الحمد الله رب ‏العالمین الصلاه‏ والسلام علی سیدنا و نبینا محمد و علی اهل‏ بیت الطیبین الطاهرین و سحبه‏ المنتجبین سیما بقیه ‏الله و امام ‏العصر (عج) و لعنت ‏الله علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم ‏الدین بحث ما درباره مناجات خائفین از مناجات‏های خمس عشر حضرت امام سجاد (ع) بود.

من دیروز به نکاتی اشاره کردم و لازم می دانم دوباره به آنها اشاره کنم. پروردگار موجود ترسناک نیست، چون که نهایت لطف واحسان را نسبت به بندگان خود دارد، رحیم و رئوف و دارای کمال است. بندگان خود را دوست دارد و می خواهد آنها را به راه بیاورد. بنابراین چنین موجودی وحشتناک نیست.

پس منظور از ترس از پروردگار چیست که در احادیث و روایات آمده است؟ ترس از عذاب، ترس از گناهان، ترس از سرزنش که مخصوص اولیاء اوست، ترس از فراغ که مخصوص اولیاء خاص‏الخاص اوست و ترس از عدم بجا آوردن حق بندگی او در برابر نعمت‏های زیادی که به ما داده است، اینها چیزهایی هستند که وقتی در برابر ذات اقدس الهی قرار می‏گیریم احساس کمبود، نیاز و نقص می‏کنیم. آیا عبادت و بندگی ما شایسته ذات اقدس الهی است، ما نمی‏توانیم حق بندگی را به درستی ادا کنیم؛ چون عبادت برع بر معرفت است. ما نمی‏توانیم به نحو شایسته پروردگار را بشناسیم.

پیامبر گرامی اسلام (ص) هم فرموده است: آنگونه که شایسته توست نتوانستیم تو را بشناسیم و قهرا آنگونه که شایسته توست نمی توانیم تو را عبادت کنیم. خب اگر بنده‏ای در صراط بندگی باشد به همین نکته توجه کند نقص و عیب دارد همین برای انسانی که در مقابل مقام ربوبی قرار می‏گیرد ایجاد ترس می کند.

تازه اگر همه اینها را هم بتوانیم انجام دهیم باز با مشکل مواجه می‏شویم. فلسفه عبادت قرب پروردگار است. آیا ما برای قرب به درگاه الهی بندگی می‏کنیم یا اینکه برای رفتن به بهشت و فرار از جهنم؟ بنابراین عبادتی که باید موجب قرب به درگاه الهی باشد موجب فرب به خود می‏شود. نکته دیگر اینکه راه آخرت بسیار پر خطر است. در زندگی دنیا دائم در خطر افتادن به دام شیطان هستیم.

مراقب باشیم در دام شیطان گرفتار نشویم یا شیطان در کار ما دخالت نکند. انسان دائما تحت مراقبت و نظارت ماموران الهی قرار دارد. همیشه یک چشم بینا و گوش شنوا ما را مراقبت می کنند. اینها چیزهایی هستند که اگر انسان در مسیر صراط ربوبیت حق حرکت کند و در این صراط قدم بردارد برای انسان ایجاد ارزش می کنند. این حرکت در مسیر صراط مستقیم کار بسیار دشواری است.

اینکه می گویند پل صراط از مو باریکتر و از شمشیر برنده تر است تجلی صراط مستقیمی است که حرکت بر روی آن سخت است.

بنابراین نتیجه‏گیری می‏کنیم پروردگار موجود ترسناک نیست، بلکه دوست داشتنی است. باید سعی کنیم به او نزدیک شویم، پرده‏ها و حجاب‏ها را کنار بزنیم. چون او ما را دوست دارد و حتی از خودمان بیشتر ما را دوست دارد. پنین پروردگاری ترسیدنی نیست.

امام زین‏ العابدین در مناجات ‏الخائفین آورده است: خدایا من از تو می ترسم اما در عین حال ایمان، محبت و امید عفو خواهی دارم. من یک عمر تو را باور داشتم و غیر تو معبود دیگری را باور نداشتم. آیا بعد از آنکه یک عمر بنده تو بودم و یک عمر به تو ایمان داشتم مرا عذاب می‏کنی؟

در قرآن نیز آمده است که مومنین باید پروردگار را دوست داشته باشند. من تو را دوست داشتم. این محبت همیشه مر به سوی تو می‏کشاند. من در تمام عمرم تلاش کردم به تو برسم آیا بعد از این همه تلاش تو دست رد بر سینه من می‏زنی؟ پروردگارا یک قلب مشتاق به خود به ما عطا کن.