همه ساله با شروع ماه مبارک رمضان ، مومنین روزه دار  از محضر حضرت آیت الله نورمفیدی با سلسله مباحثی پیرامون اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بهره مند می شوند.مبحث سخنان سال گذشته معظم له درباره حضرت ولی عصر(عج) بوده که بحث سخنرانی امسال ایشان نیز با توجه به اهمیت آن ادامه موضوع سال گذشته و در خصوص امام زمان (عج) می باشد.

آيت الله نورمفيدي در اولين روز ماه مبارك رمضان در مسجد جامع گلشن گرگان:خدارا شکر می کنیم این توفیق را به همه ما عنایت کرد ماه رمضان را درک کنیم و این فرصت بسیار والا و روحانی را تجربه کنیم و از این فرصت استفاده کنیم و قدر این ماه را بدانیم. چرا؟ چون رسول خدا (ص) فرمود بیچاره و دورمانده از رحمت حق فردی است که ماه رمضان بیاید و بگذرد و نتواند خود را مشمول  رحمت و مغفرت الهی قرار دهد.

من اول به خودم می گویم بعد به شما که این فرصت، فرصت مهمی است؛ ما بدنمان چرک می شود متوجه می شویم حمام می کنیم لباس مان چرک می شود آن را پاک می کنیم خانه مان کثیف می شود تمیزش می کنیم یا بدنمان مریض می شود فورا به دنبال معالجه می رویم. چرا؟ چون حس می  کنیم ومی فهمیم اما روح ما که چرک می شود آن را درک نمی کنیم. نمی فهمیم روحمان کثیف شده است، این چیز خطرناکی است که چرک روح و باطن خود را متوجه نمی شویم و ممکن است کمتر به فکر چاره بیفتیم. خوشا به حال آنانکه چرکی روح خود و آلودگی روح خود را درک می کنند، می فهمند روحشان عیب و اشکال دارد؛ توبه برای همین است، استغفار برای همین است که انسان بفهمد گناه چه بلایی بر سر آدم می آورد تا به فکر چاره بیفتد.

ماه مبارک رمضان چنین ماهی است، از رسول خدا (ص)پرسیدند چه ساعت هایی دعا بیشتر شنیده می شود؟ پیامبر فرمود آخر شب و سحرها موقعی است که دعاها در خانه خدا بهتر شنیده می شود پس باید هم قدر ماه مبارک رمضان را بدانیم و هم قدر سحرهایش را.

بحث پارسال در رابطه با حضرت ولی عصر (عج) بود به نظر من بحث بسیار مهمی است و باید مباحثی در رابطه با آن حضرت مطرح شود تا ما امام زمان (عج) خود را بهتر بشناسیم، اگر بهتر بشناسیم گول برخی ها را نمی خوریم، بحث امام زمان (عج) از مباحث مهم اعتقادی ماست این مباحث را باید درست شناخت اگر در شناخت ما عیب و ایرادی باشد تبدیل به خطری  می شود، مثل مباحث زندگی؛ اگر این مباحث را عوضی بفهمید ضرر نمی کنید؟ مثلا کشاورزی را درست نشناسیم و عمل نکنیم عیب در آن پیدا می شود، اگر کاملا علمی و فنی به آن وارد باشیم از کشاورزی خوب می توانیم بهره برداری کنیم اما اگر خوب بلد نباشیم برخی جاها می بینیم یک کشاورز از زمینش 6 تن گندم برداشت می کند و کشاورز دیگر دو تن هم به زور برداشت می کند.

هردو هم ممکن است کنار هم باشد و این نشان می دهد آن کسی که دو تن برداشت می کند شناخت کمتری نسبت به کشاورزی که 6 تن برداشت می کند از کشاورزی دارد.

اگر ما مسائل زندگی را درست نشناسیم علمی نشناسیم ضرر می کنیم، مسائل اعتقادی مهمتر است اگر این مباحث را خطا رویم خیلی جاها لطمه می خوریم بنابراین باید درست بشناسیم توحید و  معاد را درست بشناسیم امامت را درست بشناسیم ائمه (ع)را درست بشناسیم امام زمان که جای خود دارد که اگر درست نشناسیم بهایی درست می شود.

 بهایی ها همین شیعیان خودمان بودند منتهی جاهل و نادان گیر دیوانه ای افتادند و جذب شدند همین شیعه و منتظر امام زمان (عج) هم بودند اما نفهمیدند و جاهل بودند. اینکه من تاکید دارم امام زمان (عج) خود را درست بشناسیم برای این است که مهم است مسائل اعتقادی مهم تر از مسائل زندگی است مسئله امام زمان (عج)چیزی است که دنیا امروز در  مورد آن حرف می زند و تنها به ما اختصاص ندارد اینکه آخر الزمان چه می شود فلاسفه غرب در رابطه با آخرالزمان حرف دارند می گویند تمدن ها با هم می جنگند و آخرین تمدنی که پیروز می شود ودنیا را در اختیار می گیرد فلسفه و تفکر لیبرال دموکراسی غرب است آن ها این جور می گویند یعنی ظلم و جنایت و چیزهایی که میبینید در شکلی گسترده دنیا را فرا می گیرد و حاکم می شود.

ادیان و ما معتقدیم آخرالزمان این نیست و دست این ها نمی افتد بلکه دست یک مرد خدایی و بی نظیر می افتد که تمام وجوش عشق به خدا و سعادت بشر است حالا ببینید چقدر فرق می کند آن دیدگاه با این دیدگاه، آنچه را که می خواهم بحثم را در رابطه با آن شروع کنم این هست که یکی از مسائلی که در رابطه با امام زمان (عج) مطرح هست این بوده که آیا امام زمان (عج)را می توان در زمان غیبت دید یا نه؟ آیا اصلا می توان امام زمان (عج)را دید یا نه امکان ندارد شخصا نظر من این است که امکان دیدن امام زمان (عج) هست اما ما دستور داریم اگر کسی چنین ادعایی کرد همه ما باید تکذیب کنیم بگوییم تو دروغ می گویی اما یک زمانی بزرگی مطلبی را نزد خواص خودش مطرح کرده است پیش محرم اسرار خودش این را قبول داریم .انشالله خدا این توفیق را برای ما عنایت کند اما آن یکی نه ،شاید اسم سید بحر العلوم  را شنیده باشید علامه سید مهدی بحرالعلوم که رهبر شیعیان بوده و فردی عالم و باشخصیت بوده است، در سنین جوانی و 57 سالگی از دنیا رفته است اما شخصیت والایی داشته و شاگردان بزرگی داشته و علمای حوزه علمیه نجف در درس این بزرگمرد حضور پیدا میکردند.

یکی از شاگردانش به نام ملا زین العابدین سلماسی می گوید در مجلس درس نشسته بود یکی از شاگردان سوال کرد آیا امام زمان (عج) را می شود زیارت کرد؟ میشود به محضر امام زمان رسید؟ وقتی این سوال را از او پرسیدند سرش را به زیر انداخت و دیدم چیزی پیش خودش می گوید گوش کردم دیدم میگوید من چه بگویم؟ از طرفی امام زمان (عج)  مرا بغل کرده و به سینه چسبانید و از طرفی دستور این است که اگر کسی مدعی شود که من امام زمان (عج) را دیدم باید تکذیب کرد من چه جوابی دهم؟ دستور معصومین این است که اگر کسی مدعی این ادعاشد ما تکذیبش کنیم همه باید تکذیب کنیم  

معروف هست که سید بحرالعلوم محضر امام زمان (عج) میرسید، دوباره از همین فرد نقل شده یک روزی سیدبحرالعلوم وارد حرم حضرت علی (ع)  شد آدم وارد حرم که می شود سلام می کند اما دیدن که این شعر را می خواند (چه خوش است صوت قرآن زتو دل ربا شنیدن/به رُخت  نظاره کردن سخن خداشنیدن).

تعجب کردند شیخ بحرالعلوم وارد حرم امیرالمومنین شده و به جای اینکه به ایشان سلام کند این شعر را می خواند بعد از او سوال می کنند قضیه چه بود؟ گفت من وقتی وارد حرم شدم دیدم بالاسر امیرالمونین (ع) امام زمان (عج) نشسته و قرآن می خواند لذا بی اختیار این شعر از زبان من جاری شد.

همان فردی که گفت اگر کسی در مورد دیدار امام زمان (عج)  گفت باید تکذیبش کنیم این حرف را زد پس باید این نکته را مد نظر قرار دهیم دیدن حضرت ولی عصر (عج) مقام بالایی می خواهد مال عده ای خاص هست امکانش هست برای آن هایی که سنخیت  پیدا کرده اند، امروز مصلحت الهی غیبت است در این شرایط آن هایی که سنخیت دارند آدم شده اند می توانند حضرت ولی عصر (عج)را ببینند.

 به امام عرض کردند دعا کنید ما آدم شویم گفت والله دعا کنیم همه آدم شویم.

می فرمود گفته اند ملا شدن چه آسان آدم شدن چه مشکل، ولی شیخ ما می گفت ملا شدن چه مشکل آدم شدن محال است آن هایی که آدم شدند و سنخیت پیدا کردند امام زمان (عج) را میبینند، اینکه با التماس و زاری و... ... نمی توانم بگویم می شود یا نمی شود اما سنخیت که باشد خودش می آید.

اصلش امکان دارد نه برای هرکسی برای آن هایی که سنخیت دارد اما اگر کسی ادعایی کند ما وظیفه داریم رد کنیم اگر آن شیعیانی که آن روز آن سید شیرازی ادعا کرد من باب امام زمانم و ... اگر این را میدانستند بهایی ها درست می شدند در این مملکت؟ اگر معرفت داشتند و اگر شناختشان درست بود؟

 همین امروز هم متاسفانه گرفتار هستیم در مورد حضرت ولی عصر (عج)  حتی لباسش را که چگونه لباسی است، قیافه چه قیافه ای هست؟ در مورد این ها مطالبی وجود دارد چرا ما باید فریب بخوریم تاکید من برروی این است که مبحث حضرت ولی عصر(عج)  که پارسال صحبت کردم امسال هم اگر خدا توفیق دهد صحبت کنم برای این است که اگر بشناسیم به خطا نمی رویم اشتباه نمی کنیم ضرر نمی کنیم راجع به این بحث که باید دنبال آن عرض کنم مسئله توحید است اینکه ظهور حضرت چگونه است؟ از روایات استفاده می شود که ظهور آن حضرت مثل روز قیامت می ماند همان طور که قیامت یک مرتبه خود را نشان می دهد ظهور هم همینگونه است همین طور قیامت دفعی است ظهور امام زمان (عج) هم دفعی است و یک شبه ظاهر می شود و همه چیز مشخص می شود که این امام زمان (عج) است .

عبدالعظیم حسنی که در شهر ری مدفون است همزمان و همدوره با امام جواد(ع)  و امام هادی (ع) بوده است، می گوید نزد امام جواد (ع) رفتم و میخواستم سوالی از ایشان بپرسم که آیا قائم همان مهدی است یا اینکه نه، چون هردوی این ها در روایات ما وارد شده است این سوال را می خواستم بپرسم وقتی وارد شدم قبل از اینکه سوال بپرسم امام جواب سوال من را داد فرمود یا ابالقاسم قائم همان مهدی است که شخصیتی است که تا نیامده باید منتظرش باشیم وقتی هم که آمد باید چشم و گوش به فرمان در برابر ایشان قرار بگیریم او میدانید کیست؟ او سومی از فرزندان من است یعنی امام هادی، بعد امام عسگری و بعد ایشان؛

آن شیعیانی که دنبال آن سید کذایی افتادند نمی دانستند که این اهل شیراز است یا فردی که جدیدا پیدا شده و مرید هم پیدا کرده است اهل بصره است یک مدت در بصره مدتی تحصیل می کرد است به نام احمدالحسن، یک بساطی درست کرده است، خدایا آدم با این جهالت ها چکار کند؟

امام جواد (ع)  اشاره کرد به حدیثی از رسول خدا که اگه از عمر دنیا یک روز باقی مانده باشد خدا آن یک روز را کش می دهد تا او بیاید بعد این را فرمود خدا یک شبه کارش را حل می کند  اینگونه نیست که این بساط ایجاد شود همان طور که کار حضرت موسی یک شبه از این رو به آن رو شد.

حضرت موسی (ع)وقتی با خانواده از پیش شعیب برگشت بین راه شب گرفتار شد و راه را گم کرد و از دور آتشی دید و به سمت آتش رفت تا راهنمایی پیدا کند رفت آتش بیاورد اما پیامبر (ص)از آنجا برگشت، همان طور که خداوند متعال کار حضرت موسی را یکشبه به انجام رساند کار امام زمان (عج) هم یک شبه انجام می شود، این قضیه عجیب است که گفت بهترین کارهای شیعیان ما انتظار فرج است اینکه کار امام زمان یک شبه حل می شود اختصاصی به روایاتی که از شیعه نقل می شود ندارد بلکه در کتب اهل سنت آمده است.

لازم است مسئله مهمی که جزو معتقداتمان است خیلی نقش ها می تواند در زندگی ما داشته باشد فرق ما با آن هایی که تابع فلسفه غرب هستند چیست؟ ما به آینده امیدواریم اما آن ها می گویند آینده خراب است و به دست ستمکاران می افتد آن ها اینگونه می گویند یاس و ناامیدی اما ما می گوییم نه تنها ما بلکه یهودیان و مسیحیان و ... می گویند حتی زرتشتی ها هم می گویم ما برای آینده چنین آینده ای را داریم اما آن ها اینگونه نیستند جامعه ای که به آینده امید داشته باشد یا جامعه ای که یاس داشته باشد؟ خیلی فرق می کند یکی از فواید مسئله انتظار همین است. انشالله خدای متعال به همه ما توفیق درک درست معارف دینی را عنایت بفرماید.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید