در نظر اسلام، انسان چگونه موجودی است؟
از نگاه قرآن، انسان موجودی است که از یکسو فطرتی الهی و از سوی دیگر، طبیعتی مادی دارد. فطرت او را به سمت معارف بلند، معنویات، و خیرات دعوت میکند و طبیعت او را به مادیّت، شهوات و شرور فرا میخواند. حیات انسان صحنه مبارزه دائم بین طبیعت و فطرت اوست. اگر طبیعت انسان بر فطرت غلبه کرد و او مسیر طبیعت را پی گرفت، از نگاه قرآن این انسان، انسانی است وارونه و منحرف و اگر فطرتش غالب شد و طبیعتش در مسیر فطرت قرار گرفت، در این صورت این انسان، انسانی است که در مسیر هدایت قرار گرفته و در طریق حق قدم برداشته است. انسان از نگاه قرآنی و روایی موجودی است که وقتی پا به عرصه این عالم میگذارد علمیندارد، آگاهیای ندارد، ولی فطرتی الهی دارد. و در عین حال کششی به سمت مادیات در طبیعت او وجود دارد. وقتی وارد صحنه عالم میشود، در واقع از یکسو، شناخت و معرفت را آغاز میکند و از سوی دیگر، در راستای طبیعت یا فطرت جهت میگیرد. این نگاهی است که قرآن به انسان دارد و در ورای پوسته متفاوت انسانها، یک باطن واحد را میبیند. خداوند تبارک و تعالی درباره انسان میگوید: «وَ اللَّهُ اَخْرَجَکُمْ مِنْ بُطُونِ اُمَّهاتِکُمْ لا تَعْلَمُونَ شَیْئاً»؛ [۱] شما وقتی از شکم مادرانتان خارج شدید، چیزی نمیدانستید. در روایات نیز وارد شده که ابنای بشر مولود بر فطرتند و فطرتها، فطرتی است پاکیزه. (در روایت از رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) وارد شده است: «کل مولود یولد علی الفطره؛ [۲] هر فردی بر فطرت الهی متولد میشود.» بنابراین، انسان از نگاه قرآنی و روایی موجودی است که وقتی پا به عرصه این عالم میگذارد علمیندارد، آگاهیای ندارد، ولی فطرتی الهی دارد. و در عین حال کششی به سمت مادیات در طبیعت او وجود دارد. وقتی وارد صحنه عالم میشود، در واقع از یکسو، شناخت و معرفت را آغاز میکند و از سوی دیگر، در راستای طبیعت یا فطرت جهت میگیرد. این نگاهی است که قرآن به انسان دارد. ۱(نحل آیه ۷۸ ۲(کلینی،محمد بن یعقوب،اصول کافی،ج۲،ص۱۲.
گرگان، محله سرچشمه، جنب مصلی
۰۱۷ - ۳۲۲۲۵۳۴۳