آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در سخنرانی  روز هفدهم ماه مبارک رمضان در مسجد جامع گلشن گرگان اظهار کرد: قرار بود در رابطه با رشوه صحبت کنم که گفتیم در دولت ولی عصر(عج) به هیچ وجه در دستگاه آن حضرت رشوه وجود ندارد ، مشهور نظرعلمای ما این است که رشوه فقط در مقام قضاوت است یعنی آدم به قاضی پول دهد به نفعش حکم دهد این حرام است اما در مواردی که در اداره ای کاری پیش می آید برای اینکه مشکلش حل شود چیزی می هد حضرت امام راحل، مرحوم آیت الله بهجت وآیت الله فاضل، مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم شیرازی معتقدند اگر با رشوه در ادارات حقی باطل شود، برگیرنده حرام است اما دهنده اگر چنانچه موجب فساد اداری بشود و اینکه خلافی انجام شود بر دهنده هم حرام است اما عنوان رشوه بر دستگاه قضایی است.

در روزهای پیشین گفتیم امام زمان (عج) با نشانه های جاهلیت مانند زمان پیامبر اکرم(ص) مبارزه می کند مهمترین جاهلیت این است که خدا جایی در زندگی بشر ندارد و امام زمان (عج) با ظهورشان با جاهلیت و شرک مبارزه می کنند.

یکی دیگر از مظاهر جاهلیت تبعیض در قضاوت بود، نکته ای که امروز اشاره می کنم در رابطه با اختلافات طبقاتی است. یکی ثروتمند و پولدار است به خاطر پولدار بودن و منصوب بودن به هزار فامیل موقعیت های بالای اجتماعی پیدا کند این هم جزو چیزهایی است که ولی عصر (عج) با آن مبارزه می کند همان طور که انبیاء مبارزه می کردند از زمان حضرت نوح تا زمان پیامبر اکرم (ص).  

در زمان نوح هم عده ای بودند که از همه مدعی تر بوده اند توقع داشتند احترام ویژه ای برای آن ها گذاشته شود، سر نوح تعرض می کردند چرا این افراد را اطرافت  جمع کرده ای این اختلافات طبقاتی هم در گذشته بوده هم در امروز، این موضوع در سوره شعرا آیه 111آمده، حضرت نوح با آن ها حرف می زد و می گفت من نمی توانم چنین کاری انجام دهم اگر این کار را انجام دهم جواب خدا را چه دهم، من هیچگاه مثل شما فکر نمی کنم این هایی که پیش چشم شما حقیرند و خیری در آن ها وجود ندارد.

من هیچ وقت چنین منطقی را قبول ندارم که این ها هیچ خیری ندارند نه اینکه هر کسی پولدار باشد خدا به آن ها خیر می دهد من اصلا چنین حرفی نمی زنم. اگر من این حرف را  بزنم جزو ستمکاران خواهم بود اگر من تبعیض قائل شوم من هم ستمکار می شوم. در زمان آخرین پیامبر هم با ایشان اشراف مکه این گونه رفتار می کردند می گفتنداین هارا دور بریز. شان نزول این آیه این است که تعدادی از فقرا اطراف پیامبر (ص)نشسته بودند اشراف به پیامبر (ص) گفتند دلت را به اینها خوش کرده ای؟ تو نمی خواهی ما دنبالت بیاییم؟ اگر می خواهی ما همراهت باشیم این ها را کنار بزن این آیه نازل شد مبادا این ها را از اطراف خودت طرد کنی، این ها دنبال پول و مقام هم نیستند فقط برای خدا می آیند.

اگر این ها را طرد کنی توی پیامبر هم از ستمکاران خواهی بود و از حضرت نوح گرفته تا پیامبر اکرم(ص) با این اختلاف طبقاتی مبارزه می کردند.

یقینا وقتی امام زمان(عج)  بیاید سیره او سیره پیامبر(ص) و همه انبیاست و قطعا یکی از چیزهایی که امام زمان(عج) با او مبارزه می کند و از نشانه های جاهلیت است همین امر است.  

خدا در قرآن گفته همه از یک خانواده اید و همه با هم برادرید این اختلافاتی که دربین تان است برای این است که همدیگر را بشناسید این چیزها به هیچ وجه ملاک نیست در منطق قرآن هیچکدام ملاک نیست. چه بسیار خانوده های فقیری هستند که استعدادهای غنی در آن ها وجود دارد از نظر اسلام و قرآن آنچیزی که ملاک قرار داده میشود تقواست و گرامی ترین شما نزد خدا آن کسی است که تقوای زیادی داشته باشد ملاک این است نه سرمایه و موقعیت اجتماعی، معمولا اطراف قدرتمندان را این چیزها می گرفتند.

همیشه در اطراف فرعونیان هم افراد چشم پر کن می گرفتند که وضع مالی شان خوب است معمولا دور و ور فرعونها این ها قرار می گرفتند و این همان اختلاف طبقاتی است که آن ها درست کردند.

زیاده خواهی ها موجب شد دعوا و معرکه ایجاد شود بین مردم و اختلاف هم از این جا پیدا شد. وقتی امام زمان(عج) می آید همه مستضعفان عالم باید دلشاد باشند چون می توانند سر بلند کنند.

من این را به شما قول قطعی می دهم در مورد این آیه شان نزولی گفته اند وقتی که پیامبر (ص)مکه را فتح کرد آن روز اعیان و اشراف مکه را برای اذان نفرستاد به بلال گفت برو اذان بگو. رفت و شروع کرد به اذان گفتن یکی از کله گنده های مکه که این صحنه را دید گفت خدا را شکر پدرم مرد و این روز را ندید که همچین شخصی برود و اذان بگوید. یکی هم گفت یعنی پیامبر(ص) آدم پیدا نکرد که این سیاه بدقیافه را برای اذان گفتن فرستاد. این آیه به این مناسبت نازل شده است.

حضرت علی بن موسی رضا (ع) وقتی می خواست سر سفره بنشیند تمام خدمه را صدا می کرد که سر سفره بنشینند این خبر به مامون رسید.

گفت شأن شما نیست که با این افراد فقیر غذا بخورید حضرت رضا (ع) فرمود خدای ما یکی است کتاب ما یکی پیامبر ما هم یکی است همه از یک پدر و مادریم و این ها چه حرفی است؟ ائمه ما هم هر کدام که وارد صحنه شدند مانند پیامبر این ریشه ها را می کندند و با این جاهلیت مبارزه می کردند.

این سوال مطرح می شود که اصحاب امام زمان(عج)  آیا از جغرافیای خاص و قبیله خاصی هستند؟ خیر از تمام نقاط دنیا و از مصر و لبنان و ایران و ... شاید از اصحاب امام زمان (عج)باشند.

درروایاتی که از اصحاب امام زمان(عج)  گفته شده حتی از طالقان هم افرادی هستند و مردان کوه افکن هستند.

امام زمان (عج) برای یک قوم خاص نمی آید برای نجات جهان می آید ایشان را کوچیک نکنیم متاسفانه برخی ها سطح ایشان را پایین می آورند ایشان برای اصلاح دنیا می آیند.

این اصحاب شب اهل این دنیا نیستند اما در روز شیر میدان هستند تمام آرزوی شان این است که شهید شوند تمام آرزوی شان کشته شدن در راه امام زمان(عج)  است اگر می خواهیم از یاران امام زمان باشیم باید چنین ویژگی هایی داشته باشیم.

تا زمانی که تولید در کشورمان رونق پیدا نکند مشکلات داخلی ما حل نخواهد.

در دفاع مقدس مدت‌ها خرمشهر در اسارت نیروهای بعثی قرار گرفت و ۵۷۸ روز در اختیار نیروهای بعث بود.

رزمندگان ما با اتکا به اسلام و ایمان به خدا توانستند خرمشهر را از دست رژیم بعثی آزاد کنند.

شب‌هاس قدر یک سنت اسلامی است و مسلمانان شب قدر را محترم می‌شمارند و این شب روز نخست مقدرات انسان است.

در این شب‌ها با دلی پاک در مکان‌هایی که دعا و با خداوند استغاثه می‌شود با خداوند راز و نیاز کنیم چراکه این شب می‌تواند در مقدرات سال انسان تاثیر بگذارد.

مقام معظم رهبری تاکید کردند که آمریکا به دنبال مذاکره است و مذاکره با آمریکا سم است و مذاکره با «ترامپ» سم سهمگین و اعظم است.

تنها راه ما در برابر دشمن مقاومت است و آیا باید پس از 40 سال مقاومت در برابر آمریکایی‌ها دست دراز کرده و با آمریکا مذاکره کنیم، این کار بی‌عقلی است.

چند روز گذشته وزیر خارج آمریکا بیان کرده که آقای ترامپ به دنبال جنگ نیست و ما به دنبال مذاکره جدید با ایران هستیم این مهم نشان می‌دهد مقاومت و ایستادگی منجر به عقب‌نشینی قلدرها می‌شود.

مجلس شورای اسلامی از لحاظ قانون اساسی و در نگاه امام راحل جایگاه ویژه‎ای دارد و در رأس امور است.

مجلس در رأس امور است مشروط به آنکه به وظایف و مسؤولیت‎های خود به درستی عمل کند.

 

متن کامل خبر :

http://yon.ir/tjxB2

در خطبه رسول خدا (ص)که به مناسبت ماه مبارک رمضان برای مسلمانان فرموده اند دستوراتی داده شد و مسلمانان را به این دستورات خطاب می کنند اولین دستوری که در این قسمت خطبه است این است که چشم هایتان را از آنچه حلال نیست حفظ کنید چشم دریچه ای برای روح انسان است از طریق چشم خیلی مسائل وارد جان انسان و روح انسان می شود و خیلی هم گسترده است.

 بسیاری از چیزهایی که از طریق چشم وارد قلب می شود این باعث توانمندی قلب و نورانیت قلب می شود نگاه کردن به آسمان در شب هایی که ستاره باران است وقتی چشم به این صحنه با عظمت آسمان نگاه می کند دل تحت تاثیر قرار می گیرد انسان را به فکر وا می دارد که این همه عظمت از کجا ، این باعث بصیرت انسان می شود انسان را به رب العالمین هدایت می کند، همین چشم ممکن است صحنه هایی را نگاه کند که از آن طریق پیامی برای قلب داشته باشد گاهی ممکن است این واردات خیلی هم مضر باشد هرچند هم ممکن است این نگاه لذت بخش هم باشد اما نمی داند این وقتی وارد قلب می شود بادل و جان انسان چکار می کند.

به همین دلیل خدای متعال در آیات شریفه قرآن و سوره نور می فرماید :ای پیامبر ما به مومنین بگویید چشم شان را بپوشانند از برخی از چیزها، که منظورش نگاه به زنان نامحرم است.

و در آیه بعد می فرماید :پیامبر ما به خانم های مسلمان بگو چشمشان را از نگاه کردن به مردان نامحرم محفوظ نگه بدارند. این دستوری که خدای متعال در قرآن داده ممکن است ما هم توجهی نداشته باشیم که مگر یک نگاه به نامحرم چه اشکالی می تواند داشته باشد. روایات بسیاری داریم که فلسفه آن را روشن کرده است.

 از پیامبر اکرم (ص)نقل شده که نگاه کردن یک تیری است مسموم از تیرهای شیطان که از سمت شما رها می کند و اگر کسی این نگاه ممنوع را درک کند از باب خوف از خدا و چون خداوند دستور داده است خداوند ایمانی به او می دهد که شیرینی ایمان را در دلش می چشد.

در روایت دیگری داریم از پیامبراکرم(ص) که اگر فردی چشمش به یک خانم نامحرمی افتاد که این نگاه او را می کشد خدا عبادتی نصیبش می کند که شیرینی عبادت را لمس می کند.

امشب شب هجدهم ماه مبارک رمضان و فردا یکی از شب های قدر است انشالله همه ما خودمان را آماده کنیم برای درک شب قدر و قدر این شب ها را بدانیم انشالله با دعا به درگاه الهی ، خداوند برکات مادی ومعنوی خود را نصیب ما بگرداند.

 

مراسم پر فیض دعا و نیایش واحیاء لیلی متبرکه قدر و سوگواری شهادت مظلومانه بزرگ مرد تاریخ عدالت، ایثار و خلوص حضرت مولای متقیان امیر مومنان علی ابن ابیطالب علیه السلام در مصلی نماز جمعه گرگان توسط حضرت آیت الله نورمفیدی با شکوه و عظمت خاص برگزار می شود.

 

رسول خدا (ص)دو دستور داده است که خیلی کوتاه ولی تاثیر گذاراست . یکی صله رحم که در رابطه با آن روزهای گذشته صحبت شد یکی هم حفظ زبان، این زبان از نعمت های بزرگ الهی است که امیرالمونین علی (ع)در مورد آن گفت اگر زبان نبود انسان نبود ، آنچه را که گذشته را به آینده وصل می کند و تاریخ را ثبت می کند همه این ها مربوط به زبان و ناشی از کلمات است، زبان از نعمت های بزرگ خداوند متعال است و این جزء کوچک از اجزایی است که بیشترین گناه را می تواند انجام دهد. امام غزالی در احیای علوم برای زبان بیست نوع گناه ذکر می کند.

مثلا دروغ، غیبت، سخن چینی و دو به هم زنی، نفاق در سخن، بد زبانی و دشنام، مسخره کردن دیگران به زبان، افشای راز دیگران، گفتگو در رابطه با اموری که در حوزه انسان نیست و اینجور مواقع انسان هم خود را بی آبرو می کند و هم منزلت انسان در جامعه کم می شود. تهمت زدن به دیگران با این فضاهای مجازی خیلی زیاد شده و من در این زمینه هشدار می دهم که بترسید از اینکه آبروی دیگران را بریزیم این حق الناس است.

شهادت باطل که خدایی نکرده انسان علیه کسی شهادت دروغ دهد که بسیار زشت است. اشاعه فحشا به زبان ، توجیه کردن و آب و تاب دادن به برخی مسائل بی اساس، نشر شایعات بی اساس، یک چیزی را در فضای مجازی می بینید که نمی دانید راست است یا دروغ و شما هم این را به دیگران منتقل می کنید این گناه دارد که با آبروی مردم بازی کند.

 چرا این قدر از معارف اخلاقی خود دور شده ایم برخی از این ها از گناهان کبیره است بنابراین این زبان را باید از برخی چیزها حفظ کنیم.

پیامبر اکرم (ص) از دروغ خیلی بدش می آمد و فردی که دروغ می گفت تا توبه نمی کرد از گفته خودش، پیامبر(ص) او را نمی پذیرفت.

کسی خدمت امام صادق (ع) رسید و شروع به تعریف از فردی کرد و گفت آدم بسیار خوبی است نماز را این طور می خواند چگونه قرآن می خواند امام صادق (ع) فرمود : با نماز و روزه مردم فریب نخورید این ها ممکن است عادت شده باشد برای کسی، اگر می خواهید مردم را امتحان کید دوجا می توانید امتحان کنید یکی اینکه اگر حرف زد دروغ نگفت و دیگری اینکه اگر به او رازی را سپردی فاش نکرد خیلی چیزها می تواند امانت باشد سرّ مردم هم امانت است دست ما.

این دو مطلب می تواند ملاک باشد یکی راستگویی نشانه خوبی انسان هاست یکی هم امین بودن که به هیچ امانتی که به او سپردی خیانت نمی کند.