پایگاه اطلاع رسانی آیت الله نورمفیدی - اطعام کودکان تحت پوشش بهزیستی شهر گرگان به مناسبت ماه مبارک رمضان با حضور آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان برگزار شد.     
آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان نیز باشاره به سخن پیامبر(ص) که فرمودند: هرکس جان انسانی را احیاء کند جان جهانیان را احیاء کرده است»، وظایف وخدمات بهزیستی را همانند کار انبیاء بسیار ارزشمند و مقدس برشمرد و افزود: وظیفه انبیاء انسان سازی است.

مدیرکل بهزیستی گلستان ضمن خیرمقدم وگرامیداشت سی وچهارمین سالگردتاسیس سازمان بهزیستی وتقارن خجسته آن با ماه مبارک رمضان گفت : هم اکنون بیش از 560کودک تحت سرپرستی بهزیستی استان قراردارندکه بیش از300کودک در30مرکزغیردولتی ،20کودک درشیرخوارگاه(1مرکزدولتی) و240نفردیگردرخانواده های جایگزین تحت حمایت وسرپرستی قراردارند.

درپایان مراسم بااهداءلوح سپاس وهدایایی توسط آیت الله نورمفیدی و مدير كل سازمان بهزيستي استان، از2تیم فوتسال فرزندان مهر زیر14سال وبالای 14سال بهزیستی استان که به مرحله نهایی مسابقات کشور راه یافتندتقدیروتشکرشد.

نماينده ولي فقيه در گلستان و امام جمعه گرگان گفت: مرسی پس از به قدرت رسیدن در مصر در پی محکم گردن جایگاه خود و اخوان المسلمین در مصر بود، اما با این روش شکست خورد.

به گزارش روابط عمومی دفتر نمایندگی ولی فقیه دراستان گلستان و امام جمعه گرگان ، آیت الله ˈسیدکاظم نورمفیدیˈ در خطبه های این هفته نماز عبادی سیاسی گرگان اظهار کرد: مسایل مصر بسیار مهم است، مردم مرسی را انتخاب کردند اما خودشان هم او را ساقط کردند، این موضوع قابل تامل است و نشان دهنده عدم مدیریت درست مرسی است.

 وی تصریح کرد: مصر کشوری سابقه دار، تاریخی و با فرهنگ بالا است که با دیگر کشور های عربی فرق دارد، گروه ها و اقوام مختلفی چون اخوان المسلمین، مسیحیان و سلفی ها در مصر حضور دارند و در قضایای مصر اخوان المسلمین پیروز شدند، مرسی دو راه داشت، یک این که تعادل به وجود آورد و از همه گروه ها استفاده کند که معقولانه بود و دوم این که خود را محکم کند و دیگران را بکوبد که مرسی راه دوم را انتخاب کرد.

 وی ادامه داد: اخوان المسلمین بعد از 80 سال قدرت را به دست آورد، اما به جای محکم کردن خود, جای پای خود را سست تر نمود.

 به گفته آیت الله نورمفیدی، اگر مرسی با عقلانیت مدیریت می کرد، این اتفاقات نمی افتاد، اما با ساقط شدن مرسی هم اخوان المسلمین مصر و هم اخوان المسلمین کشورهای دیگر ضربه خوردند.

 نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: مرسی رابطه خود با ایران و سوریه را قطع کرد و در عوض با اسرائیل و آمریکا رابطه داشت.

 آیت الله نورمفیدی در ادامه با اشاره به فرا رسیدن هفته اکرام ایتام گفت: کمیته امداد امام خمینی (ره) افراد زیادی را تحت تکفل دارد، مردم و دستگاه ها باید کمک بیشتری کنند، زیرا صدقه رفع بلا است و اثر تکوینی دارد.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت های اداره کل بهزیستی در این زمینه گفت: این اداره کل کودکان بی سرپرستی که نمی دانند، پدر و مادرشان چه کسانی هستند را از زمان شیرخوارگانی مانند پدر و مادر مدیریت می کنند.

خطیب جمعه گرگان ادامه داد: بهزیستی نیازهایی دارد که با بودجه دولتی تامین نمی شود، این کودکان اگر درست تربیت نشوند، برای جامعه عواقب و مشکلاتی در پی خواهد داشت.

 آیت اله نورمفیدی با اشاره به سالروز وفات حضرت خدیجه کبری (س) گفت: این بانوی بزرگ وقتی مشرکان پیامبر (ص) و مسلمانان را تحریم کردند و تحت شدیدترین فشارها در شعب ابیطالب بودند، با سرمایه خود، مسلمانان را اداره کرد که فداکاری بزرگی بود.

خطیب نماز جمعه تصریح کرد: خدیجه (س) در روزهای سخت همراه پیامبر (ص) بود، پس از فوت این بانوی بزرگوار پیامبر (ص) آن سال را سال عام الحزن نام نهادند.

 نماینده ولی فقیه در گلستان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن عرض قبولی طاعات و عبادات روزه داران و نمازگزاران گفت: هدف از روزه تقوا، صحت و سلامت جسم، چشیدن رنج گرسنگی و تشنگی و خودسازی است.

 آیت اله نورمفیدی تاکید کرد: کنترل اعضای دیگر مانند چشم، زبان، گوش، دست و قلب از مسائل مهم در این ماه است که اگر آنها را رعایت کنیم، روزه اثرگذار خواهد بود.

 خطیب جمعه گرگان اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان،؛ غذا خوردن هم فلسفه دارد، رمضان ماه گرسنگی است نه این که موقع افطار تلافی و موقع سحر ذخیره سازی کنیم، این کارها هم به نوعی اسراف تلقی می شود.

آیت الله نورمفیدی در خطبه اول این هفته نماز عبادی سیاسی جمعه گرگان گفت: قرآن کتابی روشن، آشکار و استوار برای ا نسان ها است و در آن تاکید شده انسان ها باید خدا را بشناسند، باور کنند و در مقابل منکران خدا را اثبات کنند.

 وی ادامه داد: خداوند خود را در قرآن و طبیعت برای ما متجلی کرده است.

 وی در پایان خود و دیگران را به تقوای الهی دعوت کرد.

دریازدهمین  برنامه سحر صداوسیمای گلستان

 بسم‏ الله الرحمن الرحیم الحمد الله رب‏ العالمین الصلاه‏ والسلام علی سیدنا و نبینا محمد و علی اهل ‏بیت الطیبین الطاهرین و سحبه‏ المنتجبین سیما بقیه‏ الله و امام ‏العصر (عج) و لعنت ‏الله علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم ‏الدین

مباحث شب‏های گذشته درباره ترس و امید بود و اینکه ترس مراتبی دارد و همچنین درباره عوامل ترس بحث شد. پروردگار که موجود ترسناکی نیست سرشار از خیر و محبت است پس چرا باید در برابر عظمت پروردگار متعال ترس داشته باشیم؟ بنابراین ترس ما از پروردگار باید ریشه‏یابی شود. یکی از عوامل ترس این است که نمی‏توانیم حق بندگی را ادا کنیم؛ چون پروردگار دائم‏الربوبیه است و ما نمی‏توانیم دائم‏العبودیه باشیم.

باید همیشه احساس کمبود و نیاز به درگاه ذات اقدس الهی داشته باشیم. نکته دیگر اینکه عبادت فرع معرفت بوده و حد عبادت معلول حد معرفت است. آیا ما پروردگار را انگونه که شایسته است شناخته‏ایم؟ کسی حتی پیامبر عظیم‏الشان اسلام (ص) نمی‏تواند ادعای شناخت کامل پروردگار را داشته باشد. پیامبر اسلام (ص) می‏فرمایند: پروردگارا ما آنگونه که حق عبادت و بندگی توست نمی‏توانیم بندگی کنیم و انگونه که شایسته است نمی‏توانیم تو را بشناسیم.

پس بنابراین انسان آنگونه که شایسته پروردگار است نمی‏تواند او را بشناسد. چنین فردی چگونه می‏تواند ذات اقدس الهی را به نحو شایسته عبادت کند؟ پیامبر اسلام (ص) هم در این زمینه اظهار عجز می‏کند. این موضوع برای کسی که اهل معرفت، عشق و محبت و عاشق ذات اقدس الهی باشد مهم است. این خود یکی از عوامل ترس است.

وقتی در برابر ذات اقدس الهی قرار می‏گیریم و متوجه کمبود و نیاز خود می‏شویم احساس ترس می‏کنیم. نکته دیگر اینکه از نظر اهل معرفت، عبادت برای قرب به حق است. آیا عبادت ما برای قرب به حق است یا برای خودمان؟ معمولا برای ترس از جهنم و رفتن به بهشت پروردگار را عبادت می‏کنیم. در حالی که عبادت باید برای قرب به پروردگار باشد اما او را برای دل خودمان عبادت می‏کنیم.

فلسفه عبادت رسیدن به مقام قرب الهی است. آیا این احساس ترس در ما نمی‏کند؟ لذا در بعضی از روایات آمده و از احادیث قدسیه هم هست. پروردگار به پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند: بندگان من به عبادت خود اکتفا نکنند.

چون هر چه تلاش و جدیت کنند حتی اگر تمام عمرشان را در راه بندگی و عبادت بگذرانند باز هم نمی‏توانند حق بندگی را ادا کنند.

لکن پروردگار برهمین اساس می‏فرماید: بندگان من به رحمت من تکیه کنند و به فضل من امیدوار باشند. در بعضی از دعاها داریم که پروردگارا با ما با فضل، لطف و احسانت رفتار کن نه با عدالتت. پروردگارا چقدر به ما نعمت داده ای؟ ما در دوران عمر چقدر از نعمت دم و بازدم استفاده می‏کنیم؟

آیا می‏توانیم شکر همین یک نعمت را به جا آوریم؟ بنابراین اگر قرار باشد پروردگار بر اساس عدلش با ما رفتار کند ما چه جوابی داریم به او بدهیم؟ لذا از او می‏خواهیم که از راه فضل و کرم با ما برخورد کند. یکی دیگر از عوامل ترس پر خطر بودن راه آخرت است. در زندگی این دنیا به ویژه در این زمانه هر لحظه خطر افتادن در دام شیطان وجود دارد.

شیطان با ما چه می‏کند؟ حتی در حالت مرگ هم سعی می‏کند ایمان را از ما بگیرد. اینکه همیشه تحت نظارت ماموران الهی هستیم، مامورانی که چیزی از نگاه آنها پنهان نمی‏ماند به خاطر خطرات افتادن به دام شیطان است. پروردگار خیانت چشم را که بسیار مبهم است و آنچه را که در سینه پنهان می‏باشد را می‏داند. سئوالاتی از قبیل اینکه مرگ چه بر سر ما می‏آورد؟

عالم برزخ و قیامت چه بر سر ما می‏آورند؟ اینها در ما ایجاد ترس می‏کنند. نه ترسی که موجب یاس شود. ترس و امید باید در کنار هم باشند.

در دهمین  برنامه سحر صداوسیمای گلستان

 بسم‏ الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب‏ العالمین الصلاه‏ والسلام علی سیدنا و نبینا محمد و علی اهل‏ بیت الطیبین الطاهرین و سحبه ‏المنتجبین سیما بقیه‏ الله و امام‏ العصر (عج) و لعنت ‏الله علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم ‏الدین صحبت شب گذشته من در مورد مناجات‏ الخائفین و بحث ترس و امید بود.

عرض کردم از احادیث اینگونه استنباط می‏شود که مومن اگر می‏خواهد نجات پیدا کند باید در دل او هم نور ترس و هم نور امید باشد.

در حدیثی از امام صادق (ع) آمده است که روزی یکی از اصحاب از ایشان پرسید: یابن رسول‏الله وصایای لقمان به فرزندش چه مطالبی داشت؟

آن حضرت فرمود: مطالب عجیبی در این وصایا بود که عجیب‏ترین آنها این نکته بود که گفت: آنچنان از پروردگار بترس که اگر تمام عبادات ثقلین را به پیشگاه عظمت الهی ببری تو را عذاب می‏کند و از آن طرف امیدی به لطف و رحمت الهی داشته باش که اگر گناه ثقلین را با خود ببری باز پروردگار تو را مورد لطف و رحمت خودش قرار می‏دهد.

امام صادق (ع) بعد از آنگه این بیان را برای شاگرد خود از لقمان نقل کرد به نقل پدر خود، امام محمد باقر (ع)، فرمود: هیچ بنده مومنی نیست مگر اینکه دو نور باید در او باشد؛ یکی نور ترس و دیگری نور امید. درگاه ذات اقدس الهی بر خلاف قدرتمندان عالم نیست که اگر فردی مورد غضب آنها قرار گیرد جز ترس هیچ راه بازگشتی نداشته باشد. درگاه عدل الهی اینگونه است که اگر کاری کنیم پروردگار از ما خشمگین شود راه بازگشت وجود دارد.

خود پروردگار این راه را برای ما باز گذاشته است. اگر کاری کردیم که پروردگار را به خشم آوردیم در عین حال نباید از رحمت و لطف او ناامید شویم. بنابراین دو نور ترس و امید باید در ما وجود داشته باشد.

امام صادق (ع) به نقل از امام محمد باقر (ع) می‏فرماید: دو نور ترس و امید باید به یک اندازه در انسان وجود داشته باشند. ترس مراتب دارد، ما هم باید گرفتار ترس باشیم. اولیاء الهی، حتی معصومین و پیامبران و کسانی که منزه از گناه هستند از پیامبر (ص) گرفته تا همه در درگاه الهی ناله می‏زنند و اشک می‏ریزند. همه این ترس را داریم. ترس ما از گناه است. از عملکرد گذشته خود باید بترسیم. مومنی را اذیت و هتاکی کردیم، غیبت کردیم، دروغ گفتیم و تهمت زدیم، مال کسی را بدون حق برداشتیم. امثال ما افراد معمولی از این چیزها می ترسیم.

انبیاء و اولیاء الهی که گناه نمی‏کنند ترسشان از این است که مبادا با ترک اولی مورد سرزنش پروردگار قرار گیرند. گروهی دیگر از این می‏ترسند که گرفتار فراغ شوند و در پرده قرار گیرند. امام علی (ع) در دعای کمیل می‏فرماید: پروردگارا! اگر مرا در آتش جهنم بیندازی و در آنجا بسوزم با فراغ تو چکار کنم؟ برای معصومین (ع) که گناه نمی‏کنند درد هجران موجب ترس است.

امام زین‏ العابدین در دعای ابوحمزه ثمالی چقدر به درگاه پروردگار سوز و آه دارد که ناشی از ترس فراغ است؟ اینها از مراتب و عوامل ترس هستند. ترس از مقام ربوبی مراتب و عوامل دیگری هم دارد.

اگر انسان اهل معنا، معرفت، عشق و محبت به ذات اقدس الهی باشد علاوه بر اینکه باید از مقام ربوبی بترسد با نگاه به گناهان خود باید به این نکات هم توجه کند: آیا می‏تواند حق بندگی را به نحو شایسته به جا آورد؟ چون پروردگار دائم‏الربوبیه است آیا ما میتوانیم دائم العبودیه باشیم؟ ما نمی‏توانیم اینگونه باشیم بنابراین باید در ما ترس وجود داشته باشد. امشب وفات بانوی بزرگوار اسلام حضرت خدیجه‏کبری (س) است. خدیجه مورد محبت پیامبر گرامی اسلام (ص) بود و در حالی که همه او را تنها گذاشته بودند گذشت و فداکاری زیادی در راه اهداف مقدس پیامبر گرامی اسلام (ص) کرد. حضرت خدیجه (س) آنقدر محبوب پیامبر عظیم‏ الشان اسلام (ص) بود که وقتی گلوبند او را به مناسبتی آورده بودند یاد خدیجه (س) آتش درونی رسول‏الله (ص) را شعله‏ور کرد و اشک پیامبر جاری شد.

چهار بانو در جهان بی ‏نظیر بودند: حضرت مریم، مادر حضرت عیسی (ع)، آسیه، همسر فرعون که جان موسی پیامبر (ع) را در دربار فرعون نجات داد، خدیجه کبری (س) و حضرت فاطمه (س). امشب سالروز شب وفات حضرت خدیجه‏کبری در سال دهم هجرت است. همان سالی که عموی پیامبر اسلام (ص) نیز درگذشت و آن سال به قدری ناراحت کننده بود که آن سال را سال عالم‏ا‏لحزن نام نهاد.

 

  نماینده ولی فقیه در استان گلستان با بیان اینکه هر انسانی بری خود ذکری دارد، گفت: ذکر هر انسانی عامل خوشبختی و بدبختی اوست.

به گزارش روابط‏ عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان، آیت الله سید کاظم نورمفیدی در نهمین روز ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر سوره مومنون در مسجد جامع گلشن گرگان اظهار داشت: ذکر هر انسان چیزی است که تمام فکر و وجودش را احاطه کرده و برای رسیدن به آن تلاش می‏کند.

وی افزود: ذکر اوباما و فرعون این بوده و هست که جهان را تحت سلطه خود درآورند و برای رسیدن به این ذکر انواع جنایت ها را هم مرتکب شده و می‏شوند.

نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: کسی که ذکر پول باشد اگر به خانه امن الهی هم مشرف شود آنجا هم معامله می‏کند.

آیت الله نورمفیدی با اشاره به فرمایش قرآن که ذکر پروردگار را بالاترین ذکرها و موجب آرامش دل‏ها دانسته است، ادامه داد: این ذکر فقط با زبان محقق نمی‏شود، بلکه همه اعضاء بدن انسان باید به یاد پروردگار باشند.

وی تصریح کرد: برخی از ذکرها به انسان غصه و برخی دیگر آرامش می‏دهند، برهمین اساس است که امیرالمومنین (ع) فرمودند ذکر آخرت شفا و ذکر دنیا بدترین دردهاست.

امام جمعه گرگان با بیان اینکه امام راحل همیشه به یاد پروردگار بود و به واسطه این ذکر آرامش روحی داشت،

تاکید کرد: حوادث جهان از مشیت الهی خارج نیستند و گاهی ممکن است انسان‏ها با اعمال خود زمینه برخی از حوادث به وجود آورند.

آیت الله نورمفیدی توضیح داد: پروردگار می‏فرماید اگر به بعضی از آدم ها رحم شود به جای اینکه یاد ما در او تقویت شود بیشتر طغیان می‏کنند و برخی دیگر از انسان ها هم هر چه سختی ببینند تسلیم نمی‏شوند.

وی اضافه کرد: بعضی از انسان‏ها در آسایش و سختی پروردگار را فراموش نمی‏کنند و برخی دیگر در هر دو حالت به گمراهی خود ادامه می‏دهند. نماینده ولی فقیه در استان گلستان با بیان اینکه دسته دوم تا جایی به گمراهی خد ادامه می‏دهند که دچار عذاب الهی شوند،

گفت: مفسران می‏گویند عذاب این دسته از افراد هنگام مرگ فرا می‏رسد که در این لحظه پشیمانی دیگر فایده‏ای ندارد.

آیت الله نورمفیدی با بیان اینکه انسان‏ها هنگام مرگ سه دسته هستند، توضیح داد: بعضی‏ها جزو مقربین بوده که در بندگی کامل به سر می‏برند، بعضی دیگر جزو اصحاب یمین بوده و برخی دیگر تکذیب‏کنندگان گمراه هستند.

وی با ذکر عیادت پیامبر گرامی اسلام (ص) از امیرالمومنین (ع) اظهار داشت: روزی حضرت علی (ع) در بستر بیماری از شدت درد چشم فریاد می‏زد، پیامبر (ص) به عیادت وی آمد و برای کاهش درد او صحنه جان دادن انسان را برای او تعریف کرد و گفت با این نحوه جان دادن فریاد جهنم هم بلند می‏شود.

نماینده مردم استان گلستان خاطرنشان کرد: با این تعریف، حضرت علی (ع) درد خود را فراموش کرد و از پیامبر گرامی اسلام (ص) پرسید یا رسول‏الله کسی از امت تو هم اینچنین جان می‏دهد؟ پیامبر عظیم‏الشان اسلام (ص) فرمودند بله، کسانی که به دیگران ظلم می‏کنند، کسانی که مال یتیم می‏خورند و کسانی که شهادت دروغ می‏هند اینگونه به سختی جان داده و از فریاد آنها فریاد جهنم هم بلند می‏شود.