امام جمعه گرگان با بیان اینکه باید فرهنگ خدمت به مردم در کمیته امداد تقویت شود، گفت: کارکنان کمیته امداد فعالیت در این نهاد را صرفاً یک شغل دولتی ندانند.

 آیت الله «سیدکاظم نورمفیدی» در دیدار با رئیس کمیته امداد امام خمینی (رحمه الله علیه) کشور اظهار کرد: گرچه کمیته امداد یک نهاد دولتی است ولی مهم آن است که کارکنان این نهاد با دل و جان به مستمندان خدمت کنند و فعالیت در این نهاد را صرفاً یک شغل دولتی ندانند.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان ادامه داد: در روایات داریم «محبوب ترین انسان ها در نزد خدا کسانی هستند که بیشتر برای مردم نافع هستند» و کمیته امداد باید با این نگاه انجام وظیفه کند و باید این فرهنگ در مجموعه این نهاد تقویت شود.

آیت الله نورمفیدی بابیان اینکه از دیرباز در این منطقه اقتصاد بر پایه کشاورزی بنا شده است، افزود: با این وجود مردم این استان کمک های خوبی در ایام کرونا داشتند و فعالان اقتصادی استان و خیرین برای تهیه دستگاه تنفس مصنوعی و غیره 15 میلیارد تومان کمک کردند.

وی بابیان اینکه مجموعه مرکز نیکوکاری مصلی گرگان 110 هزار پرس غذای گرم و هفت هزار بسته معیشتی را با هماهنگی کمیته امداد و خیرین اتاق بازرگانی توزیع کردند، ابراز داشت: با همکاری مرکز نیکوکاری مصلی طرح هبه اجرا می شود که تاکنون 900 قلم کالا در قالب این طرح آماده شده و در اختیار نیازمندان قرار داده شده است.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان مردم همواره پشتیبان ولی فقیه و انقلاب هستند، گفت: باید تلاش کنیم که با خدمت به مردم چهره انقلاب اسلامی را به خوبی به جامعه معرفی کنیم.

آیت الله نورمفیدی بابیان اینکه ارائه خدمات برای جامعه فرهنگ سازی شود، افزود: باید خدمات ارائه شده از سوی کمیته امداد به محرومین بیان شود.

وی گفت: دشمنان برای ضربه به انقلاب اسلامی برنامه ریزی دارند و ما نباید از توطئه های دشمنان غافل باشیم.

 

 

آیت الله نورمفیدی گفت: مرحوم آیت الله صانعی از شاگردان و یاران قدیمی و اولیه امام بودند. واقعا ایشان عشق و علقه خاصی به حضرت امام داشتند. رابطه ایشان با امام فقط استاد و شاگردی نبود بلکه ارادت عمیق بود. بعدها هم خیلی به مبانی امام معتقد بودند و روی آن کار می کردند.

آیت الله نورمفیدی با بیان اینکه آیت الله صانعی مورد عنایت ویژه امام بود، گفت: باید عرصه برای بیان نظرات نو در حوزه فراهم شود و سعه صدر در حوزه وجود داشته باشد. این مسیری است که امام خمینی(س) و آیت الله صانعی(ره) رفته اند. با پیمودن مسیر امام و آیت الله صانعی می توانیم از مکتب اهل بیت(ع) دفاع کنیم.

 

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با آیت الله سیدکاظم نورمفیدی را در ادامه می خوانید:

 

اولین بار چه زمانی و کجا با مرحوم آیت الله العظمی صانعی آشنا شدید؟

 

خداوند ان شا الله مرحوم آیت الله آقای صانعی را رحمت کند و با محمد (ص) و آل محمد (ص)  محشور نماید . بنده سال ۳۶ بعد از آنکه یکی دو سالی در مشهد ادبیات عرب خواندم برای ادامه تحصیل در فقه و اصول به قم عزیمت کردم. مدرسه فیضیه در آن روزها مرکز اجتماع و رفت و آمد طلاب بود . خصوصا کتابخانه مدرسه فیضیه که برای مطالعه می رفتیم. نخستین بار آشنایی من با آیت الله صانعی وقتی بود که من در کتابخانه مدرسه فیضیه مشغول مطالعه بودم. سر و صدای مباحثه آیت الله صانعی فضای مدرسه فیضیه را پر می کرد. ایشان با چند نفر اصفهانی در مدرسه فیضیه خیلی داغ و با آب و تاب درس های حضرت امام(س) را بحث می کردند. ابتدای آشنایی من از این طریق بود.

 

البته ایشان از ما خیلی جلوتر بود. ما تازه وارد قم شده بودیم و آنچنان که خاطرم هست قسمتی از معالم را نزد ایشان خواندم که بسیار عالمانه تدریس می کردند و بعدها هم سؤالات علمی ام را گاهی از محضر ایشان می پرسیدم و استفاده می کردم. بعد که وارد درس خارج امام شدم ایشان را زیارت می کردیم و این ارتباط تا بعد از انقلاب و حضور ایشان در مجلس خبرگان ادامه داشت. بعدا هم که قم رفتند گاهی قم یا مشهد خدمت ایشان می رسیدیم و برای عمل قلب حقیر ایشان به عیادت آمدند.

 

 

آیت الله صانعی از تلامیذ برجسته امام بود

 

حضور ایشان در درس امام راحل چگونه بود؟ ایشان از لحاظ علمی دارای چه خصوصیاتی بودند؟

 

ایشان از تلامیذ برجسته حضرت امام بود که مورد عنایت ویژه ایشان بود و به همین جهت هم بعد از انقلاب امام برای مسئولیت های مهمی که مراتب علمی نیاز داشت ایشان را انتخاب کردند . مرحوم آیت الله صانعی از شاگردان و یاران قدیمی و اولیه امام بودند. واقعا ایشان عشق و علقه خاصی به حضرت امام داشتند. رابطه ایشان با امام فقط استاد و شاگردی نبود بلکه ارادت عمیق بود. بعدها هم خیلی به مبانی امام معتقد بودند و روی آن کار می کردند.

 

 

اسلام باید پاسخگوی همه نیازهای بشریت باشد

 

نقش ایشان در ترویج و تحکیم نظر امام  مبنی بر پویایی فقه بر اساس زمان و مکان را چگونه می بینید؟

 

بنده اعتقادم این است که امروز اسلام باید پاسخگوی همه نیازهای بشریت در همه زمینه ها باشد. فقه هم یکی از بخش هایی است که باید پاسخگوی نیاز های زمان باشد . این پاسخگویی با محصور بودن در نگاه های سنتی جور در نمی آید. از ویژگی های آیت الله صانعی نوآوری های فقهی ایشان بود. البته بنده با همه نظرات ایشان موافق نیستم اما اینکه ایشان حریت و شجاعت علمی داشتند و ابایی از مخالفت با مشهور نداشتند و در عین حال از چارچوب های فقهی خارج نمی شدند نکته بسیار مهمی در فقاهت و اجتهاد ایشان است.

اجتهاد باعث می شود که دین کهنه نشود

 

اساسا فلسفه اجتهاد به نظر من این است که دین را در شرایط متغیر زمان سیّال نگاه می دارد . ما در سفری به ایتالیا با آیت الله دکتر سید مصطفی محقق داماد در همایشی شرکت کردیم که نمایندگان تمامی ادیان ابراهیمی و مذاهب مختلف حضور داشتند.  هم نمایندگانی از یهودیت و مسیحیت بودند و هم از اسلام شیعه و سنی شرکت داشتند. در آنجا برخی از نمایندگان یهودی در سخنانشان می گفتند ما امروز مورد اعتراض قرار می گیریم که دینی که مثلا برای سه هزار سال قبل است اکنون چگونه می تواند پاسخگوی نیاز های زمان باشد؟ بنده آنجا درباره اجتهاد صحبت کردم. گفتم ما در مکتب تشیّع پیچ و مهره ای داریم به نام اجتهاد که باعث می شود دین در شرایط گوناگون سیّال باشد و در هر زمانی نو و تازه باشد و کهنه نشود.

 

بعد از صحبتم دیدم که یک وکیل یهودی اظهار می داشت که من نمی دانستم که شیعه اجتهاد دارد و دیدم برداشتی که از اجتهاد دارد همان برداشت زیبای شهید مطهری(ره) است. بعد از جلسه آن وکیل یهودی در حال بحث و جدل با یک خاخام یهودی بود . از آقای محقق پرسیدم اینها چه می گویند؟ ایشان گفتند: وکیل یهودی می گوید اگر دین ما نتواند امروز در جهان پاسخگو باشد تقصیر شما خاخام ها و روحانیون دینی است، چرا شما در دینتان مثل شیعه اجتهاد ندارید ؟ بنابراین اجتهاد از امتیازات مکتب ماست .

 

امروز خیلی حرف های نو و موضوعات جدید در نظام های حقوقی جهان مطرح می شود  که ما باید وارد این میدان بشویم. اما اگر فکر ما بسته باشد نمی توانیم به خوبی پاسخگو باشیم. به همین جهت است که حضرت امام(س) اجتهاد و فقه پویا با تکیه بر چارچوب های سلف صالح و در عین حال با در نظر گرفتن عنصر زمان و مکان را متذکر شدند .

آیت الله صانعی معتقد بود «عدالت» باید در فقه مبنا قرار بگیرد

 

آیت الله صانعی(س) یکی از ویژگی های برجسته اش ورود در این میدان ها بود که با تأسی به حضرت امام(س) در این زمینه ها وارد شدند و نتایج خوبی به دست آوردند. برای نمونه به چند مورد از مبانی که ایشان مورد تأکید قرار دادند اشاره می کنم: مثلا آیت الله صانعی بر عنصر عدل و عدالت خیلی تأکید داشتند. می فرمودند: عدالت فقط یک مسأله فلسفی و کلامی نیست و باید در فقه مبنا قرار بگیرد. این سخن بسیار خوبی است. خداوند در قرآن می فرماید: «لقد أرسلنا رسلنا بالبینات وأنزلنا معهم الکتاب والمیزان لیقوم الناس بالقسط وأنزلنا الحدید فیه بأس شدید و منافع للناس ولیعلم اللـه من ینصره ورسله بالغیب إن اللـه قوی عزیز».

 

این عدل و قسط چه عدلی است؟ این قسط، قسط اجتماعی است؛ یعنی عدلی که در میان مردم بیاید. چون بعد می فرماید و انزلنا الحدید فیه بأس شدید و همچنین می فرماید و لیعلم الله من ینصره. این عدل، عدل فلسفی و کلامی نیست. متأسفانه به مسأله عدالت در فقه کمتر پرداخته شده است. مرحوم شهید مطهری(ره) هم می فرمودند که عدل باید در سلسله علل احکام قرار گیرد .

 

آقای صانعی همچنین بر جایگاه عقل در فقه خیلی تکیه می کردند . همه فقها عقل را یکی از ادله اربعه می دانند اما کاربرد عقل در مسائل فقهی خیلی روشن نشده است. البته در بسیاری از موارد فقها به عقل استناد کرده اند. مثلا شیخ انصاری خیلی به عقل استناد می کند. اما آنچنان که باید جایگاه عقل مورد توجه قرار نگرفته است. اگر می خواهیم در مسائل روز پاسخگو باشیم باید این توسعه ها را بدهیم.

 

همچنین آیت الله صانعی(ره) به قاعده لاحرج توجه ویژه ای داشتند. دامنه این قاعده را خیلی وسیع می دانستند. همین قاعده خیلی از مسائل و مشکلات را حل می کند.

باید عرصه برای بیان نظرات نو در حوزه فراهم باشد

 

در حوزه علمیه این مباحث باید جدی گرفته شود. باید عرصه و فضا برای بیان نظرات نو فراهم باشد . با تنگ نظری علم پیشرفت نمی کند. باید در حوزه علمیه سعه صدر وجود داشته باشد. متفکرین اسلامی باید این مباحث را مطرح کنند، بشکافند و رد و ابرام صورت گیرد  تا نتایج ارزشمندی به دست آید. ما وقتی فقه صاحب جواهر یا شیخ انصاری(ره) را با فقه هزار سال قبل مقایسه می کنیم تفاوت های اساسی و پیشرفت های چشم گیری می بینم. امروز هم به نظر من نباید در فقه امروز متوقف شویم باید افق های جدیدی را ببینیم و رویش کار کنیم .

با پیمودن مسیر امام و آیت الله صانعی می توانیم از مکتب اهل بیت(ع) دفاع کنیم

 

آیت الله صانعی(ره) فرمایش حضرت امام(س) که دخالت عنصر زمان و مکان و اجتهاد پویا بود را دنبال کردند و در فقاهت ایشان ما به خوبی ثمرات این دیدگاه را مشاهده می کنیم. البته من نمی گویم ایشان صددرصد در این زمینه موفق بودند اما مسیر خوبی را پیموده اند. با پیمودن این راه است که ما امروز می توانیم از مکتب اهل بیت(ع) به خوبی دفاع کنیم.

 

نکته دیگر در مورد ایشان این است که آیت الله صانعی به عنوان یک فقیه نظراتش از روی مستند و دلیل فقهی بوده که نزد ایشان حجیت داشته است. اینطور نبوده که ایشان را متهم کنیم که از روی هوای نفس یا برخی حرف ها این نظرات را داده اند. به هر حال یک فقیه و عالم خارج از چارچوب سخن نمی گوید و برای همه نظراتش دلیل دارد.

 

 از ویژگی ها و سجایای اخلاقی ایشان نیز بفرمایید.

 

آیت الله صانعی(ره) علاوه بر ویژگی های علمی به خصال برجسته اخلاقی نیز آراسته بود. انسان ملایم و متواضعی بود . نسبت به کسانی که با او در ارتباط بودند دوست و رفیق بود و صمیمانه برخورد می کرد و راحت و صریح بود. شخصیت ایشان بی تکلف و بی پیرایه بود.

 

عشق و ارادت ایشان به اهل بیت(ع) مثال زدنی بود. اینکه ایشان در مجالس اهل بیت وسط می ایستاد و سینه می زد و مثلا بلند صلوات می فرستاد واقعا از عشق او به اهل بیت(ع) و بی تکلفی اش نشأت می گرفت.

مبارزه با استکبار جهانی صرفا یک موضوع سیاسی نیست، بلکه یک مسئله اعتقادی و قرآنی است و ریشه در آموزهای دینی ما دارد.

آیت ا... نورمفیدی در جلسه هم اندیشی و برنامه ریزی یوم الله 13 آبان و هفته وحدت گفت: اگر مومن به خدا باشیم، نمی توانیم به بتها و کسی که خوی شیطانی دارد تمایل پیدا کنیم، مبارزه با استکبار وعدم تمایل به استکبار و شیاطین یک امر اعتقادی است و هیچ وقت از این مسئله که شیطان دشمن ما است غافل نشویم. به گفته امام راحل آمریکا شیطان بزرگ است و امروز هم مقام معظم رهبری  همین را می فرمایند، خیلی ها به عمق این گفته دقت نکردند. شیطان و توطئه ها و مکرها و فساد و افسادش ممکن است در هر زمانی در یک قالبی خودش را نشان دهد.

نماینده مقام معظم رهبری افزودند: موضوع  وحدت هم یک امر اعتقادی است و مسئله سیاسی و مقطعی نیست، مبانی وحدت ریشه در قرآن دارد، هرکسی بخواهد به هر شکلی آنچه را که قرآن کریم گفته بهم بریزد، گناه بزرگی مرتکب شده است.

ایشان گفتند: قرآن می فرماید وقتی در مقابل کافران قرار می گیرید ثابت قدم باشید و از خدا و پیامبر(ص) اطاعت کنید و به جان هم نیفتید که در غیر اینصورت سست خواهید شد و قدرت شما از بین خواهد رفت.امروز امت اسلامی در مقابل  «فِئَة»  قرارگرفته و هر کس به صفوف مسلمانان خدشه ای وارد کند، از امت اسلامی نیست. باید مواظبت کنیم، کاری انجام نگیرد که برای بعضی ها بهانه درست شود .ما یک خانواده هستیم و خودمان اختلاف خودمان را حل می کنیم و درست نیست به دنبال یک بیگانه باشیم که در مسائل ما دخالت کند.

امام جمعه گرگان درباره موضوعاتی که این روزها در جامعه مطرح است گفت: مسائل اسلامی بسیار دقیق است، بله پیامبر(ص) در حدیبیه به یک معنا با کفار صلح کرد، حتی یک جاهایی کوتاه آمد. وقتی پیامبر(ص) به امیرالمومنین(ع) فرمود بنویس بسم الله الرحمن الرحیم، نماینده مشرکین مکه گفت ما رحمان و رحیم نمی شناسیم، بنویس «بسمک اللهم» پیامبر(ص) هم فرمود همین را بنویس، سپس پیامبر(ص) فرمود: بنویس: هَذَا مَا صَالَحَ عَلَيْهِ مُحَمَّدٌ رَسُولَ اللَّهِ سُهَيْلَ بْنَ عَمْرٍو، سهیل گفت: اگر من به پیامبر بودن تو شهادت می دادم، با تو جنگ نمی کردم. پیامبر(ص) فرمود: این را هم پاک کن. معنای این کار تمایل نیست، اصولا یک مسلمان موحد و خدا پرست مومن نمی تواند به مشرکین و شیاطین تمایل پیدا کند. امام مجتبی(ع) با معاویه صلح کرد اما آیا این تمایل بود؟ از لحاظ اعتقادی میل کردن به سوی شیطان شاید عین شرک باشد. شاید همانند صلح پیامبر(ص) در حدیبیه یک صلحی هم انجام بشود، اما در عین حال همان پیامبر(ص) سال دهم هجری به سمت مکه رفت و این شهر را فتح کرد.

آیت ا... نورمفیدی  یادآور شدند: هر مسئله ای باید در ظرف زمانی و اقتضائات خودش مورد بررسی قرار گیرد، این که بگوییم امام حسن(ع) با معاویه صلح کرد، چرا ما با امریکا صلح نکنیم و کنار نیاییم؟ یک مقایسه ناصوابی است. به پیامبر(ص) گفتند شما به بت های ما کار نداشته باش و ما هم با خدای شما کاری نداریم. این جا جایی نبود که پیغمبر(ص) بت پرستی را امضاء کند.ایمان با تمایل به شیطان و مظهر شیطان جمع نمی شود.این نکات ظریفی است که به آسانی نمی‏توان موضوعات را با هم مقایسه کرد. 

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری افزودند: بنده اعتقادم این است، باید شرایط زمان را ببنیم و مقتضیات زمان را لحاظ کنیم. دشمن از بچه های ما شروع کرده است. باید به فکر باز کردن گره هایی باشیم که در زندگی مردم به ویژه نسل جوان پیدا شده است.

آیت الله نورمفیدی درادامه با اشاره با فرا رسیدن اول آبان سالروز شهادت سید مصطفی خمینی گفتند: مهم تراز حادثه شهادت سید مصطفی خمینی، نحوه برخورد حضرت امام(ره) با این مسئله بود، با اینکه حاج اقا مصطفی از نظر هوش و استعداد و مراتب علمی کم نظیر بود، از شهادت حاج آقا مصطفی به عنوان الطاف خفیه الهیه یاد کردند.

 

نماینده ولی فقیه در گلستان:وعده دادم برای ساخت ۱۴ مدرسه به نیت ۱۴ معصوم(علیه السلام) در نقاط مختلف استان گلستان به ویژه مناطق محروم اقدام کنم که تاکنون پنج مدرسه آماده و افتتاح شده و ساخت 4 مدرسه رو به اتمام است.

  آیت الله نورمفیدی در دیدار با معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور اظهار کرد: در مدرسه سازی در طرح آجر به آجر باید از ظرفیت مردم استفاده شود و مسئولان امر به هر شکلی که می توانند طرح را به عهده مردم بگذارند.

نماینده ولی فقیه در گلستان ادامه داد: اگر دولت به میزان کمک های مردمی برای ساخت مدرسه موردنظر اعتبار صرف کند مردم برای مشارکت در این امر رغبت بیشتری پیدا می کنند.

آیت الله نورمفیدی یادآور شد: خداوند به پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) توصیه کردند از مشورت مردم استفاده کنند که در واقع این به معنای مشارکت دادن مردم در کارهای مختلف است.

وی جایگاه مردم را مهم خواند و متذکر شد: مسئولان باید به این نکته توجه کنند و اگر برای مردم ارزش بگذارند، می توانند در امورات مختلف از ظرفیت مردم بهره مند شوند.

 

آیت الله نورمفیدی با بیان اینکه اعتماد مردم به وقف تقویت شود، گفت: باید در وقف های جدید به نیازها و موضوعات روز جامعه توجه شود.

آیت الله «سیدکاظم نورمفیدی» شب گذشته (یکشنبه 20 مهر) در دیدار با مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان به مناسبت هفته وقف اظهار کرد: روایت پیامبر مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) و معصومین (علیه السلام) در حوزه وقف انگیزه و اشتیاق را در مردم به وجود آورده است که بخشی از مال خود را وقف کنند.

نماینده ولی فقیه در گلستان ادامه داد: مهمترین مسئله ای که امروز در حوزه وقف وجود دارد این است که انگیزه ای را که اسلام برای وقف در جامعه به وجود آورده را به روز کنیم.

آیت الله نورمفیدی به فعالیت وقف برای احیای دامداری دو هزار و 500 راسی اشاره کرد و گفت: اگر این مسئله با همت اوقاف و امور خیریه شکل بگیرد و مردم با کم و کیف آن آشنا شوند خود مروجی برای فرهنگ وقف خواهد بود.

وی با بیان اینکه یکی از روش های موفقیت در مدیریت شفاف سازی است، متذکر شد: مردم بدانند که سازمان اوقاف واقعا احیاء کننده وقف است و از هر راه ممکن مسئله وقف را تقویت می کند و این مهم باعث می شود که مردم به وقف تشویق شوند.

نماینده ولی فقیه در گلستان تاکید کرد: امروز هر یک از ما نسبت به دیگر افراد جامعه مسئول هستیم و افرادی که در سازمان اوقاف مشغول هستند باید به رفتار، صداقت و برخوردهایی که دارند مروج وقف باشند.

آیت الله نورمفیدی با بیان اینکه باید اعتماد مردم به وقف تقویت شود، ابراز داشت: مردم تصور می کنند وقف تنها برای مساجد، مراسم عزاداری و تعزیه داری امام حسین(علیه السلام) است اما وقف باید در راستای هر آنچه را که در خدمت به مردم و در راه دین خدا است در نظر گرفته شود.

وی ابراز داشت: عمل ما نیز باید به گونه ای باشد که مردم را به سمت فرهنگ وقف بکشاند و مردم که به دنبال وقف بخشی از اموال خود هستند به نیازهای جامعه و موضوعات روز اهتمام داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در گلستان تاکید کرد: باید نسبت به اطلاع رسانی نخستین وقف نامه این منطقه که نزدیک به 700 سال قبل است اقدام شود و این مهم خود باعث ترویج فرهنگ وقف در جامعه خواهد شد.