آیا مسئولیت امام زمان (عج) منطقه ای است، گروهی است، یا صنفی و یا اینکه جهانی است؟ شاید در برخی اذهان این باشد که امام زمان (عج) برای نجات شیعیان یا مسلمانان بیاسد آیا این نگاه درست است؟ واقعا وظیفه امام زمان (عج) این است که گروه یا منطقه خاصی را نجات دهد یا برای کل بشریت می آید؟ قطعا دومی درست است مسئولیت امام زمان(عج)  جهانی است و اختصاص به عده ای ندارد، بد نفهمیم موضوع را، او  برای نجات بشریت می آید همان طور که پیامبران برای نجات همه انسان ها می آمدند ما با این نگاه نسبت به آن حضرت نگاه کنیم.  

وقتی چنین مسئولیت سنگینی بر عهده حضرت است باید ببینیم چه کار می کند چه چیزهایی گرفتار بشریت است؟ چه چیزهایی مشکل جهان بشریت است که آن حضرت می آید و مشکل همه را حل کند؟

در روایتی از امام صادق (ع)  نقل شده است وقتی امام زمان (عج) تشریف می آورند جوری عمل می کند که پیامبر خدا(ص) عمل کرد،  بنیان هایی که در زندگی بشر وجود  دارد منهدم می کند در این افق بالا بشناسید همان طور که پیامبر (ص)آمد بنیان های جاهلیت را نابود کرد، امام زمان (عج)  هم این کار را می کند.

در روایتی دیگر هم از امام صادق (عج)  آمده پیامبر وقتی آمد هر چه در جاهلیت بود را نابود کرد بنیان های جاهلیت را منهدم کرد عقاید جاهلیت، سبک های جاهلیت  و انقلابی کرد، با مردم با عدالت مواجه شد و امام صادق (ع) می فرماید حضرت قائم هم همینگونه است و هر چه در جاهلیت مدرن است را باطل می کند و از بین می برد.

وظیفه اصلی امام زمان (عج) ویران کردن و از بین بردن بنیان های جاهلیت است اگر می خواهیم امام زمان (عج)را خوب بشناسیم باید بنیان های جاهلیت و شیطان را به خوبی بشناسیم هیچکدام شیطان را نمی شناسیم فقط چیزهایی شنیده ایم اینکه پیامبر (ص)آمد و جاهلیت را منهدم کرد و امام زمان (عج) هم می آید جاهلیت را منهدم می کند پس باید جاهلیت را بشناسیم.  

مهمترین مشخصه جاهلیت این نکته بوده است که خدا در زندگی مردم نقشی نداشته است، تمام انبیا برای همین آمده اند. فرعون می گفت خدایتان من هستم همه کار را من برایتان انجام می دهم. تمام زندگی مصر برروی رود نیل است این موسی چه می گوید خدای شما من هستم . جاهلیت این بوده که زندگی انسان به خودش مربوط است تمام خطر در همین جاست .

در آیه ای از قرآن آمده است شاید خدا را به عنوان سازنده جهان قبول داشتند اما معتقد بودند خدا نقشی در زندگی ما ندارد این آیات در سوره آل عمران آیه 154 گفته است داستان وضع مسلمانان در جنگ احد که ابتدا پیروز شدند و بعد شکست خوردند و 70 شهید دادند، مسلمانان دست و پا شکسته شدند شایعه کردند پیامبر(ص) کشته شدند مسلمانان با یک شکست و واماندگی به مدینه برگشتند خبر آوردند کفار و مشرکین بر می گردند تا کار را یکسره کردند پیامبر(ص) هم دستور حرکت داده بود با همان وضعیت مجروحیت باید همه حرکت کنند خدا قضیه آن شب را در آیه 154 عنوان می کند.

آن شب عده ای با تمام این گرفتاری ها و با خیال راحت برای حرکت خوابیدنداما عده ای این وسط نمی دانستند چه کاری کنند و می گفتند اگر حرف های پیامبر(ص) درست است ما نباید شکست می خوردیم. آن شب خداوند برای عده ای خواب فرستاد که خستگی ها برطرف شود سرحال شوند ، اما عده ای فکرهای باطل می کردند و نسبت به خدا ، همان افکار و اندیشه های جاهلیت در سرهایشان آمده بود و می گفتند آیا واقعا خبری هست که خدا بیاید وما را کمک کند اگر خدا با ما بود نباید این همه کشته می دادیم خدا پس چکاری می کند؟ الان هم همین را می گویند عربستان سعودی یمن را بمب باران می کند و تا کنون شاید 80 هزار کودک از بین رفته باشند.

می گویند پس لابد خبری نیست اگر هست چرا کاری نمی کنند؟ خدا می گوید به این ها بگو همه چیز دست خودشان هست ، آن وقت در همین آیه 125 آل عمران می گوید در جنگ بدر که شما ضعیف بودید من بشارت ندادم سه هزار ملائک می فرستم اگر صبر کنید  تقوا داشته باشید 5 هزار ملائک می فرستم بله الان هم همینگونه است این ها هم فوری برمی گردند من اینجا هستم با 5 هزار ملک کمکتان می کنم، تفکر جاهلیت این بوده است که خدا نیست و هرچه هست همین خودمان هستیم. شرک یعنی همین که خدا را موثر ندانیم.

در سوره مائده خداوند می فرماید یهودیان می گفتند دست خدا بسته است یکبار ساخته است و دیگر به زندگی ها کاری ندارد یعنی هرچه هست خود ما هستیم زندگی مادی ربطی به خدا ندارد خدا می فرماید :دست خودشان بسته باد دست خدا باز است فکر می کردند خدا کناری نشسته است.

پس مسئولیت امام زمان (عج) مربوط به صنف خاصی نیست و مربوط به کل بشریت است شرق و غرب عالم است خوب چه کاری می کند که همان طوری که پیامبر (ص)بنیان های جاهلیت را منهدم کرد امام زمان (عج) هم بنیان های جاهلیت مدرن را نابود می کند یکی از این نشانه ها این است که خدا نقشی در زندگی انسان ها ندارد.   

در یک روایتی داریم آن جاهلیتی که امام زمان(عج)  با آن مواجه است غیر از جاهلیتی است که پیامبر با آن مواجه است و آن خیلی آسان بود جاهلیت زمان امام زمان (عج) علمی است اصلا فکرش را می کردید؟  

یکی از اصحاب امام صادق (ع) به نقل از ایشان می گوید امام زمان (عج) وقتی می آید با جاهلیت برخورد می کند اما با جاهلیتی بسیار شدیدتر از دوران جاهلیت پیامبر، این راوی تعجب می کند که چگونه شدیدتر است؟ امام صادق(ع)  توضیح می دهد پیامبر(ص) وقتی آمد سنگ را می پرستیدند اما وقتی قائم ما می آید با کدام مردم ؟ با مردمی که در حد بالای علمی که منطق و فلسفه دارند که در مقابل فلسفه تفکری سجده می کنند همه حرف می آورند منطق می آورند. امام زمان (عج) با جاهلیت مدرن که کار سختی است برخورد می کند.

امروز دنیای ما برای خدا نقشی در زندگی بشر قائل است؟ دنیای سلطه که در دست قلدرهای عالم است ممکن است معتقد به خدا باشند اما در عین حال می گویند زندگی دست خدا نیست دین از زندگی جداست و دین از سیاست جداست این جریان سکولار روی یک بنیان فکری قرار گرفته است، ساده نیست بسیاری این فلسفه را پذیرفته اند می گویند نباید دین در سیاست دخالت کند باید در مساجد باشد در زندگی بشر خدا هیچ نقشی ندارد امام زمان (عج)  اصل کارش همینجاست مهمترین کار امام زمان (عج) همین است همانند سایر پیامبران وظیفه دارد خدا را وارد زندگی بشر کنند باید وارد زندگی ما شود خدا باید همه جا باشد این تفکر سکولاریسم است و امام زمان (عج)  باید با این مبارزه کند لذا امام صادق (ع) می فرماید شدید تر است.   

 

 

دستوراتی که از سوی پیامبر خدا مطرح شده است به این معنی نیست که فقط مربوط به ماه مبارک رمضان است بلکه برای همه وقت بوده اما در ماه مبارک رمضان وقت ویژه ای است که باید انجام شود.

 پیامبراکرم (ص)می فرماید: به بزرگان خود احترام بگذارید و در معارف دینی ما بر خلاف آنچه در دنیای صنعتی مرسوم است که وقتی پدر و مادر پیر می شوند و سنی از آن ها می گذرد از خودشان جدا می کنند و به جایگاه هایی که مربوط به سالخوردگان است می برند متاسفانه به این جاها می کشاند اما در معارف اسلامی آمده که از سن گذشتگان را باید احترام بگذاریم چراکه در آن روزها شاید بیشتر از همیشه نیازمند محبت هستند مخصوصا پدر و مادر یک ویژگی خاصی دارند هم در آیات شریفه قرآنی آمده است برای اینکه در ماه مبارک رمضان آیات شریفه قرآنی در دل ها موثر واقع شود و اگر خدایی نکرده جوانانی گرفتار این هستند احترام پدر و مادر را نگه نمی دارند توجه کنند.در آیه 23 و 24در سوره اسراء خداوند می فرماید خدا حکم قطعی کرده است هیچ کس را بندگی نکنید جز او، خدا دستور داده به پدر و مادر خود احسان کنید ومبادا اگر پدر و مادر پیر شدند و به سن کهولت رسیدند حتی به آن ها اف نگوید قرآن می گوید اینگونه برخورد نکنید پرخاش نکنید وقتی حرف می زنید با پدر و مادر کریمانه حرف بزنید بال تواضع را در مقابل پدر و مادر پهن کنید و برای آن ها دعا کنید و بگویید خدایا به این ها رحم کن ومورد رحمت خودت قرار بده همان طور که در کودکی مرا بزرگ کردند این دستور قرآن است این خواسته خدای متعال است.

 امیدوارم همه فرزندان این فرهنگ را رعایت کنند و به آن عمل کنند اگر اینگونه با پدر و مادر خود رفتار کنید خدای متعال خوشنود می شود و خدای نکرده اگر جور دیگری برخورد کنید ممکن است پیامدهایی به وجود بیاورد.

حضرت ثامن الحجج (ع)می فرماید :نیکی به پدر و مادر واجب است اگر مشرک هم باشند اما باید احترام بگذارید البته اگر دستوری به شما دهند که معصیت خدا باشد نیازی نیست گوش دهید چون نباید چیزی که معصیت خدا هست به عنوان طاعت یک مخلوق انجام دهید .

امیدواریم این توصیه احترام به بزرگان را جوان های عزیزما با دل و جان گوش دهند .

 خداوندا ما را در راه بندگیت و اطاعت اوامرت توفیق بده، ما را از نافرمانی دور نگه دار.

سخنان آیت الله نورمفیدی در روز پنجم ماه مبارک رمضان در مسجد جامع گلشن گرگان : در مباحثی که مربوط به حضرت ولی عصر مطرح است یک بحث، بحث رجعت است، رجعت یعنی عده ای وقتی حضرت مهدی (عج) ظهور می کند از گذشتگان دوباره زنده می شوند و به دنیا برمی گردند و با حضرت ولی عصر (عج)  همراهی می کنند، در اصطلاح شیعه رجعت به  بازگشت عده ای بعد از مردن گفته می شود. مسئله اختلافی است ، لکن بین امامیه و شیعه اجماعی است همه بزرگان شیعه و امامیه مسئله رجعت را مطرح کرده اند و تایید کرده اند.

از علمای متقدمین، از شیخ صدوق گرفته،شیخ مفید،سید مرتضی، علم الهدی و شیخ طوسی که از بزرگان امامیه و از بزرگان پیروان خاندان پیغمبر (ص)هستند.

شیخ صدوق در کتاب اعتقاداتش می گوید اعتقاد ما این است که مسئله رجعت حق و درست است، شیخ مفید در کتاب خود می فرماید خداوند عده ای از مردگان را به دنیا برمی گرداند با همان قیافه و صورت ها، عده ای عزت پیدا می کنند عده ای ذلت پیدا می کنند و اهل حق بر باطل غلبه پیدا می کنند و این وقتی است که حضرت مهدی (عج) ظهور می کند.

سید مرتضی و سید رضی از شاگردان شیخ مفید هستند معتقدند آنچه که شیعه امامیه به آن عقیده دارند این است که خدای متعال بعد از ظهور حضرت مهدی (عج)عده ای را زنده می کندو برمی گرداند که قبلا از دنیا رفتند.

برای اینکه این ها به ثواب نصرت حضرت ولیعصر (عج) نایل شدند و بیایند و دولت حضرت را ببینند و عده ای از دشمنان هم برمی گردند.

از علمای متاخرین یا معاصرین یکی مرحوم شاه آبادی هستند که استاد امام راحل بود و نکته ای را گفتند که این افراد با بدن مثالی می آیند نه با بدن عنصری.

حضرت امام (ره) می گوید آنچه که مسلم و ضروری مذهب است اصل رجعت است، ضروری مذهب شیعه است ولی در مورد خصوصیات دیگر دلیل نداریم.

امام به عنوان یک عالم بزرگ اسلام شناس می گوید اصل رجعت قطعی و مسلم است اما خصوصیات دیگر دلیل نداریم اینکه می گویند دلیل نداریم غیر از این است که عوام بگویند دلیل نداریم ممکن است دلیل هایی داشته باشیم اما ضعیف که نشود به آن تکیه کرد وقتی ایشان می گوید دلیل نداریم منظور این است یعنی دلیلی که اهل فن به آن تکیه کنند.

امام راحل می گوید از مسلمان مذهب شیعه است که عده ای برمی گردند مرحوم شهید مطهری هم می گوید در میان علمای امامیه نتوانیم یک یا دو نفر را پیدا کنیم که با مسئله رجعت مخالف باشند مسئله رجعت از نظر ما مسلم است آیه ای که می شود به آن استدلال کرد ایه 93 سوره نمل است خدا می فرماید: روزی در آینده می آید که ما از هر امتی عده ای را محشور می کنیم آن هایی که آیات ما را تایید کردند تا همه به هم بپیوندند.

علمای غیر امامیه می گویند این آیه مربوط به روز قیامت است ولی شاید خودتان بتوانید جواب دهید روز قیامت همه محشور می شویم نه عده ای لذا علی بن ابراهیم در تفسیرش از امام صادق (ع)  نقل می کند امام صادق (ع) از حماد سوال می کند مردم در رابطه با این آیه چه می گویند حماد می گوید مردم می گویند این آیه مربوط به روز قیامت است حضرت فرمود روز قیامت همه محشور می شوند این آیه مربوط به روز قیامت نیست مگر خداوند در روز قیامت جمعی را محشور می کند؟ آیه مربوط به قیامت این نیست قرآن شناسان واقعی اهل بیت بودند، سوره کهف آیه 47 مربوط به قیامت است.

ما یک نفر را هم وا نمی گذاریم همه را محشور می کنیم اما این آیه می گوید بعضی ها محشور می کنیم امام صادق (ع)  بر اساس تفسیر علی بن ابراهیم می گوید آیه مربوط به زمان رجعت است.مسئله رجعت بازگشت عده ای از اموات در زمان ظهور حضرت ولی عصر(عج) که از نظر ما مسلم است .

روزی حضیر از شهری عبور می کردند دیدند شهر به صورت کامل ویران شده است با خودش گفت خدا این ها را چگونه زنده می کند خدا برای اینکه به این پیامبر ثابت کند خودش را صد سال می میراند و بعد از 100 سال خدا او را زنده کرد یعنی می شود چرا برخی ها مخالفت می کنند؟ خدا پرسید چند روز اینجا بوده ای؟ حضیر گفت :نیم روز ولی گفت تو صد سال اینجا بوده ای و سپس برای اینکه به او ثابت کند مرکبش را زنده کرد.

 

چرا رجعت مشکل باشد؟ اصحاب کهف چند سال در غار مردند بالای 300 سال ، بالاتر از این ها یکی از معجزات حضرت مسیح این بود ، در قرآن گفته شده مرده ها را با اذن من زنده می کردی ، نقل شده یکی از افرادی که عیسی مسیح زنده کرد پسر نوح بود.

اینکه ما بی دلیل در حالی که قرآن بیان می کند بی دلیل بگوییم امکان ندارد درست نیست، رجعت یکی از مسلمات مذهب شیعه است علمای بزرگ شیعه همه مسئله رجعت را قبول دارند و اجماعی است.

آیات قرآن هم خبر می دهد ممکن است نکته ای باقی بماند و فلسفه این که چرا خدا برخی ها را زنده می کند. سّر رجعت چیست؟  در دوران های گذشته شخصیت های بسیار والا و ارزشمندی وجود داشتند که برای حکومت حق و عدل جوش می زدند مانند مالک اشتر که در جنگ صفین به سراپرده معاویه رسید امیرالمومنین پیام داد برگرد گفت ما رسیدیم ولی حضرت گفت برگرد و مالک هم برگشت. این شخصیت تمام عمرش دنبال حکومت عدل بود دست راست امیرالمونین بود به آرزوی خود نرسید و او را به شهادت رساندند،  این فرد برمی گردد چون به آرزویش نرسید.

آیا احسان خدا اقتضا نمی کند مالک برگردد و حکومت حق و عدل را ببیند؟ این آرزو را در این دنیا ببیند که با همه این حساب ها حق به حق دار رسید.

اگر ما هم چنین آرزوهایی داشته باشیم ممکن است نصیب ما هم شود در دعای عهد داریم خدایا اگر من مردم و نماندم مرا جزو آن هایی قرار بده که برگردم، البته نه با گفتن و نه و با دعا این موضوع درست نمی شود مالک اگر اهل دعا هم بود در میدان عمل تا آخر خط رفت.

پس چرا رجعت نباشد؟ در روایات داریم اولین کسی که در زمان حضرت ولی عصر (عج)  برمی گردد امام حسین (ع)  و از آن طرف یزید است.

نکته دوم که رجعت را حل می کند این است که هر انسانی استعدادهایی دارد استعداد کمالی، آیا پیامبر (ص)به آخرین حد کمال خودش رسید؟ می توان گفت هم رسید و هم نرسید.

پیامبر (ص)فرمود :ما آنگونه که باید و شاید تورا نشناختیم، انسان های معمولی هر کسی حد کمالی دارد آنهایی که به حد نهایی کمال خود نرسیدند فوت شدند یا شهید شدند و به آخرین مرحله کمالی خود نرسیدند آیا حق ندارند که به دنیا برگردند به حق خودشان در این دنیا برسند؟

مثلا جوانی خیلی با استعداد که اگر بماند و تحصیل کند از ابوعلی سینا فراتر می رود اما در تصادف فوت می شود انسان هایی که از نظر بُعد معنوی حد و اندازه ای دارند به حد و اندازه خود نرسیدند مثل مالک آیا نباید به این دنیا بازگردند و حد کمالی خود را کسب کنند؟ باید برایمان جا بیفتد چرا رجعت رخ می دهد.

 فردی نزد حضرت علی (ع)  در رابطه با رجعت سوال پرسید، ایشان گفت رجعت راز مخصوصی است برای ما، البته درست نیست مردم نسبت به این جاهل باشند اما این از آن رازهایی است که علمش نزد خداست.  

یکی از مسائلی که پیامبر اکرم(ص) در ماه مبارک رمضان همه مسلمانان را به آن دستور دادند رسیدگی به دیگران و صدقه است، برای بیماران خود صدقه دهید این معنایش این نیست که تنها با صدقه بیماران خود را معالجه کنیم چراکه خود اسلام دستور می دهد انسان بیماری هایش را از پزشکان حائز کتمان نکند و به پزشکان مراجعه کند اما منافاتی ندارد با صدقه دادن.

برای اینکه دستور پزشک موثر واقع شود صدقه دادن می تواند در این راه موثر باشد مثلا در برخی روایات دیگر داریم که صدقه دادن موجب روزی انسان می شود این به آن معنی نیست که انسان تلاش و کوشش نکند فعالیتی نکند فقط برای اینکه روزی او برسد صدقه بدهد.

آنجا هم دستور اسلام این است که انسان باید تلاش کند و زحمت بکشد اما در عین حال منافاتی ندارد ضمن اینکه اسلام دستور می دهد به کار و تلاش و جدیت ، اما صدقه دادن می تواند این راه را برای انسان باز کند.

به استناد روایتی از پیامبراکرم (ص)آیا صدقه دادن و کمک به دیگران فقط با پول یا مال باید باشد؟ نه این یکی از موارد است که منابع اسلامی استفاده می شود هر نوع خدمتی که به انسان ها می شود حتی دلی را شاد کردن و غمی را از دلی بیرون کردن این هم نوعی صدقه است همه انسان ها می توانند اهل صدقه باشند.

 

پیامبر بزرگ اسلام می فرمایند :وقتی با برادر مسلمان خود یا انسانی رو به رو می شوی با روی بازبرخورد کنی این خودش صدقه است اگر انسان امر به معروفی کند ارشاد کند از راه خلاف باز دارد این خودش صدقه است.

فردی آمده در این شهر غریب است واز شما آدرسی بخواهد شما او را راهنمایی کنید این هم به عنوان صدقه مطرح است، سر راه مردم مزاحمتی وجود دارد مثلا سنگی است ممکن است برای کسی مشکلات ایجاد کند هرچیزی که مانع عبور  مرور مردم است شما اگر این مانع را برطرف کنید که مردم حادثه نبینند و صدمه نبینند این خودش صدقه است، این دیگر مال نیست و حتی این تعبیر که در روزگاری که در خانه های مردم آب لوله کشی نبود و مردم به سختی آب تامین می کردند شما فرض کن سطل انداختی و آب از چاه بیرون آورده ای اگر بچه ای ایستاده و آب می خواهد اگر آبی که برداشته ای به کودک دهی نوعی صدقه است.

اصلاح بین مردم هم نوعی صدقه است اگر دو فردی مشکلی و اختلافی پیدا کرده اند اگر آدم می تواند این مشکل راحل کند از بهترین صدقه هاست بنابراین ما باید توجه داشته باشیم هر خدمتی که از هر راه و از هر طریقی که بتواند انجام دهد صدقه محسوب می شود در دفتر اعمال انسان ثبت می شود صدقه ارزشمند است اما قرآن مجید به ما دستوری داده است و می فرماید اگر کاری برای کسی انجام می دهید خرابش نکنید و منت نگذارید، با منت گذاشتن سر آن کسی که خدمتی برایش انجام داده ای صدقه را بی ارزش می کند، این ها موجب بطلان می شود حیف است انسان در دفتر حساب خودش چنین کارهای خوبی داشته باشد آن وقت با این کارها خرابش کند.

انشالله خداوند متعال به همه ما توفیق دهد دست همه ما برای خدمت باز باشد، مشت ما بسته نباشد. خداوندا دل های ما را نسبت به مردم مهربان قرار بده.

طی مراسمی با حضور حضرت آیت الله نورمفیدی ازقاری ارزنده استان گلستان که در ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانش آموزان جهان اسلام در رشته قرائت پسران دانش آموز به مقام  نخست  رسید تجلیل شد.

گفتنی است ؛این مراسم با تلاوت قران کریم توسط این قاری برتر همراه بود.