آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در سخنرانی  روز شانزدهم ماه مبارک رمضان در مسجد جامع گلشن گرگان اظهار کرد:به شما گفتیم یکی از مهمترین برنامه های حضرت ولی عصر (عج) مبارزه با جاهلیت بوده که مهمترین آن مبارزه با شرک بوده است و اینکه خدا در زندگی انسان خیلی دخالتی ندارد و در حاشیه است و گفتیم یکی از چیزهایی که جزو نشانه های دوران جاهلیت است تبعیض در قضاوت است و به نفع اعیان و اشراف حکم می کردند از مشخصه های جاهلیت است و امام زمان (عج) با این نشانه های جاهلیت مبارزه می کند.

برخی خیال می کنند امام زمان (عج) فقط برای گرگان یا برای ایران می آید خیر امام زمان (عج)  برای دنیا و اصلاح کل جهان می اید نه فقط ایران و این منطقه، در رابطه با مسئله قضاوت که قطعا در زمان حضرت ولی عصر(عج)  وجود دارد حضرت به طور کلی قضات سوء را بر می دارد و قضات وارثه و فقیه و نجیب را در کار قضاوت دخیل می کند و رشوه وجود ندارد و محو می شود .

در برخی روایات داریم که امام زمان (عج)  در مسئله قضاوت مانند حضرت داوود حکم می کند.  

مرحوم کلینی در کافی نقل کرده از امام صادق (ع) که روزگار به آخر نمی رسد که مردی از تبار ما می آید و حکم می کند به حکومت آل داوود. بینه هم سوال نمی کند، معمولا  محکمه های قانونی بر اساس بینه هست دیگر ایشان بینه نمی خواهد مثل داوود حکم می کند و به هر کسی هم حقش را می دهد هیچ وقت در دولت امام زمان (عج) هیچ حقی پایمال نمی شود.

روایت دیگری هم داریم که وقتی حضرت این افراد را برای قضاوت میفرستد به آن ها می گوید دستورالعمل تو در کف دستت است همان جا نگاه کن و عمل کن.

وقتی ایشان می آید در اطراف زمین و هر منطقه ای یک نفر می فرستد وقتی که می فرستد برنامه ت چیست اگر چیزی برایت پیش آید و نفهمیدی چه هست کف دستت را نگاه کن هر چه دستور هست عمل کن در برخی روایات داریم به حکم داوود حکم می کند ، برخی روایات می گوید در کف دستت نگاه کن دستور را بگیر و عمل کن.

اما داوود چگونه حکم می کرده است؟ با توجه به روایاتی که داریم از این ها در می آید که حضرت داوود دو نوع حکم می کرده است یکی بر اساس حقیقت واقع، پرده ها از جلوی چشمش کنار می رفت . در روایات هست حضرت داوود از خدا خواست پرده ها را برایش کنار بزند تا واقعیت ها را ببیند . یک روز در محکمه قضا بود دید پیرمردی گردن جوانی را گرفته پیش داوود آورد گفت این جوان باغ من را خراب کرده و شاخه انگور به عنوان شاهد در دستش. از پسر پرسید و قبول کرد و خدا پرده را کنار زد برای داوود. واقعیت این بود که این صاحب باغ پدر جوان را کشته بود باغ پدر این جوان را غصب کرده بود پول هایش را هم برداشته بود. حضرت داوود دستور داد پیرمرد را بکشند و مردم تعجب کردند این شاکی است به جای اینکه به نفع این حکم دهد می کشد و این دردسر درست شد برای داوود ، او هم نمی توانست کامل توضیح دهد و بعد مدتی گفت خدایا این را بردارازمن.

آیا امام زمان (عج) اینگونه قضاوت می کند؟ تنها امام زمان (عج) اینگونه نیست؟ آیا برای 313 نفر دیگر هم اینگونه است؟ شاید برای حضرت ولی عصر (عج) هم اینگونه پیش بیاید

شکل دیگر که حضرت داوود حکم می کرده فرق دارد و علمی است، درروایتی که نقل شده در زمان حضرت علی (ع)عده ای به مسافرت می روند و وقتی برمی گردند به خانواده یکی از همراهان خود می گویند پدر شما در سفر فوت کرد و هیچ پول و مالی هم او باقی نمانده است  و قاضی هم از این ها قسم می گیرد و رهایشان می کنداما فرزند این مرد نزد حضرت علی (ع)شکایت می برد و در نهایت حضرت علی(ع) با ترفندی علمی اصل ماجرا را از زبان این افراد بیرون می کشد، امام زمان (عج) هم که بیرون می آید از طریق راه های علمی قضیه را کشف می کند امروز این راه های علمی مانند انگشت نگاری  یا دی ان ای که ثبت می کنند از این طریق به خیلی شواهد می رسند.

این شواهد علمی در زمان امام زمان (عج) بیشتر خواهد شد روش قضاوت حضرت ولی عصر (عج) شاید از طریق پرده برداری از حقیقت هم باشد اما بیشتر از طریق علمی است که حق هیچکس پایمال نشود.

اسلام یکی از اهدافش پیوند قلوب است حتی با غیر مسلمانان .در همین رابطه رسول خدا (ص)در خطبه ماه رمضان و در رابطه با آمادگی مردم برای ماه مبارک رمضان دو دستور دارد، یکی صله رحم کنید یعنی قطع رابطه نکنید پیوند داشته باشید .

این پیوند دل ها مسئله بسیار مهمی است که صله رحم یکی از این شئون است چون فامیل هستند وبهم نزدیک می باشند. پیوند با فامیل خصوصیت خاصی دارد عبدالله بن سلام می گوید پیامبر(ص) تازه وارد مدینه شده بود دسته دسته مردم نزد ایشان می رفتند منادی هم فریاد می زد در کوچه ها که ای مردم بیایید رسول خدا (ص) وارد مدینه شده است.

راوی می گوید من هم همراه جمعی رفتم تا ببینم پیامبر اکرم (ص)چه می گوید وقتی به چهره رسول خدا (ص)نگاه کردم دیدم این چهره یک انسان مدعی و دروغگو نیست ، رنگ چهره شهادت می دهد از سر ضمیر.کلماتی می فرمود که ای مردم افشای سلام کنید یعنی جوری رفتار کنید که همه بفهمند از ناحیه شما سعادت دارند این را افشا کنید علنی به همه بگویید این سلامی که در آداب اسلامی مطرح هست و می گوییم سلام علیک .یعنی از ناحیه من امن باش، از ناحیه من خطری متوجه تو نمی شود. به نیازمندان کمک کنید صله رحم کنید شب ها وقتی مردم در خوابند آن وقت ها در خانه خدا بروید که بهترین زمان برای پیوند با خداست،اگر این کارها را انجام دهید داخل بهشت می شوید با سلامتی.

فردی نزد رسول خدا (ص)آمد و گفت ای رسول خدا فامیل هایم با من بدی می کنند و من را ترک کردند بد و بیراه می گویند من هم می خواهم ترکشان کنم پیامبر(ص) می فرماید نه این کار را نکنید اگر این کار را کنید خدا همه شما را رها می کند گفت پس چکار کنم پیامبر(ص) گفت همان کسی که می خواهد رابطه را قطع کند تو صله رحم کن آن کسی که موقع نیاز رهایت می کند تو به او بده و کمکش کن ، کسی به تو ستم کرده به دل نگیر  و ببخش و عفو کن کسی که به تو ظلم کرده است اگر تو این کار را بکنی باعث می شود پشتیبان خوبی داشته باشی در مقابل آن هایی که قطع رحم کرده اند این دستورات اسلامی ای جامعه را جامعه به هم پیوسته کرده است.

در آیات  شریفه قرآنی آمده است که خدا می خواهد دل ها به هم وصل شود و با هم متحد باشنداما شیطان می خواهد بین شما دشمنی بیندازد پس آنچه که خدا می خواهد آن گونه باشید و آنگونه که شیطان می خواهد سعی کنیم آنگونه نباشیم.

جامعه متفرق و از هم جدا ، نه در دنیا درست می شود و نه آخرت . اما وقتی دل ها به هم پیوسته باشد آدمی خاطرش جمع می شود امنیت پیدا می کند به زندگی اش بهتر می تواند برسد انشالله امیدواریم خداوند این روزها و این شب ها این فضائل را برای ما تامین بگرداند.

آیت الله نورمفیدی در سخنرانی روز پانزدهم  ماه مبارک رمضان در مسجد جامع گلشن گرگان اظهار کرد:امام زمان (عج) بعد از ظهوربا یک جاهلیت مدرن مواجه می شود و در مقابل این جاهلیت ها می ایستد همان طور که پیامبر(ص) بزرگ اسلام در مقابل جاهلیت زمان خود ایستادگی کردند.

جاهلان آن زمان در مقابل بت ها خضوع می کردند و قربانی می کردند اما در مقابل خدا خضوع نمی کردند و این جاهلیت زمان پیامبر(ص) بود در زمان امام زمان (عج) هم همین جاهلیت هست اما بت ها عوض می شود. جامعه و مردم خدا را بیرون می دانند از زندگی بشر و چیزهای دیگری به جای آن بت ها وارد صحنه می شود که ما چهار تا بت داریم. بت زر، زور، علم و نفس انسان.

جاهلیت چهار بار در قرآن ذکر شده است جاهلیتی که پیامبر (ص) که با آن مبارزه کرد و امام زمان (عج) هم مبارزه می کند.

در زمان رسول خدا(ص) یهودیان در مقام قضاوت تبعیض قائل می شدند اگر کسی پولدار و معروف بود حرفش جلو می افتاد اگر کسی نام و نشان دار بود به نفعش حکم می کردند قضیه ای پیش آمده بود می خواستند پیامبر اکرم (ص) را هم درگیر کنند خدا به پیامبر (ص) می گوید حواست جمع باشد این ها علیه تو توطئه می کنند در سوره مائده آیه 50 گفته شده است خدا به پیامبر (ص) می فرماید مراقب باش تو را از راه به در نکنند  و خداوند رسول خدا را بر حذر می دارد تا در چاه نیفتد، این ها خودشان را متدین می دانند این ها چه می کنند این ها دنبال حکم زمان جاهلیت هستند کدام حاکم بهتر از خداست؟ خدا پیامبر (ص) را برحذر می دارد به سمت این جاهلیت نرود.

تبعیض در مقام قضاوت یکی از جاهلیت هاست این جور چیزها در بساط امام زمان (عج) وجود نخواهد داشت در محکمه های قضاوت 100 در صد حق و حقیقت پیاده می شود او قضاوت آرمانی که عین حق پیاده شود را اجرایی می کند. قوه قضاییه اش چنین قوه قضاییه ای است.

 چه کارهایی می کند امام زمان (عج) برای اینکه پیاده شود؟ قضات سوء را مطلقا بیرون می کند اجازه نمی دهد این ها در قوه قضاییه دولت مهدوی باقی بمانند.

حضرت علی (ع) می فرماید :بدانید به شکل یقین که آن چیزی که مهدی ما با آن رو به رو می شود و از مسئله جاهلیت آن چه که از امام زمان (عج) با آن مواجه می شود همان چیزهایی است که پیامبر(ص) با جاهلیت هایی رو به رو می شود.

امیرالمونین علی (ع)فرمود :به جان علی قسم امام زمان (عج) که می آید قاضیان بد را قطع می کند  از جایشان تا دیگر رشد نکنند و به جای این ها قضات درست و حسابی را می گذارد.

 این روایت از امام صادق (ع)  نقل شده است با اشاره به 313 نفری که یاران مخصوص امام زمان(عج) هستند، ابوبصیر از امام صادق (ع)  سوال می پرسد فدایت شوم یعنی روی زمین مومنی جز آن 313 پیدا نمی شود؟ حضرت فرمود چرا مومنان هستند منتهی ایمان مراتبی دارد منتهی این ها که با امام زمان (عج) می آیند این ها نجیبان روی زمین هستند فقیهان روی زمین هستند احتمالا به معنای دین فهم های درست هستند حاکمان همراه امام زمان(عج)  این ها هستند قاضی هم همین ها هستند.

امام زمان (عج) بدن و سینه و سر این ها را دست می کشد که دیگر هیچ حکمی برای این ها مشکل پیش نمی آید نه خطا می کنند نه اشتباهی می کنند.

نکته سوم آنچه در محکمه قضاوت همیشه مطرح است همیشه رشوه است اصولا رشوه فقط برای قضاوت است رشوه برای بالا پایین بردن حکم است که از آن حرام های بد است.

امام باقر (ع) فرمودند :حضرت وقتی ظاهر میشود از مکه به کوفه می رود و آن 313 نفر را به اطراف عالم می فرستد هر یکی هم به اندازه صدهزار نفر بس باشند.

وقتی این ها را میفرستد دستی به سینه و قلبشان می فرستد در هیچ قضیه قضایی در نمی مانند راوی می گوید یک روزی امام علی (ع) در کوفه خطبه می خواند اول حمد و ثنای خدا و بعد فرمود خدا یک جانشینی را می آورد که این ها ثابت قدم بر هدایت هستند یعنی یک ذره راه را عوضی نمی روند به طور کلی در دستگاه مهدوی رشوه وجود ندارد هرچند آمدن او برای مومنین گاهی وقت ها دیر است اما می آید برخی می گویند پس کی؟ هیچ وقت از این حرف ها نزنید اما بر خلاف میل ناخوشنودان می آید.

تبعیض در مقام قضاوت یکی از جاهلیت هایی است که امام زمان (عج)  با آن رو به رو می شود. دو نفر که در محکمه می رود یکی پارتی دارد پولدار است موقعیت اجتماعی دارد این ها تاثیر می گذارد نشانه های جاهلیت است یکی از جلوه های جاهلیت تبعیض در قضاوت است.

این آیین با مدیحه سرایی ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت و حضور پرشورروحانیون ، اقشار مردم و هیئات مذهبی گرگان در یک فضای معنوی با حضور حضرت آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه دراستان گلستان وامام جمعه گرگان از ساعت 21/30 الی 11 شب در مسجد جامع گلشن گرگان برگزار شد.

 

امشب نیمه ماه مبارک رمضان و شب ولادت با سعادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) است من این شب عزیز را به همه علاقه مندان خاندان پیغمبر(ص) و تبریک عرض می کنم و امیدوارم خدای متعال توفیق رهروی از امامان دین را نصیبمان کند.

در رابطه با امام مجتبی (ع) و سیدالشهدا (ع) در کلام حضرت محمد (ص) آمده است که سرور و سالار جوانان اهل بهشت هستند معلوم می شود بهشتیان ما خیلی های آن ها از نسل جوان خواهند بود بنابراین توصیه من به جوانان کشورمان این است که انشالله در مشی و روش زندگی شان که تحصیل علم می کنند، کار می کنند و زحمت می کشند الگو و اسوه آن ها جوانانی این چنین باشند که این بهترین امتیاز می تواند باشد.

عزیزانی که چه امروز و چه در آینده باید بار مسئولیت کشور را به دوش بگیرند لذا لازم است جایگاه خود را توجه و عنایت کنند.

پیامبراکرم (ص)فرمودند: محبوبترین خلائق نزد خدا جوان زیبا رویی است که جوانی خود را برای خدا و در راه طاعت خدا بگذراند ضمن اینکه تحصیل می کند اما اینکه جوانی خود را برپایه احترام به خدای متعال بگذارد آن وقت خداوند به وجود چنین جوانانی به فرشتگان مباهات می کند و می نازد که این بنده من است جوانی که غرائض زیادی در وجودش حاکم است اما در عین حال آن غرائض او را از مسیر منحرف نکند و در راه خدا قرار دهد خدا به او می نازد.

 جوانی یک سنی است که انسان همه امتیازتی که می تواند کسب کند در سنین جوانی است؛ مثل ایمان، مهارت ها، تحصیل و ...، سنین جوانی بسیار ارزشمند است توصیه می کنم این فرصت را مغتنم بشمارند برای همه چیزهایی که زندگی نیاز دارد مانند علم ایمان مهارت صنعت فن و ...

راوی می گوید امام صادق (ع) کسی را در منطقه ای برای تبلیغ فرستادند و من آنجا نشسته بودم و این گفتگو را میشنیدم، امام صادق (ع) پرسید وقتی برای تبلیغ به آن منطقه رفتی تلاش هایی که انجام دادی نتیجه اش چه بود ظاهرا نتیجه خوبی نداشت و  استقبال خوبی نشده بود حضرت فرمود بروید دنبال جوانان که قلوب این ها برای هر خیری آماده است و جوانان را جلب کنید هم در مبدا اسلام و هم در انتهای اسلام و هم در ایام بعثت رسول خدا بیشترین افرادی که اطراف رسول خدا بودند جوانان بودند در زمان حضرت ولی عصر(عج)  اکثریت اصحاب جوانان هستند.

  جوان منبع پر تحرکی است که خیر کثیر است من توصیه ام به همه جوانان این است که در  هر قسمتی که فعال هستند قدرش را بدانید و نگذارید از دستتان برود هر کاری می توانید در جوانی انجام دهید محضر امام راحل که رسیدم عرض کردم نصیحتی ما را بکنید حضرت فرمود تا جوان هستید خودتان را بسازید انسان وقتی پیر می شود هیچ کاری از او بر نمی آید جز عبادت.

امام عزیز و بزرگوارمان هم قدر جوانی را تا ته قضیه می داند انسان وقتی پیر می شود توانش هم تحلیل می رود امیدواریم خداوند به همه جوانان کشورمان توفیق سازندگی بیشتر برای خودشان و جامعه شان و کشور را عنایت کنند.