آیت الله سید کاظم نورمفیدی در دیدار مدیر عامل بنیاد برکت با ایشان اظهار کرد: چند وقت قبل نامه ای از خانواده های جانباختگان زمستان یورت آزادشهر را دریافت کردم که مشکلاتشان را عنوان کرده بودند، حادثه زمستان یورت در کشور خیلی سرو صدا کرد این مصیبت بسیار دردناك و غم انگیز بود چرا که این عزیزان در راه خدمت گرفتار حادثه شدند و از دنیا  رفتند .

وی تصریح کرد: این خانواده ها چند وقت قبل نامه ای فرستادند و عنوان کردند که همچنان با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند. به آنها وعده حل مشکلات  را دادند اما وعده‌های عملی شده آنچنان که باید مشکلی از خانواده بازماندگان معدنچیان کشته شده حل کند ،نکرده است و بسیاری از آنان در شرایط سخت معیشتی به سر می‌برند. من لازم می دانم در این زمینه کاری انجام شود تا مشکل خانواده بازماندگان برطرف شود.

امام جمعه گرگان گفت: فرماندار آزادشهر باید از وضعیت آن ها گزارشی تهیه کند تا توسط مسئولین مربوطه کمک و حمایت شوند.

 

 ثبت نام داوطلبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی به پایان رسیده است و آن چیزی که مورد انتظار همگان است برگزاری انتخابات سالم و باامنیت همراه با  مشارکت حداکثری و پرشور است.

 

امروز نیازمند مشارکت حداکثری هستیم و مهمترین صلاح انقلاب اسلامی، حضور مردم  است.

 

افرادی که خود را به عنوان کاندیدا مطرح می‌کنند باید ببیند آیا از توان قانونگذاری برخوردار هستند، مجلس جای مهم و محلی برای قانونگذاری است که ریل کشور از طریق مجلس نهاده می‌شود.

 

انقلابی بودن، برخورداری از توانمندی، سالم بودن، درک شرایط فعلی کشور از جمله ویژگی‌های نماینده مجلس است .ممکن است بسیاری از داوطلبان انسان‌های خوبی باشند اما از توان نمایندگی مجلس برخوردار نباشند.

 

به عوامل نظارتی انتخابات مجلس توصیه می‌کنیم دایره انتخاب افراد را خیلی تنگ نکنند البته اگر کسی مشکلی دارد باید ردصلاحیت شود اما در ردصلاحیت‌ها و انتخاب افراد، هواهای نفسانی و مسائل حزبی و جناحی مطرح نباشد.

 

امروز آمریکا، صهیونیست‌، عربستان سعودی و برخی کشورهای منطقه به دنبال اجرای طرح بی‌دولت‌سازی در کشورهایی مانند لبنان، عراق و سوریه هستند، دشمن در لبنان با برنامه‌ریزی و صرف هزینه و همچنین کمک نیروهای داخلی نخست وزیر این کشور را وادار به استعفا کردند اما سیدحسن نصرالله و حزب‌الله با وجود مخالفت با دولت در برابر طرح دشمن ایستاد.

 

دشمن در عراق نیز به دنبال ایجاد این طرح بود و متأسفانه امروز برخی در ایران نیز طرح بی‌دولت‌سازی را مطرح می‌کنند و حتی برخی از نمایندگان مجلس نیز آن را مطرح کردند حال آنکه این یک طرح آمریکایی است لذا مقام معظم رهبری شدیداً با این مسأله برخورد و مخالفت کردند و فرمودند کسانی که به دنبال برکناری دولت هستند آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و در نقشه دشمن کار می‌کنند.

 

جای تعجب دارد برخی که دم از دفاع از انقلاب می‌زنند به این مسائل توجه نمی‌کنند و برنامه‌ریزی دشمن را تقویت می‌کنند، البته ما ادعا نمی‌کنیم که دولت فعلی اشکال و ایرادی ندارد، کدام دولت است که بدون اشکال باشد اما باید شرایط را درک کرد و از طرفی ساز استعفای دولت را کوک کردن، خواست دشمن است.

 

کسی انقلابی است که شرایط زمان و انقلاب اسلامی را خوب درک کند.

اختتامیه نخستین همايش ملي جستارهاي پژوهشي با تاكيد بر بيانيه گام دوم انقلاب با پیام مرجع عالیقدر  حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی  و حضورآيت الله نورمفيدي نماينده مقام معظم رهبري در استان گلستان و امام جمعه گركان و سخنرانی حضرت آیت الله حاج شیخ محمدجواد فاضل_لنکرانی و آیت الله سیدمجتبی نورمفیدی و آقای دکتر مختاری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و حجت الاسلام و المسلمین حصاری معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران در گرگان برگزار شد.

 در نخستین همایش ملی جستارهای پژوهشی پیام حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی با تأکید بر بیانیه گام دوم قرائت شد.

در متن پیام آیت‌الله نوری همدانی به همایش جستار‌های پژوهشی  آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا أبی‌القاسم مصطفی محمّد صلی الله علیه و علی اهل‌بیته الطیّبین الطاهرین سیّما بقیّة الله فی الارضین، و اللعن علی اعدائهم الضّالّین المضلّین

و ماضَعَفوا و مااسْتَکانوا و اللهٌ یٌحِبُّ الصّابِرین (آل‌عمران:146)

با سلام و تحیت وافر به حضور نخبگان و اندیشمندان ارجمندی که در این همایش گرد آمده‌اند تا پیرامون بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب که در چهل‌سالگی عمر پربرکت انقلاب اسلامی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله) صادر گردید به هم‌اندیشی بپردازند، چند مسئله حول هندسه معرفتی بیانیه گام به محضر شما تقدیم می‌دارم؛

بر اساس مبانی فلسفه سیاسی اسلام، حکومت از آن خداست و هرگونه حاکمیتی باید مأذون از او باشد. در این منظومه فکری، ولایت الهی بر اساس نظام هماهنگ تکوین و تشریع، به جانشینان الهی تفویض شده است تا با قیام علیه ستم‌پیشگان، بندگان خدا را از زیر یوغ مستکبران برهانند :«وَ لَقَدْ فَتَنّا قَبْلَهُم قَومَ فِرعَوْنَ وَ جَاءَهُمْ رَسُولٌ کَرِیمٌ أن أدُّوا إلیَّ عِبادَ اللهِ إِنّی لَکُمْ رَسُولٌ أمینٌ». (دخان:18)

از این رو، تلازم دین و سیاست، همواره نخستین خاکریز دین‌داران در مقابل تفکرات سکولاریستی و مقدس‌مآبانه بوده است.

این جبهه‌بندی در عصر حاضر که در پهنای آفاق به عصر خمینی (ره) اشتهار دارد، رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. شاید بتوان این عصر را « عصر تقابل التقاط و دین» نامید. امروز تمام کفر در مقابل تمام ایمان قرار گرفته است. دشمن با تمام عِده و عُده به میدان آمده تا درخت تناور دین را مُثله نمایند؛ اما «وَ قَدْ مَکَرُوا مَکرَهُم وَ عند ا... مَکرُهُم و إِن کانَ مَکْرُهُم لِتَزُولَ مِنْهُ الجِبالُ» (ابراهیم:46)

پیروزی انقلاب اسلامی در برهه‌ای که هیچ کس گمان نمی‌برد، باطل السحر تمام این ترفندها و حیله‌ها بود، در این دوره که دوران یکه‌تازی دو ابرقدرت شرق و غرب بود قدرتی الهی برآمده از اراده پولادین جوانان این مرز و بوم همگان را به شگفت واداشت و همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در این بیانیه فرموده‌اند؛ "ملت ایران با ترکیب جمهوریّت و اسلامیّت به‌رهبری الهی و قلب نورانی و اندیشه بزرگ امام خمینی (قدس سره) درخشید و تفکرات عقیم سکولاریستی و متحجرانه آن عصر را در هم شکست".

اکنون که در چهل‌سالگی انقلاب اسلامی قرار داریم وظیفه‌ای سنگین بر دوش داریم. امروز، عطر روحبخش انقلاب اسلامی، اقصا نقاط جهان را درنوردیده است و دل‌های انسان‌های آزاده را به خود مجذوب نموده است، پس باید برای گامی نو آماده شویم، باید با مطالعه فرصت‌ها و چالش‌های گذشته، مقدمات تأسیس تمدن نوین اسلامی را فراهم نماییم. بدون تردید بیانیه راهبردی گام دوم این ظرفیت را دارد تا این مهم را تحقق بخشد. این بیانیه را می‌توان مانیفست جامع«آنچه بودیم»، «آنچه هستیم» و «آنچه باید باشیم» خواند که با آسیب‌شناسی دقیق فضای موجود، نقشه راه آینده کشور و تمدن نوین اسلامی را ترسیم نموده است.

در پایان با توجه به اهمیت مسئله تمدن‌سازی در این بیانیه لازم است به برخی از خطوط کلی تمدن نوین اسلامی اشاره نماییم؛

1. رشد فرهنگی: زمامدار حکومت اسلامی، عهده‌دار تأمین علم و دانش شهروندان قلمروی حکومت خود می‌باشد و آیاتی مانند؛ «هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الاُمیِّیِّنَ رَسُولاً مِنْهُم یَتلُوا عَلَیهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَةَ وَ إِن کانُوا مِن قَبْلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ» (جمعه:2) بیانگر آن است. این آیه یکی از اهداف و برنامه‌های زمامداران اسلامی را جهل‌زدایی توسط تعلیم، و ضلالت‌روبی توسط تزکیه می‌خواند که فی‌نفسه بنیان و شالوده تمدن اصیل اسلامی محسوب می‌شود.

2. رشد علمی: ملتی که بخواهد زنده بماند باید علم و اطلاع داشته باشد. باید در ساحت علوم سیر کنیم و قسمت‌های لم‌یزرع و بایر آن را که دست بشر به آن نخورده است مشاهده کنیم؛ پس از نقشه‌برداری دقیق از امکنه بایر، نیروی مردم را از عام و خاص برای اصلاح آن به‌کار گیریم. برای تشخص وضع علم ابتدا باید وضع هریک از علوم را در جای معین خود بشناسیم و میدان‌های خاص و مشخص آن را به خود تخصیص دهیم؛ نقایص و احتیاجات آن را بررسی کنیم و امکانات آن را بسنجیم؛ مسائل تازه‌ای را که از پیشرفت آن حاصل می شود تعیین نماییم و به‌طور کلی «خاک دوروبر ریشه علوم را بکنیم و زیر و رو کنیم.»

3. رشد اقتصادی: اسلام، مال را به‌مثابه ستون فقرات جامعه انسانی و سبب قیام مردم می‌داند. فرد و یا گروهی که فاقد مالند، از آن جهت فقیرند که ستون فقرات اقتصادی آنان شکسته شده و توان قیام را از دست داده‌اند؛ زیرا «فقیر» یعنی کسی که مهره کمرش شکسته است و قدرت ایستادن و ایستادگی ندارد. از آنجا که مال به‌منزله خون در عروق جامعه و ستون فقرات ملت محسوب می‌گردد، نباید آن را در اختیار سفیه و بی‌خرد قرار داد که مبادا در آن مسرفانه یا مترفانه تصرف کند و عامل قیام امت را به هدر دهد. «وَلاتُوْتُوْا السُّفَهاءَ أمْوالَکُمُ الَّتی جَعَلَ اللهُ لَکُم قِیاماً». (نساء:5)

در نظام اقتصادی اسلام، سرمایه نباید در اختیار اشخاص حقیقی خاص یا شخصیت‌های حقوقی مخصوص محصور باشد، بلکه باید در تمام قشرهای جامعه جاری گردد و این ره‌آورد اسلام، پایه و اساس «برین اقتصادِ سالم» است که از بین «فَرثِ» سرمایه‌داری و «دَمِ» دولت‌سالاری و مارکسیسم، «لَبَنِ» خالص و شیر شفاف اقتصاد دینی را استنباط می‌کند تا از افراط اوّل و تفریط دوم رهایی یابیم و به هسته مرکزی عدل اسلامی نائل شویم.

4. رشد حقوقی، داخلی و بین‌المللی: قوانین اسلامی و کارگزاران این تمدن، عهده‌دار تبیین، تدوین و تحقق رشد حقوقی داخلی و بین‌المللی می‌باشند؛ زیرا جامعه انسانی هرچند در شئون گوناگون اقتصاد مترقی باشد و هرچند در امور تشویقی صنعت کارآمد باشد، مادامی که از قوانین حقوقی کامل و متقابل آگاه نباشد و به آن معتقد نشود و در عمل به آنها متعهد نگردد، هرگز کامیاب نخواهد شد؛ چرا که همان سلاح‌های اقتصادی و صنعتی، بدون صلاح حقوقی و اخلاقی، زمینه تباهی را فراهم می‌کند.

5. رشد صحیح صنعتی شدن: پیشوایان تمدن اسلامی، عهده‌دار ترغیب به فراگیری کامل فرایند صحیح صنعتی و تعلیم کیفیت بهره‌برداری از آن می‌باشند. قوانین الهی، ضمن ارائه خطوط کلی فراگیری آن، با نقل سیره آموزنده اسوه‌های تمدن و عصاره‌های مدینه فاضله، نحوه استفاده از مدرن‌ترین صنعت‌های هر عصر را به انسان‌های صالحِ سالکِ کوی سعادت می‌آموزند چونان‌که درباره حضرت سلیمان (علیه السلام) می‌فرماید: «وَأسَلْنَا لَهُ عَینَ القِطْرِ»؛ (سبأ:12) ما برای او چشمه مس گداخته را سیل‌گونه روان ساختیم؛ «یَعْلَمونَ لَهُ ما یَشاءُ مِن مَحاریبَ وَ تَماثیلَ وَ جِفانٍ کَالجَوابِ وَ قُدُورٍ راسِیاتٍ اعْمَلُوا آلَ‌داوُدَ شُکْراً وَ قَلیلٌ مِنْ عِبادِیَ الشَّکُورُ» (سبأ:13).

نکته مهم آن است؛ غایت این تمدن بر خلاف تصور برخی افراد، اتوپیای افلاطونی نیست؛ بلکه غایت آن آرمانی است که در حاکمیت احکام خدا بر اجتماع بشر معنا پیدا می‌کند. غایت اتوپیای افلاطونی حاکمیت انسان ــ به‌تعبیر غربی آن ــ بر کره زمین است، اما برای ما، معنای مدینه فاضله و تمدن اسلامی با حکومت جهانی عدل حضرت مهدی (روحی و ارواح العالمین له الفداء) انطباق دارد که این آرمان با مدینه فاضله افلاطونی، زمین تا آسمان فرق دارد. همین دو آرمان با ایده‌آل تاریخی است که یکی به تمدن غرب و سیطره شیطانی آن در جهت بهره‌برداری هرچه بیشتر از نعمات و لذایذ دنیایی می‌انجامد و دیگری به انقلاب اسلامی ایران و برپایی حکومت جهانی اسلام.

در خاتمه لازم است از همه دست‌اندرکاران این نشست به‌ویژه نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه گرگان حضرت آیت‌الله جناب آقای نورمفیدی دامت توفیقاته و نیز مسئولان محترم دانشگاه مذاهب اسلامی و حوزه علمیه خواهران تقدیر و تشکر داشته باشم.

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته-حوزه علمیه قم -حسین نوری همدانی

 

در ادامه رئیس حضرت آیت الله فاضل لنکرانی طی سخنانی گفت: تمام حکومت هایی که در دنیا شکل گرفته بر اساس نگاه مادی بوده و بر اساس نگاه مادی حقوق بشر نوشته شده است.

آیت الله «محمد جواد فاضل لنکرانی» امروز(پنجشنبه 28 آذر) در آیین اختتامیه همایش ملی جستارهای پژوهشی با تأکید بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: اسلام تنها دینی است که از سایر ادیان آسمانی جامع تر بوده و خاتمیت دین اسلام یکی از ادله جامعیت آن به شمار می رود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(علیه السلام) ادامه داد: دین جامع برای همه ابعاد بشر باید برنامه داشته باشد و اسلام به دنیا و آخرت بشر توجه شایانی داشته است.

آیت الله فاضل لنکرانی متذکر شد: تمام حکومت هایی که در دنیا شکل گرفته بر اساس نگاه مادی بوده و بر اساس نگاه مادی حقوق بشر نوشته شده و یکی از مشکلات اساسی این منشور نیز این مهم به شمار می رود که جای ارزش های دینی و معنویت در آن خالی است.

وی یادآور شد: حکومت های غیر اسلامی که در طول تاریخ  درحال شکل گرفتن است با هدف مادی بوده و لذا می بینیم که مشکلات زیادی در دنیا وجود دارد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (علیه السلام) به روح تمدن اسلامی اشاره کرد و گفت: روح تمدن اسلامی به این مهم بر می گردد که بتوانیم برای بشریت برنامه داشته باشیم و راه کار استفاده از امکانات ارائه کنیم تا این امکانات در مسیر آخرت قرار گیرد.

آیت الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: مردم سالاری دینی که یک شعار پویایی انقلاب ما است ریشه آن در تحقق این مهم است، در انقلاب اسلامی مسئله جمهوریت و اسلامیت مطرح شده که بسیار حائز اهمیت است.

وی ابراز داشت: در طول چهل سال گذشته انقلاب و چله نخست انقلاب اگر آسیب شناسی کنیم متوجه می شویم راه حل بسیاری از مشکلات در تغییر نگاه ها نسبت به اهداف انقلاب اسلامی نهفته است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (علیه السلام) متذکر شد: مسئولان اگر نتوانند رابطه دین و دنیا را تبیین کند نمی توانند کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران باشند، دانشگاه ها و مسئولان دولتی باید در آیات قرآن در خصوص دین و دنیا و آخرت تدبر داشته باشند.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان کرد: آیات فراوانی در قرآن مربوط به دنیا و آخرت است و باید تدبر کنیم که چرا این همه آیات در خصوص دنیا و آخرت مطرح کرده است.

همچنین در این همایش آیت الله سید مجتبی نورمفیدی نیز در ادامه گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی تاکید شده است و برای اینکه تمدن اسلامی شکل بگیرد نخستین گام خودسازی است.

آیت الله «سید مجتبی نورمفیدی» در اختتامیه همایش ملی جستارهای پژوهشی اظهار کرد: امام(رحمه الله علیه) تاکید کردند که دین از سیاست جدا نیست و رسالت دین رساندن انسان به کمال است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: دین یک مجموعه است که نمی تواند از سیاست جدا باشد، خلقت عالم بر اساس آیتی طراحی شده است و برای رسیدن به غایت نمی تواند آیت را از تمدن جدا کنیم.

آیت الله نورمفیدی متذکر شد: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی تاکید شده است و برای اینکه تمدن اسلامی شکل بگیرد نخستین گام خودسازی است.

وی افزود: آیات زیادی در خصوص حیات طیبه داریم اگر در قرآن واکاویی کنیم می بینیم که جز با رسیدن به تمدن حیات طیبه به وجود نخواهد آمد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم تاکید کرد: عناصر تمدن سازی، از طریق قانون، عدالت، حاکمیت در متن دین و فقه ما وجود دارد و نمی توانیم به این مسائل اصلی تمدن ساز توجه کنیم و از سوی ابراز کنیم که دین در حوزه سیاست نقشی نداشته باشد.

آیت الله نورمفیدی به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: فراز و فرودها در همه تمدن ها وجود داشته و باید انقلاب اسلامی آسیب شناسی کنیم و با اتکا به با محورهای هفت گانه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در مسیر تمدن سازی گام برداریم.

 

آیت الله سید کاظم نورمفیدی در دیدار فرماندهان دوره بصیرت ناجا استان گلستان با ایشان اظهار کرد: علم و بصیرت دو مقوله هستند، علم به معنای آشنایی اوضاع عالم است، ممکن است خیلی ها با علم آشنا باشند اما اهل بصیرت نباشند.

وی افزود:امروز دانشمندان در دنیا کار می کنند و مجهولات دنیا را کشف می کنند حتی در کهکشان ها مطالعه می کنند، اینکه کسانی هستند  که تلاش می‌کنند رمز عالم را کشف کنند کار بسیار خوبی است. اینکه امروز علم و دانایی ریشه همه پیشرفت ها و توسعه باشد و  عالم باشی و آگاهی داشته باشی، دانش داشته باشی اما بصیرت نداشته باشی خوب نیست.

امام جمعه گرگان تصریح کرد:دانشمندی آسمان و کهکشان را کشف کرده ولی میگوید هر چه گشتیم خدا را پیدا نکردیم کسی که کار این چنین مهمی انجام داده می گوید خدا را نیافته است چون فکر می‌کنند خدا در جایی نشسته باشد، این برای این است که عقلش را به کار نینداخته است.

آیت الله نورمفیدی  با بیان اینکه قرآن مجید و کتاب مقدس آسمانی ما هم روی علم تاکید دارن، افزود:قرآن همه را تشویق به علم و دانایی و... می کند. در قرآن آمده دنبال دانش بروید حتی اگر شده به دنبال آن به چین سفر کنید. در روایات اسلامی هم داریم انسان برای رسیدن به علم و دانش باید خودش را به دریا بزند تا بتواند به علم و آگاهی و دانش برسد.

وی یادآور شد :نتیجه علم و دانش بدون بصیرت این می شود که یکباره بمب روی سر مردم ژاپن می‌ریزند و دویست هزار نفر را نابود می کنند و خیلی چیزها را از بین می‌برند. این مال این است که افراد نسبت به دنیا و زندگی به بینایی نرسیده اند، یعنی دانایی پیدا کرده اما بینایی پیدا نکرده اند، این عالم حساب و کتاب دارد این عالم روی لحظه هایش هم محاسبه می شود، انسان باید به دنبال بصیرت باشد اگر فقط علم داشته باشد باطنش کور است یعنی ظاهر را می‌بیند باطن را نمی بیند.

نماینده ولی فقیه دراستان در ادامه گفت:قرآن می گوید وقتی این جهان و کهکشان را میبینی تامل کن و فقط به این فکر نباش کشف کنی. قرآن می گوید تو که این را تماشا میکنی فکرت را به کار بینداز ، وقتی این عظمت را نگاه می کنی به یاد عظمت خالق آن می افتی بدان این ها بیهوده آفریده نشده است و در جایی دیگر گفته شده تو پاک و منزهی از اینکه کار بیهوده و باطل انجام دهی. خدایا ما را توفیقی عنایت بفرما از آتش جهنم دور بمانیم.

امام جمعه گرگان تصریح کرد:در رابطه با بصیرت کل جهان و دنیا موضوعی که وجود دارد این است که این دنیا بدون آخرت نیست.اگر فقط دنیا باشد و زندگی دیگری (آخرت و قیامت) نباشد اینگونه نمی شود، این برای این است که بصیرت در این رابطه پیدا نکرده ایم که زندگی دنباله ای دارد و اگر نداشته باشد باطل است.

آبت الله نورمفیدی تاکید کرد:ما در مقطع حساسی هستیم و این امر بصیرت می خواهد، باید احساس مسئولیت کنیم و هر کسی به هر شکلی که می تواند باید کمک کند، دولت یک جور، ارتش یک جور، سپاه یک جور ، من یه جور و مردم جوری دیگر و ... باید احساس مسئولیت کنند. چراکه اگر این کار را نکنیم آیندگان ما را نخواهند بخشید و این یعنی بصیرت، یعنی آدم بداند در چه شرایطی هست.امیرالمؤمنین  می‌فرماید خدا رحمت کند انسانی را که بداند از کجا آمده به کجا می‌رود و چه کاری می کند.

 وی در در پایان گفت:شما مسئول ایجاد امنیت هستید، باید امنیت را حفظ کنید این یک مسئولیت الهی است و از طرف خدا ماموریت دارید این کار را انجام دهید. پس نسبت به مسئولیت بصیرت پیدا کنید، دلتان بسته نباشد آن وقت بهترین پاداش را نزد خداوند خواهید داشت.بعضی تاکید دارند در کشور ناامنی را ایجاد کنند امیدوارم بصیرتی که به آن اشاره کردم خدا توفیق دهد بهترین شکل آن را برقرار کنید.

 

مقدمه: از سراسر کشور بیش از 16 هزار اثر فرهنگی و هنری برای این اجلاسیه ارسال شد که در اجلاسیه‌های قبل، تعداد آن 4،5 هزار مورد بود. بعضی‌ها می‌گویند نماز در کشور ما ضعیف شده است، این استقبال نشانه آن است که نماز ضعیف نشده است.

خطبه اول:

 

آیت الله نورمفیدی، در خطبه اول نماز جمعه این هفته، بخش دیگری از خطبه‌ی 186 نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین علی (ع) را قرائت و به شرح آن پرداخت:

فَاعِلٌ لَا بِاضْطِرَابِ آلَةٍ:

 (خداوند) سازنده‌اى غير محتاج به ابزار است.

امیرالمؤمنین علی (ع) در این خطبه که خطبه‌ای توحیدی است، در مورد خداشناسی و معرفی خداوند با اسماء‌الحسنایش برای ما درس خداشناسی می‌دهند. هفته گذشته درباره این جمله توضیح دادم که خداوند دائماً در حال کار در این جهان است.

كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ (الرحمن/29):

او هر روز به شأن و کاری (در تکمیل و افاضه به خلق) پردازد.

هر روز و هر لحظه، لحظه به لحظه، خداوند متعال در مدیریت این عالم کار انجام می‌دهد. منتها وقتی ما انسان‌ها می‌خواهیم کاری انجام دهیم نیاز به ابزار داریم. دیدن و شنیدن نیاز به ابزار دارد. اگر چشم ما ایرادی پیدا کند نمی‌بینیم و اگر گوش ما اشکالی پیدا کند نمی‌شنویم. هر کاری بخواهیم انجام دهیم نیاز به ابزار داریم اما خداوند متعال، فَاعِلٌ لَا بِاضْطِرَابِ آلَةٍ ؛ تمام این عالم را از کتم عدم به‌وجود آورده و هیچ ابزار و وسایلی هم نبوده و نیاز نداشته است. مسئله‌ی بسیار مهمی است منتها همان‌طور که هفته قبل اشاره کردم، خداوند متعال از نوع فعل خودش برای ما انسان‌ها هم قرار داده است. یعنی ما انسان‌ها هم می‌توانیم چیزهایی را به وجود آوریم بدون ابزار و آلات. همین الان که اینجا نشسته‌اید، اگر اراده کنید حرم حضرت امام رضا (ع) را بلافاصله در ذهنتان ایجاد می‌شود. پس خلق می‌کنید شما و تا اراده می‌کنید ایجاد می‌شود و هیچ ابزاری هم نمی‌خواهد. این یک مرحله است و قوی‌تر از این در خواب است. انسان وقتی خواب می‌بیند چون روح انسان از بدن تقریباً جدا می‌شود. همان‌طور که آیات شریفه قرآن می‌گوید؛ خداوند ارواح را قبض می‌کند، در خواب و در هنگام مرگ. وقتی در خوابیم روح جدا می‌شود و تسلطش بر بدن کم می‌شود و تجردش زیاد می‌شود. لذا فعال‌تر می‌شود. آنجا هم روح ماست، خواب‌هایی که می‌بینیم. هر طور که شکلش داده باشیم خواب می‌بینیم. یک وقتی خواب، خواب‌های ماست و یک وقتی هم امیرالمؤمنین (ع) یا اباعبدالله (ع). خواب بر اساس شخصیت انسان‌هاست. اباعبدالله (ع) داشتند به سمت کربلا می‌رفتند، روی مرکب بودند همان‌جا خواب مختصری ایشان را گرفت و یک‌مرتبه از خواب بیدار شد و گفت؛ لا حول و لا قوة الّا بالله، سبحان الله. علی اکبر (ع) عرض کرد پدر جان چه شده است؟ حضرت فرمودند؛ خواب دیدم که یک منادی صدا می‌کند که این کاروان دارد می‌رود و مرگ هم آنها را دارد تعقیب می‌کند. روح امام حسین (ع) این خواب را می‌بیند. معلوم است این خواب به سیدالشهدا (ع) چه می‌گوید. این روح قدسی امام حسین (ع) چون روح الهی است در عالم خودش، وقتی که از این بدن جدا شده است، در عالم خواب، چنین حقیقتی را در این قالب مشاهده می‌کند و چه بسیار خواب‌هایی که انسان در عالم رویا می‌بیند، گریه می‌کند یا نشاط پیدا می‌کند، یا کابوس می‌شود برایش. روح وقتی از این بدن منخلع می‌شود و جدا می‌شود از این بدن، آن‌وقت بر اساس هویتی که هر روحی پیدا کرده، قطعاً بدانید آدم رباخوار خواب خوبی نمی‌بیند. آدمی که همیشه مردم را اذیت می‌کند، خواب هم اگر ببیند، گرگ‌ها نوعاً به او حمله می‌کنند؛ خواب‌های این‌چنین زیاد می‌بیند. اما پیامبر (ص) که خواب می‌بیند، خوابش دیگر این‌گونه نیست. روح انسان بر اساس هویت و شخصیتی که پیدا کرده است، در عالم خواب، چون تجرُّدش بیش‌تر می‌شود و از بدن بیش‌تر فاصله می‌گیرد، چیزهایی را می‌بیند؛ خوش‌حال‌کننده یا ناراحت‌کننده است، آنجا اثرش بیش‌تر می‌شود. کاری که انجام می‌دهد کار روح است. خواب، اصلاً شخصیت خود انسان و روح انسان است. روح را هرطور که ساخته باشیم خوابش هم همان‌گونه است. هر کس روحش را خودش می‌سازد، یا قدسی و آسمانی و الهی می‌شود که خواب بد هم نمی‌بیند یا جهنمی می‌شود و وقتی جهنمی باشد در خواب هم جهنم می‌بیند. آنجا تأثیر روح هم بیش‌تر می‌شود. این هم یک‌مرحله است. در عالم برزخ، قوی‌تر از این می‌شود آن‌جا هم روح ماست که در عالم برزخ به‌خاطر کارهایی که کرده یا شاداب می‌شود و در نعمت قرار می‌گیرد یا ناراحت و در عذاب. در عالم برزخ هم این روح است که این حالت را ایجاد می‌کند. حتماً شنیده‌اید که یکی از علمای اصفهان در تخت فولاد اصفهان نشسته بود روزش کسی را به خاک سپرده بودند؛ چشم برزخی این عالِم باز شده بود. می‌گوید؛ یک‌وقت دیدم که یک جوان بسیار زیبا و خوش‌لباس، با بوی معطر وارد قبرستان شد و رفت به قبر این کسی که تازه دفن کرده بودند، بعد سگی آمد و آن‌هم رفت داخل همان قبر. چشم برزخی این عالِم گشوده شده بود والا این چیزها را کسی نمی‌بیند؛ بنده و جناب‌عالی نمی‌بینیم. بعد از مدتی آن جوان از قبر بیرون آمد تمام بدنش خون‌آلود بود. گفت چه شده است؟ گفت؛ من اعمال خوب او بودم و آن سگ، اعمال بد او بود ما آنجا درگیر شدیم و او غالب شد، یعنی اعمال زشت او غالب شد و مرا بیرون کرد و او باید تا قیامت با آن سگ باید بسازد. پس این روح انسان است که کارهایی انجام می‌دهد و ابزار و آلاتی هم ندارد. این شبیه همان کار خدایی است. در روز قیامت هم دیگر خود روح کاملِ کامل، اصلا/ض بهشیان وقتی در بهشت نشستند، هرچه اراده کنند انجام می‌شود. مثل خود خدا که در آیات شریفه آمده است؛

إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ(یس/82):

فرمان نافذ او چون اراده خلقت چیزی کند به محض اینکه گوید: «موجود باش» بلا فاصله موجود خواهد شد.

کلمه (کن) هم لازم نیست بگوید. به قول بعضی از روایات کلمهُ ایجادُ؛ این همان کن وجودی است. نه اینکه بگوید کن تا ایجاد شود، همین‌که اراده می‌کند علم خدا، باعث ایجاد عالَم می‌شود. خداوند به بهشتیان می‌گوید من این‌گونه بودم و حال شما را در بهشت این‌گونه قرار می‌دهم.

وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَشْتَهِي أَنْفُسُكُمْ وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَدَّعُونَ(فصّلت/31):

و برای شما در بهشت ابد هر چه مایل باشید یا آرزو و تقاضا کنید همه مهیّاست.

هرچه طلب کنید در بهشت برایتان ایجاد می‌شود. روح انسان به‌اصطلاح بُعد الهی پیدا می‌کند در بهشت. در دنیا اولیای الهی این‌گونه‌اند. مانند جریان حضرت رضا (ع) که در مجلس مأمون نشسته بود، اتفاقی افتاد، پرده‌ای آنجا بود، عکس شیر بر آن بود، حضرت اراده کرد و آن عکس، شیر واقعی شد. اراده تأثیر می‌گذارد؛ اولیای خدا این‌گونه‌اند آنهایی که فقط در مقام بندگی حضرت حق واقع می‌شوند و هیچ شائبه‌ای در وجودشان نیست، روحشان آن‌قدر تعالی پیدا می‌کند که در عالَم هارج هم تأثیرگذار می‌شود. می‌خواستم این افعال الهی برایتان روشن شود که امیرالمؤمنین (ع) در این کلامشان می‌فرمایند؛

فَاعِلٌ لَا بِاضْطِرَابِ آلَةٍ:

(خداوند) سازنده‌اى غير محتاج به ابزار است.

خدا کار می‌کند اما ابزار آلات نمی‌خواهد؛ اراده که می‌کند، تحقق پیدا می‌کند و این فاعلیت الهی در وجود ما هم هست؛ در چهار مرحله؛ در عالَم وهم، عالَم خواب، عالَم برزخ، عالَم قیامت. جهنمی‌ها هم به خاطر کارهایی که در دنیا کردند، آن روحی که برای خودشان درست کردند. آن روح دیگر خودش سازنده می‌شود، جهنم این‌طور نیست که خداوند هیزم بریزد در آن؛ چون اگر هیزم باشد فوری خاکستر می‌شود اما آتش جهنم هیچ‌وقت خاموش نمی‌شود، آتش آن غیر از این آتش‌هاست؛ آتش وجود خود انسان است؛ گزندگی داشته و مردم را اذیت می‌کرده است. خب این اذیت باید یک‌جایی خود را نشان بدهد.

انشاء‌الله خداوند متعال به همه ما توفیق دهد این جملات و کلمات نورانی امیرالمؤمنین (ع) را که باعث افزایش معرفت دینی ما می‌شود را درک کنیم. خوش‌حال نباشیم که در یک سطح ایستاده‌ایم باید سعی کنیم که معرفت دینی‌مان روز به روز بیشتر شود. در حد دو و سه باقی نمانیم. همه معرفت دینی داریم ولی معرفت‌های دینی مراتب دارد باید بکوشیم این معرفت دینی بالا برود. بالأخره این روحی که در بدنمان است را داریم می‌سازیم هر کاری که می‌کنیم مانند این است که آجری را بر روی این ساختمان قرار می‌دهیم. اگر نماز با خشوع می‌خوانیم، اگر حج با قصد قربت انجام دهیم، اگر زکات درست می‌دهیم؛ مانند این است که آجری بر روی ساختمان روح‌مان قرار می‌دهیم. اگر غیبت کنیم، دروغ بگوییم، مال یتیم را خدایی‌نکرده بخوریم، این هم اجری است، منتها آجر آتش که بر ساختمان روح خود قرار می‌دهیم. پس این ساختمان را خودمان داریم درست می‌کنیم. خداوند وقتی که در آیات شریفه‌ی قرآنی، عذابی را که بر امم گذشته نازل شده بیان می‌کند می‌فرماید؛

وَ ما ظَلَمْناهُمْ وَ لکِنْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ(هود/101):

و ما بر آنها ستم نکردیم و لکن آنها بر خویشتن ستم نمودند.

ما به کسی ظلم نکردیم خودشان به خودشان ظلم کردند. خودشان با خودشان چنین کردند.

آن آیه‌ای که خداوند متعال می‌فرماید؛

إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوالَ الْيَتامى‌ ظُلْماً إِنَّما يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ ناراً وَ سَيَصْلَوْنَ سَعِيراً(نساء/10):

آنان که اموال یتیمان را به ستمگری می‌خورند، در حقیقت آنها در شکم خود آتش جهنّم فرو می‌برند و به زودی در آتش فروزان خواهند افتاد.

اینهایی که مال یتیم را به ظلم می‌خورند همین الان آتش در وجود خود می‌ریزند، منتها این آتش اینجا شعله‌ور نمی‌شود. بلکه به‌زودی در جهنم تبدیل به شعله می‌شود.

اُوصيکُم عِبـادَالله وَ نَفْسی بِتَقْــوَی الله، إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کلام الله العزیز الحکیم

خطبه دوم:

آیت الله نورمفیدی در خطبه دوم نماز جمعه گفت:

بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله رب‌العالمین، أُثْنِی عَلَی اللَهِ أَحْسَنَ الثَّنَآءِ. وَأَحْمَدُهُ عَلَی السَّرَّآءِ والضَّرَّآءِ. اللَهُمَّ إنِّی أَحْمَدُک عَلَی أَنْ أَکرَمْتَنَا بِالنُّبُوَّه وَعَلَّمْتَنَا الْقُرْءَانَ؛ وَفَقَّهْتَنَا فِی الدِّینِ، وَجَعَلْتَ لَنا اَسْماعاً وَاَبْصاراً وَاَفْئِدَةً وَلَمْ تَجْعَلنا مِنَ الْمُشْرِکِینَ و الصلاه و السلام علي سيدنا و نبينا محمد صلي الله عليه و آله. علي اهل بیته الطيبين الطاهرين، سیّما بقیّةاللّه و امام العصر عجل الله تعالی فرجه شریف، وَ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَی أَعْدائِهِمْ أَجْمَعِینَ مِنَ الْآنَ إِلَی قیام یوم الدین:

به نام خداوند بخشنده مهربان، ستایش شایسته پروردگار جهانیان است. خدا را به بهترین وجه ستایش کرده و در شداید و آسایش و رنج و رفاه مقابل نعمت‌هایش سپاس‌گزارم. خدایا! تو را مى‌ستایم که بر ما خاندان، با نبوت، کرامت بخشیدى و قرآن را به ما آموختى و به دین و آیین‌مان آشنا ساختى و بر ما گوش (حق شنو) و چشم (حق بین) و قلب (روشن) عطا فرموده‌اى و از گروه مشرک و خدانشناس قرار ندادى. و سلام و تحیت بر سرور و رسول ما محمد (ص) و خاندانش و بر اهل بیت پاک و پاکیزه‌اش. به‌ویژه بقیه‌الله و امام زمان که خداوند متعال ظهورش را نزدیک بگرداند، و لعنت خداوند بر جمیع دشمنان آنان باد، از اکنون تا روزی که قیامت برپا می‌شود.

هفته آینده روز 27 آذر، روز وحدت حوزه و دانشگاه است که شاید شماها بدانید که بالأخره سیاست استعمار و مخصوصاً خاندان پهلوی این بود که بین حوزه و دانشگاه، جدایی بیندازند. حوزه، دانشگاه را قبول نداشته باشد و دانشگاه حوزه را قبول نداشته باشد. این سیاستی بود که داشتند و دین و دنیا را می‌خواستند از هم جدا بدانند. همان زمان هم عده‌ای از علمای بیدار و هوشمند مثل شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید مفتح و شخصیت‌هایی مثل مقام معظم رهبری و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (ره)؛ و شخصیت‌هایی این‌چنینی که در میان روحانیت بودند و از آن سو هم اساتید متدین، متشرع و دلسوز برای کشور، اینها باعث شدند که حوزه و دانشگاه به هم نزدیک شوند و شالوده هماهنگی و نزدیک شدن حوزه و دانشگاه به‌وجود بیاید که دقیقاً بر خلاف سیاست استعمار و خاندان پهلوی بود. و بعد از انقلاب، این وحدت تقویت شد و مخصوصاً در 27 آذرماه مرحوم شهید آیت‌الله دکتر مفتح، وقتی می‌رفت به دانشکده الهیات دانشگاه تهران که رئیس آن بود، به‌وسیله گروه فرقان، در آستانه دانشکده الهیات به شهادت رسید و شهید مفتح هم از شخصیت‌هایی بود که هم در حوزه دست والایی داشت و هم در دانشگاه. یعنی از هر دو مرکز علمی، زلال معرفت و علم نوشیده بود و شخصیت جامعی بود و حضرت امام خمینی (ره) روز شهادت این شهید بزرگوار مرحوم آیت‌الله مفتح را به عنوان وحدت حوزه و دانشگاه نام‌گذاری کردند. و این امری است که همه اندیشمندان، عقلا و عالمان برای صلاح و توسعه و پیشرفت این کشور باید این ایده را همیشه دنبال کنند و روز‌به‌روز وحدت حوزه و دانشگاه و نزدیک شدن این دو مرکز علمی و اندیشمندان و دانشمندان چه حوزه و چه دانشگاه باید به عنوان پیشروان حرکت‌های اجتماعی با هم و برای خدمت به این کشور این ایده را دنبال کنند. و شهدایی که در این راه جان خود را از دست دادند؛ مانند شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید باهنر، شهید مفتح، شهید هاشمی‌نژاد، خداوند انشاء‌الله همه آنها را با شهدای اسلام و کربلا محشور بنماید و ایده‌هایی که این بزرگان، چه حوزوی و چه دانشگاهی، دنبال می‌کردند به عنوان صلاح و مصلحت این کشور، همیشه مورد نظر دانشجویان عزیز ما، اساتید دانشگاه و طلاب و اساتید حوزه همیشه باشد تا کشورمان آسیب نبیند.

همان‌طور که می‌دانید دیروز در استان ما، بیست‌و‌هشتمین اجلاسیه نماز برگزار شد. بسیار اجلاسیه مؤثر و با کیفیت و با کمیتی بود. از سراسر کشور و از همه استان‌ها در این اجلاسیه شرکت کرده بودند و ریاست محترم قوه قضائیه هم میهمان این اجلاسیه بود، همچنین وزیر محترم آموزش و پرورش و جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی که سال‌هاست امور این ستاد اقامه نماز را پی‌گیری می‌کند و از همه مهم‌تر پیامی بود که رهبر معظم انقلاب برای این اجلاسیه صادر فرموده بودند و ابعاد نماز و اهمیت این فریضه الهی و اسلامی را که فریضه‌ای است که از هر نظر وقتی به آن نگاه می‌کنیم واقعاً پدیده شگفت‌آوری است. این اجلاسیه، انشاء‌الله برای امر نماز مبارک باشد. آیات شریفه قرآنیه دارد که؛

وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَ زُلَفًا مِنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ذَلِكَ ذِكْرَى لِلذَّاكِرِينَ(هود/114):

و نماز را در دو طرف (اول و آخر) روز به پا دار و نیز در ساعات آغازین شب، که البته حسنات و نکوکاریها، سیّئات و بدکاریها را نابود می‌سازد، این (نماز یا این سخن که حسنات شما سیّئات را محو می‌کند) یادآوریی است برای اهل ذکر و پندی بر مردم آگاه است.

خدا به پیامبر اسلام (ص) خطاب می‌کند؛ نماز را اقامه کن در دو طرف روز، یعنی صبح و عصر و ابتدای شب که اشاره به نماز مغرب و عشاست، چرا که نماز از مهم‌ترین حسنات است. خدا می‌گوید؛ این حسنه که نماز یا همه حسنات که یکی‌اش و مهم‌ترینش نماز است، باعث می‌شود سیئات از افراد و جامعه برود بیرون. خداوند در آیه شریفه دیگر می‌فرماید؛

إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ (عنکبوت/45):

همانا نماز است که (اهل نماز را) از هر کار زشت و منکر باز می‌دارد.

نماز از فحشا و منکر باز می‌دارد؛ خاصیت نماز و طبع و ذات نماز این است. این آیه هم می‌فرماید که نماز را در دو طرف روز و اوائل شب برپا بدارید چرا که حسنات به‌طور کلی، سیئات را می‌شوید و کنار می‌زند. اگر در جامعه‌ای حسنات و خوبی‌ها زیاد شود، که مهم‌ترینش نماز است اگر اقامه شود، موجب می‌شود که سیئات برود بیرون. این اجلاسیه هم در استان ما برگزار شد و بسیار اجلاسیه خوبی بود. تقریباً بعضی از آقایانی که آمده بودند و گرداننده مسئله اقامه نماز در سطح کشور بودند، می‌گفتند این اجلاسیه در استان گلستان بی‌سابقه بود. چرا که از سراسر کشور بیش از 16 هزار اثر برای این اجلاسیه آمده بود. در اجلاسیه‌های قبل، تعداد آن 4،5 هزار مورد بود. 11 هزار از این آثار از استان خود ما بوده است. بعضی‌ها می‌گویند نماز در کشور ما ضعیف شده است، اینها نشانه است که نماز ضعیف نشده است. جوان‌ها و دانش‌آموزان، آثار فرهنگی و هنری خود را درباره نماز به این جشنواره ارسال کرده بودند. انشاء‌الله امیدواریم همان‌طور که قرآن از ما خواسته همه ما اهل اقامه نماز باشیم. همه باید اهل اقامه نماز باشیم، دستور عمومی است فقط برای پیامبر نیست. هر کس در خانه خود باید اقامه کننده نماز باشد. البته نباید با تندی و بداخلاقی باشد، دعوت به نماز ظرافت نیاز دارد. با ظرافت باید بچه‌های خود را اهل نماز کنیم. یکی از دوستان نقل می‌کرد در هواپیمایی که می‌آمدیم. خود امام آن شب تقریباً نخوابید، نماز شب و نماز صبح خود را خواند. یکی رفت از ایشان اجازه بگیرد حاج احمد آقا را بیدار کند برای نماز. امام (ره) گفت؛ نه بیدارش نکنید برای اینکه خودش نگفته که مرا بیدار کنید، شما هم تکلیف ندارید، خودش هم تکلیف ندارد، آدم خوابیده که تکلیف ندارد. ببینید می‌خواهم بگویم که این کار حضرت امام (ره) برای همه پدرها و مادرها، راه و روش باشد که اگر می‌خواهیم بچه‌های خود را هم نمازخوان کنیم با تندی و عصبانیت نمی‌شود. سعی کنیم با تشویق و محبت باشد. کاری کنیم که خدا بیاید در دل بچه‌ها. اگر خدا در دل بچه‌ها بیاید، آن‌وقت بچه‌ها خدا را می‌گذارند بالای سر خود.

به مسئله انتخابات هم اشاره‌ای کنم. شنیدم اقبال زیاد بوده و خیلی‌ها نام‌نویسی کردند. البته عوامل اجرایی و نظارت در این شرایط، مخصوصاً تمام تلاش‌شان این باشد که کاری کنند حضور مردم بیش‌تر شود. از مرز قانون خارج نشوند، کاندیداها هم همین‌طور، آنها هم باید کاری کنند که مسئله انتخابات و این فضایی که در آینده در کشور ما پیش می‌آید باعث نشاط مردم و حضور بیش‌تر مردم شود. خرج‌های گزاف و بی‌خود انجام نشود، کاری نکنند که مردم به فضای انتخابات معترض شوند. هم مجریان و ناظران و هم خود کاندیداها، آنچه بیش‌تر از همه باید به دنبالش باشیم این است که در این فشارها، بیش‌تر شدن حضور مردم است تا آنهایی که علیه این نظام و کشور توطئه‌چینی می‌کنند بفهمند که اینها که فشار نیست که بگویند مردم را با فشار به صحنه آوردند. این باید به‌وجود بیاید. حالا نتیجه انتخابات هر چه باشد. انشاء‌الله امیدواریم که خدای متعال به همه توفیق دهد و بتوانیم بهترین‌ها را انتخاب کنیم.

اُوصيکُم عِبـادَالله وَ نَفْسی بِتَقْــوَی الله، إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کلام الله العزیز الحکیم.

خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‌کنم و نیز به خواندن قرآن که آن نيكوترين سخن و رساترين اندرز است و آن سخن خداوند شکست‌ناپذیر و حکیم است.

آیت الله نورمفیدی، در پایان، خود و دیگران را به رعایت تقوای الهی دعوت کردند.