نیمه ماه مبارک رمضان است ولادت با سعادت سبط اکبر رسول خدا حسن مجتبی (ع) را به همه برادران و خواهران اسلامی و روزه داران عزیز تبریک و تهنیت عرض می کنم.امیدوارم از خلق حَسن امام حسن (ع) که دارای خلق نیکو و اخلاق اجتماعی زیبا بودند بهره ببریم.گریه کردن در خانه خدا دو جور است، گریه شوقی که عاشق و محب خدا زمانی که احساس می کرد بین او و خدا هنوز پرده ای وجود دارد و خود را پشت پرده میبیند چشمش اشک ریزان می شود، این گریه بسیار ارزشمندی است که مال اولیای خالص خداست.گریه خوفی گریه ای است که از ترس آنچه برما می خواهد در آینده پیش بیاید،از چشمان مان جاری می شود. در بیان پیامبراکرم (ص) و ائمه اطهار گریه های ممتد این چنینی وجود داشته است، امام زین العابدین (ع) در دعای ابوحمزه ثمالی می فرماید از من بد حال ترچه کی هست که من با این وضعیت منتقل دنیای آخرت شوم آن هم وقتی خانه را آماده نکرده ام و عمل صالحی انجام نداده ام، چرا گریه نکنم و اشک نریزم ودر خانه خدا التماس نداشته باشم، گریه می کنم برای وقتی که جان کالبد خارج می شود و برای تاریکی قبر وقتی راکه باید از قبر بیرون بیایم و در محشر عمومی حضور داشته باشم در حالی که گناهانم روی دوشم سنگینی می کند گریه می کنم. اگر انسان تامل کندو هوشمندی به خرج دهد بالاخره برای چنین آینده ای متاثر و ناراحت خواهد بود، روز قیامت روزی که هرکسی به فکر خویش است و هر کسی به حال خودش مشغول است چرا که در آن روز چهره عده ای خوشحال است و چهره عده ای غبارآلود است، دردخاری و ذلت برروی چهره آنها نشسته است.ابوحمزه ثمالی از قول امام زین العابدین (ع) نقل می کند برای خدا هیچ قطره ای محبوبتر نیست نزد خدای متعال از آن اشک هایی که انسان از خوف خدا در دل شب می ریزد این اشک ها بسیار نزد خدا محبوب است.از امام صادق (ع) روایت شده چه بسا بین انسان و بهشت بسیار فاصله است، یعنی به خاطر گناهانی که مرتکب شده است به اندازه زمین تا عرش بین این دو فاصله است تا اینکه او از خشعیت خدا اشک می ریزد و به خاطر همین اشکی را که از خوف خدا می ریزد فاصله او از بهشت مثل فاصله پلک چشم تا چشم می شود. اشک از خوف خدا فاصله را به بهشت انقدر نزدیک می کند، انشالله امیدواریم بین ما و بهشت فاصله ها نزدیک شود همان طور که امام زین العابدین (ع) در دعای ابوحمزه ثمالی می گوید خدایا کمک کن تا بتوانیم برای خود گریه کنیم و خداوندا دل های ما را نرم قرار بده، در مقابل موعظه های خودت و اولیایت دل های ما را تسلیم پذیر قرار بده.

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در سخنرانی روز 13ماه مبارک رمضان در مسجد جامع گلشن گرگان اظهار کرد: مخفی زندگی کردن حضرت ولی عصر(عج) از لوازم مسئولیت امام است، مسئولیتی که برعهده آن حضرت گذاشته شده چیزی نیست که در هر زمانی انجام شود بلکه باید زمان مناسب آن کار برسد.

وی افزود: وقتی هنوز زمان آن فرا نرسیده پس باید چه کار کند؟ اگر وجود علنی می شد سلاطین جور به دنبال ایشان بودند تا ایشان را بکشند پس چاره ای نبود تا در خفا باشد، به همین دلیل ولادت آن حضرت هم مخفیانه صورت گرفت و بعد از ولادت هم آشکارا نبود برای کسی و در جوامع حضور نداشت، بعد از ولادت هم سعی بر این بوده ایشان را مخفی نگه دارند فقط برخی افرادی که صد در صد مطمئن بودند از ولادت امام (عج) باخبر بودند.

امام جمعه گرگان اظهار کرد: احمد بن اسحاق قمی از بزرگان قم بودو امام جواد (ع) و امام هادی (ع)و امام عسگری (ع)را زیارت کرده بود و جزو اصحاب این سه امام بود، کمال الدین شیخ صدوق از قول احمد بن اسحاق نقل می کند که نزد امام عسگری (ع)در سامرا رفتم که آقا را زیارت کنم و سوالی بپرسم که جانشین امام عسگری (ع) بعد از امام یازدهم چه کسی است و چه کسی مسئولیت رهبری را برعهده می گیرند، من محضر ایشان رسیدم و قبل از اینکه سوال بپرسم امام عسگری (ع) پاسخ مرا دادند و گفتند خداوند متعال زمین را هیچگاه بدون حجت باقی نمی گذارد و از زمانی که آدم روی زمین آفریده شده خدا زمین را خالی از حجت نمی کند و به وسیله این حجت روی زمین که خداوند بلاهارا از مردم دفع می کند، از آسمان باران می بارد و برکاتی که وجود دارد از برکات وجود آن حجت خدا برروی زمین است.

وی تصریح کرد: احمد بن اسحاق می گوید من به امام عسگری (ع) گفتم بعد از شما چه کسی امامت را برعهده می گیرد که امام عسگری به سرعت از جایش بلند شد و رفت داخل خانه و با کودکی برگشت، چهره کودک مثل قرص ماه می درخشید و حدود سه ساله بود. امام عسگری (ع) به من گفت احمد بن اسحاق تو پیش ما خیلی گرامی هستی اگر اینگونه نبود بچه ام را به تو نشان نمی دادم این کودک همنام و هم کنیه رسول خداست و مسئولیت دارد که زمین را پر از عدل و داد می کند، همچنین کودک سه ساله زبان باز کرد و گفت «انا بقیه الله فی الارض» و این سلسله خلفاو جانشینان که از حضرت آدم شروع شده است زمین به دلیل وجود محمد و آل محمد آباد است اگر این خلیفه نباشد نظام آفرینش به هم میریزد انتقامی هم که می گیرم از دشمنان خداست. در نهایت امام زمان (عج) می گوید بعد از اینکه به چشمت دیدی از من به دنبال نشانه نباش. 

امام جمعه گرگان اظهار کرد: احمد گفت از محضر امام عسگری بیرون آمدم  ایشان گفت که مثل این کودک مثل خضر است، خیلی خوشحال شدم اما نمی دانستم معنی این حرف چیست؟ روزبعد دوبارع خانه امام عسگری (ع) و رفتم و سلام کردم و گفتم از چه جهت مثل آن هاست؟ امام عسگری (ع) گفت غیبتش طولانی می شود واقعا طولانی می شود.

 وی گفت: در رابطه با امام راحل هم همینگونه بود ایشان اگر زودتر از سال 57 به کشور می آمد چون شرایطش مهیا نبود نمی توانست کاری انجام دهد.

آیت الله نورمفیدی ادامه داد: من تنها چیزی را که شرایط ظهور می دانم شرایط فراهم شده می دانم. غیبت آن قدر طولانی می شود که آن هایی که منتظر امام زمان (عج) هستند رو بر می گردانند، افرادی که عجله می کنند مردم را خراب می کنند و اعتقادات مردم را سست می کنند.

امام صادق (ع) گفت: آن هایی که وقت تعیین می کنند دروغگو هستد . آن هایی هم که عجله می کنند هلاک می شوند آن هایی که تسلیم هستند نجات پیدا می کنند فقط آنهایی که ایمان در دل هایشان سالم است بر می گردند.

وی افزود: یک مسئله ای دیگر مطرح است که اگر نام امام زمان برده شود حرام می شود ، نام اصلی حضرت ولی عصر (عج) محمد است اما در همان زمانی که غیبت صغری شروع شده بود خلفا به دنبال این بودند که امام زمان را بکشند، رویات متعددی وجود دارد که اسم حضرت مهدی (عج) را نباید در مجالس گفت چرا که دشمن به دنبال نابودی ایشان است.

امام جمعه گرگان گفت: در روایتی شیخ طوسی نقل می کند که از طرف امام زمان (عج) نامه ای خطاب به محمد بن عثمان از طرف آمد، معمولا سوالی از طرف نواب مطرح می شد و پاسخی از امام زمان (عج) دریافت می شد اما اینبار سوالی پرسیده نشده بود و امام در این نامه گفته بود آن هایی که از اسم سوال می پرسند یا سکوت و بهشت، اگر حرف بزنید آتش جهنم است و دهن ها باید مهر وموم شود خود امام زمان می گوید اگر اسم برده شود پخش می شود و اگر مکان را پیدا کنند.

وی تصریح کرد: اکثر علمای بزرگ دین معتقدند در آن زمان به دلیل وجود شرایط طبیعی بوده که اسمی از ایشان برده نشده اما الان شرایط تغییر کرده است و ایرادی ندارد.

امام جمعه گرگان گفت: خلاصه مسئله غیبت این است که یک این امر یک ضرورت بوده و غیر از این نمی شد تا شرایط و زمینه ها برای ظهور امام زمان آماده شود.

یکی از چیزهایی که نسبت به آن عنایت شده است، مسئله گریه کردن به درگاه الهی است که در احادیث و روایات مطالب بسیاری در این مورد مطرح شده است.دو جور گریه داریم، گریه عشقی و شوقی و گریه خوفی، که هر دو در سیره پیامبر و ائمه (ع)مطرح است.گریه عشقی و شوقی از روی عشق و محبت است؛ عاشق و مومن، وقتی را که پشت پرده احساس می کند بین خود و محبوب حجاب وجود دارد  برای اینکه وصل محبوب شود آه جانسوز او از عمق جان بیرون می آید، امام زین العابدین (ع) در مناجات می گوید ما را از آن هایی قرار بده که به وصل تو شاد است.هر کسی به چیزی شاد است یکی به ثروت یکی به قدرت اما امام زین العابدین (ع)می گوید من را از آن دسته قرار بده که به تو شاد است و به درگاه تو ناله عاشقانه دارند و در تمام عمرشان آه و سوز و گداز از روی عشق و محبت بلند می شود .عاشق وقتی خود را در حجاب می بیند از روی عشق و محبت اشک عشق میریزد، این بسیار زیباست اگر انسان بتواند در رابطه با خدای متعال به چنین جایی برسد.در روایات داریم که پیامبر بزرگ اسلام می فرماید شعیب پیامبر از عشق خدا آن قدر اشک ریخت ک نابینا شد و خدا چشمهایش را به اوبرگرداند و به او گفت شعیب چرا انقدر گریه می کنی آیا برای بهشت است یا ترس از آتش جهنم است. شعیب گفت خدایا تو میدانی من برای بهشت وجهنم و این ها گریه نمی کنم، من برای عشق نسبت به تو که در من وجود دارد و وقتی به تو نگاه می کنم فکر نمی کنم با من چه می شود؛ این اشک شوق است اه و سوزو گداز دارد.خدا گفت گوارا باد برتو و  چون به این مقام رسیدی من موسی کلیم الله را به خدمت تو می فرستم تا خدمت تورا کند این بالاترین مرتبه ای است که یک انسان موحد به آن برسد. ماه رمضان و زمان  سحر زمان این چیزهاست، اینکه به در خانه خدا برویم و در حالی که چشمان ما اشک ریزی داشته باشد و بگوییم خداوندا ما را از محبین خودت قرار بده و ما را با این عشق و محبت از دنیا ببر .

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در سخنرانی دوازدهمین روز ماه مبارک رمضان در مسجد جامع گلشن گرگان اظهار کرد: ظهور امام زمان (عج)نیاز به زمان مناسب و شرایط مناسب دارد و تنها کسی هم که می تواند کاری انجام دهد ایشان است.

وی افزود: ایشان در غیبت قرار گرفتند تا جانشن حفظ شود چراکه اگر غائب نمی شدند حتما مثل سایر ائمه(ع) ایشان را می کشتند همانطور که پدرانشان را کشتند.

امام جمعه گرگان گفت: درروایات امده وقتی از علت غیبت سوال پرسیده می شود گفته می شود اگر ایشان می ماند کشته می شد شرایط هم همینگونه تایید می کند، امام هادی و عسگری (ع)را خلفای عباسی به سامرا آوردند علت عمده این کار این بود که شنیده بودند دوازدهمین امام اهل بیت کسی است که بساط ستمگران را زیرو رو خواهند کرد بناراین امام عسگری را به سامرا آوردند و تحت نظارت قرار دادند تا در صورت امکان فرزندشان را بکشند یا خودشان را بکشند.

وی ادامه داد: این نکته ای بود که خود امام عسگری (ع) هم طی نامه ای برای یکی از وکلای خود نوشته بودند که این ها فکر می کنند که اگر مرا بکشند این نسل رامنقطع می شود.

امام جمعه گرگان اظهار کرد: خلفای عباسی مرتب امام عسگری(ع) را زیر نظر داشتند و خانه ایشان را بررسی  و بازرسی می کردند تا ببینند امام عسگری (ع)چنین فرزندی دارد یا نه؟ حتی در زمان بیماری امام عسگری (ع)در خانه ریختند تا ببینند طفل هست یا نه؟

وی اظهار کرد: عده ای از مردم قم آمده بودند سامرا و می خواستند نزد امام عسگری (ع)بروند، آنها نمی دانستند که ایشان از دنیا رفته اند، خلفای عباسی فکر می کردند این افراد از فوت امام عسگری (ع)خبر دارند و آمده اند فرزند ایشان را ببینند مجددا به دستور معتمد ریختند در خانه امام عسگری بازرسی کردند ببینند می توانند فرزند ایشان را پیدا کنند یا نه، در چنین شرایطی اگر امام زمان(عج) غایب نمی شدند کشته می شدند.

آیت الله نورمفیدی تصریح کرد:  برخی ممکن است بپرسند خوب اگر امام زمان (عج)شهید می شد چه اتفاقی رخ می داد؟ جوابش این بود به غیر از امام زمان (عج)کسی نمی توانست این مسئولیت سنگین را به انجام برساند و این امر دست خداست.

 وی تصریح کرد: میلاد امام زمان (عج)از قبل از ولادت حضرت ولی عصر دائم بر کتمان بوده وحتی برای اینکه کسی از ولادت حضرت ولی عصر با خبر نشود این ولادت امام زمان (عج)مخفیانه رخ داد.

امام جمعه گرگان با اشاره به روایتی در رابطه تولد امام زمان (عج)گفت:  مرحوم شیخ طوسی در کتاب «غیبت» خود از قول فردی نقل کرده که من دوستی داشتم به نام احمد بن بلال بن داوود که از دشمنان اهل بیت (ع)بود، هر وقت مرا می دید می گفت خبری دارم اگر بشنوی خوشحال می شوی تااینکه روزی او را دیدم از او پرسیدم خبر خوشت چیست؟ گفت خانه ما در سامرا نزدیک خانه حسن بن علی ابن رضاست، من روزی از ماموریت برگشتم به خانه ام در سامرا دیدم همه فوت شده اند تنها پیرزنی که مرا بزرگ کرده بود باقی مانده، چند روز نزدش بودم و موقع خداحافظی به عنوان مسخره گفتم می خوام به کربلا بروم به زیارت امام حسین (ع)، این پیرزن گفت اینگونه سخن نگو و چیزی برای من نقل کرد، گفت دوسال بعد از رفتن تو دیدم شخصی در خواب آمد به من گفت الان به دنبالت می آیند یکی از همسایگانت نیازی دارد  به دنبال تو می آید همراه او برو، توجه نکردم و خوابیدم؛ برای دوم دیدم همان شخص گفت به دنبالت می آیند نترس و برو، برای بار سوم هم خواب دیدم که به دنبالم آمد اند، از خواب بیدار شدم صدای در زدن می آمد در را باز کردم دیدم همان شخص است، گفت یکی از همسایگان شما نیازی پیدا کردند آیا می آیید، گفتم آری سر من را پوشاندند، من رفتم و وارد خانه ای شدم احساس کردم آشناست دیدم گوشه خانه پرده ای آویزان کردند و فردی هم آنجا نشسته بود، وقتی وارد شدم دیدم خانمی در حال زایمان است و خانمی هم پشت سر او نشسته است که هی نوازشش می کند، من شروع کردم به کارهای لازم که دیدم پسری متولد شد، سرم را بلند کردم که بگویم پسری متولد شداما به من گفتند آهسته با صدای بلند اعلام نکن، این پسر که امام زمان (عج)بود متولد شد و من را دوباره برگرداندن به خانه ام.

وی اظهار کرد: مسئله غیبت ولی عصر یک امر ضروری و لازم است و یکی از وظایف سخت امام عسگری (ع)این بود که این آقازاده را حفاظت کند که مبادا این دشمنان که به دنبالش هستند او را بکشند از مسئولیت های امام عسگری (ع)حفظ ایشان بوده است.

امام جمعه گرگان گفت: فردی از شیعیان اهل بیت (ع)و از دوستان امام عسگری (ع)بود گفت من کنیزی داشتم که بردم به محضر امام عسگری(ع) تا خدمتی و کاری انجام دهد بعد از اینکه ایشان از دنیا رفت جعفر کذاب به دنبال چیزهایی بود که اوضاع و احوال را بر هم ریخت و این کنیز وقتی این طور شد فرار کرد و به خانه صاحبش برگشت وقتی آمد او قضیه ای نقل کرده است و شاهد صحنه ولادت بوده است، این کنیز گفته بعد از ولادت عمودی از نور از این اقا زاده به سمت آسمان می درخشید.

وی تصریح کرد: عموم مردم از این وضعیت اطلاعی نداشتند مگر افرادی که صد در صد از ماجرا مطلع بودند و آن هم برای اینکه بعدها گفته شود که چنین اتفاقی رخ داده است.

 آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در سخنرانی روز یازدهم  ماه مبارک رمضان در مسجد جامع گلشن گرگان اظهار کرد: در رابطه با غیبت حضرت ولی عصر(عج) و اینکه قرن های متمدی است که از نظرها پنهان است و زندگی مخفی دارد صحبت کردیم و گفتیم مسئله غیبت از لوازم مسئولیت ایشان است و در تعبیر روایات این بود که چاره ای جز این نیست.

وی گفت: در پاسخ به این سوال که این غیبت چرا باید اتفاق بیفتد؟ باید گفت ایشان مسئولین سنگینی دارد و می خواهد حکومت جهانی تشکیل دهد و جهان را زیر پرچم اسلام در بیاورد، این کار ساده ای نیست حتما باید زمینه ها و شرایطش فراهم شود.

امام جمعه گرگان اظهار کرد: تنها کسی که می تواند این کار را انجام دهد ایشان است این ذخیره باید باقی بماند تادر زمانش بتواند بیاید و کارش را انجام دهد، مسئولیت سنگینی بر عهده آن حضرت است و کسی هم جز او نمی تواند این کار را انجام دهد.

وی افزود: مسئولیت سنگین آن حضرت، از اول پیدایش حضرت آدم و پیغمبر و...  بوده است چرا که خدا به دنبال جامعه ای صالح بوده تا امنیت و عدالت و انصاف و همه این ها در جامعه برقرار شود و دل های مردم به هم نزدیک شود، این کار ساده ای نیست و باید از راه های معمول انجام شود.

امام جمعه گرگان گفت: پیامبران معجزه داشتند اما آن برای اثبات نبوتشان بود، مسئله ظهوربنا نیست با معجزه درست شود، ائمه و انبیای ما مورد ظلم و ستم قرار گرفتند پیامبر 83 جنگ طی 10الی 11 سال داشتند و اذیت های زیادی او را کردند ، برای اینکه از راه های معمولی باید به این نتیجه برسد و با معجزه قرار نیست درست شود، این چنین کاری بر عهده امام زمان (عج) است و باید از طرق معمولی نه معجزه به نتیجه برسد.

وی اظهار کرد: ابومسلم خراسانی زمانی که بساط بنی امیه در حال به هم خوردن بود و بنی عباس با شعار در اختیار گذاشتن حکومت به ائمه در حال پیشرفت بود، نامه ای به امام صادق (ع) نوشت و گفت ما به دنبال این هستیم که بساط بنی امیه را برچینیم و مردم را از این ها جدا کنیم و حکومت را دراختیار اهل بیت بگذاریم و تنها کسی که این شایستگی را دارد من حاضرم بیعت کنید و از شما هم عبور نمی کنم این نامه به دست امام صادق رسید، امام صادق فرمود نه تو از آن مردانی هستی که من به تو تکیه کنم و نه زمان، زمان من است ،دقیقا امام صادق (ع)پیش بینی می کرد آن هایی که مسلط می شوند بنی عباس هستند و اوضاع را به اختیار می گیرند.

امام جمعه گرگان گفت: بعضی از اصحاب امام صادق (ع)نزد ایشان نشسته بودند نامه ابومسلم به دست امام صادق (ع)رسید امام فرمود این نامه جواب ندارد شاگردان متعجب شدند که جواب نمی دهد امام صادق(ع) گفت برای اینکه هر چیزی زمانی دارد آن حکومتی که هنوز موقع زوالش نیامده کندن کوه آسان تر از اینکه دولتی را که وقت زمان آن نرسیده از جا کنده شود امام صادق (ع)دقیق آینده را می دانست که بنی عباس تحت دفاع از اهل بیت(ع) پیش آمده بود اما بدتر از بنی امیه می کردند.

وی ادامه داد: مسئولیت امام زمان (عج)کار بسیار مهمی است چراکه ایشان می خواهد حکومت جهانی را بر اساس دین و راه خدا تشکیل دهد.

امام جمعه گرگان گفت: اگر قرار بود مسئله حکومت جهانی و ظهور با معجزه درست شودامام عسگری (ع)این کار را می کردیا  دیگر ائمه این کار را می کردند. بهترین مثال در این زمینه امام راحل است ایشان در سال 42 قیام خود را شروع کرد اما چون زمینه فراهم نبود 15 سال تبعید شدند چون زمان آماده نشده بود اما زمانی که در سال 57 از پاریس به ایران بیایند خیلی ها می گفتند نرو اما امام گفت الان زمان آن رسیده است و من باید برم.

وی افزود: خیلی ها جرات نکردند با امام به ایران بیایند چون می ترسیدند هواپیما را منفجر کنند انشالله خداوند روح حضرت امام را با ارواح طیبه شهدا محشور کند.

آیت الله نورمفیدی اظهار کرد: در پاسخ به این سوال که چرا ایشان بیاید؟ مگر فقط همین یک نفر می تواند کاری انجام دهد؟ باید گفت بله فقط همین یک نفر می تواند و خداوند این انتخاب را کرده است پس مسئولیت بسیار سنگینی که در اختیار دارد و تنها کسی که می تواند این کار را کند بزرگ مرد عالم بشریت است.

وی گفت: معلوم می شود امام زمان (عج) از خیلی از جهات برتر هستند و این چیزی است که همه ائمه هم به آن اعتراف دارند.

امام جمعه گرگان گفت: امیرالمومنین می فرماید ای وای من چقدر مشتاقم که او را ببینم  و امام زین العابدین (ع)می گوید خدا دیدار امام زمان را نصیب من کن و من را از پیروان او قرار بده و من را از آن هایی قرار بده که به کار او راضی هستم.

وی ادامه داد: در روایتی شیخ طوسی می گوید چند نفری نزد امام صادق (ع)رفته اند دیده اند ایشان روی زمین نشسته و مثل ابر بهار اشک می ریخت و می گفت آقای من غیبت تو خواب را از چشم من ربوده، بستر را بر من تنگ کرده است وآرامش را از من گرفته است و این مصیبت من همیشگی است، این چند نفر با خود می گویند ما فکر کردیم چه شده که امام صادق(ع) اینگونه اشک می ریزد ، امام می گوید من امروز کتاب جفر را می خواندم و در غیبت امام زمان و مشکلاتی که برای مردم پیش می آید غم و غصه ها بر من مستولی شد و این غم ها بود که مرا به اشک و اه وا داشت.

امام جمعه گرگان گفت: در برخی روایات دیگر آمده امام زمان  (عج)افضل دیگر ائمه است.وی اظهار کرد: اعتقاد به ولی عصر باید اعتقاد عمیق قلبی باشد و سطحی و ظاهری نباشد.