مقدمه: جامعه اسلامی و زنان مسلمان نباید تحت تأثیر تبلیغات شیطانی دیگران قرار گیرند و باید با حجاب خود نشان بدهند که آن فرهنگ و تفکر غلط را قبول نداریم و امتیاز زن به دانش و ایمان و عمل صالح و خدمت‌گزاری به جامعه و جهاد در راه خداست نه زیبایی‌های ظاهری و بی‌حجابی.

خطبه اول: آیت الله نورمفیدی در ابتدای خطبه اول، خطبه 185 نهج‌البلاغه امیرالمومنین (ع) را قرائت کرد و به تفسیر آن پرداخت و گفت:

وَ لَوْ فَكَّرْتَ فِي مَجَارِي أَكْلِهَا وَ فِي عُلْوِهَا وَ سُفْلِهَا وَ مَا فِي الْجَوْفِ مِنْ شَرَاسِيفِ بَطْنِهَا وَ مَا فِي الرَّأْسِ مِنْ عَيْنِهَا وَ أُذُنِهَا لَقَضَيْتَ مِنْ خَلْقِهَا عَجَباً وَ لَقِيتَ مِنْ وَصْفِهَا تَعَباً فَتَعَالَى الَّذِي أَقَامَهَا عَلَى قَوَائِمِهَا وَ بَنَاهَا عَلَى دَعَائِمِهَا لَمْ يَشْرَكْهُ فِي فِطْرَتِهَا فَاطِرٌ وَ لَمْ يُعِنْهُ عَلَى خَلْقِهَا قَادِرٌ:

اگر در مجارى خوراك او در بالا و زير و درون تن و اضلاع شكمش و چشمى و گوشى كه بر سر او نهاده شده بنگرى و تفکر کنی، از آفرينش او در شگفت خواهى شد. و در توصيف آن به رنج خواهى افتاد. پس بزرگ است، خداوندى كه مورچه را بر روى دست و پاهايش برپاى داشت و بر ستون‌هاى بدنش قرار داد. در آفريدن آن هيچ آفريننده‌اى با او شريك نبود و توانمندى ياريش ننموده است.

کلمات نورانی امیرالمؤمنین (ع) است. انشاء الله خداوند به همه ما توفیق دهد، با عمق جانمان با دلمان و با عقلمان گوش بدهیم و انشاء الله تحت نورانیت این کلمات هدایت و راهنمایی شویم. در خطبه‌های قبل عرض کردم که امیرالمومنین برای این‌که ما را به خدا نزدیک کند و درس خداشناسی بدهد، آفرینش مورچه را که حیوانی بسیار کوچک است مطرح کرده و برای ما بیان می‌کند.

اگر فکر خود را به کار بیندازید درباره مجاری خوردن این مورچه، حلقوم و مری و معده و روده‌ها و بعد هم قوه دافعه که دفع می‌شود. امیرالمومنین می‌فرماید این موجود کوچک همان مجاری اکل را دارد. امام (ع) اینجا برای اینکه ما را خداشناس کند، این مصنوعات خداوند را تبیین و شرح می‌دهد. در ادامه می‌گوید به بالا و پایین مورچه نگاه کنید و به ظرافت آفرینشش. شراسیف؛ دنده‌های نرم اطراف شکم است که حضرت به آن اشاره می‌کند که در آفرینش مورچه چقدر ظریف است. سر مورچه شاید به‌سختی دیده شود اما خداوند در آن چشم و شاخک و ... قرار داده است. به وسیله شاخک‌ها با هم ارتباط برقرار می‌کنند و به یکدیگر پیام می‌دهند. اگر در این جزئیات آفرینش دقت کنید شگفت‌زده می‌شوید که خداوند همان چیزهایی که در حیوان‌های بزرگ مثل فیل و کرگدن و ... قرار داده همه آنها به شکلی کوچک یا به شکلی دیگر در وجود این حیوان کوچک قرار داده شده است. آیا همه دانشمندان جهان جمع شوند می‌توانند چنین چیزی را بیافرینند با همه این دقت‌ها؟! جالب است در این رابطه در عبارات قبلی امیرالمؤنین (ع) جمله‌ای دارد که دانه‌ها را که به لانه می‌برد در آنجا آماده و مهیا می‌کند در جایگاه خودش برای استفاده در آینده در زمستان و سرما. از کجا این را آموخته که اگر دانه گندم به همین شکلی که هست برود در لانه و روی خاک ممکن است سبز بشود و دیگر به درد غذای مورچه نمی‌خورد، چه‌کار می‌کند این حیوان ریز؟ دانه گندم را نصف می‌کند وقتی آنجا می‌برد آماده می‌کند. برای اینکه سبز نشود آن را نصف می‌کند و دانه گندم وقتی نصف شود دیگر سبز نمی‌شود. در میان این دانه‌ها تخم گشنیز نصف هم شود سبز می‌شود اما تخم گشنیز را که می‌برد آنجا، چهار قسمت می‌کند تا سبز نشود و در این صورت است که سبز نمی‌شود. اگر ران ملخی را مورچه‌ای گرفته و می‌خواهد ببرد داخل لانه و زورش نمی‌رسد، تعاون می‌کنند و مورچه‌ها و با هم آن را به داخل لانه می‌برند. پس تعجب می‌کنید اگر به این فکر کنید و نمی‌توانید و به رنج می‌افتید اگر خواسته باشید این را توصیف کنید به سادگی نمی‌شود. موریس مترلینگ شاید سال‌ها روی آفرینش مورچه مطالعه کرده و نتایج تحقیقاتش را به نام مورچگان نوشته و آنجا توضیحاتی داده و تازه نتوانسته به همه عوالم مورچه دست پیدا کند. هرچه هم تحقیق کنند نمی‌توانند بفهمند که مورچه حرف می‌زند و تکلم دارد. علم بشر به این نمی‌رسد اما قرآن وقتی داستان حضرت سلیمان و سپاهیانش را نقل می‌کند.

حَتَّى إِذَا أَتَوْا عَلَى وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ يَا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ(نمل/18):

تا آنگاه كه به وادى مورچگان رسيدند مورچه‏ اى [به زبان خويش] گفت اى مورچگان به خانه‌هايتان داخل شويد مبادا سليمان و سپاهيانش نديده و ندانسته شما را پايمال كنند.

مورچه‌ای دادش بلند می‌شود که آی مورچه‌ها بروید داخل لانه‌هایتان که سلیمان با لشکرش دارند می‌آیند که اگر به خانه‌هایتان نروید زیر سم سپاهیان سلیمان له می‌شوید. به حضرت سلیمان هم توهین نمی‌کند می‌گوید غافل‌اند، متوجه میستند که شما زیر دست و پایشان هستید که اگر بدانند شما را آسیب نمی‌زنند.

بعد امیرالمؤمنین می‌فرماید: فَتَعَالَى الَّذِي أَقَامَهَا عَلَى قَوَائِمِهَا وَ بَنَاهَا عَلَى دَعَائِمِهَا ؛ خدای متعال بزرگ و بلند مرتبه است که این حیوان را بر روی پاهایش استوار کرده است و دَعَائِم، ستون است و می‌فرماید که خداوند متعال ساختمان بدن این حیوان را بر آن ستون‌ها که پاهایش است بنا کرده است. لَمْ يَشْرَكْهُ فِي فِطْرَتِهَا فَاطِرٌ ؛ و خداوند هیچ شریکی هم در آفرینش این مورچه نداشته است. وَ لَمْ يُعِنْهُ عَلَى خَلْقِهَا قَادِرٌ: هیچ قادر و قدرتمندی هم نبوده که خدای متعال را کمک کند. پس خداوند متعال خدای یگانه و وحید است. بشر هم خلق می‌کند اما خلق بشر تفاوت دارد. بشر ترکیب می‌کند چیزهای مختلف را جمع می‌کند و چیز جدید را درست می‌کند. از مخلوقات خدا کمک می‌گیریم و کنار هم جمع می‌کنیم مثلاً ماشین را درست می‌کنیم. این از عدم چیزی را به‌وجود نمی‌آورد و فقط ترکیب می‌کند. خلقت خدا از عدم به وجود است است از نیستی به هستی است.

انشاء الله خداوند متعال به همه ما توفیق دهد این کلمات امیرالمؤمنین را از صمیم دل گوش کنیم انشاء الله به خدا نزدیک‌تر شویم، خداشناس‌تر شویم. خدا به دلمان بنشیند که اگر به دل بنشیند اثر می‌کند اما اگر خدا به دل ننشیند اثر نمی‌کند.

خطبه دوم:

آیت الله نورمفیدی در خطبه دوم گفت:

امروز روز جمعه 21 تیرماه است. در چنین روزی در سال 1314 یعنی حدود 80 سال قبل، حادثه‌ای در کشور و در کنار مرقد حضرت ثامن‌الحجج(ع) در مسجد گوهرشاد اتفاق افتاد. رضا خان وقتی حجاب را ممنوع کرد، ملت مسلمان ایران، علماء و مردم با کشف حجاب مخالفت کردند. در مسجد گوهرشاد مردم بر علیه کشف حجاب اجتماع کرده بودند که مأموران دژخیم رضا خانی ریختند آنجا و مسجد را حمام خون کردند. حادثه، حادثه بزرگی بود، چرا که حجاب از نظر اسلام و قرآن، مسئله خیلی مهمی است. امروز خیلی تهمت‌ها و افتراها مطرح می‌شود ولی حدأقل نکته‌ای را می‌توانم اشاره کنم که تجربه این کار است. چه شد؟ این کشف حجاب در جامعه بشری چه بازدهی داشته است؟ اگر واقعاً دقت کنیم و منصفانه بخواهیم بگوییم، شخصیت زن را به‌طور کلی از این راه له و لگدکوب کردند. متأسفانه امروز در جوامع امتیاز زن شده است به‌اصطلاح مسائل ظاهری و اینها. آیا واقعاً این به شخصیت زن توهین نیست که زن فکر کند که امتیازش در ظاهر و بدن و جسم اوست و در اینکه خودش را هرچه بیشتر در ظاهر مطرح کند! این بدترین توهین به مقام زن است. یکی از معانی حجاب این است که شخصیت زن به این نیست. آیات شریفه قرآنی را ببینید آنچه که برای مرد امتیاز است برای زن هم امتیاز است. اگر علم برای مرد امتیاز است برای زن هم امتیاز است، اگر ایمان برای هردوست و اگر جهاد در راه خدا برای هر دوست. اصلاً امتیاز انسان برای این چیزها نیست. مگر ما تابلو هستیم؟! امتیاز انسان به چیزهایی است که دیگر است و مرد و زن هم در آن برابرند. ادیان، اسلام و قرآن این را نشان می‌دهد که زن و مرد فرق نمی‌کند و آنچه برای یکی امتیاز است برای دیگری هم امتیاز است. اما آنها که حجاب را کنار گذاشتند برای این بود که شخصیت زن به اینجا منتهی شود که امتیاز زن به زیبایی ظاهری و این حرف‌ها باشد. حجاب از ضروریات و مسلمات دین ماست و بنابرین مقتضی است که جامعه اسلامی و زنان مسلمان تحت تأثیر تبلیغات شیطانی دیگران قرار نگیرند و با حجاب نشان بدهند که آن فرهنگ و تفکر غلط را قبول نداریم و امتیاز زن به دانش و ایمان و عمل صالح و خدمت‌گزاری به جامعه و جهاد در راه خداست. امیدواریم این فرهنگ اسلامی انشاء الله در جامعه ما به‌طور کلی رعایت شود.

روز یکشنبه روز 11 ذی‌القعده روز ولادت ثامن‌الحجج، علی‌بن موسی‌الرضا (ع) است. انشاء الله خداوند توفیق دهد، اگر می‌توانیم در جوار مرقد نورانی حضرت ثامن الحجج مشرف باشیم و اگر نه از راه دور و از عمق دل و جانمان، ارتباط معنوی با حضرت رضا (ع) برقرار کنیم. به تعبیر مقام معظم رهبری اگر خواسته باشیم در یک جمله امام رضا را معرفی کنیم این است که امام رضا (ع) مبارز خستگی‌ناپذیر دردوران امامت. در حالی‌که ممکن است بعضی‌ها فکر کنند که چه مبارزه‌ای؟! امام رضا که رفت و در دربار مستقر شد، نبردی نداشت! نه، اصلاً سبک زندگی امام رضا (ع) در دوران امامت خود، بیان سبک زندگی اسلامی در مقابل آن سبکی بود که حاکمان جور و ظلم به‌وجود آورده بودند و این خودش بزرگ‌ترین مبارزه بود. از نظر رفتار، اخلاق، منش و سبک زندگی، به شکلی بود که هرکه نگاه می‌کرد به زندگی امام رضا (ع) و از آن طرف به زندگی مأمون یا هارون نگاه می‌کرد کاملاً روشن بود و می‌فهمید که خیلی با هم متفاوت‌اند. در تمام دوران امامتش یکی از کارهای بسیار مهم همه امامان ما، مخصوصاً امام رضا (ع) این بود که نشان بدهند اینها که اینها درست کرده‌اند، اسلامی نیست. همین هم دشمن جان امام رضا (ع) شد. معمولا در دربارهایی که زندگی می‌کردند توده‌های مردم جایی نداشتند و کسی آنها را راه نمی‌داد به آنجا که با آنها همنشین شود اما امام رضا(ع) در تمام مسیر و در وقتی هم که به دربار رفت، گفت همه بیایند کنار سفره بنشینند. حتی غلام و برده‌ها را کنار خود می‌نشاند. این یعنی مبارزه. بعضی‌ها هم تحمل نکردند و بعضی هم دوستانه از منظر ایراد گفتند که درست نیست با اینها همسفره شوید. حضرت فرمودند خدای ما و پدر و مادر ما و پیغمبر ما یکی نیست و فردای قیامت هم در نزد خدا به عمل نگاه می‌کنند نه چیز دیگری، این یعنی مبارزه و درگیری. در زمینه‌های دیگر هم مبارزه کرد. انشاء الله امیدواریم، خداوند متعال، کشور ما و ملت ما را در جوار امام رضا (ع) از خطرهایی که در نظر گرفتند دشمنان ما و می‌خواهند به ملت ایران لطمه بزنند و این چیزها را از ما بگیرند، انشاء الله تیرشان به سنگ بخورد و ملت ایران در پیروی از اهل بیت عصمت و طهارت در این مسیر محکم بایستد تا انشاء الله به نتیجه نهایی برسد.

چند مسئله هم هست که اشاره اجمالی بکنم. چهار، پنج سال است مسائلی را در یمن برای مردم مسلمان به‌وجود آوردند. حملات عربستان سعودی که به یمن شروع شد، شاید همه فکر می‌کردند که کشور فقیر و بیچاره یمن در مقابل این‌همه پول و سلاح و امکاناتی که عربستان سعودی دارد و پشتیبانی آمریکا و دیگران، می‌خواهند چه کار کنند؟! چهار، پنج سال است این تجاوز ادامه پیدا کرده و حالا معلوم شده که نه، همه‌چیز با پول و اسلحه و جایگاه‌های بین‌المللی و ... نیست. بالاخره چیزهای دیگری هم کارگر است و خوب هم کارگر است و اکنون به جایی رسیده است که متحد اصلی عربستان که امارات است حالا دیگر یواش‌یواش خود را از این صحنه خارج می‌کند. این نشانه پیروزی یمن است. متحد اصلی عربستان، می‌گوید که می‌خواهم نیروهایم را از یمن خارج کنم و شروع به خروج کرده است. چرا؟ چون هرچه کرده‌اند دیگر به جایی نرسیدند. سالی 16 میلیارد دلار امارات در یمن خرج کرده است، خدا لعنتشان کند. اگر این مبلغ را صرف امور کشورهای اسلامی می‌کردند چقدر می‌توانست خوب باشد. بالأخره، انصار الله و ارتش یمن، بعضی از جاهای عربستان را کوبیدند و آنها وحشت کردند که اگر این کار را با امارات شروع کند این کارها را، با یک موشک همه اقتصادش به‌هم می‌ریزد. امارات هم ترسیده و ترس برادر مرگ است. اختلافاتی هم بین عربستان و امارات پیش آمده است. می‌دانید که در جهنم همیشه اختلاف است و این زندگی‌ها جهنمی است. می‌خواهم بگویم، ایستادگی و مقاومت ملت‌ها در برابر هر قدرتی که باشد، نتیجه می‌دهد. آمریکا، بیست سال در ویتنام از زمین و هوا کوبید و تا توانست این مردم بی‌گناه را کشت اما بعد از بیست سال، دست از پا درازتر عقب نشست و رفت. این را بدانیم که ملت ایران هم اگر در برابر این فشارهایی که دارند بر ما وارد کنند، در مقطع تاریخی مهمی قرار داریم، خدایی‌نکرده اگر منفعل شویم، مسلط می‌شوند و آن وقت هر کاری دلشان بخواهد می‌کنند اما اگر بایستیم در مقابل این فشارها که البته درگیری و مشکلات دارد، آن وقت پیروز می‌شویم. امیدواریم که بخاطر مقاومت ملت ایران و شهدای وارسته‌ای که در راه این انقلاب جان خود را فدا کردند و به احترام خون شهیدان و عنایت حضرت حق و پشتیبانی ذاتیه و دعای امام زمان (عج) این مرحله بتوانیم پشت سر بگذاریم، همان‌طور که هشت سال جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشتیم. قطعاً راه همین است.

در مسئله بیرون رفتن آمریکا از برجام هم کوتاه بگویم که ما به‌هیچ‌وجه تخلف نکردیم. آن تعهد و قرارداد بین‌المللی را که هفت کشور همه امضاء کردند ما متعهد بودیم. آمریکایی‌ها خارج شدند، اروپایی‌ها هم آمدند وسط و هی وعده دادند اما وعده‌هایی که دادند آن‌ها هم متأسفانه عمل نکردند. حالا از آمریکا می‌ترسیدند اینقدر منفعل بودند اینهمه کشور که قاره‌ای هستند. وعده‌هایی دادند که عملی نکردند، بیش از یک سال صبر کردیم و دیدیم که همه‌اش حرف است. پس چه کار می‌کردیم؟! این را به هر عاقلی عرضه می‌کردیم به ما می‌گفت حق با شماست. با زورگویی که در همه دنیا زورگویی می‌کند چه باید می‌کردیم؟! این را خود مفاد برجام هم اجازه می‌داد، برخی تعهدات را گفتیم عمل نمی‌کنیم. برای اینکه اینها سر عقل بیایند و عملاً و درست به میدان بیایند نه اینکه هی حرف بزنند ما را بخواهند سرگردان کنند. امیدواریم که اینجا هم ایستادگی و مقاومت اینها را حدأقل اروپایی‌ها را سر عقل بیاورد که با ملتی مثل ایران این‌طور عمل نکنند و واقعاً به میدان بیایند و عمل کنند به وعده‌هایی که می‌دهند.

امیدوارم خداوند متعال، کشور ما، ملت ما و نظام ما را انشاء الله در همه مقاطع و خطراتی که ممکن است برای ما پیش بیاید انشاء الله کشور ما را نجات دهد.

آیت الله نورمفیدی، در پایان، خود و دیگران را به رعایت تقوای الهی دعوت کردند.