مقدمه: مهم‌ترین وظیفه‌ای که در این مقطع زمانی بر عهده قوه قضائیه است، مبارزه با مفاسد اقتصادی به معنای عام آن است.

خطبه اول: آیت الله نورمفیدی در ابتدای خطبه اول، خطبه 185 نهج‌البلاغه امیرالمومنین (ع) را قرائت کرد و به تفسیر آن پرداخت و گفت:

وَ لَوْ فَكَّرُوا فِي عَظِيمِ اَلْقُدْرَةِ وَ جَسِيمِ اَلنِّعْمَةِ لَرَجَعُوا إِلَى اَلطَّرِيقِ وَ خَافُوا عَذَابَ اَلْحَرِيقِ وَ لَكِنِ اَلْقُلُوبُ عَلِيلَةٌ وَ اَلْبَصَائِرُ مَدْخُولَةٌ أَ لاَ يَنْظُرُونَ إِلَى صَغِيرِ مَا خَلَقَ كَيْفَ أَحْكَمَ خَلْقَهُ وَ أَتْقَنَ تَرْكِيبَهُ وَ فَلَقَ لَهُ اَلسَّمْعَ وَ اَلْبَصَرَ وَ سَوَّى لَهُ اَلْعَظْمَ وَ اَلْبَشَرَ:

اگر در قدرت عظيم و نعمت بزرگ [خدا] بينديشند، بي گمان به راه [راست] باز آيند و از عذاب سوزان بترسند. اما دل‌ها بيمار است و ديدگان [بصيرت] عيبناك. زیبایی خلقت مورچه، آيا به مخلوق كوچك خدا نمى‏نگرند كه چگونه آفرينش آن را محکم و متوازن آفریده، و گوش و چشم براى آن پديد آورده، و استخوان و پوست متناسب خلق كرده است؟

در ابتدای این خطبه همان‌طور که در خطبه‌های قبل عرض کردم، حضرت در مورد توحید و خداشناسی که ید والایی هم دارد برای معرفی و شناساندن خدا، مطالبی را مطرح فرمودند و بعد هم درباره خاتم انبیاء محمد مصطفی (ص). در این جملاتی که امروز برای شما خواندم، دنباله مسائل خداشناسی است. بالاخره ما باید به خدا نزدیک شویم، خدا را بشناسیم و خدا فقط در ذهن‌های ما نباشد و بیاید در دل‌های ما هم بنشیند. راهش چیست؟ حضرت اشاره به مسئله تفکر می‌کند که اگر انسان‌ها تفکر کنند که امتیاز انسان بر موجودات دیگر همین تفکر است. تفکر، سبک و سنگین کردن، عقل را به‌کار انداختن و فکر کردن است که امتیاز ما انسان‌هاست. حیوانات که فکر ندارند و ملائکه هم راه و روش‌شان مشخص است، این انسان است که بر سر دو راهی‌ها، حیرت‌ها و ... قرار می‌گیرد و با تفکر راه را انتخاب می‌کند. خداوند متعال در آیات شریفه قرآنیه درباره اولوالاباب می‌فرماید:

يَتَفَکَّرُونَ‌ فِي‌ خَلْقِ‌ السَّمَاوَاتِ‌ وَ الْأَرْضِ‌(آل عمران/191):

در اسرار آفرینش آسمان‌ها و زمین می‌اندیشند.

در مورد خلقت آسمان‌ها و زمین فکر می‌کنند و بر اثر تفکر به این نتیجه می‌رسند که:

رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا(آل عمران/191):

[و از عمق قلب همراه با زبان می‌گویند:] پروردگارا! این [جهان با عظمت] را بیهوده نیافریدی.

خدایا! این عالم و این آسمان‌ها و کرات و کهکشان‌هایی که هر کدام از آنها میلیاردها ستاره در آنها وجود دارد، خدایا این عالم با‌عظمت را تو بیهوده نیافریدی.

سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ(آل عمران/191):

تو از هر عیب و نقصی منزّه و پاکی؛ پس ما را از عذاب آتش نگاهدار.

تفکر، انسان را به خدا نزدیک می‌کند.

پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید:

تفکّر ساعة خیر من عبادة سبعین سنه:

یک ساعت فکر کردن، ارزشش از عبادت هفتاد سال بیشتر است.

اگر انسان ساعتی بنشیند فکر کند، مسائلی را که حول و حوش خود می‌بیند را سبک و سنگین کند از هفتاد سال عبادت ارزشش بیشتر است.

امیرالمؤمنین (ع) برای اینکه به خدایی که معرفی کرده و شناسانده نزدیک‌تر شویم، می‌گوید:

وَ لَوْ فَكَّرُوا فِي عَظِيمِ اَلْقُدْرَةِ:

اگر در قدرت عظيم و نعمت بزرگ [خدا] بينديشند

در این قدرت عظیم خداوند متعال که چه‌ها آفریده! از آن ذره بگیر تا عظمت کهکشان‌ها. مولانا می‌گوید:

دل هر ذره را که بشکافی

آفتابیش در نهان بینی

همان وضعی که منظومه شمسی دارد، در دل ذره هم وجود دارد. چه قدرت و عظمتی است این؟! باید در این‌ها فکر کنیم. فکر ما همه‌اش نباید دنبال سود و زیان دنیا باشد. در مسائل دنیا و زندگی و معیشت هم باید فکر کرد اما این نباشد که تمام همّ و غمّ ما خلاصه شود در این که این مسائل دنیایی را چه کنیم. بنابرین در مورد دنیا هم فکر کنیم اما فکر ما فقط منحصر به مسائل دنیا نباشد و در مورد این مسائلی که امیرالمؤمنین به آنها اشاره فرمودند که اساس تفکر در آن است هم توجه کنیم.

وَ لَوْ فَكَّرُوا فِي عَظِيمِ اَلْقُدْرَةِ وَ جَسِيمِ اَلنِّعْمَةِ؛ تفکر در اینجا لازم است، اهمیت نعمت‌هایی که خداوند در اختیار ما گذاشته، چقدر مرتب و منظم است و هرج و مرج وجود ندارد و همه‌چیز با هم جور است و همه‌چیز با هم می‌خواند.

لَرَجَعُوا إِلَى اَلطَّرِيقِ: بي گمان به راه [راست] باز آيند، اگر هم از راه منحرف شده باشند به راه باز می‌گردند در اثر تفکر.

وَ خَافُوا عَذَابَ اَلْحَرِيقِ: و از عذاب سوزان بترسند. از عذاب آتش جهنم خوف پیدا می‌کنند.

وَ لَكِنِ اَلْقُلُوبُ عَلِيلَةٌ: . اما دل‌ها بيمار است اینجا گویا امیرالمؤمنین تأسف می‌خورد که این دل و مغزی که انسان به ما داده است که تفکرهایی چنین هم داشته باشیم اما اگر دل، گرفتار همیشه هوای نفس باشد، دیگر به این فکرها نمی‌افتد. آنها که تمام فکرشان جمع کردن اموال دنیاست دیگر به این حرف‌ها و فکرها نمی‌رسند. دل‌های آنان علیل و بیمار شده است و وَ اَلْبَصَائِرُ مَدْخُولَةٌ: و ديدگان [بصيرت] عيبناك شده است. چشم‌های بصیرت معیوب شده و اشکال اینجاست. خدا فکر را داده که در وهله اول به این‌ها فکر کنیم. البته نه کسی دنیایش را برای آخرت کنار بگذارد و نه کسی آخرتش را برای دنیا کنار بگذارد هر دو را باید داشت اما اصلی آنی است که فکر کنیم برای اینکه به کجا داریم می‌رویم، هدف کجاست و مقصد و مبداء کجاست که انشاء الله امیدوارم خداوند متعال به همه ما این توفیق را عنایت کند که راه را گم نکنیم، از جاده مستقیم منحرف نشویم. مصداق این جمله امیرالمؤمنین (ع) نشویم که اَلْقُلُوبُ عَلِيلَةٌ وَ اَلْبَصَائِرُ مَدْخُولَةٌ.

خطبه دوم: آیت الله نورمفیدی در خطبه دوم گفت: امروز روز هفتم تیر است. یادتان هست که در سال 60، در هفتم تیر، حادثه‌ای در کشور اتفاق افتاد و جمع کثیری از مسئولین این کشور که در رأس همه آنها، آیت‌الله دکتر بهشتی(ره) بودند همه در آن حادثه به شهادت رسیدند. واقعاً شهید بهشتی از آن شخصیت‌های ارزشمند این انقلاب بود. وقتی که به شهادت رسید واقعاً جای خالی آن شهید بزرگوار محسوس بود. به تعبیر حضرت امام (ره)، شهادت بهشتی در مقابل مظلومیتی که این شخصیت گرفتار بود، هیچ است. شهادت مرحوم شهید بهشتی مصیبت خیلی بزرگی بود ولی امام می‌فرمایند، مظلومیت او خیلی بیشتر از این مهم بود. امیدواریم خداوند متعال این سید بزرگوار و همه آنهایی که در حاده 7 تیر به شهادت رسیدند، در اعلی درجات بهشت محشور بگرداند.

امروز روز قوه قضائیه هم هست. در هفته عدالت قرار داریم. قوه قضائیه در اندیشه مقام معظم رهبری همان‌طور که چند روز پیش هم بیان کردند، جایگاه ویژه دارد. مسئولیت بسیار مهمی بر عهده این قوه است و آن مسئله احقاق حق و ابطال باطل است. رسول گرامی اسلام فرمودند:

لن تُقَدّسَ أُمة لا يُؤْخَذ للضعيف فيها حقّه من القوىّ غيرمُتَتَعْتِعٍ:

هيچ امتي مقدس و منزه نيست مگر اين كه ضعيف، بتواند حق خود را در آن جامعه از ظالم بدون لكنت و ترس بگيرد.

هیچ جامعه‌ای به تقدس نمی‌رسد اگر ضعیف نتواند حق خود را از قوی بدون لکنت زبان بگیرد. قوه قضائیه چنین ملجاء و مرجعی است که ضعفا و کسانی که کسی را ندارند، بتوانند حتی اگر در مقابل یک قوی قرار گرفتند بدون لکنت زبان و هراس، حق خود را بگیرند. اهمیت قوه قضائیه همین جاست. احقاق حق و ابطال باطل؛ اصلش همین است و باقی فرع است. اگر می‌گوییم مبارزه با مفاسد، قطعاً در همین اصل کلی قرار می‌گیرد. آن هم بخشی از احقاق حق و ابطال باطل است. امروز شاید مهم‌ترین وظیفه‌ای که در این مقطع زمانی بر عهده قوه قضائیه است همین‌جاست؛ مبارزه با مفاسد اقتصادی به معنای عام آن. برای این که دشمن هم و غم خود را گذاشته که از همین ناحیه ما را فلج کند. یک‌عده هم در این شرایط در پی سودجویی هستند. حالا هر که می‌خواهد باشد، دارد آب به آسیاب دشمن می‌ریزند. در شرایطی که دشمن با تمام وجود به مبارزه با نظام اسلامی ما آمده است با مسائل اقتصادی و با تحریم‌ها. یک‌عده هم این وضعیت را فرصتی برای خود دانسته‌اند و دارند تاخت و تاز می‌کنند. البته مبارزه با فساد مختص قوه قضائیه نیست، دولت و مجلس هم در این رابطه مسئولیت دارند. اما آنکه می‌تواند گلوی مفسدان اقتصادی را بگیرد، قوه قضائیه است. انتظار است، قوه قضائیه و مجلس و دولت همه وارد این عرصه شوند و این مشکلات اقتصادی و این گرانی را مهار کنند. ماشینی که پارسال 50 میلیون تومان قیمت داشته حالا شده است 120 میلیون تومان. آیا این فقط همان نوسانات ارز است یا چیز دیگری هم در این میان موثر است؟! بی‌حساب قیمت‌ها بالا و پایین می‌شود.

گرانی برای مردم مشکل درست کرده است. این بار سنگینی بر دوش مردم است. توده‌های مردم این مشکل را با تمام وجود لمس می‌کنند. نکته‌ای که رهبر انقلاب اشاره کردند این بود که قوه قضائیه باید معتمد مردم باشد. مردم وقتی مراجعه می‌کنند به قوه قضائیه خیالان جمع باشد که حقشان از بین نمی‌رود. مقام معظم رهبری تأکید کردند، یکی از جاهایی که قوه قضائیه سخت با آن مبارزه کند، فساد داخلی است. اکثر قضات بحمدالله سالم و خدمت‌گزاران‌اند اما اگر یک قاضی هم خراب باشد، همان یک، کار را خراب می‌کند. اگر خدایی‌نکرده قاضی فاسد باشد، ... الحمدلله در شرایط جدید مخصوصاً یا آمدن رئیس جدید قوه قضائیه و وعده‌هایی دادند امیدواریم عملی شود و مردم ببینند و حس کنند و آن اعتمادی که مردم باید داشته باشند همین‌جاهاست. ما هم از قضات متدین، متشرع و دلسوز صمیمانه تشکر می‌کنیم از آنها که تلاش می‌کنند احقاق حق کنند و ابطال باطل مردم هم تشکر می‌کنند.

فردا روز 25 شوال، روز شهادت امام جعفر صادق (ع) است. این امام همام در شرایطی منصب امامت را پذیرفتند که تحولاتی در جامعه اسلامی داشت به‌وجود می‌آمد. بنی‌امیه داشتند ساقط می‌شدند و گروه دیگری داشتند از آن موقعیت استفاده می‌کردند که بر سر کار بیایند. یکی از برنامه‌هایی که امام صادق (ع) داشتند، مدرسه او بود. مدرسه امام صادق (ع) و شاگردانی که امام تربیت کردند، حال 3 یا 4 هزار نفر بودند، یک درس ساده حوزوی نبود، بلکه درس جهت‌دار بود. دنبال هدفی بود. لذا با فقهای دیگر کار نداشتند چون آنها درس‌هایشان معمولی بود و جهت‌دار نبود و خافای جور و حکومت‌های وقت با درس و مدرسه امام صادق (ع) برای همین مشکل داشتند. پیش از انقلاب هم رژیم با برخی منبری‌ها کاری نداشت، برای اینکه حرف‌ها و منبرهایشان جهت نداشت. اما با اصل منبر رفتن بعضی‌ها مسئله داشت چون منبرها و حرف‌هایی که می‌زدند همه در جهتی بود که مأموران می‌فهمیدند که این منبر با منبر دیگری فرق می‌کند؛ طعنه و نیش زبان داشت و این معلوم بود. برخی را ممنوع‌امنبر و حبس می‌کردند. درس امام صادق (ع) درس ساده‌ای که در مدارس علمی تدریس می‌شود نبود و فراتر بود و اهدافی را دنبال می‌کرد که یکی از آن اهداف مسئله امامت و رهبری جامعه بود. چون رهبری به‌گونه دیگری شده بود و آن‌قدر منحرف شده بود که نوبت به یزید هم رسید بود. یزید شراب‌خوار میمون‌باز سگ‌باز شده بود امیرالمؤمنین و خلیفه مسلمانان. این شدیدترین انحراف بود. یک از این مروانیان آمده بود در حالت مستی نماز صبح را چهار رکعت خوانده بود، به او اعتراض کرده بودند گفته بود اگر می‌خواهید بیشتر بخوانم. بدترین انحراف اینجا بود. امام صادق (ع) در مبحث امامت، بحث‌های فراوان دارد. جلوی امام صادق(ع) و مدرسه‌اش می‌ایستادند و بهانه‌تراشی می‌کردند. همه علاقه‌مندان اهل بیت در مراسمی که برای شهادت این امام همام برگزار می‌شود شرکت کنند.

بحث بعدی، کنفرانس منامه در بحرین است که می‌خواهند چه‌کار کنند به این اصطلاح معامله قرن را. می‌خواهند در باغ سبز نشان بدهند و از طرف دیگر پدر فلسطینی‌ها را دربیاورند. هفتاد سال است کشته و مجروح دادند و ویرانی‌ها دیدند و مقاومت کردند. اکنون فلسطینی‌ها در زندگی خود گرفتاری دارند و آنها این مسائل را بهانه قرار دادند که بیایید ما مشکلات شما را حل می‌کنیم و در غزه و کرانه باختری سرمایه‌گذاری می‌کنیم، هر جا فلسطینی هست می‌آییم شغل ایجاد می‌کنیم، کارخانه می‌زنیم اما شما دست از مقاومت بردارید. زمینه را برای اینکه معامله قرن را پیاده کنند دیده‌اند و از راه گرفتاری مردم وارد شوند و بعد اهداف ملت فلسطین را به‌طور کلی از بین ببرند، دیگر کشور فلسطینی باقی نماند و به‌قول خودشان یک فلسطین جدید ایجاد شود و تمام فلسطینی‌هایی که در سراسر دنیا آواره شده‌اند دیگر حق ندارند برگردند. هر جا هستند در هر کشوری برای انها شغل درست می‌کنیم اما دیگر این فلسطین جدید، حق ندارد ارتش داشته باشد و همه باید خلع سلاح بشوند و فقط می‌توانند یک پلیس داخلی برای خود داشته باشند. این پول را هم قرار شده عربستان سعودی و امارات بدهند نه آمریکا. دیگر چه‌کار با آرمان‌های فلسطین دارید بیایید زندگی‌تان را بکنید! قدس هم باید در اختیار اسرائیل باشد. خلاصه معامله قرن این است. البته فلسطینی‌ها هیچ‌کدام در نشست منامه شرکت نکردند، نه حماس و نه دولت خودگردان محمود عباس، هیچ‌کس. تمام جهان اسلام و مسلمانان آگاه هم با این مسئله مخالفت کردند. صحنه‌گردان قضیه هم عربستان سعودی و امارات‌اند و بحرین را هم انتخاب کردند چون کشوری است که به‌حساب نمی‌آید. برای اولین‌بار رژیم غاصب قدس با 30 خبرنگار وارد منامه شد و در این اجلاسیه شرکت کردند و شاید اولین‌بار است که چنین اجلاسیه‌ای بین اعراب که خاک بر سرشان و اسرائیل در بحرین اتفاق افتاد. یقیناً همان‌طور که همه برنامه‌های قبلی اینها به نتیجه نرسیده، قطعاً این هم به نتیجه نخواهد رسید. این جنینی است که مرده به‌دنیا آمده است.

پنجشنبه که اول ماه ذی‌قعده است، روز ولادت شفیعه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه (س) است که این ولادت را به محضر مقدس حضرت ولی‌عصر و همه دوست‌داران و اردتمندان اهل بیت تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم و امید داریم که آن حضرت، شفیعه ما در قیامت باشد.

انشاء الله در فردای قیامت حضرت فاطمه معصومه (س) دست همه ما را بگیرد و انشاء الله همه شما اهل بهشت باشید.

آیت الله نورمفیدی، در پایان، خود و دیگران را به رعایت تقوای الهی دعوت کردند.