مقدمه: مقام معظم رهبری در طول 30 سال اخیر نشان دادند خلف صالحی برای امام راحل هستند و در صحنه‌های مختلف این مدت 30 ساله، این کشتی طوفان‎زده را به نحو احسن هدایت و فرماندهی کردند.

خطبه اول:

آیت الله نورمفیدی در ابتدای خطبه اول، دعای امام صادق (ع) در دهه آخر ماه مبارک رمضان را قرائت کرد و به تفسیر آن پرداخت و گفت:

اللّهم ادّ عنّا حقّ ما مضی من شهر رمضان و اغفر لنا تقصیرنا فیه و تسلّمه منّا مقبولا و لا تواخذنا باسرافنا علی انفسنا و اجعلنا من المرحومین و لا تجعلنا من المحرومین:

خدایا ما نتوانستیم حق ماه رمضان را ادا کنیم، تو از جانب ما این کار را انجام بده و تقصیرهای ما را در این ماه رمضان بر ما ببخش. آنچه کردیم قابل قبول نمی‌دانیم، اما تو با بزرگواری خودت اینها را از ما بپذیر ما به خودمان ظلم کردیم، این موقعیتی که تو فراهم کردی را تباه کردیم و از دست دادیم، ولی ما را مواخذه نکن. ما را از کسانی قرار بده که در این ماه مشمول رحمت تو شده‌اند و از کسانی قرارمان نده که محروم و خسارت‌زده این ماه را ترک می‌کنند.

امام صادق (ع) این دعا را در پایان نمازهای واجب و مستحب خود می‌خواندند. همان‌طور که به ما تحویل دادی به تو برمی‌گردانیم این ماه را ولی از ما قبول کن. از این جمله دریافت می‌شود که ماه رمضان بر گردن همه ما حق دارد. نکته جالبی است چرا که ماهی بود که برای ما رحمت و برکت و مغفرت آورد؛ با کوله‌باری از برکات معنوی خدا به سوی ما آمد؛ مهمان ما بود و امروز روز بیست‌وپنجم ماه مبارک رمضان است و نزدیک تحویل دادن این ماهیم، لذا امام صادق (ع) با توجه به این نمته این دعا را در این دهه آخر ماه مبارک رمضان مطرح می‌فرمودند. این تکالیف شرعیه، ضمن اینکه تکلیفی بر گردن ما هستند، اما حقی هم بر ما دارند. به قول مرحوم شهید مطهری، هر تکلیفی همراهش حقی است و هر حقی به همراه خود تکلیفی دارد. به دنبال بحث‌هایی که در ماه مبارک رمضان، درباره اهمیت ارتباط با خدا داشتیم. در این یک ماه خدمت شما عزیزان عرض کردم که یکی از فلسفه‌های ماه مبارک رمضان، تقویت ارتباط ما انسان‌ها با خداست؛ از مهم‌ترین چیزهایی که این ارتباط را محکم می‌کند نماز است. نماز هم بر گردن ما حق دارد همان‌طور که ماه رمضان بر گردن ماه حق دارد. نماز و حق نماز بر گردن همه ما در «رساله الحقوق» امام سجاد (ع) به این شکل آمده است؛

حق الصلاة أن تعلم أنها وفادة إلى الله عز وجل وأنت فيها قائم بين يدي الله فإذا علمت ذلك قمت مقام العبد الذليل الحقير الراغب الراهب الراجي الخائف المستكين المتضرع، المعظم لمن كان بين يديه بالسكون والوقا، وتقبل عليها بقلبك وتقيمها بحدودها وحقوقها:

و اما حق نماز اين است كه بدانى نماز ورود بدرگاه خدا است و تو در نماز برابر خدا مي‌ايستى و چون بدين عقيده ‌مند باشى شايسته است كه چون بنده ذليل در نماز بايستى كه راغب و راهب و خائف و اميدوار و گدا و زارى كن است و آنچه كه برابرش ايستاده به وسيله آرامى و سربه‌زيرى و خشوع اعضاء و فروتنى تعظيم مي‌كند و از دل به‌خوبى با او راز مي‌گويد و مي‌خواهد كه گردن او را از زير بار خطاها كه تو را فرا گرفتند و گناهانى كه به پرتگاه نابوديت كشاند آزاد كند، و لا قوة الا باللَّه.

نماز وفود بر خداست یعنی رفتن به‌سوی خدا، وارد شدن بر خدا، در محفل انس پروردگار رفتن. این روح و جان نماز است.

حق نماز این است که بدانی به سوی خدا رفتی در برابر خداوند ایستاده‌ای، اگر این را بدانی، حقیقت نماز را دریافته‌ای. در این صورت متوجه خواهی شد که چگونه باید در مقابل خداوند قرار بگیری. مثل عبدی ذلیل در مقابل مولای کریم در نمازمان به جان و روح و لبّ نماز باید عنایت داشت. عباد بن تغلب می‌گوید به امام صادق (ع) گفتم آقا من جدّ شما زین‌العابدین (ع) را دیدم که وقتی برای نماز آماده می‌شد، غَشِيَ لَونَهُ لَونٌ آخَرُ؛ رنگ چهره‌اش عوض می‌شد؛ چرا امام این‌گونه می‌شد؟ امام فرمود:

والله ان علی بن الحسین کان یعرف الذی یقوم بین یدیه:

به خدا قسم، علی بن الحسین (ع) کسی را که برای او نماز می‌کرد، می‌شناخت.

برای این بود که علی‌بن حسین (ع) می‌دانست که در برابر که می‌ایستد، این‌جور منغلب می‌شد و به یک معنا خشوع معنوی پیدا می‌کرد. اینها درس‌هایی است که باید از محافل و مجالس معنوی‌مان بیاموزیم. اصلاً لب و مغز دین ما اینهاست و این سیره و روش همه ائمه ما بوده است. موسی بن جعفر (ع) در زندان عبادت‌ها و نمازهایی خالصانه داشت؛ در زندان ربیع که بود، هارون گاهی می‌آمد و بالای پشت بامی می‌نشست و نگاه می‌کرد که امام در زندان چه می‌کند. روزی به ربیع گفت که من هرچه نگاه می‌کنم فقط پارچه‌ای می‌بینم که وسط زندان افتاده است. ربیع گفت: این پارچه نیست، این موسی بن جعفر است، وقتی خورشید بالا می‌آید، به سجده می‌رود و تا ظهر این سجده طولانی می‌شود. امام (ع) سجده‌هایی چنین داشت. هارون گفت: واقعاً از رهبان بنی هاشم است. ربیع می‌گوید گفتم: تو که می‌دانی از رهبان بنی‌هاشم است، چرا به زندانش افکنده‌ای؟! در جواب من گفت: لابد من ذلك؛ برای این‌که چاره‌ای ندارم. همین را گفت.

داستان امام حسین (ع) را شنیده‌اید که وسط معرکه در ظهر عاشورا. ابوثمامه صیداوی، یکی از اصحابش خدمت سیدالشهدا آمد و گفت: گویا ظهر شده است آمده‌ام نمازی دیگر پشت شما بخوانم. حضرت دعایش کرد که در این معرکه به یاد نماز افتادی و فرمود:

ذَكَّرْتَ الصَّلاةَ، جَعَلَكَ اللّهُ مِنَ الْمُصَلِّينَ الذّاكِرينَ! نَعَمْ، هذا أَوَّلُ وَقْتِها:

نماز را به يادآوردى، خداوند تو را از نمازگزاران قرار دهد. آرى، اكنون وقت فضيلت نماز است.

امام حسین ایستاد و در میان آن معرکه نماز را بپا داشت.

این نماز ستون دین ماست؛ پایه و اساس است. این ستون اگر برپا باشد، دین ما هم می‌ماند، هم دین خودمان و هم دین جامعه‌مان. مخصوصاً به نسل جوان عرض می‌کنم، عزیزان، به نمازتان توجه ویژه داشته باشید که اصل و اساس است. امام صادق (ع) در روز وفات خود، نزدیکانش را جمع کرد و در لحظات آخر عمرش فقط یک جمله فرمود؛

إِنَّ شَفَاعَتَنَا لَا تَنَالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلَاةِ:

شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمارد نمی‌رسد.

نه اینکه نماز نمی‌خوانند بلکه نماز را سبک می‌شمارند. به نمازتان اهمیت بدهید. این وسیله ارتباط با خداوند را محکم بچسبید.

أَوَّل ما يُحَاسَبُ بهِ العبدُ يومَ القيامةِ الصلاة:

اولین چیزی که از بندگان در روز قیامت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، نماز است.

نمازتان را با حضور قلب، همان‌طور که امام زین‌العابدین فرمودند بخوانید. دل وقتی که به سوی خداوند پرواز کند، همه‌چیز درست می‌شود.

 

خطبه دوم:

آیت الله نورمفیدی در خطبه دوم گفت:

امروز روز قدس است. روز قدس روز بسیار بزرگی است. امروز برای همه امت اسلامی و بنیانگذار روز قدس، حضرت امام رضوان الله تعالی روز خوبی است.

امام راحل قبل از نهضت انقلاب از روزی که رژیم اشغالگر قدس تشکیل شد، در تفکر سیاسی حضرت امام، به‌عنوان یک خطر برای امت اسلامی مطرح بود. امام، گاه و بی‌گاه در نامه‌ها و خطابات خود، از اسرائیل به عنوان یکی از خطرات مهم دنیای اسلام نام می‌برد و مهرماه سال 1357 و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از اسرائیل به‎عنوان غده سرطانی یاد کردند که برای همه جهان اسلامی و مصالح جهانی خطرناک است. هنوز یک سال از عمر انقلاب اسلامی نگذشته بود که امام راحل در اقدامی زیبا آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس انتخاب و نام‌گذاری کردند. امروز می‌بینیم که در این روز، موجی در همه جهان ایجاد می‌شود که هدف امام (ره) هم همین بود که مسئله فلسطین از یک مسئله قومی و منطقه‌ای خارج شود و همه امت اسلامی خود را موظف بدانند در این مبارزه وارد شوند. امام بزرگوار تکیه‌اش بر مسائل قرآنی بود که مسجد الاقصی قبله اول مسلمانان است و پیامبر بعد از این‌که به مدینه آمد تا دو سال، قبله مسلمانان مسجد الاقصی بود، مسجد الاقصی، سکوی عروج رسول خدا به آسمان بود.

سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ(اسراء/2):

منزه است آن خدایی که بنده خود را شبی، از مسجدالحرام به مسجدالاقصی که گرداگردش را برکت داده‌ایم سیر داد، تا بعضی از آیات خود را به او بنماییم ، هرآینه او شنوا و بیناست.

خدا بنده‌اش را از مسجد الحرام به مسجدالاقصی برد تا آیات خود را به او نشان بدهد. پس هم قبله اول مسلمانان است و هم سکوی عروج رسول خدا به آسمان است و مسلمانان نمی‌توانند ار مسجد الاقصی دست بردارند و به آن پشت کنند. می‌بینیم بذری که امام پاشیده است امروز درخت باروری شده است. دشمنان انقلاب اسلامی، از روز جهانی قدس احساس خطر می‌کنند، مخصوصاً که امسال به تعبیر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) معنای دیگری هم پیدا کرده است و آن طرح معامله قرن است که در واقع، خیانت قرن است آنها می‌خواهند فلسطین را از بین ببرند، هویتش را بگیرند، منتها از راه باغ سبز نشان دادن پیشرفت اقتصادی. مسجد الاقصی فقط مال فلسطینی‌ها نیست، مال همه مسلمین است، معراج‌گاه مسلمین بوده است، دست کشیدن از آن، یعنی بی‌اعتنایی به پیامبر خدا (ص). نابود کردن آرمان همه مسلمانان از راه باغ سبز نشان دادن به فلسطینی‌هاست. می‌گویند اقتصادتان را درست می‌کنیم؛ کارخانه می‌سازیم و اشتغال‌تان را سامان می‌دهیم، چه‌کار به بیت‌المقدس دارید؟! درست عکس آنچه که با ایران می‌کنند. در ایران تحریم را تحمیل کردند برای اینکه ما را ناچار کنند، عزت و استقلال و هویت خود را از دست بدهیم و برای فلسطینی‌ها می‌خواهند اقتصادشان را رونق دهند تا از بیت‌المقدس دست بکشند. متأسفانه این خائنان عرب، این خیانتکاران به آرمان امت اسلامی دارند خیانت می‌کنند. پادشاه سعودی همین چند وقت قبل، هشتاد میلیون دلار به نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل کمک کرد برای انتخابات پارلمانی آنجا تا انتخابات به نفع نتانیاهو تمام شود. مسلمانان چرا اینها را تحمل می‌کنند؟! لبّ این معامله قرن این است که همه فلسطینی‌ها را ازآنان بگیرند و در نوار غزه و کرانه باختری، دولتی نیم‌بند درست کنند، دولتی که ارتش نباید داشته باشد و حماس باید خلع سلاح بشود و آوارگان حق بازگشت به فلسطین را ندارند. امسال که اینها این طرح را مطرح کرده‌اند، راهپیمایی روز قدس با توجه به این مسأله اهمیت دوچندان پیدا کرده است. قطعاً این حضور گسترده شما مردم به‌عنوان یک جهاد مقدس امیدواریم که تأثیر خود را بگذارد. قطعاً فشارهای مردمی کار دشمن را سخت می‎کند و هر چه حضور گسترده‎تر باشد عرصه بر دشمنان تنگ‎تر خواهد شد. خصوصیت راهپیمایی امسال روز قدس مبارزه با خیانت بزرگ نه معامله قرن بود و ملت ایران امروز با حضور پرشور و گسترده خود بار دیگر نشان دادند همیشه در صحنه حضور دارند.

روز دوشنبه، 13 خرداد، عصر عاشورا امام آمد در مدرسه فیضیه و آن سخنرانی خیلی مهم را انجام داد و دو روز بعد امام را دستگیر کردند. در آن سخنرانی حمله امام (ره) به اسرائیل و آمریکا و شخص شاه بود. مبارزه امام با اسرائیل چیز جدیدی نبود، حتی قبل از شروع نهضت انقلاب. از همان روزهای شکل‌گیری اسرائیل غاصب، امام بر علیه این غده سرطانی افشاگری‌اش را آغاز کرد.

روز 14 خرداد سالروز ارتحال حضرت امام (ره) است که در سال 68 اتفاق افتاد. روزی است که رهبری مقام معظم رهبری در مجلس خبرگان که بنده هم حضور داشته پایه‌گذاری شد. معظم‎له در طول 30 سال اخیر نشان دادند خلف صالحی برای آن سلف صالح، امام راحل هستند. من آن روز شاهد بودم که ایشان زیربار نمی‌رفت و قبول نمی‌کرد اما وقتی که مجلس خبرگان این رأی را دادند، خیلی قرص و محکم و استوار وارد میدان شد و در صحنه‌های مختلف این مدت 30 ساله، این کشتی طوفان‎زده را به نحو احسن هدایت و فرماندهی کردند و ما امروز نمی‌خواهم بگویم مشکلات نداریم اما به جاهای بسیار خوبی رسیده‌ایم. اگر کسی واقعاً منصفانه نگاه کند، موفقیت‌های زیادی را می‌بیند که نصیب ما و نظام و کشور ما شده است. موسی (ع) وقتی آمد بنی‌اسرائیل گفتند تو نیامده بودی ما درد سر داشتیم حالا هم که آمده‌ای دردسر داریم. دردسر قبل از آمدن موسی و بعد از آمدن موسی خیلی فرق دارد. دردسر قبل از آمدن موسی، ذلت بود، دردسر ذلت‌بار بود، بردگی و بدبختی و بیچارگی بود اما دردسری که بعد از آمدن موسی بنی‌اسرائیل پیدا کردند، به‌خاطر این بود که عزت پیدا کرده بودند، استقلال پیدا کرده بودند؛ معلوم است که فرعون تحمل نمی‌کند. قبل از موسی همه سربه‌زیر بودند بعد از آمدن موسی، سربلند شده بودند. قضیه ما هم همین‌طور است، خیلی فرق می‌کند با آن دردسری که در زمان رژیم شاهنشاهی داشتیم و با دردسری که الان برای ما درست کردند و درست می‌کنند. به‌هرحال، مقام معظم رهبری در این سی سال در میدان‌های خیلی سخت و جان‌فرسا، حضور رهبری نشان داد که واقعاً رهبر است و شایستگی دارد.

روز چهارشنبه روز 15 خرداد، سالروز دستگیری امام (ره) است، شبانه ریختند منزل امام در قم و امام را بی‌سر و صدا به زندان کردند و مردم ورامین قیام کردند و خیلی هم کشته داند. 15 خرداد، به تعبیر حضرت امام (ره) سکوی پرش انقلاب بود و این روز همیشه باید بزرگ شمرده شود و فراموش نشود.

چهارشنبه روز عید فطر است، انشاء الله نمازهای عید فطرمان به‌خاطر این خصوصیتی که روز قدس داشت، مبارزه با خیانت بزرگ، نه معامله قرن، بلکه خیانت قرن، انشاء الله حضور گسترده خواهیم داشت و اعلام خواهیم کرد که آمریکا با تمام مشکلاتی که می‌خواهی برای ما ایجاد کنی ما در میدان حاضر خواهیم بود.

در روایات داریم که در روز عید فطر حرکت کنید تا جایزه‌هایتان را بگیرید؛

ایها المومنون اغدوا الی جوائزکم:

ای مومنان به سوی جایزه‌هایتان بشتابید.

عید فطر یک هدیه الهی است که خداوند به مسلمانان عنایت فرمود، قدر این هدیه را بدانید.

خداوندا، این آخرین جمعه ماه مبارک رمضان است، عبادات ما، روزه‌های ما، مناجات، تلاوت قرآن و ... همه اینها را به بهترین‌وجه از ما قبول بفرما.

خدایا ما را در صراط بندگی خودت، محکم و استوار تا دم مردن حفظمان کن.

خدایا دام‌های شیطانی؛ شیاطین جن و انس، مخصوصاً نسل جوان ما را از افتادن در این دام‌ها حفظ کن.

خدایا آمریکایی‌ها می‌خواهند، با تحریم‌های اقتصادی وادار به تسلیم کنند، اینجا وظیفه همه مسئولان است که مسائل دیگر را کنار بگذارند و مشکلات اقتصادی را حل کنند.

باید تلاش کنیم رونق تولید در کشور شکل بگیرد و همه باید برای تحقق این مهم کمک کنیم. تنها چیزی که می‌تواند بیکاری نسل جوان را حل کند، حتی گرانی را حل کند، رونق تولید است. تولیدگران وارد میدان شوند و همه‌اش هم نباید به فکر سود خود باشند. برای توسعه و پیشرفت کشور همه تلاش کنند تا از این مرحله عبور کنیم. انتظار ما این است که اجناس ایرانی بازارهای جهانی را هم در اختیار بگیرد، بنابرین هم کمیت و هم کیفیت تولید باید بهبود پیدا کند تا جوانان ما از بیکاری در بیایند. اگر بنا باشد که ما اینهمه واردات داشته باشیم معنایش این است که به آن کارگری که در چین و آلمان کار می‌کند، کمک کنیم اما کارگر خودمان در کشور بیکار باشد.

آیت الله نورمفیدی، در پایان، خود و دیگران را به رعایت تقوای الهی دعوت کردند.