سخنان آیت الله نورمفیدی در روز پنجم ماه مبارک رمضان در مسجد جامع گلشن گرگان : در مباحثی که مربوط به حضرت ولی عصر مطرح است یک بحث، بحث رجعت است، رجعت یعنی عده ای وقتی حضرت مهدی (عج) ظهور می کند از گذشتگان دوباره زنده می شوند و به دنیا برمی گردند و با حضرت ولی عصر (عج)  همراهی می کنند، در اصطلاح شیعه رجعت به  بازگشت عده ای بعد از مردن گفته می شود. مسئله اختلافی است ، لکن بین امامیه و شیعه اجماعی است همه بزرگان شیعه و امامیه مسئله رجعت را مطرح کرده اند و تایید کرده اند.

از علمای متقدمین، از شیخ صدوق گرفته،شیخ مفید،سید مرتضی، علم الهدی و شیخ طوسی که از بزرگان امامیه و از بزرگان پیروان خاندان پیغمبر (ص)هستند.

شیخ صدوق در کتاب اعتقاداتش می گوید اعتقاد ما این است که مسئله رجعت حق و درست است، شیخ مفید در کتاب خود می فرماید خداوند عده ای از مردگان را به دنیا برمی گرداند با همان قیافه و صورت ها، عده ای عزت پیدا می کنند عده ای ذلت پیدا می کنند و اهل حق بر باطل غلبه پیدا می کنند و این وقتی است که حضرت مهدی (عج) ظهور می کند.

سید مرتضی و سید رضی از شاگردان شیخ مفید هستند معتقدند آنچه که شیعه امامیه به آن عقیده دارند این است که خدای متعال بعد از ظهور حضرت مهدی (عج)عده ای را زنده می کندو برمی گرداند که قبلا از دنیا رفتند.

برای اینکه این ها به ثواب نصرت حضرت ولیعصر (عج) نایل شدند و بیایند و دولت حضرت را ببینند و عده ای از دشمنان هم برمی گردند.

از علمای متاخرین یا معاصرین یکی مرحوم شاه آبادی هستند که استاد امام راحل بود و نکته ای را گفتند که این افراد با بدن مثالی می آیند نه با بدن عنصری.

حضرت امام (ره) می گوید آنچه که مسلم و ضروری مذهب است اصل رجعت است، ضروری مذهب شیعه است ولی در مورد خصوصیات دیگر دلیل نداریم.

امام به عنوان یک عالم بزرگ اسلام شناس می گوید اصل رجعت قطعی و مسلم است اما خصوصیات دیگر دلیل نداریم اینکه می گویند دلیل نداریم غیر از این است که عوام بگویند دلیل نداریم ممکن است دلیل هایی داشته باشیم اما ضعیف که نشود به آن تکیه کرد وقتی ایشان می گوید دلیل نداریم منظور این است یعنی دلیلی که اهل فن به آن تکیه کنند.

امام راحل می گوید از مسلمان مذهب شیعه است که عده ای برمی گردند مرحوم شهید مطهری هم می گوید در میان علمای امامیه نتوانیم یک یا دو نفر را پیدا کنیم که با مسئله رجعت مخالف باشند مسئله رجعت از نظر ما مسلم است آیه ای که می شود به آن استدلال کرد ایه 93 سوره نمل است خدا می فرماید: روزی در آینده می آید که ما از هر امتی عده ای را محشور می کنیم آن هایی که آیات ما را تایید کردند تا همه به هم بپیوندند.

علمای غیر امامیه می گویند این آیه مربوط به روز قیامت است ولی شاید خودتان بتوانید جواب دهید روز قیامت همه محشور می شویم نه عده ای لذا علی بن ابراهیم در تفسیرش از امام صادق (ع)  نقل می کند امام صادق (ع) از حماد سوال می کند مردم در رابطه با این آیه چه می گویند حماد می گوید مردم می گویند این آیه مربوط به روز قیامت است حضرت فرمود روز قیامت همه محشور می شوند این آیه مربوط به روز قیامت نیست مگر خداوند در روز قیامت جمعی را محشور می کند؟ آیه مربوط به قیامت این نیست قرآن شناسان واقعی اهل بیت بودند، سوره کهف آیه 47 مربوط به قیامت است.

ما یک نفر را هم وا نمی گذاریم همه را محشور می کنیم اما این آیه می گوید بعضی ها محشور می کنیم امام صادق (ع)  بر اساس تفسیر علی بن ابراهیم می گوید آیه مربوط به زمان رجعت است.مسئله رجعت بازگشت عده ای از اموات در زمان ظهور حضرت ولی عصر(عج) که از نظر ما مسلم است .

روزی حضیر از شهری عبور می کردند دیدند شهر به صورت کامل ویران شده است با خودش گفت خدا این ها را چگونه زنده می کند خدا برای اینکه به این پیامبر ثابت کند خودش را صد سال می میراند و بعد از 100 سال خدا او را زنده کرد یعنی می شود چرا برخی ها مخالفت می کنند؟ خدا پرسید چند روز اینجا بوده ای؟ حضیر گفت :نیم روز ولی گفت تو صد سال اینجا بوده ای و سپس برای اینکه به او ثابت کند مرکبش را زنده کرد.

 

چرا رجعت مشکل باشد؟ اصحاب کهف چند سال در غار مردند بالای 300 سال ، بالاتر از این ها یکی از معجزات حضرت مسیح این بود ، در قرآن گفته شده مرده ها را با اذن من زنده می کردی ، نقل شده یکی از افرادی که عیسی مسیح زنده کرد پسر نوح بود.

اینکه ما بی دلیل در حالی که قرآن بیان می کند بی دلیل بگوییم امکان ندارد درست نیست، رجعت یکی از مسلمات مذهب شیعه است علمای بزرگ شیعه همه مسئله رجعت را قبول دارند و اجماعی است.

آیات قرآن هم خبر می دهد ممکن است نکته ای باقی بماند و فلسفه این که چرا خدا برخی ها را زنده می کند. سّر رجعت چیست؟  در دوران های گذشته شخصیت های بسیار والا و ارزشمندی وجود داشتند که برای حکومت حق و عدل جوش می زدند مانند مالک اشتر که در جنگ صفین به سراپرده معاویه رسید امیرالمومنین پیام داد برگرد گفت ما رسیدیم ولی حضرت گفت برگرد و مالک هم برگشت. این شخصیت تمام عمرش دنبال حکومت عدل بود دست راست امیرالمونین بود به آرزوی خود نرسید و او را به شهادت رساندند،  این فرد برمی گردد چون به آرزویش نرسید.

آیا احسان خدا اقتضا نمی کند مالک برگردد و حکومت حق و عدل را ببیند؟ این آرزو را در این دنیا ببیند که با همه این حساب ها حق به حق دار رسید.

اگر ما هم چنین آرزوهایی داشته باشیم ممکن است نصیب ما هم شود در دعای عهد داریم خدایا اگر من مردم و نماندم مرا جزو آن هایی قرار بده که برگردم، البته نه با گفتن و نه و با دعا این موضوع درست نمی شود مالک اگر اهل دعا هم بود در میدان عمل تا آخر خط رفت.

پس چرا رجعت نباشد؟ در روایات داریم اولین کسی که در زمان حضرت ولی عصر (عج)  برمی گردد امام حسین (ع)  و از آن طرف یزید است.

نکته دوم که رجعت را حل می کند این است که هر انسانی استعدادهایی دارد استعداد کمالی، آیا پیامبر (ص)به آخرین حد کمال خودش رسید؟ می توان گفت هم رسید و هم نرسید.

پیامبر (ص)فرمود :ما آنگونه که باید و شاید تورا نشناختیم، انسان های معمولی هر کسی حد کمالی دارد آنهایی که به حد نهایی کمال خود نرسیدند فوت شدند یا شهید شدند و به آخرین مرحله کمالی خود نرسیدند آیا حق ندارند که به دنیا برگردند به حق خودشان در این دنیا برسند؟

مثلا جوانی خیلی با استعداد که اگر بماند و تحصیل کند از ابوعلی سینا فراتر می رود اما در تصادف فوت می شود انسان هایی که از نظر بُعد معنوی حد و اندازه ای دارند به حد و اندازه خود نرسیدند مثل مالک آیا نباید به این دنیا بازگردند و حد کمالی خود را کسب کنند؟ باید برایمان جا بیفتد چرا رجعت رخ می دهد.

 فردی نزد حضرت علی (ع)  در رابطه با رجعت سوال پرسید، ایشان گفت رجعت راز مخصوصی است برای ما، البته درست نیست مردم نسبت به این جاهل باشند اما این از آن رازهایی است که علمش نزد خداست.  

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید