مقدمه: مشکلات مردم سیل‌زده گلستان ادامه دارد و نیاز هست که علاوه بر کمک سازمان‌های دولتی، کمک‌های مردمی وارد عرصه شود و دست این مردم را بگیرد.

خطبه اول:

آیت الله نورمفیدی، خطبه اول را با آیه دوم سوره جمعه آغاز کرد.

هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ(جمعه/2)

اوست آن كس كه در ميان بى‏ سوادان فرستاده‏ اى از خودشان برانگيخت تا آيات او را بر آنان بخواند و پاكشان گرداند و كتاب و حكمت بديشان بياموزد و [آنان] قطعا پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند.

چهارشنبه هفته آینده، 27 رجب، سالروز بعثت پیامبر اسلام (ص) است. پیشاپیش این عید بزرگ را به همه مسلمانان عالم و همه بشریت تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. بعثت انبیاء حادثه بسیار بزرگی در تاریخ بشریت است. گاهی انسان فکر می‌کند که اگر این نهضت انبیاء نبود بشریت کارش به کجا می‌رسید؟ در عین حالی که این همه پیامبران آمده‌اند و رفتند، اگرچه این اثر را می‌بیند اما هنوز هم خیلی چیزها در این دنیا می‌بینیم که ربطی با ظهور انبیاء ندارد؛ ظلم‌ها و جنایات و ... . اگر پیامبران نبودند چه می‌شد؟! بعثت همه انبیاء هدف‌هایی داشته است. اولین هدف، توحید است. انبیاء آمده‌اند تا بشریت را از سلطه فرعونیان و طاغوتیان و مستکبران و ذلت‌ها آزاد کنند و همه را بنده خدا کنند.

وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ(نحل/36):

و در حقيقت در ميان هر امتى فرستاده‏ اى برانگيختيم [تا بگويد] خدا را بپرستيد و از طاغوت [=فريبگر] بپرهيزيد.

همه جا انبیاء فرستادیم تا مردم را به بندگی خدا دعوت کنند و از زیر بار طاغوتان و مستکبران رها کنند. این هدف اساسی همه انبیاء است. هدف دیگر، برقراری عدالت است، همه انبیاء امده‌اند که کاری کنند تا مردم خودشان برپادارنده عدالت شوند.

لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ...(حدید/25):

همانا ما پیمبران خود را با ادلّه و معجزات فرستادیم و با ایشان کتاب و میزان عدل نازل کردیم تا مردم به راستی و عدالت گرایند...

پیامبران را با کتاب و میزان فرستادیم تا خود مردم قیام به عدل کنند نه با زور و شمشیر. خودشان عادلانه رفتار کنند.

نکته سوم، رفع اختلاف است.

كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ  وَمَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلَّا الَّذِينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَاللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ (بقره/213):

مردم یک گروه بودند، خدا رسولان را فرستاد که (نیکوکاران را) بشارت دهند و (بدان را) بترسانند، و با آنها کتاب به راستی فرستاد تا در موارد نزاع مردم تنها دین خدا به عدالت حکمفرما باشد؛ و در کتاب حق، اختلاف و شبهه نیفکندند مگر همان گروه که بر آنان کتاب آسمانی آمد، برای تعدی به حقوق یکدیگر، پس خداوند به لطف خود اهل ایمان را از آن ظلمت شبهات و اختلافات به نور حق هدایت فرمود، و خدا هر که را خواهد راه راست بنماید.

مردم در ابتدا هیچ اختلافی با هم نداشتند زندگی‌های بسیطی داشتند هرکس سعی می‌کرد زندگی خودش را اداره کند و به دیگری تجاوز نمی‌کرد. خداوند انبیاء را فرستاد با کتاب و بشارت و انذار. برای اینکه مردم با هم اختلاف پیدا کردند. چون عده‌ای به فکر این افتادند که حق دیگران را بگیرند، اینجا اختلاف افتاد و خداوند انبیاء را فرستاد تا اختلاف‌ها را از میان ببرند.

مسئله بعدی، اخلاق بود. اخلاق مسئله بسیار مهمی است اگر در جامعه اخلاق وجود نداشته باشد، خیلی سخت می‌شود. پیامبر اسلام (ص) خود می‌فرماید؛

 إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ: به راستی که من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده‌ام.

و اصلاً یکی از نکاتی که درباره رسول خدا مطرح است این است که پیامبر با اخلاق و روش و برخوردهایش با مردم توانست مردم را به خود متوجه کند.

فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ(آل عمران/159):

پس به [بركت] رحمت الهى با آنان نرمخو [و پرمهر] شدى و اگر تندخو و سختدل بودى قطعا از پيرامون تو پراكنده مى ‌شدند.

چون دربرابر مردم نرم و ملایم بودی و مردم خیلی راحت با تو تماس داشتند گرد تو جمع شدند، اگر بداخلاق و خشن بودی و برخوردهایت با مردم نامناسب بود، مردم از گردت پراکنده می‌شدند. مسئله اخلاق بسیار مهم است، متأسفانه امروز ما بسیار بسیار با بی‌اخلاقی در جامعه مواجهیم. کسی آمد نزد پیامبر و کمی می‌لرزید، پیامبر (ص) گفت: من که شاه نیستم در سخن گفتن با من اینگونه می‌لرزی، من فرزند آن زنی هستم که در قحطی مکه از گوشت خشکیده بز استفاده می‌کرد. پیامبر خود را پایین آورد تا اضطراب او برطرف شود. امروز تحمل‌ها خیلی کم شده است. یکی از فلسفه‌های نهضت همه انبیاء مخصوصاً خاتم انبیاء، محمد مصطفی (ص) مسائل اخلاقی بوده است. حُسن خلق، تواضع، بخشندگی، نوع‌دوستی، خوش‌بینی نسبت به دیگران و ... پیامبر برای اینها مبعوث شده است. پیامبر آمده است که رذایل را از مردم دور کند. خدای نکرده اگر با این زشتی‌های اخلاقی از دنیا برویم، در برزخ و قیامت و دوزخ همین رذایل اخلاقی ما را رها نمی‌کند و همراه ما خواهد بود. همین‌طور است فضائل اخلاقی که در آن دنیا همراه ما خواهد بود. بخل و حسد و تکبر، مار و عقرب می‌شود، خیال نکنید که خداوند جایی درست کرده که مار و عقرب در آن قرار داده، مار و عقرب همین رذایل اخلاقی است، گُل و بلبل هم همین فضائل اخلاقی است که ما با خود همراه می‌بریم. خدا با کسی دشمن نیست و همه بندگانش را دوست می‌دارد اما کسی که سم می‌خورد، سم خاصیتش نابودی است نمی‌شود گفت خداوند دوستش نداشته که سم خورده است. بد اخلاقی، گناه و معصیت سم است. باید سعی کنیم در تمام عمر از این رذایل که سم است پرهیز کنیم. انشاء الله.

 

خطبه دوم:

آیت الله نورمفیدی در خطبه دوم گفت:

استان ما هنوز هم در ابتدای سال جدید گرفتار سیل است و مشکلاتی که از این ناحیه برای استان ما درست شده، واقعاً اگر کسی نرود و از نزدیک نبیند چه بر سر استان ما آمده است، شاید اهمیت موضوع برایش روشن نشود. من دیروز خودم رفتم گمیشان تا در مجلس ترحیم عزیزانی که در حادثه وارونه شدن قایق از میان ما رفتند شرکت کنم، تا چشم کار می‌کرد، آب بود و آب بود و آب، آخرش را آدم نمی‌دید. خیلی حادثه عجیب و بزرگی بوده است. در ثبت‌های هواشناسی در 70 سال اخیر بی‌سابقه بوده. خسارات بسیاری هم برای استان به‌وجود آورده که هفته قبل هم به بعضی‌هایش اشاره کردم.

یک سئوال اینجا مطرح است که آیا با برنامه‌ریزی و تمهید مقدمات به‌شکلی نمی‌شد این سیل اتفاق نیفتد؟ چرا می‌شد. سیلی با این عظمت اتفاق نیفتد. اما خیلی از اتفاقاتی که چه اینجا و چه جای دیگر افتاده، باعث شده که این سیل بیاید. در این زمینه شاید بعضی از مسئولان نقش داشته باشند و هم بعضی از خود مردم. یکی از آنها، تجاوز به حریم رودخانه‌هاست. چه اینجا و چه جاهای دیگر. به حریم رودخانه‌ای که مثلاً 70 متر است اگر تجاوز نمی‌شد و مثلاً در حریم آن ساخت و ساز نمی‌شد، آب مسیر خود را می‌رفت و سیل گیر بود. ساخت‌وسازهای بی‌حساب و کتاب، لایروبی نکردن رودخانه‌ها یکی از دلایل وقوع چنین سیلی در استان ماست که متأسفانه لایروبی نشده بوده و آن را رسوبات گرفته بوده است. ظرفیت رودخانه کم می‌شود و آب سرریز می‌شود و می‌رود در مزارع و خانه‌های مردم. مسئله بعدی عدم محاسبه دقیق در ساخت سدهاست. مسئله دیگر این است که بعضی از رودخانه‌ها و کانال‌هایی بوده که آب را می‌برده است، متأسفانه این کانال‌ها الان پُر شده و مردم در آنها کشاورزی می‌کنند. اما هر کس که می‌توانست کمکی بکند و مشکلی را از سر راه مردم بردارد آمد. بزرگان، علما و مراجع همدردی کردند و در رأس همه مقام معظم رهبری، با پیامی که دادند و پیام نافذ ایشان موجب شد که نیروهای نظامی و انتظامی، ارتش و سپاه وارد میدان شوند و با تمام توان برای حل مشکل تلاش بکنند. دیروز از نزدیک دیدم، برادران سپاه و ارتش دارند تلاش می‌کنند. همه کمک کردند و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام آمده بودند، کمیته امداد، بنیاد مستضعفان، هلال احمر، بنیاد مسکن و حتی بخش‌های خصوصی که هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارند اما برای همدردی با مردم آمدند و کمک کردند. صدا و سیما برای انعکاس این حادثه در استان فعالیت گسترده داشتند. همه دست در دست هم و در کنار اینها خود مردم ترکمن صحرا واقعاً زحمت کشیدند تا در حد توانشان نگذارند آب وارد منطقه‌شان شود. لازم است از همه آنها قدردانی شود. انشاء الله به‌زودی مشکلات تمام شود و مردم به سر خانه‌شان بروند. اما فکر نکنیم که حادثه تمام شد، نه خیر، مشکلات مردم ادامه دارد و نیاز هست که علاوه بر کمک دولت و سازمان‌هایی که اشاره کردم، کمک‌های مردمی باید وارد عرصه شود و دست این مردم را بگیرد. لازم می‌دانم از زحمات نیروی انتظامی هم که متکفل امنیت مردم در این حادثه شدند تشکر و قدردانی کنیم.

هفته آینده روز دوشنبه هم 25 رجب، سال‌روز شهادت امام هفتم موسی بن جعفر (ع) است. این امام عزیز و بزرگوار در زندان هارون هم مسئولیت امامت و رهبری مردم را انجام می‌داد. به همه شما دوستداران خاندان پیامبر تسلیت می‌گویم و انشاء الله همگی از پیروان و رهروان شایسته امامان‌مان باشیم.

آخرین نکته‌ای که اشاره می‌کنم اتفاقی است که در منطقه ما افتاد. امروز رئیس جمهور آمریکا بدون هیچ معیار و ملاکی و بر خلاف تمام مقررات بین‌المللی آمده است و بلندی‌های جولان را که متعلق به کشور سوریه است را در اختیار رژیم صهیونیستی و اسرائیل گذاشته و جزء آن کشور کرده است. این آقایی که مدعی است رئیس جمهور آمریکاست گویا عقلش را از دست داده است. خوشبختانه در شورای امنیت سازمان ملل هیچ‌کس با او همراهی نکرده است و همه مخالفت کرده‌اند. البته اگر کشورهای اسلامی و مسلمانان وقتی که آمریکا آمد و سفارت خود را از تل‌آویو به شهر قدس منتقل کرد اگر آن روز سروصدای امت اسلامی بلند می‌شد و مخالفت مردمی اتفاق می‌افتاد و وقتی که جبهه مقاومت را به‌عنوان تروریست معرفی کرد، سروصدای امت اسلامی بلند می‌شد، این جرئت را پیدا نمی‌کرد. روز روشن آمده و کاری بی‌حساب و کتاب و خالف تمام مقررات جهانی انجام داده است. آمریکایی‌ها فکر می‌کردند که قیم دنیا هستند و هر کار بخواهند در دنیا می‌توانند انجام بدهند و همین شورای امنیتی که ما اشکالاتی هم به آن می‌گیریم، در عین حال در مقابلاشان مخالفت کردند و آمریکا منزوی و تنها شد.

لازم می‌دانم از سفر رئیس جمهور محترم که آمدند و از نزدیک منطقه را دیدند و با مردم صحبت کردند و هیأت وزیرانی که قبل از آن فرستاده بودند از فرمانده محترم سپاه و همچنین فرمانده محترم نیروهای مسلح، سرلشکر باقری، از همه این عزیزان که آمدند به استان و مشکلات مردم را دیدند. امیدوارم این اقبال‌ها ادامه پیدا کند و مشکل استان از این جهت برای همیشه حل شود. بالاخره باید یک فکری شود و برنامه‌ای ریخته شود تا این اتفاق دیگر پیش نیاید. نباید کم توجه شویم و نگاه درازمدت را از دست بدهیم. در این استان در همین سال‌های اخیر دوبار سیل عظیم داشته است، بالاخره باید فکر اساسی شود. همه بیایند که چه کنیم که در این استان، دیگر این خسارات به بار نیاید. یک برنامه اساسی و همیشگی تا دیگر گرفتار نشویم. آدم وقتی از نزدیک می‌بیند چقدر زمین‌های کشاورزی مردم و خانه‌ها و اموالشان از دست رفته، دلش آتش می‌گیرد. خسارات بسیار سنگینی است. انشاء الله در کشور ما دیگر این اتفاقات تکرار نشود.

آیت الله نورمفیدی، در پایان، خود و دیگران را به رعایت تقوای الهی دعوت کردند.