مقدمه: خیلی‌ از کشورها اعلام کردند به شرط قطع رابطه با ایران، حاضریم برای بازسازی سوریه کمک کنیم اما جواب سوریه نه بوده است. اینها نشانه قدرت ایران است.

خطبه اول: آیت الله نورمفیدی در ادامه سلسله گفتار خود از نهج البلاغه، بخشی از خطبه 185 امیرالمومنین (ع) را قرائت کرد و درباره آن سخن گفت:

الحمد لله الذي لا تدرکه الشواهد ، و لا تحويه المشاهد ، و لا تراه النواظر، و لا تحجبه السواتر:

ستايش مخصوص خداوندي است که حواس وي را درک نکنند و مکان‌ها وي را در بر نگيرند ديده‌ها او را نبينند و پوشش‌ها وي را مستور نسازند.

انشاء الله خداوند هم به من توفیق بدهد که مطالب بلند بلالای امیرالمومنین (ع) را برای شما بیان کنم و هم به شما توفیق بدهد که آن‌طور که لازم است بهره‌مند بشوید.

وقتی امیرالمومنین سخنرانی‌هایش را آغاز می‌کرد طبق معمول با حمد الهی و ستایش ذات الهی و درود به رسول خدا و مطالبی که متناسب با خطبه بود بیان می‌فرمودند. این خطبه هم معرفی خدای متعال است. در خیلی از خطبه‌ها امام (ع) به معرفی خداوند متعال می‌پردازند.

به قول برخی از بزرگان علوم اسلامی سه بخش است؛ بخشی درباره اعتقادات است، بخشی دیگر در اخلاق است و بخشی دیگر درباره فقه است. شاید مهم‌ترینش همان بخش اول باشد. چرا به این سه بخش تقسیم شده است؟ چون ما انسان‌ها هم سه بخش و سه شأن داریم. خداوند به ما عقل داده است. هیچ موجود دیگری آن‌طور که ما انسان‌ها عقل داریم، از عقل بهره‌مند نیست. امروز خیلی از عقل‌ها دنبال کارهایی افتاده‌اند، اما شأن عقل هستی‌شناسی است. وجود چیست و مبداء و منتهای آن چیست؟ به تعبیری جهان‌بینی. عقل کارش این است که هستی را بشناسد. اول و آخرش چیست؟ بخشی از علوم اسلامی را اینها تشکیل می‌دهد. خداوند به ما قوای مختلفی داده؛ قوای شهوی و غضبی و داده. غرایز و قوای ما باید طوری کنترل شوند و تحت نظامی در بیایند. کدام علم است که اینها را ضابطه‌مند می‌کند؟! علم اخلاق است. کار علم اخلاق این است که قوا و غرائز را تحلیل و تجزیه می‌کند و کنترل آن را به دست دارد. بعد در میدان زندگی اعمال فردی ما باید چگونه باشد؟ روابط اجتماعی ما باید چگونه باشد؟ روابط همسران در خانواده؟ پدران و مادران با فرزندان و بالعکس؟ اینها چیزهایی است که علم فقه آنها را تنظیم می‌کند.

آن چیزهایی که می‌توانید در آن تقلید کنید فقه است. چون شما متخصص نیستید. چرا که باید فردی متخصص باشد که مجتهد باشد و قدرت استنباط داشته باشد تا احکام خدا را از طریق منابع و مبانی استنباط کند. مثل یک پزشک. شما وقتی بیمار می‌شوید خودتان خودتان را درمان می‌کنید؟! نه، به پزشک مراجعه می‌کنید دکتر هم نسخه می‌نویسد و می‌روید عمل می‌کنید. در اینجا هم همین است. مثلاً ربا چه حکمی در اسلام دارد؟ ربا چیست و کجا هست و کجا نیست؟ این مسئله فقهی است.  آیا می‌توانیم با غیرمسلمانان معامله کنیم یا نه؟ آیا می‌توانیم با دنیای کفر ارتباط سیاسی برقرار کنیم؟ کجا می‌توانیم و کجا نمی‌توانیم؟ وظیفه زن در خانه، وظیفه شوهر در خانه چیست؟ اینها همه مسائلی است که در فقه پاسخ داده می‌شود. شما متخصص که نیستید، البته می‌توانید متخصص هم بشوید. می‌توانید بازاری و کشاورز هم باشید و بروید مجتهد هم بشوید. مگر محمد بن مسلم ثقفی و زراره بن اعین چکاره بودند؟! اینها اصحاب و شاگردان امام جعفر صادق (ع) بودند. بازاری بودند اما در محضر امام تلمذ می‌کردند و خودشان صاحب‌نظر بودند. شما هم می‌توانید مجتهد شوید. البته اگر بخواهید بروید مجتهد شوید دیگر نمی‌توانید به دنیایتان برسید. دیگر نمی‌توانید شش‌دستی به دنیا بچسبید. بخش کمی از زندگی‌تان را آن‌وقت می‌توانید برای دنیا بگذارید و بخش اعظمی را باید بگذارید برای درس خواندن و ... . اگر مجتهد شدید لازم نیست از کسی تقلید کنید ولی در غیر این صورت باید ببینید متخصصین چه می‌گویند.

ما دارای سه شأنیم و سه نعمت به ما داده است. یکی عقل است که امتیاز انسان و حد عالی وجود انسان است و الا غرائز را حیوانات هم دارند. سلسله‌ای در علوم اسلامی است که کارشان راهنمایی عقل است. یکی هستی‌شناسی است.

نکته دوم اینکه ما غرائزی داریم که کار علم اخلاق است که آنها را کنترل می‌کند.

سوم هم این است که در میدان عمل چه باید بکنیم. فقه و شریعت کارشان این است.

اینجا امیرالمومنین (ع) درباره خدای متعال و صفات الهیه و حقیقت وجود و هستی سخن می‌گوید. شناخت خداوند به معنای کامل آن حتی نصیب پیامبران هم نمی‌شود. خود پیامبر (ص) می‌فرماید؛ ما عرفناک حق معرفتک: خدايا تو را آن‌گونه که شایسته معرفت توست، نشناختیم. آن معرفت حقیقیِ حقیقی اصلاً امکان‌پذیر نیست. امیرالمومنین (ع) در جملات اول اشاره به همین می‌کنند.

خودم و همه شما را به تقوای الهی و ملاحظه خدا در امور زندگی‌تان توصیه می‌کنم.

خطبه دوم: آیت الله نورمفیدی در خطبه دوم گفت: امروز روز 14 دی و روز جهاد کشاورزی است. کشاورزی از آن بخش‌هایی است که از ابتدای انقلاب، امام راحل (ره)، تأکید بسیاری بر روی مسائل آن داشت. ضمن اینکه تشکر می‌کنم از مسئولین کشاورزی چه رسمی، چه کشاورزان عزیز که این شغل حلال را دارند و نیازهای مردم را تأمین می‌کنند و علاوه بر سود مادی در نزد خداوند ارزش معنوی هم دارند. امروز در جلسه‌ای بودیم که مسئولین کشاورزی نکته‌ای را مطرح کردند که حکایت از رشد و توسعه این بخش می‌کنند. پیش از انقلاب مجموعه تولیدات کشاورزی استان گلستان یک و نیم میلیون تن بود اما امروز به پنج میلیون تن رسیده است. اگر مشکلاتی هم وجود داشته باشد این رشد کمی قابل توجه و تقدیر است. در عین حال که تشکر می‌کنم مشکلاتی هم هست. یکی از این مشکلات نهاده‌های کشاورزی است؛ کود و بذر و سم که باید یک نظارت دائمی بر آن باشد. ما می‌شنویم که کشاورزان گله‌هایی دارند. باید تلاش کنیم تا کشاورزان به‌راحتی این شغل سخت را بپذیرند و عمل کنند و دلگرم باشند. مسئله دیگر قیمت محصولات کشاورزی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا کشاورز هم ضرر نکند. صرفه اقتصادی کشاورز باید مورد توجه و نظر باشد. نکته بعد اینکه شالی‌کاری در استان ما مصلحت نیست. چون آب به اندازه کافی نداریم. در دراز مدت افت آب‌های زیرزمینی و شوری آب‌هاست. اخیراً تئوری جدیدی به نام خشکه‌کاری شالی مطرح شده است که بسیار می‌تواند مفید باشد. در این شیوه غرقابی، در هر هکتار بین 15 تا 20 هزار متر مکعب آب مصرف می‌شود. در شیوه جدید بین 5 تا 10 هزار متر مکعب آب استفاده می‌شود. بازدهی بهتر و هزینه‌های کم‌تر دارد و این روش در بعضی جاهای استان دارد استفاده می‌شود. با این شیوه می‌توانیم هم شالی‌کاری استان را حفظ کنیم و در عین حال این آسیب‌ها را کمتر داشته باشیم. اگر این اتفاق بیفتد بسیار خوب است. در سفری که به چین داشتم دیدم شالی‌کاری اصلاً مثل ما نیست مثل گندم کشت می‌شود، تعجب کردم. باز هم تشکر می‌کنیم از مسئولان محترم و کشاورزن عزیز.

روز 17 دی روزی است که قانون کشف حجاب توسط رضا خان تصویب شد و به شدت پشتش را هم گرفت مأموران تا درون خانه‌ها زنان را دنبال می‌کردند. روی نفهمی بود و ریشه هم این بود که رضا خان رفته بود ترکیه و چیزهایی دیده بود و فکر می‌کرد دین مانع است و باید از سر راه برداشته شود. این برنامه‌ای استعماری بود که رابطه مردم با خدا قطع شود. حجاب هیچ مانعی در راه پیشرفت یک ملت و تعالی آن در زمینه‌های مختلف نیست. مگر استادان با حجاب نداریم که در دانشگاه تدریس می‌کنند. حادثه مسجد گوهرشاد و حمام خونی که در انجا راه افتاد همه برای حجاب بود.

در همین روز در روزنامه اطلاعات علیه امام (ره) حرف‌هایی زدند و توهین‌هایی کردند. عجیب اینکه امام 10-15 سال از کشور دور بودند اما از دل‌ها بیرون نرفته بود. در جریان مرگ شهادت‌گونه مرحوم آقا مصطفی (ره)، مراسمی که برگزار می‌شد و شور و ارادتی که مردم به آستان حضرت امام (ره) ابراز کردند، نظام شاهنشاهی دید که این دوری باعث دوری از دل‌ها نشده بلکه نزدیک‌تر شده به دل‌ها، پس شخص شاه دستور داد که در روزنامه اطلاعات به امام توهین شود؛ توهین‌های پست و رذیلانه‌ای. این توهین باعث شد که مردم قم در روز 19 دی آن تظاهرات را انجام دهند و ادامه همان تظاهرات‌ها به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد.

نکته دیگر جریان سوریه است. کشورهای عربی که در گذشته تلاش می‌کردند با دلارهای نفتی به مخالفان اسد کمک کنند و تسلیحات در اختیار قرار بدهند و پشتیبانی سیاسی کنند و عضویت سوریه را در اتحادیه عرب تعلیق کردند و تلاش کردند اسد را از پیش رو بردارند اما امروز چه شده؟! آیا مخافان سوریه پیروز شدند یا سوریه است که از آن میدان پر خطر پیروزمندانه بیرون بیاید. امروز همان مخافان و حامیان مخالفان، هروله کنان دارند می‌آیند تا سفارت‌خانه‌هایشان را در سوریه بازگشایی کنند. امروز سربلندترین کشور عربی سوریه است. مقاومت بالاتر از پول کار می‌کند. حال به دنبال این افتادند تا رابطه سوریه را با ایران قطع کنند. در تابستانی که گذشت رئیس شورای امنیت ملی عربستان، آقای خالد حمیدان با همکارش در سوریه تماس می‌گیرد ما حاضریم برای بازسازی سوریه کمک کنیم و شرط ما این است که رابطه‌تان با ایران قطع شود. جواب رئیس دفتر شورای امنیت ملی سوریه، علی مملوک هم منفی بوده. خیلی‌ها گفتند حاضریم کمک کنیم به شرطی که رابطه‌تان با ایران قطع شود. امروز ما قدرت پیدا کردیم اینها نشانه قدرت است. جواب سوریه این بوده که نه! ایران هم‌پیمان قدرتمندی در منطقه است. پیروزی سوریه یعنی پیروزی ایران. در میدان سوریه همه دست به دست هم دادند تا نظام سوریه به‌هم بریزد اما سوریه پیروز شد. در این میان ایران و روسیه در کنار سوریه ایستادند.

لازم می‌دانم در همین‌جا از شهدایی که بیرون مرزهای ایران و در جوار مرقد منور عقیله بنی‌هاشم، حضرت زینب کبری (س) رفتند و ایستادند و شهید شدند از این شهدای مدافع حرم تجلیل کنیم که خداوند متعال اجر بسیار بزرگی به آنان عطا بفرماید. باید قدر بدانیم. درست است که مشکلات داریم اما این مشکلات نباید ما را از چیزهای اساسی جدا کند.

آیت الله نورمفیدی، در پایان، خود و دیگران را به رعایت تقوای الهی دعوت کردند.