مقدمه: روزهایی بود که ارز هی می‌رفت بالا و به‌تبع آنها اجناس هم گران می‌شد، اما متأسفانه امروز که ارز و سکه دارد می‌آید پایین قیمت اجناس هر روز بالاتر می‌رود، این برای مردم قابل تحمل نیست

خطبه اول: آیت الله نورمفیدی در ادامه سلسله گفتار خود از نهج البلاغه بخش دیگری از خطبه 182 امیرالمومنین (ع) را قرائت کرد و درباره آن سخن گفت:

وَ أَنْفِقُوا أَمْوَالَکُمْوَ خُذُوا مِنْ أَجْسَادِکُمْ فَجُودُوا بِهَا عَلَى أَنْفُسِکُمْ وَ لَا تَبْخَلُوا بِهَا عَنْهَا، فَقَدْ قَالَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ» وَ قَالَ تَعَالَى «مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ وَ لَهُ أَجْرٌ کَرِیمٌ»؛ فَلَمْ یَسْتَنْصِرْکُمْ مِنْ ذُلٍّ وَ لَمْ یَسْتَقْرِضْکُمْ مِنْ قُلٍّ ، اسْتَنْصَرَکُمْ وَ لَهُ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ، وَ اسْتَقْرَضَکُمْ وَ لَهُ خَزائِنُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ، وَ إِنَّمَا أَرَادَ أَنْ یَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا:

و با اموال خود انفاق کنید، از جسم خود بگیرید و بر جان خود بیفزایید، و در بخشش بخل نورزید که خداى سبحان فرمود:  «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ؛اگر خدا را یارى کنید، شما را پیروز مى‌گرداند و قدم‌هاى شما را استوار مى‌دارد» و فرمود: «مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ وَ لَهُ أَجْرٌ کَرِیمٌ؛کیست که به خدا قرض نیکو دهد تا خداوند چند برابر عطا فرماید، و براى او پاداش بى‌عیب و نقصى قرار دهد.»

درخواست یارى از شما به جهت ناتوانى نیست، و قرض گرفتن از شما براى کمبود نمى باشد. درخواست یارى از شما به جهت ناتوانى نیست، و قرض گرفتن از شما براى کمبود نمى باشد، در حالى که از شما یارى خواسته که: «لَهُ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ؛‌لشکرهاى آسمان و زمین در اختیار اوست و خدا نیرومند و حکیم است.

و در حالى طلب وام از شما دارد که «لَهُ خَزائِنُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ؛گنج هاى آسمان و زمین به او تعلّق دارد و خدا بى نیاز و حمید است»، بلکه خواسته است «یَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا؛ شما را بیازماید که کدام یک از شما نیکوکارترید».

جمله‌های نورانی امیرالمومنین در نهج البلاغه است. هفته گذشته عرض کردم امیرالمومنین (ع) همه ما را به سفر آخرت که در پیش داریم و خانه‌ای که در انتظارش هستیم توجه داده و برای اینکه دست خالی نرویم، دستوراتی داده است. یکی شب‌بیداری است، مصداق مستغفرین بالاسحار(آل عمران/17): مناجات کنندگان و استغفار کنندگان در سحرگاهان، شویم. چون خداوند متعال در قرآن کسانی که در سحرگاهان استغفار می‌کنند را مورد عنایت قرار داده است. اگر مالی دارید در راه خدا انفاق کنید حال مال یا نفوذ کلمه و قدرتی دارید در راه خدا به مردم انفاق کنید.

امیرالمومنین برای اینکه ما را بیشتر تشویق کند می‌فرماید خداوند از شما تقاضای نصرت کرده به خدا کمک کنید، در آیات شریفه قرآن خداوند از شما قرض کرده است. اما نه کمک خدا برای این است که توان ندارد نه قرضی که از شما تقاضا کرده برای این است که فقیر است. با اینکه خداوند سلطنت آسمان‌ها و زمین در اختیار اوست و تمام خزائن عالم در را در اختیار دارد از شما قرض خواسته است. برای این است که شما را آزمایش کند. این جملات را برای شما معنا کنم که متخذ از قرآن است برای شما معنی کنم انشاء الله دل‌های ما روشن شود.

«إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ(محمد/7):اگر خدا را یارى کنید، شما را پیروز مى‌گرداند و قدم‌هاى شما را استوار مى‌دارد»

اگر خداوند ببیند انسانی برای دین خدا جوش می‌زند دلش را محکم می‌کند و گام‌هایش را استوار می‌کند.

در آیه دیگری فرموده است:

«مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ وَ لَهُ أَجْرٌ کَرِیمٌ(حدید/11):  كيست كه به خدا وام نيكو دهد (و از اموالي كه به او ارزاني داشته انفاق كند) تا خداوند آنرا براي او چندين برابر كند، و براي او اجر فراوان پرارزشي است.»

قرض حسن، همان قرضی است که به مردم می‌دهید گویا که به خدا قرض داده‌اید. به مردم کمک کنید و هیچ منتی بر آنان مگذارید، این قرض حسن است. خدا پاداش خیلی بزرگوارانه‌ای به انسان می‌دهد.

خدا از شما تقاضای کمک کرده است برای این نیست که خودش خوار و ضعیف است، اگر اراده کند در یک آن، آسمان و زمین به‌هم می‌ریزد. خدا از شما تقاضای کمک کرده در حالی‌که تمام جنود آسمان و زمین به فرمان اوست و از شما تقاضای قرض کرده در حالی‌که خزائن آسمان‌ها و زمین ملک خداست. فلسفه این استنصار و استقراض برای این است که شما را امتحان کند.

الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ(ملک/2): خدایی که مرگ و زندگانی را آفرید که شما بندگان را بیازماید تا کدام نیکوکارتر (و خلوص اعمالش بیشتر) است و او مقتدر و بسیار آمرزنده است.

خدا مرگ و زندگی را آفریده است شما را به دنیا می‌آورد و آخرش مرگ است. برای چه خداوند ما را به دنیا می‌آورد؟ برای اینکه گوهر وجودی هر انسانی در این دنیا رو می‌شود. وقتی دانه گندمی را در دست می‌گیرید نمی‌دانید در آن چه قدرت و استعدادی وجود دارد. وقتی می‌رود درون زمین این دانه گندم در کارخانه خدایی، توان خود را بروز می‌دهد. حالا از انهایی است که یکی‌اش ده تا می‌شود یا هفتاد تا. پس باید این دانه گندم برود درون زمین تا ظرفیت خود را نشان بدهد.

ما بذری هستیم که استعدادهای گوناگون دارد. خداوند زندگی دنیا را به‌وجود آورده است و مانند زمینی است که بذر وجود ما در آن استعدادهای خود را بروز می‌دهد. استعداد کسی آن است که پا بر فرق ملائکه میگذارد و از ملائکه هم در می‌گذرد مانند پیامبر اکرم (ص). بذر وجودی بعضی هم آن‌قدر پست است که می‌شود ابوجهل و ابولهب، عموی پیامبر هم هست.

تبت يدا اءبى لهب و تب، ما اءغنى عنه ماله و ما كسب(مسد/1و2): بريده باد هر دو دست ابولهب (و مرگ بر او باد). هرگز مال و ثروت او و آنچه را به دست آورد به حالش سودى نبخشيد.

این زندگی برای خود فلسفه‌ای دارد. ارگ این زندگی نبود معلوم نبود که چه کسی چه کسی است. نه امام حسین (ع) شناخته می‌شد و نه یزید.

امیرالمومنین (ع) که می‌فرماید خداوند تقاضای کمک کرده است نه از این‌روست که خداوند فقیر است. یهودیان می‌گویند که خداوند فقیر است و از ما که غنی هستیم تقاضای کمک کرده است.

انشاء الله خداوند متعال به همه توفیق دهد که بفهمیم چرا به این دنیا آمده‌ایم. دنیا محل آزمایش است تا در این کلاس درس بگیریم تا در این زمین دنیا رشد کنیم. الدنیا مذرعه الآخره؛ دنیا مزرعه آخرت است.

انشاء الله خداوند متعال به همه توفیق دهد که بفهمیم فلسفه زندگی چیست و زاد خوبی با خود برداریم.

روز يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ، إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ(شعراء/88و89): آن روزی که مال و فرزندان (هیچ به حال انسان) سود نبخشند و تنها آن کس سود برد که با دل با اخلاص پاک (از شرک و ریب و ریا) به درگاه خدا آید.

روزی است که نه مال و نه اولاد به درد نمی‌خورد، حتی علم به درد نمی‌خورد، مگر آنها که با دل سالم وارد آن دنیا می‌شوند. دل سالم، دل بدون شرک است و دل لبریز از توحید خالص است. حضرت زین العابدین (ع) می‌فرمایند؛ سَيِّدي اَخْرِجْ حُبَّ الدُّنْيا مِنْ قَلْبي؛ خدایا محبت دنیا را از دل من بیرون کن و به جای آن ادخل حبت من قلبی؛ دوستی و عشق و علاقه به خود را در دل من وارد کن.

انشاء الله خداوند متعال توفیقی بدهد که این کلمات امیرالمومنین در دل‌هایمان بنشیند و بعد عمل هم بکنیم.

خطبه دوم: آیت الله نورمفیدی در خطبه دوم گفت: روز هشتم ربیع‌الثانی سالروز ولادت امام حسن عسکری(ع) است در سال 231 هجری. می‌دانید که عمر امام حسن عسکری(ع) خیلی کوتاه بود و در 29 سالگی به شهادت رسید، شش سال هم امامت داشت. تولد ایشان را به امام زمان (عج) تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم. انشاء الله امام عصر (عج) به ما به این مناسبت عیدی عنایت بفرمایند. عیدی ما این باشد که راه عبودیت و بندگی خدا آن‌طور که انسان بخواهد باز نیست، نظر لطف ولایی بکند که در راه بندگی خدا توفیق بیشتری پیدا کنیم. سوم ربیع‌الثانی که گذشت، سالروز ورود امام حسن عسکری به شهر ما گرگان بوده است. در کتب تاریخی و رجالی ما آمده است مخصوصاً در الخرائج و الجرائح، قطب راوندی نقل کرده و مفصل هم نقل کرده است که ایشان در این روز وارد گرگان شدند و با مردم دیدار داشتند و همان‌روز هم خارج شدند. این روز رو هم به شما که شهرتان و استانتان با قدوم مبارک امام حسن عسکری روشن و منور شده، تبریک می‌گویم.

روز دهم ربیع‌الثانی سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه (س) است که بعد از سفر تبعیدگونه امام رضا (ع) به خراسان اتفاق افتاد، خواهر تحمل دوری امام را نداشتند و به اتفاق جمعی از برادران و برادرزاده‌ها حرکت کردند به سمت ایران تا به زیارت علی بن موسی الرضا بروند، به هر شهری که وارد می‌شدند مردم به استقبال می‌آمدند، به ساوه که رسیدند، عده‌ای از مأمورین مأمون عباسی ریختند و درگیری درست شد و همراهان حضرت معصومه برخی به شهادت رسیدند و این اتفاق ایشان را غمزده و بیمار کرد. سوال کرد تا قم چقدر راه داریم. فرمود از پدر بزرگوارم شنیدم قم مرکز شیعیان ماست و به منزل یکی از اشعری‌ها وارد شدند و اقامتشان بیش از 17 روز طول نکشید که رحلت فرمودند. این مکان آن موقع بیرون شهر بود و باغی بود به نام بابلان، حضرت را دفن کردند. موقع دفن ماندند که چه کسی این بانو را در قبر بگذارد. نوشته‌اند در آن هنگام دو اسب سوار از دور ظاهر شدند، نقاب به چهره داشتند. یکی در قبر رفت و دیگری بیرون قبر جسد را به آن که در قبر بود داد و جنازه را دفن کردند. و بدون آشنایی دادن سوار مرکب شدند و رفتند. علما می‌گویند حضرت رضا و امام جواد (ع) بودند. حضرت رضا(ع) فرمودند؛ «مَنْ زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الْجَنَّهُ»؛ کسی که فاطمه معصومه را زیارت کند، در حالی که حق او را بشناسد، بهشت برای او است.

حضور این بانو و دفن او در قم، البته سابقه هم داشت، موجب شد که امروز نشر معارف دینی از قم به عالم منتشر شود. شنیدم که مرحوم علامه طباطبائی ماه رمضان که می‌شد، روزه‌شان با بوسه به ضریح حضرت معصومه (س) افطار می‌شد و بعد می‌رفتند برای افطار. حضرت معصومه مورد احترام علمای بزرگی بودند.

در زیارت‌نامه آن حضرت آمده است؛ یا فاطمه اشفعی لنا فی الجنه؛ اى فاطمه! مرا در بهشت شفاعت كن كه همانا در نزد خدا براى تو منزلتى است.

27 آذر سالروز شهادت مرحوم آیت الله مفتح است، این مرد بزرگی کهشخصیتی هم حوزوی و هم دانشگاهی بود. حضرت امام (ره)، شهادت ایشان را روز وحدت حوزه و دانشگاه قرار دادند.

هم حوزه و هم دانشگاه مراکز علمی هستند و هر دو نیازهای جامعه اسلامی ما را برطرف می‌نمایند. دانشگاه نیازهای زندگی مردم ما را در زمینه‌های مختلف بر طرف می‌کنند. حوزه، هم آن جنبه‌های معنوی زندگی انسان را پاسخ می‌دهد و رونق صفا می‌دهد. بنابراین هر دو مورد نیاز است. مردم بدون علم نمی‌توانند زندگی کنند بدون دین هم نمی‌توانند زندگی کنند. علم و دین دو شعبه از حقیقت‌اند. دشمنان همیشه تلاش داشتند بین این دو اختلاف بیندازند. امام (ره) هر دو را مهم می‌دانستند و به هر دو توجه داشتند. امیدواریم هر دو جایگاه خود و زمان و نیازهای زمان را بشناسند و انجام وظیفه کنند. نخبگان یا در حوزه تربیت می‌شوند یا در دانشگاه. خداوند این پیوند و وحدت را برای استقلال و عزت این کشور همواره حفظ بفرماید.

این روزها گرانی بیداد می‌کند و فریاد مردم به‌شکلی بلند است. مراجعه می‌کنند و گلایه هم می‌کنند درست و به‌حق هم هست. یک وقتی روزهایی بود که ارز هی می‌رفت بالا و به‌تبع آنها اجناس هم گران می‌شد، حالا آنها دارد می‌آید پایین اما متأسفانه امروز که آنها دارد می‌آید پایین اما قیمت اجناس هر روز بالاتر می‌رود، این برای مردم قابل تحمل نیست. نمی‌خواهم کسی را زیر سوال ببرم همه هم دارند تلاش می‌کنند. قوای سه‌گانه دست به دست هم بدهند، مسئولین استانی هم تلاش کنند، کاری کنند و فکری کنند برای این گرانی که دارد واقعاً شکننده می‌شود. یله و رها شده، هر کس هرجور دلش می‌خواهد قیمت گذاری می‌کند. دشمن این را می‌خواهد و کارهایی می‌کند که درست نشود. مسئولین بیشتر تلاش کنند.

نمی‌دانم چرا تعزیرات در این زمینه تکانی به خود نمی‌دهد. داد و فریاد مردم است. آنهایی که این‌کارها را می‌کنند از خشم مردم بترسند. نمی‌خواهم همه را زیر سوال ببرم اما هستند کسانی که در این بازار آشفته بار خود را ببندند. به آنها می‌گویم که از خشم مردم بترسید که خشم مردم کوه را از جا می‌کند. خدای متعال پشتیبان طبقات محروم جامعه است.

انشاء الله امیدواریم در استان هم تعزیرات کاری بکند.

خداوندا این ملکت بسیار خوب را حفظ بفرما، به مسئولان توفیق و آنهاییی که امروز ملاحظه مردم را نمی‌کنند لااقل کمی عقل عنایت بفرما و مردم را از این مشکل هر چه زودتر نجات عنایت بفرما.

آیت الله نورمفیدی، در پایان، خود و دیگران را به رعایت تقوای الهی دعوت کردند.